شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > امام سجاد (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 15-03-2009, 09:30   #1
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض مناظره در سایت

[align=center]

[/align]


با سلام

طبق قولی که داده بودم انشاءالله گفتگو ما بین من و کاروان عزیز شروع خواهد شد،اما همانطور که هر کاری یکسری شروط و قوانینی دارد ابتدا شروطی برای این گفتگو ذکر میکنیم.

[size=medium]شروط :[/size]

[size=small]1- چون قرآن یک اصل اساسی در میان مسلمانان به شمار میرود بنابراین استدلال به قرآن بدون هیچ اشکالی مورد قبول طرفین است،اما با توجه به آنکه قرآن موجز و مجمل و مختصر است که معانی عالیه آن محتاج به بیان مبین است لذا ما ناچاریم در اطراف کلیات قرآن مجید استدلال به اخبار و احادیث معتبره کنیم.

و نیز باید به احادیث متفق علیه فریقین استشهاد شود و از کلمات و مسموعات عوام گونه خودداری و از تعصب و جمودیت و عصابانیت دوری گزینیم.[/size]

[size=small]2- چنانچه یکی از طرفین قصد نقد و اشکال و پاسخ به مطالب طرف دیگر بحث را دارد باید با دلیل و مدرک و منبع بیان گردد و از سخنان برخی افراد که خارج از حوزه علم و دانش هستند خودداری شود.

و نیز گفتن کلماتی مانند « قبول نیست » و یا « صحیح نیست » بدون ذکر دلیل و سند مورد قبول نمیگردد.

3- چنانچه طرف مقابل اشکالی به صحبت های طرف دیگر ندارد و مورد قبول است فقط با دکمه تشکر تایید این مطلب را کند و از ارسال پست با این مضمون خودداری کند.

و اگر نظری و یا اشکالی به مطلب دارد باید تا پایان مبحث مورد نظر صبر کند تا تمام مطلب بیان شود سپس به نقد و اشکال بپردازد.

4- هر یک از طرفین برای نقد و یا جواب یک هفته مهلت دارد و بعد از آن نوبت به طرف مقابل دیگر است و عدم ارسال مطلب و یا جواب در طول یک هفته دلیل بر صحت مطلب طرف دیگر دارد.

5- دوستان خارج از گفتگو چنانچه مطلب هر یک از طرفین را صحیح میدانند فقط از کلید « تشکر » استفاده کنند و چنانچه نظری یا نقدی به یکی از صحبت های طرفین دارند با ارسال مطلب در تاپیک « نظرات » میتوانند بیان کنند، و از ارسال مطلب در میان گفتگو طرفین خودداری کنند.

6- پاسخ به ارسال مطلب به اصل موضوع که همان گفتگو و بحث باشد در اولویت نسبت به پاسخ و یا جواب به نظرات دیگر دوستان است.

7- در صورت عدم رعایت ادب و توهین هر یک از طرفین با جملات منفره و فحاشی در گفتگو حکم به خروج طرف مقابل از گفتگو میشود.
[/size]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 15-03-2009, 10:16   #2
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض مقدمه :

[align=center]



[/align]



قبل از شروع گفتگو باید دید که برادر اهل سنت ما آیا حسن و قبح عقلی که یک اصل اساسی در حوزه اعتقاد است را قبول دارند یا نه.


[align=center][size=small]بدلیل آنکه ممکن است این اصل برای اکثر عزیزان ناشناخته باشد مختصر توضیحی پیرامون آن بیان میگردد.[/size][/align]


[size=small]حسن و قیح عقلی :[/size]

[size=small]حسن و قبح عقلی یک اصل پذیرفته در نزد خصوصا علمای امامیه و نیز اکثر مردم است

هر چند ممکن است اکثر مردم از نظر اسمی با این مطلب آشنا نباشند.
اما هنگامی که این مطلب برای هر فرد عاقلی بیان شود خود معترف به آن میگردد.

و بیان آنکه چرا این اصل یکی از مهمترین اصول اساسی در اعتقادات امامیه است انشاءالله بیان خواهد شد.

[align=center] [/align]

اما بیان این اصل :
حسن و قبح عقلی یعنی آنکه عقل در حوزه ادراکات مستقلا قادر است تمایز بین افعال نیک و مورد پسند و خلاف آن کند.

