شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > ادیان ، مذاهب و فرق دیگر


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 07-03-2014, 00:59   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,468
Thanks: 7,301
Thanked 27,121 Times in 7,240 Posts
پیش فرض «شیعه»نه یک نحله کلامی است، نه یک مذهب نوظهور

«شیعه»نه یک نحله کلامی است، نه یک مذهب نوظهور




یک کارشناس دینی گفت: شیعه نه یک نحله کلامی است و نه یک مذهب نوظهور بلکه زمان و تاریخ تشکیل شیعه همزاد با نبوت است و این را وهابیتی که خود هیچ پشتوانه‌ای ندارد تکذیب می‌کند!






حجت الاسلام علیرضا جوادی، کارشناس دینی در برنامه «شب آسمانی» شبکه قرآن و معارف سیما درباره «اصالت و پیدایش تشیع» صحبت کرد و گفت: وهابیت که خودش هیچ پشتوانه و عقبه‌ای ندارد و به تعبیر مقام معظم رهبری مولودشان بر حرام است شیعه را متهم می‌کند و معتقد است شیعه ساخته و پرداخته جریان‌های سیاسی و یا ساخته بعضی افراد غیر مسلمان مانند یهودی‌هاست.

وی ادامه داد: اصل پیدایش شیعه و زمان تاریخ پیدایش تشیع همزاد و همزمان با نبوت است زیرا بخشی از تعالیم الهی را که پیامبر با خود آورده است مربوط به هدایت امت اسلامی بعد از پیامبر(ص) است و در حقیقت این تعالیم، رهبری بعد از پیامبر را ضامن بقا و استمرار دین می‌داند، از سویی در این تعالیم نیز مشخصات فردی که باید رهبر امت اسلامی پس از پیامبر(ص) باشد بیان شده به گونه‌ای که در این رابطه آیات و روایات بسیاری وجود دارد.
جوادی با تأکید بر این مطلب که شیعه نه نحله کلامی است و نه مذهبی نو ظهور و نه یک مذهب فقهی بیان داشت: شیعه به فرد خاصی وابسته نبوده و نیست بلکه پیدایش آن در حقیقت به این موضوع باز می‌گردد که راهبری و رهبری بعد از پیامبر بر عهده چه کسی است و مشخصه و ممیزی تشیع نیز همین موضوع است زیرا شیعه معتقد است که پیامبر بحث رهبری بعد از خود را رها نکرده و تمام شالوده تشیع نیز در رابطه با همین اعتقاد به جانشینی بعد از پیغمبر(ص) است.
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه تعبیر شیعه را خود رسول اکرم(ص) از زمانی که دعوتش را علنی فرمود به کار برد، گفت: در حقیقت زمانی که حضرت محمد(ص) 40 نفر از اقوام خویش را دعوت کرد و فرمود من پیامبر شده‌ام و هر کس به من ایمان بیاورد جانشین من خواهد بود و در آن زمان امام علی(ع) تنها کسی بود که به پیامبر (ص) ایمان آورد و رسول اکرم نیز امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد، بنابراین مسلماً شیعه همزاد به نبوت خواهد بود.
وی در ادامه افزود: یکی از مکان‌هایی که پیامبر تعبیر شیعه را به کار برده در سوره مبارکه بینه است که بیان شده: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» در تمامی تفاسیر شیعه و سنی وارد شده که امام علی(ع) از پیامبر پرسیدند که منظور از خیر البریه کیست و پیامبر در جواب فرموده‌اند: «انت یا علی و شیعتک» و این موضوع را تمام تفاسیر اهل سنت نیز تأیید می‌کنند.
جوادی تأکید کرد: یکی از دلایل دیگر در رابطه با بحث جانشینی امام علی(ع) آیه 55 سوره مائده است: «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله و الّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» تمام تفاسیر شیعه و سنی بر این باورند که منظور از «هم راکعون» علی بن ابی طالب است
وی در توضیح بیشتر آیه 55 سوره مائده بیان داشت: اِنّما نیز که در ابتدای این آیه آمده در ادبیات عرب دلیل بر حصر است یعنی ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، است.
وی در ادامه شبهات وارد بر پیدایش تشیع را بی منطق خواند و گفت: دشمنان شیعه در جایی می‌گویند که خواستگاه شیعه در سقیفه است به طوری که طایفه اوس در سقیفه طرفدار ابوبکر و خزرج نیز طرفدار خلافت علی(ع) شدند. این شبهه بسیار بی اساس است زیرا امام علی(ع) اصلاً در سقیفه حضور نداشتند بنابراین اگر هم خزرج از علی بن ابی طالب(ع) دفاع کرده‌اند خلق الساعه نبوده است و همان لحظه به وجود نیامده بلکه مسلماً به خاطر پیش زمینه‌هایی چون غدیر، آیه ولایت و سایر موارد بوده است.
وی با بیان این مطلب که بعضی جنگ جمل را خواستگاه تشکیل تشیع می‌دانند، اظهار داشت: جنگ جمل در حقیقت سرآغاز ظهور و بروز ابعاد سیاسی و نظامی شیعه بود نه خواستگاه تشکیل آن، زیرا تا آن زمان امام بنا به مصالح حکومت و امت اسلامی سکوت کرده بودند اما در جنگ جمل قدرت نظامی شیعه ظهور پیدا کرد.
جوادی در پایان به برخی از دلایل گسترش شیعه در ایران اشاره کرد و گفت: بعضی دلایل گسترش شیعه در ایران را با خواستگاه تشکیل تشیع اشتباه می‌گیرند در حالی که ایرانیان به دلایل متفاوتی به شیعه روی آوردند که یکی از این دلایل مربوط به جنگ قادسیه و ظلم‌هایی است که در حق عجم بعد از آن صورت گرفت، بنابراین در زمان حکومت امام علی(ع) عدالت امام باعث شد تا ایرانیان که بی عدالتی زیادی را تجربه کرده بودند به سمت تشیع متمایل شود.
وی بیان داشت: بعد از جنگ قادسیه و ورود گروه موالی به ایران، ایرانیان زیادی شیعه شدند علاوه بر این موضوع ورود امام رضا(ع) به ایران و استقبال گرمی که از ایشان صورت گرفت و سخنرانی‌هایی که در مسیر سفر خود به مشهد داشتند و همچنین سفر حضرت معصومه(س) از مهم ترین دلایل گرایش ایرانیان به شیعه است.


منبع:فارس

امضای خادم الزینب
بكوش عظمت در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری...


چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
بحث و گفتگوی آزاد: ریشه‌های تخریب یک تکلیف مدار! Hamid مباحث سیاست داخلی 155 17-09-2014 14:59
تعبیر ناجوانمردانه برائت از فتنه به کاسب کاری! Hamid رهبری 1 17-08-2013 20:22
خودباختگى و توکل بر خدا از منظر قران کریم ya abasaleh مباحث قرآنی 0 10-03-2013 13:52
دلایل تاریخی آیت الله خامنه ای برای عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر محبّ الزهراء مباحث سیاست داخلی 0 06-03-2013 08:17
غلام غير خدا نباش!|سلسله سخنرانی ها امام خامنه ای پیرامون آزادی mahdishata رهبری 1 23-02-2013 17:05

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 12:00 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1