شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > ادیان ، مذاهب و فرق دیگر


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 18-03-2014, 03:27   #1
کاربر جدید
 
The_M_F آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2013
نوشته ها: 8
Thanks: 1
Thanked 1 Time in 1 Post
Post جشن (عید ) چهارشنبه سوری

جشن (عید ) چهارشنبه سوری




ایرانیان باستان دیدگاهی نیک درباره ی آتش داشتند و به نظر می رسد با جشن هایی مانند جشن سوری به استقبال نوروز که یکی از نیک ترین و بهترین آیین هاست می رفتند. ایشان با روشن کردن آتش بالای بام خود، نوعی پیروزی نور را بر تاریکی به نمایش می گذاشتند.


اما بدبختانه امروز از این جشن نیک جز نامی زشت باقی نمانده و با خرافات آمیخته شده است. عجیب آنکه این روز ها این جشن ایرانی با ابزاری که بیشتر ساخت کشور چین هستند برگزار می شود!!!

در ادامه به توضیحاتی درباره ی این جشن در ایران باستان و همچنین بررسی فلسفه ی آتش در دین زرتشتی می پردازیم.



از «تیر شید» تا «تیر روز»

قبل از آنکه به بررسی آنچه پژوهشگران درباره چهارشنبه سوری گفته اند بپردازیم، علاقه مندم آنچه برایم شگفت انگیز می نمود را بیان کنم:




امروز مردم ما با چهارشنبه سوری به استقبال نوروز می روند و با سیزده به در به صورت رسمی به جشن های نوروزی پایان می دهند. بعید نیست که همین دیدگاه باعث بوجود آمدن این جشن ها شده باشد و جالب آنکه هر دو جشن با تیر ارتباط دارند.


می دانیم که در گاهشماری ایرانی هر روز ماه نام خاصی داشته است و روز سیزدهم هر ماه را تیر روز می نامیدند. پس سیزده فروردین که مشهور به سیزده به در است با تیر ارتباط پیدا می کند و در تیر روز قرار دارد.



برخی از پژوهشگران معتقدند در دوران کهن - شاید قبل از آنکه گاهشماری ایرانی بر اساس روزهای ماه شکل گیرد - روزهای هفته هم مورد توجه آریایی ها بوده است و نام روزهای هفته اروپایی یادگاری از همان دوران است.



یک شنبه - مهر شید (Sunday)

دو شنبه - ماه شید (Monday)

سه شنبه - بهرام شید (Tuesday)

چهارشنبه - تیر شید (Wednesday)

پنجشنبه - اورمزد شید (Thursday)

آدینه - ناهید شید (Friday)

شنبه - کیوان شید (Saturday)



مشاهده می کنیم که چهار شنبه هم با تیر پیوند دارد و نامش تیر شید بوده است.

پس ما در تیر شید به استقبال نوروز می رویم و در تیر روز جشن های نوروزی را پایان می دهیم. یعنی جشن های نوروزی از تیر شید تا تیر روز برگزار می شود. تیر نمادی از رحمت خداوند است و رحمت الهی در نوروز به اوج می رسد.


هرچند منابع کافی و دقیقی برای اثبات این موضوع از نظر تاریخی وجود ندارد اما می توانیم از این اتفاق زیبا بهره ببریم و با سازمان دهی این جشن ها که امروز در میان مردم جای دارند، علاوه بر ایجاد زمانی شاد و مفید برای مردم، اندیشه های پاک و زیبایی را رواج دهیم و از تحریف همه جانبه جشن های باستانی جلوگیری کنیم.



جشن چهارشنبه سوری



درباره ی اینکه جشن سوری دقیقاً در کدام روز گرامی داشته می شده است اطلاعات درستی به دست نیامده است.

اما از شواهد بر می آید که این جشن نزدیک به نوروز برگزار می شده است. گفته می شود این جشن قبل از اسلام در پنج روز پایان سال که مشهور به پنجه بود، برگزار می شد.

