شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > مباحث قرآنی > روایات مرتبط با قرآن


روایات مرتبط با قرآن روایات صادر شده از ائمه گرامی (علیه السلام) مرتبط با قرآن مجید. تذکر : برای هر موضوع یک تاپیک در نظر گرفته شود.

پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 18-01-2012, 14:59   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,218
Thanks: 7,180
Thanked 26,025 Times in 7,007 Posts
پیش فرض راز کلمه وسط قرآن

راز کلمه وسط قرآن



قرآن دارای 114 سوره و بنابر مشهور 6666 آیه است.


و طبق مشهور، واژه «وَ لیَتَلَطَّف» به معنای "نهایت دقت را رعایت کند" که در آیه 19 سوره کهف آمده ، درست در وسط قرآن مجید از نظر شماره کلمات ، قرار گرفته است .


این خود داستان آموزنده‌ای دارد که به آن اشاره می‌کنیم:
اصحاب کهف ، گروهی از مردان هوشیار و با ایمان بودند، و در میان انواع نعمتها در دربار شاه زمان خود بنام دقیانوس به سر می بردند، ولی از محیط آلوده خود، سخت ناراحت بودند.
اینها برای حفظ دین خود، تصمیم گرفتند، از طاغوت و محیط طاغوت زده خود که غرق در خرافات و فساد بود، هجرت کنند.


سرانجام مخفیانه با رعایت موازین تاکتیک و مخفی کاری ، از شهر افسوس بیرون آمده و روزها به راه خود ادامه دادند تا سرانجام به غاری (غار در عربی کهف نامیده می‌شود) رفتند، و دنیای آلوده را با وسعتش ، رها کردند و برای حفظ دین ، غار خشک و تاریکی را محل سکونت خود قرار دادند.

امام صادق علیه السلام فرمود:
اصحاب کهف، با اینکه مردان میان سال بودند، خداوند آنان را در آیه 10 سوره کهف به عنوان جوان یاد کرده است . زیرا ایمان به پروردگار داشتند و دارای قلبی جوان بودند.


به هر حال آنها که هفت نفر بودند از درگاه خدا، راه نجات خود را طلبیدند، و خداوند دعایشان را مستجاب کرد، امداد غیبی الهی شامل حال آنها شد و خواب آنها را فرا گرفت، و طبق آیه 25 سوره کهف ، آنها 309 سال در خواب بودند، سپس بیدار شدند و نمی‌دانستند چه مدت خوابیده‌اند، و فکر می‌کردند که یک روز یا نصف روز در خواب بوده‌اند.



سرانجام گفتند، پروردگارتان از مدت خوابتان آگاهتر است، پولی به یکی از افراد خود دادند، تا به شهر برود و غذا خریداری کند.


قرآن در اینجا می فرماید: «وَلْیَتَلَطَّفْ وَلَا یُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا» با هم گفتند، آن یک نفر که برای خریدن غذا می رود، باید نهایت دقت را به خرج دهد و هیچ کس را از وضع ما آگاه نسازد.


و این یک درس مهم است ، باید یک مسلمان برای حفظ خود و زندگی و جامعه خود ، به گونه‌ای رفتار کند که اسرارش افشا نگردد؛ چه رازهای شخصی و چه خانوادگی و چه اسرار شغلی و... بنابراین واژه وسط قرآن ، درس پوشیدن اسرار و رازداری را به ما می آموزد.


تلطُّف به معنی "رعایت دقیق و ظریف" و مخفی کاری ، برای حفظ خود

می آید.

داستان دوستان، ج 1، محمد محمدى اشتهاردى
ویرایش و تنظیم : گروه دین و اندیشه - عسگری

امضای خادم الزینب
فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ


دست هایم به آرزوهایم نرسید
آنها بسیار دورند !

اما درخت سبز صبرم می گوید :
امیدی هست ؛ دعایی هست ؛ خدایی هست ...

چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 14 Users Say Thank You to خادم الزینب For This Useful Post:
قدیمی 22-01-2012, 12:23   #2
کاربر جدید
 
husain1988 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2011
نوشته ها: 11
Thanks: 12
Thanked 21 Times in 8 Posts
پیش فرض

سلام
لطفا مطالعه کرده ایراد سخن فرمائید
قرآن کریم دارای 6236 آیه است
این عدد 6666 از کجا این قدر فراگیر شده نمی دانم اما دون شان قرآن است که اعداد و القاب و ... بدون سند و بدون تحقیق به آن نسبت داد
یا علی مدد
husain1988 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 4 Users Say Thank You to husain1988 For This Useful Post:
قدیمی 24-01-2012, 14:01   #3
کاربر کوشا
 
کویر* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Dec 2011
نوشته ها: 365
Thanks: 997
Thanked 722 Times in 347 Posts
پیش فرض

ممنون از مطالب جالبی که گذاشتید اما استاد ما هم گفتند که قرآن کریم دارای 6236 آیه است .

