شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اخلاق > آداب


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 22-10-2011, 11:53   #1
همکار انجمن خبر
 
javadkhan آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jun 2011
نوشته ها: 3,684
Thanks: 577
Thanked 6,312 Times in 2,394 Posts
پیش فرض عفو و گذشت




عفو و گذشت يكى از صفات برجسته مومنين است و در قرآن و احاديث درباره آن آيات و روايات بسيارى آمده است كه قسمتى از آن را بيان مى كنيم و سپس اثار نيك و موارد آن را متذكر شده و سرانجام يادآور مى شويم كه چه كسانى بهتر است داراى اين صفت باشند.

آيات و روايات


«خُذِ الْعَفْوَ وَاْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ اَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلين»(1)

«با آنان مدارا كن و عذرشان را بپذير و به نيكى ها دعوت كن و از جاهلان روى بگردان»

«الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (2)؛ كسانى كه در فقر و بى نيازى انفاق مى كنند و خشم خويش را فرو مى برند و از خطاهاى مردم مى گذرند نيكوكارند و همانا خداوند نيكوكاران را دوست مى دارد.»

«كظم» بستن سر مشكى است كه از اب پر شده باشد و كنايه از كسى است كه از خشم و غضب پر شده باشد و از عكس العمل خوددارى نمايد. و «غيظ» شديد و حالت برافروختگى و هيجان فوق العاده روحى است كه با مشاهده ناملايمات براى انسان رخ مى دهد.

فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَا للّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لا نفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ اعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ و شَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ (3)؛در پرتو رحمت الهى با آنان مهربان شدى‏, كه اگر خشن بودى (مردم) از اطرافت پراكنده مى شدند, بنابراين آنان را عفو كن و براى آنها طلب آمرزش نما و در كارها با آنان مشورت كن و آنگاه كه تصميم گرفتى مصمم باش و بر خدا توكل كن همانا خداوند توكل كنندگان را دوست دارد

همچنين در روايات اسلامي در اين زمينه احاديث فراواني وارده شده است از جمله:

پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) مى‌فرمايد: «هان اى مردم! بهترين اخلاق مردم دنيا و آخرت را به شما مى دهم:‌گذشت از كسى كه به تو ظلم كرده؟ بر قرار نمودن رابطه با كسى كه از تو بريده, نيكى كردن در مقابل كسى كه به تو بدى كرده و بخشيدن به كسى كه تو را محروم ساخته.»(4)

و نيز امام صادق (عليه السلام) چنين فرموده‌اند: «سه سفت از صفات خوب دنيا و آخرت است

۱- گذشت از كسى كه بتو ستم كرده

۲- پيوستن به آن كسى كه از تو بريده.

۳- خويشتن دارى, آنگاه كه با نادان روبرو شوى.»(5)

امام صادق (عليه‌السلام)‌مى فرمايد: «سه صفت در هر كس باشد خداوند حورالعين به تزويج او در مى‌آورد:

۱- خشم و غضب خويش را فرو نشاند.

۲- در راه خدا و مقابل شمشيرها استقامت و بردبارى داشته باشد.

۳- بر مال حرامى كه به دستش افتاده طمع نكند.»(6)

چرا در آيات و روايات اين همه از عفو و گذشت تعريف شده است؟
جواب؛ چونكه غضب سر چشمه بسيارى از گناهان بزرگ است و حالت غضب خطرناكترين حالات انسانى است كه اگر كنترل نشود عقل را از بين برده و شخص را به جنون و ديوانگى مى كشد و آنگاه بسيارى از خطاهاى هولناك را مرتكب شده كه متوجه عواقب شوم آن از قبيل كفاره و جريمه و بالاخره عذاب الهى نمى‌شود:

امام صادق (عليه‌السلام) مى فرمايد: «من كظم غيظا و لوشاء ان يمضيه امضاه ملاه الله قلبه يوم القيامه رضاه(7)؛ آن كس هك خشم خود را با اينكه قدرت بر اعمال آن دارد فرو ببرد خداوند در روز قيامت قلب او را پر از رضايت خويش مى كند

اميرمؤمنان (عليه السلام) مى فرمايند: ((العفو تاج المكارم؛ عفو و گذشت تاج فضايل اخلاقى است)).(8)