می دانیم هر سال ٣۶۵ روز دارد ولی برخی معتقدند در گاهشماری باستانی ایران، ١٢ ماهِ ٣٠ روزه وجود داشته است(یعنی ٣۶٠ روز) و به ۵ روز باقیمانده سال پنجه، پنجک، یا خمسه مسترقه، می گفتند. این پنج روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت که در هیچ یک از ماه ها حساب نمی شوند.

از آنجایی که چهارشنبه سوری بر خلاف دیگر جشن ها که بر اساس روزهای ماه بوده اند، بر اساس روزهای ماه نیست، احتمال قرار داشتن این جشن در پنجه قوت می گیرد.




چهارشنبه و جشن سوری


یکی از نظریه هایی که درباره چهارشنبه سوری بیان می شود، آن است که ایرانیان بعد از اسلام برای آنکه بدون مشکل بتوانند جشن سوری را برگزار کنند؛ چهارشنبه که برای اعراب منحوس بوده است را بهانه قرار دادند تا این جشن را گرامی بدارند (که البته این موضوع مخالفان زیادی هم دارد).



معنای سور

سوری به معنای سرخی – سرخ رنگ مانند گل و شراب - و سور به معنای عیش و سرور و شادمانی است. همچنین می توان گفت به معنی بارو شهر و بام بلند و دیوار دور شهر است.

ایرانیان باستان با روشن کردن آتش بالای بام خود، نوعی پیروزی نور را بر تاریکی به نمایش می گذاشتند.



آتش پاک کننده

آتش را از آن جهت روشن می کردند که معتقد بودند تمام بدیها و سیاهی ها درآتش افکنده و می سوزاندند و از روی آتش می پریدند و می گفتند « سرخی تو از من زردی من از تو ».

این طور زمانی شاد برای نیاکان ما رقم می خورد.

با توجه به اینکه یکی از دیدگاه های زرتشتیان درباره ی نوروز مربوط به فَروَهر های گذشتگان پاک و پارسا است که در اول سال به زمین فرود می آیند، ایرانیان باستان تمام ناپاکی ها را از بین می بردند تا فروهر های گذشتگان خشنود باشند.

(فروهر یا فره وشی یکی از نیرو های مقدس و معنوی انسان در هیکل او داخل شده او را رشد و ترقی داده و نگاهداری می کند و پس از مرگ انسان دیگر باره با همان پاکی و تقدس اولی بجای خود باز می گردد.)



بسیاری از پژوهشگران این نشان را نمادی از فَروَهَر می دانند



برخی از آیین ها

برخی از آیین ها از برگزاری جشن ها نقل شده است که به نظر می رسد به جشن سوری ارتباط داشته باشد.

در زمان هخامنشیان خرمنی از آتش را به سه کوپه تقسیم می کردند و با همان روش از روی سه آتش به نام : «آسمان» ، «آذر» و «آبان» که نام سه فرشته مقرب خدا هستند می پریدند. پس از آن آتش به هفت قسمت تقسیم شد و به نام هفت امشاسپند (فرشته مقرب) از روی آنها می پریدند.

آجیل مشگل گشا که از هفت نوع میوه خشک تهیه می شده، در شب چهارشنبه سوری ضروری بود که هر خانواده باید آن را تهیه می کرد و به نام هفت امشاسپند در سفره چهارشنبه سوری می گذاشت.



افسانه ها و اسطوره ها

داستان سیاوش و سودابه در شاهنامه حاکی از پاکدامنی این جوان زیبای ایرانی است. بی گناهی سیاوش به اثبات می رسد و این جوان بزرگوار، سودابه را می بخشد.




پایان این داستان با جشن و شادی همراه است و برخی از پژوهشگران معتقدند جشن سوری که امروز با نام چهارشنبه سوری می شناسیم ریشه در این افسانه دارد.

