شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > امام حسن مجتبی (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 26-03-2011, 01:39   #1
کاربر تازه کار
 
saaghar آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2011
محل سکونت: نصف جهان
نوشته ها: 69
Thanks: 0
Thanked 146 Times in 58 Posts
Thumbs down امام حسن (ع)

مشورت و پيامد آن قالَ المُجتَبی (ع): ما تَشاوُرَ قَومٌ اِلاّ هُدِو اِلی رُشدِهِم.
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: هیچ قومی (مردمی) با هم مشورت نکردند مگر اینکه به سوی رشد و کمال، هدایت و رهبری شدند (مشورت با مؤمنین و افراد صالح و عاقل سبب رشد فکری انسان است).
«تحف العقول ص 236» «البحار 78/105»
شكر نعمت قالَ المُجتَبی (ع): اَللُّؤمُ اَن لا تَشکُرَ النِّعمَةَ.
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: پستی این است که شکر نعمت بجای نیاوری. (اگر تُشکَرُ النِعمَةُ بصورت مجهول خوانده شود معنی چنین است:
پستی به این است که شکر نعمت بجای آورده نشود.)
«تحف العقول ص 236» «البحار 78/105»
خويشاوندي و نزديكي به نژاد نيست قالَ المُجتَبی (ع): اَلقَریبُ مَن قَرَّبَتهُ المَوَدَّةُ وَ اِن بَعُدَ نَسَبُهُ وَ البَعیدُ مَن باعَدَتهُ مَن باعَدَتهُ المَوَدَّةُ وَ اِن بَعُدَ نَسَبُهُ وَ البَعیدُ مَن باعَدَتهُ المَوَدَّةُ وَ اِن قَرُبَ نَسَبُه، لا شَیئءَ اَقرَبُ مِن یَدٍ اِلی جَسَدٍ وَ اِنَّ الیَدَ تَفُلُّ فَتُقطَعُ وَ تُحسَمُ.
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: خویشاوند و نزدیک انسان کسی است که دوستیش او را نزدیک کرده اگرچه نسب و نژاد او (از انسان) دور است، و بیگانه کسی است که از دوستی بدور است و (بدور بودن از دوستی او را غریبه کرده است) گرچه نسب و نژاد او (به انسان) نزدیک باشد، هیچ چیز به بدن نزدیکتر از دست نیست و البته وقتی دست می شکند و معیوب می شود آن بریده و جدا می شود.
«البحار 78/106» «تحف العقول /236»
هشت خصلت براي مسجدي ها قالَ المُجتَبی (ع): مَن اَدامَ الاِختلافَ اِلَی المَسجِدِ اَصابَ اِحدی ثَمانٍ: آیَةً مَحکَمَةًُ، وَاَخاً مُستَفَاداً، وَ عِلماً مُستَطرَفاً، وَ رَحمَةً مُنتَظِرَةً وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَی الهُدی، اَوتَرُدُّهُ عَن رَدی، وَ تَرکَ الذُّنوُبِ حَیاءَ وَ خَشیَةً.
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: هرکس رفت و آمدش به مسجد همیشگی باشد (همیشه به مسجد برود) یکی از هشت فایده را می برد آیه و نشانه محکمه (اصول عقاید را فراگرفتن) دوستی که از او بهره ببرد، علم و دانشی تازه و نو، و رحمتی که منتظر اوست، و کلمه ای که او را به سوی هدایت دلالت کند یا او را از هلاکت و پستی باز بدارد، و ترک گناهان از شرم (مردم) و ترس خدا.
«البحار 78/108» «تحف العقول ص 238» «خصال باب الثمانیه – با اندک اختلاف»
پيشاني برادر مؤمن خود را ببوسيد الَ المُجتَبی (ع): اِذا لَقِیَ اَحَدُکُم اَخاهُ فَلیُقَبِّل مَوضِعَ النُّورِ مِن جَبهَتِهِ.
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: هرگاه یکی از شما به برادر دینی خود برخورد باید محل نور از پیشانی او را ببوسد. (محل نور همان محل سجده است)
«البحار 78/110» «تحف العقول /239»
برادري قالَ المُجتَبی (ع): لِبَعضِ وُلدِهِ: یا بُنَیَّ لا تُواخِ اَحَداً حَتی تَعرِفَ مَوارِدَهُ وَ مَصادِرَهُ، فَاِذَا استَنبَطتَ الخُبرَةَ وَ رَضیتَ العُشرَةَ فَآخِهِ عَلی اِقالَةَ العَثرَةِ وَ المُواساةِ فِی العُسرَةِ.