نيز در روايتي ديگر حضرت مي فرمايند : « شَرُّالنُاس مَنْ لا يَعْفُ عَنِ الزَّلَّهِ و لا يَسْتُرُ الْعَوْرَهِ؛ بدترين مردم كسى است كه از لغزش ها نمى گذرد و عفو نمى كند، و عيوب مردم را نمى پوشاند».(9)

مولاى متقيان در كلمات قصارشان در نهج البلاغه مى فرمايد: اذا قَدَرْتَ علي عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عنه شُكْراً لِلْقُدْرَهِ عليه؛ هنگامى كه بر دشمن خود پيروز شدى، عفو را شكرانه اين پيروزى قرار ده.))(10)

آثار عفو و گذشت
۱ـ عفو و گذشت ، گاه دشمنان سرسخت را به دوستان صميمى مبدل مى سازد.(11)

۲ـ عفو و گذشت، سبب بقاى حكومت ها و دوام قدرت است. پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله) مى‌فرمايند:« عفو المُلوك بقاء المُلك؛ عفو پادشاهان سبب بقا حكومت است. »(12) چراكه از دشمنى ها و مخالفت ها مى كاهد و بر دوستان و طرفداران مى افزايد.

۳ـ سبب عزت و آبرو مى گردد. رسول گرامى اسلام (صلي الله عليه و آله) مى فرمايند: «عليكم بالعفو فَاِنَّ الْعَفْوَ لا يَزيدُ اِلّا عِزّاً ؛ بر شما باد به عفو و گذشت ، چرا كه عفو چيزى جز عزت بر انسان نمى افزايد».(13)

۴ـ عفو گذشت جلو تسلسل ناهنجارى ها، خشونت و جنايت و كينه توزى ها را مى گيرد و در واقع نقطه پايانى بر آن ها مى گذارد. در حديثى از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) آمده است:



«تَعافوا تَسْقُطُ الضَّغائنُ بَيْنَكُمْ؛ يكديگر را عفو كنيد كه دشمنى ها و كينه ها را از ميان مى برد».(14)

۵ـ سبب سلامت روح و آرامش جان و در نتيجه باعث طول عمر است. رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمودند: «مَنْ كَثُرَ عَفْوُهُ مُدَّ في عُمْرِهِ؛ كسى كه عفوش افزون گردد، عمرش طولانى مى شود)).(15)

البتّه علاوه بر آثار و بركات اجتماعى عفو و گذشت، نتايج معنوى و پاداش هاى اخروى آن، بيش از اين هاست. همان گونه كه مولا اميرالمومنين (عليه السلام) فرموده اند:« العفو مع القُدره جُنَّه مِنْ عَذابِ اللهِ سُبحانه؛ عفو و گذشت به هنگام قدرت سپرى است در برابر عذاب الهى)).(16)

راه به دست آوردن فضيلت عفو
در درجه اول تفكر درباره پيامدهاى هركدام از اين دو صفت و سپس به ملكه رساندن فضيلت اخلاقى عفو و گذشت، و در درجه بعدى شناخت ريشه هاى انتقام جويى و در مان آن ها . چراكه با از ميان رفتن علت ، معلول نيز از ميان خواهد رفت، و كينه توزى و انتقام جاى خود را به دوستى و محبت وعفو و گذشت خواهد داد.

حكايت
۱- روش بزرگوارى
امام سجاد عليه السلام كنيزى داشت . روزى آب روى دست امام مى ريخت تا آن حضرت آماده نماز گردد. اتفاقا خسته شد و ظرف آب از دستش افتاد و بر سر امام آسيب رساند. حضرت سر بلند كرده و به سوى كنيز متوجه شد. كنيز گفت :

«و الكاظمين الغيظ.»

حضرت فرمود: من خشم خود را فرو بردم .

كنيز گفت : «و العافين عن الناس»

امام عليه السلام فرمود: خداوند تو را عفو كند. (يعنى من از تو گذشت كردم.)