می آورد و رامشگران را بخواند/ همه کام ها با سیاوش براند

سه روز اندر آن سور می در کشید / نبد بر در گنج بند و کلید






شاید پریدن از آتش هم باز مانده ای از رسوم باستانی ایران باشد و اشاره به حکایت سیاوش دارد. هرچند برخی معتقدند پریدن از روی آتش بی احترامی به آتش است و این کار را بی ارتباط به فرهنگ ایرانی و همچنین آیین زرتشتی می دانند.



فلسفه آتش در دین زرتشت

همانطور که می دانید، هفت از نظر ایرانیان باستان بسیار نیک شمرده می شده است.

دیدگاه های زرتشتیان به آتش هم در هفت جمله خلاصه می شود.



زرتشت با انتخاب آتش به عنوان سمبل کیش خود از پیروان خود خواسته است که :



١ - مثل آتش پاک و درخشان باشند.





٢ - همانطوری که شعله های آتش به سوی بالا زبانه می کشند، پیروان دین هم به سوی بالا، به سوی روحانیت، به سوی انسانیت و بالاخره به سوی ترقی و تعالی پیشروی کنند.





٣ - همانطوری که شعله های آتش هرگز به سوی پایین جذب نمی شوند، آنها هم سعی کنند مجذوب خواهشهای پست نفسانی نشوند و همیشه آمال بزرگ معنوی را در نظر داشته باشند.





۴ - همانطور که آتش ناپاک را پاک می کند و خود آلوده نمی شود، آنها هم با بدی بستیزند بی آنکه خود را آلوده بدیها کنند.





۵ - همانطوری که از اخگر می توان آتشی برافروخت، با روح و فکر یک انسان نیکوکار، روانهای بی شماری پاک و منزه خواهد شد.





۶ - آتش با هرچه تماس بگیرد آن را مثل خود شفاف و درخشان می کند، فرد زرتشتی نیز باید پس از برخوردار شدن از فروغ دانش و بینش، دیگران را از فروغ نیکی بهره مند سازد.





٧ - همانطوری که آتش فعال و بیقرار است و تا پایان عمر حتی لحظه ای از کوشش باز نمی ایستد، انسان هم باید، مانند آتش فعال باشد و از کار و کوشش باز نایستد.





اما آتشی که درون آدمی را از آلودگی پاک می کند جز اشا (راستی) نیست که از راه اصول سه گانه هومَت (اندیشه نیک) هوخت (گفتار نیک) هُوَرِشت (کردار نیک) به دست می آید.



بن مایه و یاری نامه ها : پردیس اهورا

عبدالعظیم رضایی. اصل و نسب و دین های ایرانیان باستان. چاپ ششم، تهران: دُر، ۱۳۸۱، ISBN 964-6786-14-6.

تونی آلن، چارلز فیلیپس، مایکل کریگان. مشاور: دکتر وستا سرخوش کریتس. مترجمان: زهره هدایتی، رامین کریمیان.سرور دانای آسمان. چاپ نخست. تهران: نشرنی، ١٣٨۴ . ISBN 964-312-796-6.

مجله موفقیت
The_M_F آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 28-03-2014, 14:30   #2
کاربر جدید
 
sadjad_2021 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2010
نوشته ها: 12
Thanks: 0
Thanked 15 Times in 7 Posts
پیش فرض

الحمد لله كه خودتون اظهار كرديد كه سند تاريخي براي چهارشنبه سوري نداريد
اين دروغ بزرگ تاريخي است كه اون رو به آتش پرستان نسبت مي دهيد
اين مراسم در قيام مختار پايه گذاري شده كه در چهارشنبه آخر سال قمري براي نمايش آمادگي براي قيام بر روي بامها آتش افروختند
و بعد اين آتش زدن نمادين در چهارشنبه آخر سال بين شيعيان باقي ماند
بدليل خفقان حكومت حاكمان جور كه به هر بهانه اي شيعيان را قتل عام ميكردند ،ايشان اين عمل را به زردشت و مجوس نسبت دادند.