امام حسن مجتبی (ع) به یکی از فرزندانش فرمود: ای پسر عزیزم هرگز با احدی برادری مکن تا وقتی بدانی کجاها می رود و کجاها می آید (رفت و آمد او به چه مکانهایی است) و چه ریشه و اصل و نسبی (از نظر دیانت و تقوا) دارد، پس وقتی خوب از حالش آگاه شدی و معاشرت او را پسندیدی با او برادری کن بشرط اینکه در لغزش و اشتباه گذشت و چشم پوشی درکار باشد و در تنگی زندگی و مشقّتِ آن مواسات باشد.
«تحف العقول /236» «البحار 78/105»
تقوی زيركي است و فجور و گناه حماقت قالَ المُجتَبی (ع): اُیُّها النّاسُ اِنَّ اَکیَسَ الکَیسِ، التُّقی و اَحمَقَ الحُمقِ الفجورُ. امام حسن مجتبی (ع) (بعد از پیمان شکنی یارانش و صلح با معاویه) در ضمن خطبه ای چنین فرمود: ای فرمود بدرستیکه بهترین زیرکیها تقوی است و بدترین حماقتها فجور و گناه است. «کشف الغمه ج 1 ص 571»
هلاك مردم در سه چه است قالَ المُجتَبی (ع): هِلاکُ النّاسِ فی ثَلاثٍ: اَلکِبرِ وَ الحِرصِ وَالحَسَدِ، فَالکِبرُ هِلاکُ الدینِ وَ بِهِ لُعِنَ اِبلیسُ، وَ الحِرصُ عَدُوُّ النًّفسُ وَ بِهِ اُخرِجَ آدَمَ مِنَ الجَنّةِ وَ الحَسَدُ رائدُ السُّوءِ وُ مِنه قَتَلَ قابیلُ هابیلَ. امام مجتبی (ع) فرمودند: هلاکت و نابودی انسان در سه چیز است: کبر و حرص و حسد، پس کبر باعث هلاکت و از بین رفتن دین است و بواسطه تکبر ابلیس مورد لعنت خداوند واقع شد، و حرص دشمن انسان است و بواسطه همین آدم از بهشت بیرون رانده شد، و حسد پیشوا و جلودار بدی است و بخاطر حسد قابیل برادرش هابیل را کشت. «کشف الغمه ج 1 ص 571» «البحار 78/111»
هفت آفرينش بدون مادر عن الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ اَبیطالِبٍ (ع): اَنّهُ قال: فِی حدیثٍ طَویلٍ لَهُ مَعَ مَلِکَ الرُّومِ. سَأَلَهُ فیما سَأَلَهُ عَن سَبعَةِ اَشیاءَ خَلَقَها اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَم تَخرُج مِن رَحِمٍ. فَقالَ (ع) آدَمُ وَ حوّاءُ وَ کَبشُ اِبراهیمَ وَ ناقَةُ صالِحٍ، وَحَیَّةُ الجَنَّةِ، وَ الغُرابُ الّذی بَعَثَهُ اللهُ عَزّ وَ جَلَّ یَیحَثُ فِی الاَرضِ وَ اِبلیسُ لَعَنَهُ اللهُ تَبارکَ و تَعالی.
امام حسن مجتبی (ع) در ضمن حدیث مفصلی که مکاتبه ای با پادشاه روم است از جمله سؤالات از حضرت این بود که پرسید از هفت چیز (جانداری) که خدای عزّ و جلّ آنها را آفرید ولی از شکم مادر بیرون نیامده اند.
پس آنحضرت (ع) فرمود: آنان، آدم است و حوا و آن قوچ و گوسفند ابراهیم (که بجای ذبح اسماعیل، خداوند آن گوسفند را برای او به جهت قربانی فرستاد)
و ناقۀ حضرت صالح (ع)، و مار بهشت (این بهشت آدم (ع) بوده است که شیطان بوسیله آن مار وارد آن گردیده است) و کلاغی که خدای عزّ و جلّ فرستاد تا زمین را بکَنَد (و دفن نمودن هابیل را به قابیل بیاموزد) و ابلیس، که خدای تبارک و تعالی او را لعنت کند.