كنيز گفت : «و الله يحب المحسنين».(17)

امام عليه السلام فرمود: برو كه در راه خداوند، عزيز و بزرگ و آزادى .(18)

۲- با دوستان ، مدارا!
رسول خدا صلى الله عليه و آله در حالى كه نشسته بودند، ناگهان لبخندى بر لبانشان نقش بست ، به طورى كه دندان هايشان نمايان شد! از ايشان علت خنده را پرسيدند، فرمود:

- دو نفر از امت من مى آيند و در پيشگاه پروردگار قرار مى گيرند؛ يكى از آنان مى گويد:

خدايا! حق مرا از ايشان بگير! خداوند متعال مى فرمايد: حق برادرت را بده ! عرض مى كند:

خدايا! از اعمال نيك من چيزى نمانده متاعى دنيوى هم كه ندارم . آنگاه صاحب حق مى گويد:

پروردگارا! حالا كه چنين است از گناهان من بر او بار كن !

پس از آن اشك از چشمان پيامبر صلى الله عليه و آله سرازير شد و فرمود:

آن روز، روزى است كه مردم احتياج دارند گناهانشان را كسى حمل كند. خداوند به آن كس كه حقش را مى خواهد مى فرمايد: چشمت را برگردان ، به سوى بهشت نگاه كن ، چه مى بينى ؟ آن وقت سرش را بلند مى كند، آنچه را كه موجب شگفتى اوست - از نعمت هاى خوب - مى بيند، عرض مى كند:

پروردگارا! اينها براى كيست ؟

مى فرمايد:

براى كسى است كه بهايش را به من بدهد.

عرض مى كند:

چه كسى مى تواند بهايش را بپردازد؟

مى فرمايد:

تو.

مى پرسد:

چگونه من مى توانم ؟

مى فرمايد:

به گذشت تو از برادرت .

عرض مى كند: خدايا! از او گذشتم .

بعد از آن ، خداوند مى فرمايد:

دست برادر دينى ات را بگير و وارد بهشت شويد!

آن گاه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

پرهيزكار باشيد و مابين خودتان را اصلاح كنيد!(19)

۳- اسماعيل سامانى
اسماعيل بن احمد سامانى در ماوراءالنهر حكومت ميكرد. عمرو بن ليث صفارى تصميم گرفت با او بجنگد، از ماوراءالنهرش براند و حوزه حكومت وى را در قلمرو فرمانروائى خود درآورد. لشكر نيرومندى در نيشابور مجهز ساخت و عازم بلخ گرديد. اسماعيل بن احمد براى او پيامى فرستاد كه هم اكنون تو بر منطقه بسيار وسيعى حكومت ميكنى و در دست من جز محيط كوچك ماوراءالنهر نيست . از وى خواسته بود كه به آنچه در دست دارد قانع باشد و مزاحم او نشود. ولى عمرو بن ليث به پيام اسماعيل اعتنا نكرد، همچنان راه پيمود، از جيحون گذشت ، منازل را طى كرد و به بلخ رسيد. سرزمينى را براى عسكرگاه برگزيد، خندق حفر نمود نقاط مرتفعى را براى ديده بانى مهيا كرد، و ظرف چندين روز تمام مقدمات فنى جنگ را آماده نمود. در خلال اين مدت لشكريانش تدريجا از راه ميرسيدند و هر گروهى در نقطه پيش بينى شده مستقر ميشدند.(20)

جمعى از افسران و خواص اسماعيل بن احمد كه آوازه جراءت و شهامت عمروبن ليث را شنيده بودند از مشاهده آن همه سرباز مسلح و مجهز، تكان خوردند با يكديگر شور نمودند و گفتند اگر بخواهيم با عمرو سپاه نيرومندش پيكار كنيم يا بايد همگى از زندگى چشم پوشيم و كشته شويم يا آنكه در گرما گرم نبرد، به دشمن پشت كنيم ، ميدان جنگ را ترك گوئيم و به ذلت فرار، تن در دهيم و هيچ يك از اين دو بر وفق عقل و مصلحت نيست . بهتر آنستكه از فرصت استفاده كنيم و پيش از شكست قطعى به وى تقرب جوئيم و امان بخواهيم چه او مردى است دانا و توانا و هرگز دامن خويشتن را بكشتن و بستن اين و آن كه عمل عاجزان و ابلهان است لكه دار نميكند. يكى از حضار گفت اين سخنى است عاقلانه و نصيحتى است مشفقانه و بايد طبق آن تصميم گرفت . قرار شد در شب معينى گرد هم آيند و به اين نظريه جامه عمل بپوشاند. شب موعود فرا رسيد، با هم نشستند و هر يك نامه جداگانه اى به عمرو نوشتند، مراتب وفادارى خود را نسبت به او اعلام نمودند، و از وى امان خواستند، نامه هاى افسران و خواص اسمعيل بعمرو رسيد، آنها را خواند، از مضامينشان آگاه شد، و در خرجينى جاى داد. در آنرا بست و مهر نمود و درخواست امانشان را اجابت كرد.