امضای sadjad_2021
يك چند به كودكي به استاد شديم
يك چند به استادي خود شاد شديم
پايان سخن شنو كه ما را چه رسيد
از خاك بر آمديم و بر باد شديم
sadjad_2021 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 28-03-2014, 17:03   #3
حرفه ای
 
بیتاب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Apr 2011
نوشته ها: 720
Thanks: 148
Thanked 978 Times in 439 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط The_M_F نمایش پست ها
جشن (عید ) چهارشنبه سوری




۴ - همانطور که آتش ناپاک را پاک می کند و خود آلوده نمی شود، آنها هم با بدی بستیزند بی آنکه خود را آلوده بدیها کنند.





۵ - همانطوری که از اخگر می توان آتشی برافروخت، با روح و فکر یک انسان نیکوکار، روانهای بی شماری پاک و منزه خواهد شد.





۶ - آتش با هرچه تماس بگیرد آن را مثل خود شفاف و درخشان می کند، فرد زرتشتی نیز باید پس از برخوردار شدن از فروغ دانش و بینش، دیگران را از فروغ نیکی بهره مند سازد.





٧ - همانطوری که آتش فعال و بیقرار است و تا پایان عمر حتی لحظه ای از کوشش باز نمی ایستد، انسان هم باید، مانند آتش فعال باشد و از کار و کوشش باز نایستد.





اما آتشی که درون آدمی را از آلودگی پاک می کند جز اشا (راستی) نیست که از راه اصول سه گانه هومَت (اندیشه نیک) هوخت (گفتار نیک) هُوَرِشت (کردار نیک) به دست می آید.



بن مایه و یاری نامه ها : پردیس اهورا

عبدالعظیم رضایی. اصل و نسب و دین های ایرانیان باستان. چاپ ششم، تهران: دُر، ۱۳۸۱، ISBN 964-6786-14-6.

تونی آلن، چارلز فیلیپس، مایکل کریگان. مشاور: دکتر وستا سرخوش کریتس. مترجمان: زهره هدایتی، رامین کریمیان.سرور دانای آسمان. چاپ نخست. تهران: نشرنی، ١٣٨۴ . ISBN 964-312-796-6.

مجله موفقیت
ولی ما آب را مایه حیات وپاکی وطهارت وپویایی می دانیم
قران:
وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ



امضای بیتاب - نکند اشخاص...... جانشین ارزشها شوند
- آنکه نتواند در پای حرف دین خود بمیرد
درحقـیقـت ؛ بی دیــــن اســـت
بیتاب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to بیتاب For This Useful Post:
قدیمی 30-03-2014, 11:21   #4
کاربر جدید
 
The_M_F آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2013
نوشته ها: 8
Thanks: 1
Thanked 1 Time in 1 Post
پیش فرض M.F

نقل قول:
نوشته اصلی توسط sadjad_2021 نمایش پست ها
الحمد لله كه خودتون اظهار كرديد كه سند تاريخي براي چهارشنبه سوري نداريد
اين دروغ بزرگ تاريخي است كه اون رو به آتش پرستان نسبت مي دهيد
اين مراسم در قيام مختار پايه گذاري شده كه در چهارشنبه آخر سال قمري براي نمايش آمادگي براي قيام بر روي بامها آتش افروختند
و بعد اين آتش زدن نمادين در چهارشنبه آخر سال بين شيعيان باقي ماند
بدليل خفقان حكومت حاكمان جور كه به هر بهانه اي شيعيان را قتل عام ميكردند ،ايشان اين عمل را به زردشت و مجوس نسبت دادند.
سلام علیکم
بابت پندتپن ممنونم . بله متاسفانه منابعی درمورد چهارشنبه سوری وجود نداره ( چون اصلا ایران باستان چهارشنبه نداشته که چهارشنبه سوری داشته باشه ) اما ای کاش یک بار دیگه متن رو مرور کنین . شما نمی تونین منکر جشن سوری( اون چیزی که مد نظر بنده هست ) بشین و از اون مهم تر جشن تیر شید هستش ( که از قضا چهارشنبه هم هستش ) اعیاد بزرگی هستن که برای ایرانیان باستان به خاطر استقبال از نوروز بودند . حالا چه شده که اکنون این اعیاد بزرگ به انحراف کشیده شده ، مورد بحث ما نیست . ما فقط بنا به بن مایه های پایانی ، وجود قریب الوقوع جشن سوری با محوریت آتش رو قبول داریم نه تحریفاتی که وارد شده .
نظر و منظور بنده از نوشتن این پست رو می تونم توی یک عبارت خلاصه کنم که امید وارم وجه مشترک ما بشه :
« جشن سوری یا به احتمال تیرشید برای استقبال از نوروز و با بن مایه ی صله ی ارحام همان چهارشنبه سوری کنونی با اقلام چینی و مزاحمت برای دیگران نیست !!! تمام . »