«خصال – باب السبعه ح 34»
مردم چهار قسمتند قالَ المُجتَبی (ع): اَلنّاسُ اَربَعَةٌ: فَمِنهُم مَن لَهُ خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ، وَ مِنهُم مَن لَهُ خَلاقٌ وَ لا خُلقَ لَهُ، وَ مِنهُم مَن لا خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ، وَ ذالِکَ [مِن] شَرِّ النّاسِ، وَ مِنهُم مَن لَهُ خُلقٌ وَ خَلاقٌ فَذالِکَ خَیرُ النّاسِ.
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: مردم به چهار قسمند، یک قسم اخلاق نیک دارند ولی بهره مند نیستند و قسم دیگر بهره مند و کامیاب اند ولی اخلاق خوب ندارند و قسمی نه اخلاق نیکو دارند و نه بهره مند و کامیاب هستند. این دسته بدترین مردمند و قسمی هم اخلاق نیکو دارند و هم بهره مند و کامیاب اند اینها بهترین مردمند.
«خصال- باب الاربعه ح 77»
پاداش زيارت قالَ الحَسَنُ بنُ عَلیٍّ (ع): لِرَسُولِ الله (ص) یا اَبَةَ مَاجَزاءُ مَن زارُکُ فَقالَ: مَن زارَنی اَو زارَ اَباکَ اَو زارَکَ اَو زارَ اَخاکَ کانَ حَقّاً عَلَیَّ اَن اَزورَهُ یَومَ القِیمةِ حَتّی اَخلِّصَهُ مِن ذُنُوبِهِ. امام حسن مجتبی به رسول خدا (ص) عرض کرد ای پدر جان پاداش کسی که ترا زیارت کند چیست؟ فرمود: هر کس مرا یا پدرت یا ترا یا برادرت را زیارت کند بر من حق دارد که او را در روز قیامت زیارت کنم تا اینکه او را از گناهانش رها کنم. (نجات دهم) «امالی صدوق ره مجلس چهاردهم ح 4»
آداب غذا خوردن قالَ المُجتَبی (ع): فِی المائِدَةُ اِثنَتَا عَشرَةَ خَصلَةً یَجِبُ عَلی کُلِّ مَسلِمٍ اَن یَعرِفَها، اَربَعٌ مُنها فَرضٌ، وَ ارَبَعٌ مِنها سُنَّةٌ، وَ اَربَعٌ مِنها تَأدیبٌ، فَاَمّا الفَرضُ: فَالمَعرِفَةُ، وَ الرِّضا، اوَ التَّسمِیةُ، وَ الشُکرُ، وَ اَمَّا السُنَّةُ: فَالوُضُوءُ قَبلَ الطَّعامِ، وَ الجُلوُسُ عَلی الجانِبِ الاَیسَرِ، وَ الاَ کلُ بِثلاثُ اَصابِعَ، وَ لَعقُ الاَصابِعِ وَ اَمَّا التَّأدیبُ فَالاَکلُ مِمّا یَلیکَ، وَ تَصغیرُ اللُّقمَةِ، وَ المَضغُ الشَّدیدِ وَ قِلَّةُ النَّظَرُ فی وُجُوهِ النّاسُ. امام حسن مجتبی (ع) فرمودند، در غذا خوردن و سفره دوازده خصوصیت و ویژگی است که بر هر فرد مسلمان واجب است که آنها را بشناسد، چهار خصوصیت آن واجد و چهار تا مستحب و چهار تای دیگر آنها از ادب است، اما واجب: معرفت (شناخت نعمت دهنده) است، و راضی بودن به نعمت خدا، و به نام خدا شروع کردن، و شکر و سپاس نعمت خدا را بجای آوردن، و اما مستحب: پیش از غذا دست شستن و بر سمت (پای) چپ نشستن و با سه انگشت غذا خوردن و لیسیدن انگشتان. و با ادب سفره و غذا خوردن: خوردن از غذای جلو خودت (به جای دیگر سفره دست نبردن) و لقمه را کوچک برداشتنف و لقمه را کاملاً خوب جویدن، و به روی دیگران کمتر نگاه کردن. «روضة الواعظین 2/311» «خصال – باب الاثنی عشر ح 60»
قدرت ترك گناه َنِ الحَسَنِ بنِ عَلیٍّ (ع) اَنَّهُ جاءَهُ رَجُلٌ وَ قالَ اَنَا رَجُلٌ عاصٍ وَ لا صَبرَ لی عَن (عَلَی) المَعصِیَةِ فَعِظنی بِمَوعِظَةٍ فَقالَ (ع). اِفعَل خَمسَةَ اَشیاءَ وَ اذنِب ماشِئتَ، لاتَأکُل رِزقَ اللهِ وَ اذنِب ما شِئتَ وَ اطلُب مَوضِعاً لایَراکَ اللهُ وَ اذنِب ما شِئتَ، وَ اخرُج مِن وِلایَةِ اللهِ وَ اذنِب ما شِئتَ، وَ اِذاجاءَکَ مَلَکُ الموتِ لِیَقبِضَ روُحَکَ فَادفَعهُ عَن نَفسِکَ وَ اذنِب ما شِئتَ، وَ اِذا اَدخَلَکَ مالِکٌ النّارَ فَلا تَدخُل فِی النّارُ وَاذنِب ماشَئتَ.