جنگ آغاز شد و برخلاف تصور افسران ، موجبات غلبه اسمعيل بن احمد فراهم گرديد. سپاهيان عمرو، در محاصره واقع شدند و خيلى زود شكست خوردند. عده اى كشته ، گروهى دستگير، و جمعى گريختند. عمروبن ليث نيز فرار كرد ولى دستگير شد. ساز و برگ نظاميان عمرو بغنيمت رفت ، اموال اختصاصى او و همچنين خرجين نامه هاى افسران بدست اسمعيل افتاد. از مشاهده خرجين و مهر عمرو بن ليث و يادداشتى كه روى آن بود به مطلب پى برد و دانست محتواى خرجين نامه ها ايست كه افسرانش به عمرو نوشته اند. خواست آن را بگشايد، نامه را بخواند و بداند نويسندگان آنها كيانند، ولى فكر صائب و عقل دور انديشش او را از اين كار بازداشت . با خود گفت اگر نامه ها را بخوانم و نويسندگانش را بشناسم بهمه آنها بدبين ميشوم و آنان را نيز اگر بدانند رازشان فاش شده است از عهدشكنى و خيانتى كه بمن كرده اند دچار خوف و هراس ميشوند، ممكن است از ترس جان خود پيشدستى كنند، بر من بشورند و قصد جانم نمايند يا آنكه بمخالفتم تصميم بگيرند، نظم سپاه را مختل كنند، پيروزى را به شكست مبدل سازند، و مفاسد بزرگ و غيرقابل جبرانى ببار آورند.

خرجين را نگشود و تمام خواص و افسران خود را احضار نمود، خرجين بسته را كه مهر عمرو بر آن بود به ايشان ارائه داد و گفت اينها نامه هائى است كه جمعى از افسران و خواص من بعمرو نوشته اند، به وى تقرب جسته اند و از او امان خواسته اند. ده بار حج خانه خدا بذمه من باد اگر بدانم در اين نامه ها چيست و نويسنده آنها كيست . در صورتيكه امان خواهى نويسندگان راست باشد آنها را عفو نمودم و اگر دروغ باشد از گفته خود استغفار ميكنم ، و سپس دستور داد آتش افروختند و در حضور تمام افسران و خواص ، خرجين سربسته را با همه محتوياتش در آتش افكند و سوزاند و اثرى از نوشته ها باقى نگذارد

نويسندگان نامه از اين كرامت نفس و گذشت اخلاقى بحيرت آمدند و از اينكه نوشته ها خاكستر شد و عيبشان براى هميشه مستور ماند آسوده خاطر گشتند، از عمل خود پشيمان شدند، مجذوب فرمانده بزرگوار خويش گرديدند، و از روى صداقت و راستى تصميم گرفتند نسبت به او همواره وفادار باشند.(21)

امضای javadkhan زندگی مثل یه جاده است من و تو مسافراشیم
قدر امروز رو بدونیم ممکنه فردا نباشیم

www.javadkhan.blogfa.com
javadkhan آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
يك هفته از مهلت يك‌ماهه فائزه هاشمي گذشت mahdy2021 اخبار سیاست اسلامی 0 24-09-2011 01:46
گذشت كنيد تا سالم بمانيد vorojax مباحث مرتبط با زندگی ، خانواده و اجتماع 0 17-08-2011 18:47
پس از 30 ماه دوباره نفت از مرز 120 دلار گذشت mahdy2021 خبر گوناگون 2 05-04-2011 08:58
سال مرگ اتفاق/ ادبیات ایران در سالی که گذشت ERMIYA ادبیات و علوم انسانی 0 02-04-2011 20:00
آمار مسلمانان آمریکا از مرز 8 میلیون نفر گذشت محبّ الزهراء اخبار جهان اسلام 0 19-09-2010 23:24

TwitterFacebookGoogle Plushttp://www.nooreaseman.ir/p/blog-page_6643.htmlRSS Feedتبادل لينك

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 09:15 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1