شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > مباحث قرآنی > متن قرآن همراه با ترجمه


متن قرآن همراه با ترجمه در اینجا هر سوره همراه با ترجمه یک تاپیک را به خود اختصاص میدهد

پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 06-01-2015, 19:13   #1
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض رؤس الشیاطین

با آن‌ که شیاطین و سرهای آنان ، امر محسوس و قابل شناختی برای ما نیست ، چرا خداوند درخت زقوم را به سرهای شیاطین تشبیه می ‌کند ؟! با توجه به این‌که در باب تشبیه لازم است وجه شبه در مشبه اقوی باشد ؛ آیه شریفه «طَلْعُها کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطین‏» را چگونه می شود تبیین كرد؟ با توجه به این‌که رأس شیطان امری غیر مسبوق به ذهن است . اساساً مراد آیه از تشبیه درخت زقوم به سرهای شیاطین و وجه شبه آن چیست؟
استفاده از وعده و وعید های مختلف ، شیوه رایج قرآن است که البته اهداف بلندی را از آنها قصد کرده است . قرآن برای تأثیر بیشتر ، این هشدارها را گاه با تشبیهاتی تکرار می‌کند.
در یکی از این موارد ، خداوند از درختی در جهنم به نام زَقّوم یاد کرده و آن‌ را چنین توصیف می‌کند :
آیا این بهشت جاودان پر نعمت‏ براى پذیرایى بهتر است یا درخت زقّوم ؟ ما آن‌ را براى ستم کاران مایه شکنجه و عذاب قرار داده‌ایم. آن درختى است که در قعر دوزخ می‌روید ، ( طَلْعُها کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطین‏ ) میوه‌هایش مانند سرهاى شیاطین (بسیار بدنما و زشت)‏ است . پس این منکران لجوج حتماً از آن می‌خورند و شکم‌ها را از آن پُر می‌کنند. آن‌گاه به ناچار روى آن ( به عنوان نوشیدنى‏ ) مخلوطى از آب بسیار داغ و متعفّن براى آنان خواهد بود ! سپس بازگشتشان حتماً به سوى دوزخ است .[۱]
خداوند طَلْع و یا محصول و ثمره آن درخت[۲] را به سرهای شیاطین تشبیه می‌کند . در مورد این تشبیه و علت استفاده از آن نکاتی وجود دارد :
الف : این تشبیه براى ارائه چهره ‌ای تنفّرآمیز از آن درخت است ؛ زیرا انسان از چیزى که متنفر باشد در ذهن خود براى آن تصویری زشت و وحشتناک ترسیم می‌کند ، و به هرچه علاقه‌مند است براى آن تصویری زیبا و دوست داشتنى می ‌سازد ؛ لذا در عکس‌هایى که مردم براى فرشتگان می‌ کشند زیبا ترین چهره‌ها را ترسیم مى ‏کنند و به عکس براى شیاطین و دیوان بدترین چهره ‏ها را ، در حالى که نه فرشته را دیده‌اند و نه دیو را . [۳] در نتیجه این تشبیه ، تشبیه به امر محسوس نیست تا اشکال شود که ما سرهای شیاطین را ندیده و لذا تشبیه برای ما فائده‌ای ندارد. بلکه تشبیه به امر خیالی می ‌باشد [۴] که همگان آن‌را تصور کرده و چهره‌ای برای آن متصور شده‌ اند و از آن‌جا که شیاطین بد ترین موجودات در نزد ما هستند ، طبیعی است که چهره زشت و کریهی برای آنان در نظر بگیریم و تشبیه به همین تصور ما است تا اوج قبح و زشتی و پلشتی امر را برای ما نشان دهد.[۵] این محتوا از برخی روایات نیز به دست می‌آید : بر آن درخت هفتاد هزار شاخه از آتش وجود دارد و بر هر شاخه هفتاد هزار ثمره از آتش که هر یک به جهت زشتی و نفرت انگیزی به مانند سر شیطان است .[۶]
ب : برخی مفسران ، احتمال داده‌اند که منظور از شیطان در این ‌جا ، برخی موجودات مانند مار ‌باشد[۷] که تصورش برای همه قابل فهم و تصور است و اشکال مذکور بر این احتمال وارد نمی‌شود.
ج : این نوع تشبیه به امر خیالی و غیر محسوس در آیات دیگر قرآن نیز وجود دارد ، برای نمونه ؛ زنان دربارى مصر وقتى حضرت یوسف علیه السلام را دیدند چنین گفتند : منزّه است خدا ، این بشر نیست ، این جز فرشته‌اى بزرگوار نیست .[۸] این تعبیر در حالی از سوی آنها استفاده شده که آنها فرشته‌ای را ندیده‌اند و تنها تصور نیک و زیبایی از آن در ذهن داشتند.
پی نوشت ها :
[۱]. صافات، 62 – 68.
[۲]. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج 16، ص 86، قاهره، دار الکتب المصریة، چاپ دوم، 1384ق.
[۳]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 72، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
[۴]. بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التأویل، تحقیق، مرعشلی‏، محمد عبد الرحمن، ج 5، ص 12، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1418ق.
[۵]. فخر رازی، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 26، ص 337، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق.
[۶]. شیخ مفید، الاختصاص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 363، قم، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، چاپ اول، 1413ق.
[۷]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج 8، ص 697، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
[۸]. یوسف، 31.

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 4 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 08-01-2015, 11:50   #2
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 17,016
Thanks: 31,941
Thanked 50,449 Times in 14,794 Posts
پیش فرض

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم و من همزات الشياطين

امضای محبّ الزهراء




طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد


!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 11:03 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1