یعنی اگر شخصی به دیگران ظلم و یا تجاوز و یا هر گونه فعل قبحی انجام دهد عقل مستقلا حکم به ظالم بودن و یا متجاوزبودن آن شخص میدهد.

یعنی چنانچه شریعتی از سوی خداوند نازل نمیشد عقل باز هم در حوزه ادراکات و تمایز بیان افعال مستقل بود،

یعنی اگر فرض شود که شریعتی نازل نمیشد عقل حکم به درست بودن و نیکو بودن افعالی مانند : کمک کردن ، نجات شخص غریق ،مهربانی کردن ، صادق بودن و غیره (به مانند این افعال) میکند و حکم به قبح و زشتی اعمالی چون : ظلم ، دروغ ، غضب کردن بیجا ،تهمت ، عدم کمک به دیگران ، بخل ، و یا افعالی شبیه آن میکند.

خلاصه آنکه امامیه معتقد است چنانچه شریعتی نازل نمیشد و حکم به معذب بودن فاعل افعال قبیح و در نعمت بودن فاعل افعال حسنه نمیکرد و وعده و وعید ها به فاعل هر دو نمیداد عقل در حکم در تمایز بین این افعال مستقل بود

و قبل از انزال شریعت قادر بود خود به تنهایی حکم به قبح برخی افعال و حکم به حسن دیگر افعال کند.

این خلاصه بیان مطلب در این باب یود.

[align=center] [/align]

اما جایگاه مهم آن در اعتقاد :

به روشنی واضح است که اگر شخصی ادعای مطلبی کند از منظر عقل تا دلیلی بر این مدعا وارد نکند مدعای او پذیرفته نمیشود

تا آنجا که اگر انسانی ادعای نبوت کند باز هم عقل هر انسانی سوال از دلیل و اقامه بینه شخص مدعی میکند

و در نزد عقلا و عالمان ثابت شده است که معجزه دلیل بر صحت ادعای شخص مدعی نبوت است که آن از جانب خداوند بتوسط نبی و از جانب او ارائه میگردد

به مانند معجزاتی که حضرت موسی ( علی نبینا وآله علیهم السلام ) از قبیل ید بیضاء و تبدیل عصا و شکافته شدن دریا و غیره از جانب خداوند برای صحت ادعای خود جاری کرد.

حال اگر شخصی معترف به این اصل اساسی نباشد هیچگاه نمیتواند به نبی ایمان بیاورد و بهتر بگوییم هیچگاه نمیتواند به خداوند عزوجل معترف گردد.

[align=center] [/align]

بیان مطلب :

نتیجه عدم اعتقاد به این اصل زمانی روشن میشود که شخص بگوید که معجزه دلیل بر صحت ادعای نبی نخواهد بود ،چون ممکن است دروغگو باشد.

در جواب عقلی گفته میشود :

معجزه دلیل بر صحت ادعای اوست چرا که خداوند معجزه را بر شخص دروغگو جاری نمیکند.

حال اگر سوال کند :

چرا امکان ندارد که معجزه بر شخص دروغگو جاری شود.

در جواب عقلایی گفته میشود :

چون جاری ساختن معجزه بر شخص دروغگو از ناحیه خداوندی که منزه از هر قبح و زشتی و جامع صفات کمالیه است عقلا قبیح است.[/size]

و چون عقل است که حکم به قبح چنین عملی میکند لذا اگر شخص معترف به قدرت تمایز عقل در حوزه افعال و کردار نباشد (بهتر بگوییم حسن و قبح عقلی را قبول نکند )،هیچگاه نمیتواند معترف به نبی و بهتر بگوییم به خداوند شود

[size=small]چون اعتراف به نبی اعتراف به ارسال اوست از ناحیه خداوند برای بیان اوامر او با دلیل و بینه و عدم اعتراف مساوی است با عدم اعتراف به وجود مرسل ( به کسر س ) که خداوند باشد.

و بدلیل اینکه در منظر او ممکن است با وجود معجزه نبی دروگو و کذاب باشد نمیتواند ایمان به صحت ادعای او بیاورد.

این یک توضیح اجمالی در بیان این اصل اساسی بود.فتأمل.[/size]


[align=center][/align]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
مناظره, در, سایت


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 08:44 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1