شخصی آمد خدمت امام حسن مجتبی (ع) و عرض کرد من مرد گناهکاری هستم و صبر و تحمّل بر معصیت و گناه ندارم (قدرت اینکه گناه را ترک کنم ندارم مرا موعظه و نصیحتی بفرمائید تا از گناه کردن دست بردارم) پس آن حضرت فرمودند: پنج عمل انجام بده بعد هر گناه که می خواهی بکن 1- رزق و روزی خداوند را نخور بعد هر گناه می خواهی بکن 2- مکانی برگزین (موقع گناه) که خداوند ترا نبیند بعد هر گناه که می خواهی بکن 3- از ولایت و حکومت و قدرت خداوند خارج شو بعد هر گناه که خواهی بکن 4- وقتی ملک الموت و فرشته مرگ آمد روح ترا بگیرد (بعنوان عدم تسلیم روح) او را از خودت دفع کن بعد هر گناهی که می خواهی بکن.
5- وقتی مالک (خزانه دار جهنّم) ترا وارد جهنم کرد داخل جهنّم نشو (اگر می توانی) بعد هر گناهی که می خواهی بکن. «اثنی عشریه ص 112» نتیجه: چون انسان عقلاً هم نمی تواند مسائل فوق را نادیده بگیرد پس سزاوار است با توجّه به راهنمایی های فوق گناه را ترک کند تا سعادت دنیا و آخرت را بدست آورد.
عقل گران‌بها عَنِ المُجتَبی (ع) اَنَّهُ قالَ لااَدَبَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ، وَ لا مُرُوَّةَ لِمَن لا هِمَّةَ لَه، وَ لاحَیاءَ لِمَن لا دینَ لَهُ وَ راسُ العَقلِ مُعاشَرَةُ النّاسُ بِالجَمیلُ، وَ بِالعَقلِ تُدرَکُ الدّارانِ جَمیعاً وَ مَن حَرُم مِنَ العَقلِ حَرُمَهُما جَمعیاً.
از امام مجتبی (ع) نقل شده که فرمودند کسی که عقل ندارد ادب و تربیت ندارد، و کسی که همّت ندارد جوانمردی ندارد، و کسی که دین ندارد حیاء و شرم ندارد، و اوّل عقل، نیکو معاشرت کردن با مردم است و بوسیله عقل است که دنیا و آخرت بدست می آید و کسی که از عقل محروم شد از دنیا و آخرت هر دو محروم است.
«کشف الغمّة ج 1 ص 571» «البحار 78/111»
saaghar آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 2 Users Say Thank You to saaghar For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
جايگاه حُديث و نرجس خاتون در غيبت صغرا hossein moradi امام زمان عجل الله تعالی فرجه 0 15-09-2010 18:36
فضیلت سوره های قرآن همراه با توضیح ali20 مباحث قرآنی 3 07-09-2009 08:20
سیره عملی امام حسن عسكری(ع) s.ali داستان های مرتبط با امام علی(ع) 0 02-07-2009 23:31
سیره عملی امام هادی(ع) s.ali امام هادی (ع) 0 02-07-2009 23:00
فضایل و كرامات امام هادی(ع) s.ali معجزات 0 02-07-2009 22:58

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 15:19 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1