امضای کویر*

خدایا مرا ببخش به خاطر در هایی که کوبیدم و خانه ی تو نبود...

کویر* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to کویر* For This Useful Post:
قدیمی 24-01-2012, 18:56   #4
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,218
Thanks: 7,180
Thanked 26,025 Times in 7,007 Posts
پیش فرض

نقل قول:
سلام
لطفا مطالعه کرده ایراد سخن فرمائید
قرآن کریم دارای 6236 آیه است
این عدد 6666 از کجا این قدر فراگیر شده نمی دانم اما دون شان قرآن است که اعداد و القاب و ... بدون سند و بدون تحقیق به آن نسبت داد
یا علی مدد
نقل قول:
ممنون از مطالب جالبی که گذاشتید اما استاد ما هم گفتند که قرآن کریم دارای 6236 آیه است .
علیک سلام
ان شاءلله جواب سوالتونو بگیرید :



چرا بعضی روایتها می گویند که قرآن 6666 آیه است ولی بعضی ها می گویند که 6216 و یا 6236 آیه است؟ مگر نعوذ بالله قرآن دست خورده است؟


اختلاف در تعیین آیات قرآن کریم نه به این خاطر که در آیات قرآن شک و شبهه ای وجود دارد. خیر نه تنها در تعداد آیات بلکه حتی در یک حرف آن نیز هیچگونه اختلاف و شک و شبهه ای وجود ندارد. اختلاف در تعیین تعداد آیات، ناشی از شمارش آیات و همچنین تعیین انتهاء آیات است.
مجموع قرائت هایی که از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم نقل شده و به ثبوت رسیده است، هفت قرائت میباشد که توسط هفت قاری مشهور قرائت شده است.
قرائت هر قاری نیز توسط دو راوی و به دو طریق نقل شده که مجموع آن 14 قرائت است که هر کدام، نسبت به تعداد آیات قرآن کریم و همچنین محل اتمام آیات و نیز شمارش بسم الله الرحمن الرحیم در ابتداء سوره ها از مجموع آیات سوره، اختلاف نظر دارند.

مثلا در سوره حمد، بنا به نظر یک قاری مجموع آیات این سوره 7 آیه و بنا به نظر قاری دیگر، آیات این سوره 6 آیه است. به عقیده ی یک قاری، «صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» یک آیه است و به عقیده ی قاری دیگر «صراط الذین انعمت علیهم» یک آیه و «غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» یک آیه ی جداگانه محسوب میشود. خلاصه کلام ما به هیچ وجه نباید فکر کنیم که در آیات قرآن کریم شک و شبهه ای وجود دارد. این اختلافات ناشی از تعیین محل اتمام آیات و نیز از شمارش یا عدم شمارش بسم الله الرحمن الرحیم اوائل سوره ها از مجموع آیات سوره ها است.

امضای خادم الزینب
فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ


دست هایم به آرزوهایم نرسید
آنها بسیار دورند !

اما درخت سبز صبرم می گوید :
امیدی هست ؛ دعایی هست ؛ خدایی هست ...

چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 6 Users Say Thank You to خادم الزینب For This Useful Post:
قدیمی 28-02-2012, 12:22   #5
کاربر جدید
 
mostaf@ آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2012
نوشته ها: 3
Thanks: 2
Thanked 1 Time in 1 Post
پیش فرض

جدای بحث تعداد آیه ها، مطلب جالبی بود
mostaf@ آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to mostaf@ For This Useful Post:
قدیمی 28-02-2012, 14:29   #6
اخراج شده
 
يادشهيد آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2011
نوشته ها: 3,189
Thanks: 8,807
Thanked 4,733 Times in 2,275 Posts
پیش فرض

مجموع قرائت هایی که از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم نقل شده و به ثبوت رسیده است، هفت قرائت میباشد که توسط هفت قاری مشهور قرائت شده است.

منظورتون همون اختلاف قرائت های
ورش و خسف یاسم و حمزه و ایناست دیگه؟؟؟؟؟؟
يادشهيد آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to يادشهيد For This Useful Post:
قدیمی 28-02-2012, 19:42   #7
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,218
Thanks: 7,180
Thanked 26,025 Times in 7,007 Posts
پیش فرض

نقل قول:
منظورتون همون اختلاف قرائت های
ورش و خسف یاسم و حمزه و ایناست دیگه؟؟؟؟؟؟

در ادامه متن مثال آورده شده !!
یکی در شمارش بسم الله الحمن الرحیم و دیگری درمثال زیر :


مثلا در سوره حمد، بنا به نظر یک قاری مجموع آیات این سوره 7 آیه و بنا به نظر قاری دیگر، آیات این سوره 6 آیه است. به عقیده ی یک قاری، «صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» یک آیه است و به عقیده ی قاری دیگر «صراط الذین انعمت علیهم» یک آیه و «غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» یک آیه ی جداگانه محسوب میشود. خلاصه کلام ما به هیچ وجه نباید فکر کنیم که در آیات قرآن کریم شک و شبهه ای وجود دارد. این اختلافات ناشی از تعیین محل اتمام آیات و نیز از شمارش یا عدم شمارش بسم الله الرحمن الرحیم اوائل سوره ها از مجموع آیات سوره ها است.