در مورد مختار ( ره ) و قیامشون که مطلب فرمودید هم خوشحال میشم منبع های بیشتری برای مطالعه به بنده معرفی کنین . من هم دنبال بن مایه و ریشه ی عمل این بزرگ مرد بودم که چرا ایشون از « آتش افروزی بر بام ها » که هم نام یکی دیگر از جشن های ایران باستان هست استفاده کردن ؟!؟!؟!؟
The_M_F آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 30-03-2014, 11:39   #5
کاربر جدید
 
The_M_F آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2013
نوشته ها: 8
Thanks: 1
Thanked 1 Time in 1 Post
پیش فرض M.F

نقل قول:
نوشته اصلی توسط بیتاب نمایش پست ها
ولی ما آب را مایه حیات وپاکی وطهارت وپویایی می دانیم
قران:
وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ


سلام علیکم
ممنون از پندتون
جسارتا ذکر چند نکته رو لازم میبینم . البته اصلا مایل به ادامه دار کردن بحث در حیطه ی مذهبی نیستم و صرفا اشاره وار عرض می کنم .
با عرض معذرت ، این که شما فرمودید ( وشاید بنده کاملا متوجه منظور شما نشدم که اگه این باشه عذر خواهم ) کامل نیست . با مقدس بودن و پاک کنندگی آتش ، قداست و پاک کنندگی آب ( در ادیان و ایران باستان ) زیر سوال نمی ره . ایرانیان ( برای اولین بار) برای همه ی چهار عنصر آفرینش احترام قائل بودند . آتش بالاتر از آنهاست چون تنها عنصری هست که بالا می رود و بدون وابستگی ایجاد نور و انرژی .
اما جسارتا اشتباه دیگه ی شما این بود که شما با پایه و شاقول اسلام نگاه می کنید . در حالی که اگه اشتباه نکنم روایتی از امام صادق ( ع ) است که فرمودند اگه فلان دین این رسم رو داره ، پس پیروانش از اون رسم پیروی می کنن و ما حق تکفیر نداریم . ( این روایت اگهاشتباه نکنم مربوط به یکی از رسوم باستانیان بود که خدمت امام عارض شده بودند و ایشون هم این پاسخ رو دادن .
یعنی اگر فرض کنیم که برخلاف اسلام ، آتش پاک کننده باشد ( که نیست و آتش نماد پاکیست نه پاک کنندگی ) باز هم آیین یک دین و ابلاغ خدا به پیامبر آن دین است .
The_M_F آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
جشن (عید ) چهارشنبه سوری


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
انتشار فیلمی جدید از جنایات تروریست‌های در سوری گلنرگس نظامی ، جنگ افزار 0 06-09-2013 19:59
عکسی تکان دهنده از کودک سوری golenarges اخبار سیاست داخلی 0 17-07-2013 12:48
تسلیح نظامی، هدیه ماه رمضان سعودی به تروریست های سوری محب المهدي (عج) اخبار جهان اسلام 0 14-07-2013 09:27
چهار شنبه سوری و ترقه بازی از دیدگاه علما و مراجع golenarges زندگی ، خانواده و اجتماع 0 11-03-2013 17:40
چهارشنبه ‌سوری "تفریح" یا "تحریف"؟! بی پلاک زندگی ، خانواده و اجتماع 1 11-03-2013 17:33

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 16:09 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1