امضای خادم الزینب
فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ


دست هایم به آرزوهایم نرسید
آنها بسیار دورند !

اما درخت سبز صبرم می گوید :
امیدی هست ؛ دعایی هست ؛ خدایی هست ...

چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 4 Users Say Thank You to خادم الزینب For This Useful Post:
قدیمی 29-02-2012, 16:58   #8
اخراج شده
 
يادشهيد آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2011
نوشته ها: 3,189
Thanks: 8,807
Thanked 4,733 Times in 2,275 Posts
پیش فرض

بله متوجه شدم منظورتون رو
ما البته این جایی که گفتید 7 تا قاری داریم باید بگم که ما 10 قاری داریم که هر کدوم دوتا راوی دارن که به ترتیب میگم ایشالا که دوستان استفاده کنن
قاری ها و یا ائمة القراء که این اسما میباشند:
1_ عاصم
2_نافع
3_حمزه
4_کسایی
5_ابوامربصری
6_ابن عامر
7_ابن کثیر
اینا همون هفتایی هستن که شما اشاره کردید و از این سه تا دیگه غافل شدید و اشاره به اونا نداشتید
8_یعقوب
9_ابوجعفر
10_خلف العاشر
مثلا توی ورش میگویند اگر کلمه به حرف بدون حرکت رسید آن را او بخوانید
مثل انفسهم که انفسهموا خوانده میشود
ولی توی قرائت یعقوب میگویند که اگر به کلمه حرکت دار رسیدید باید آن را او بخوانید مثلا انفسهم و اموالهم
که خوانده میشود انفسهموا و اموالهموا
لذا این بحث خیلی پیچیده است و وارد شدن به این مباحث مستلزم این است که شخص شنونده لااقل مسلط به موسیقی قرآنی باشد و بتواند قرآن را روان بخواند و مشکلی نداشته باشد
البته من یه اشاره و توضیحی بدهم که اشخاصی را توی مصر قاری میگویند که حافظ قرآن باشند و بر ادبیات عرب مسلط باشند و کسی که توی مسابقات شرکت میکند اگر دیده باشید از روی قرآن باز نمی خواند و باید از حفظ بخواند و مورد دیگر که باید بگویم این ده نفر برای خودشون همه مفتی بزرگی بودند و عالم دین بودند و انسانهایی عادی نبودند
البته عزیزان اگر میخواهند بیشتر اطلاعات کسب کنند میتونند ب کتب غریب القرآن و یا کتاب املاء القرآن فی وجوه القرائة مراجعه کنند و باید عربی شون کامل باشد چون اگر بلد نباشن چیزی را میبینند که شاید کافر بشوند
مثلا سوره مریم در آیه 24 میبینید که نوشته فنادئها من تحتها که توی قرآن ما من به کسره نوشته شده یعنی از ولی توی اختلاف قرائت فکر کنم عاصم راوی شعبه کلمه من به فتحه نوشته شده یعنی کسی که
ببینید معنی چقدر فرق میکند ولی توی اختلاف قرائت این چیزا عادی هست پس کار هرکسی نیست یاد گرفتن اختلاف قرائت
باز اگر مطلبی بود بفرمایید تا استفاده کنیم
يادشهيد آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 2 Users Say Thank You to يادشهيد For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
ایا دليل عقلي بر اين‌كه قرآن از جانب خداست وجود دارد؟ mahdishata سوالات قرآنی 1 25-11-2011 02:25
فوائد و آثار حفظ قرآن محبّ الزهراء مباحث قرآنی 2 13-10-2011 15:08
چرا نام امام على و ساير ائمه*در قرآن نيامده است؟! vorojax مباحث ديگر بخش اسلامی 2 09-07-2011 04:35
استاد مطهری و تفسیر قرآن با رویکردی عرفانی ؛ (عرفان در نگاه تفسیری استاد مطهری) محسن رحمتی عرفان 2 04-03-2011 17:56
آداب تلاوت قرآن vorojax آداب 0 29-08-2008 04:04

TwitterFacebookGoogle Plushttp://www.nooreaseman.ir/p/blog-page_6643.htmlRSS Feedتبادل لينك

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 16:40 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1