شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اخلاق > آداب


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 17-09-2014, 07:17   #1
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض مغلوب کردن شاکله

آیت الله فاطمی نیا
بسم الله الرحمن الرحیم.و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آل محمد.لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم
اعوذبالله من الشیطان الرجیم.قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِيلاً. سوره اسراء؛ آیه 48 این بحث الهام گرفته شده ازعلامه بزرگوار آقای طباطبایی رضوان الله علیه که من ندیدم خدا میدونه هیچ مفسری و محققی را که به این نکته ی بزرگ که دراین ایه اشاره کرده ، اشاره کرده باشد..
ترجمه آیه شریفه ؛ ای پیغمبر بگو هر کس عمل میکند بر اساس شاکله خود..
شاکله چیه؟
شاکله طبع هرکسه . سجیه ، روش باطنی هر کس..
یعنی شما یک عالم درونی که دارید اون طبع ماست؛ یک کسی زود عصبانی میشه، یه کسی حلیمه یه کسی خسیسه اون یکی سخاوت داره اینا همش برمیگرده به سازمان درون انسان.. گفت بالاخره ازکوزه همون برون تراود که در اوست.. یه چیزی هست در اون که عصبانی میشه یه چیزی هست که خوش اخلاقه و..، ما اسم این یک چیز رو درمباحث علمی میگذاریم شاکله.
خود شاکله یعنی چی؟ چرا اسم طبع وسجیه را شاکله گذاشتند؟ این چرا مهم است.
شاکله مشتق است ازشکال..شکال به طناب یا زنجیری گفته می شود که حیوان رو با اون میبندن که ازاون محیط نتونه جدا بشه.و گم نشه ضرر و زیان بار بیاره.
علت چرا این است که همانگونه که حیوان رو بااون طناب میبندن نمیزاره او از اون محیط جدابشه شاکله مارو هم ما رو بسته و نمیگذاره از اون حالتی که هتستیم جدا بشیم یعنی شاکله یک ادم سخی نمیزاره از محیط سخاوت خارج بشه شاکله بداخلاق نمیزاره او از محیط خوش اخلاقی خارج بشه بیاد بره بداخلاق بشه.قل کل یعمل علی شاکلته؛هرکس هرکاری میکنه براساس اون شاکله است که گرفتن با اون طناب بستند .آیا اینجا جبر لازم میاد؟ بگیم دیگه من شاکله ام بداخلاقه میزنم بشقاب میشکنم تو خونه اوقات تلخی درست میکنم جبره؟ نه..گفتم مبحث دقیقه برای همینه!
ببینید ما یک علت داریم دردنیا یک مقتضی.انفکاک (جدایی) علت ازمعلول محاله.
مثال ؛اتشی باشد که داغ نباشد، لامپ روشن بشه ولی نور به وجود نیاد ..نمیشه.اتش بیاد بدون معطلی میسوزونه.اقتضائات غیر از علته؛ مثلا شخصی که دستش بلنده بره میوه بدزده اگر این شخص رو ببرن مرکز عدالتی و بپرسن چرا دزدیدی؟ بگه من قدم بلند بود دزدیدم !!! میشه به حساب یک دادگاهی گذاشت؟..اگر بنابراین باشه که این علت تامه دزدی باشد همه آدم های قدبلند میرن دزد میشن اینطور نیست اقتضا غیر از علته. در این آیه شریفه اشاره به اقتضائاته. اقتضائی هست درشما که خوش اخلاقی یا ..
عنایت بفرمایید اصل مهمی دراینجا هست؛ بعثت انبیا ونصب امام ازجانب پروردگار به خاطرغلبه براقضتائات بوده این مهم است .
اقتضا هست که آدم رو وادار میکنه به خیلی کارها.

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است


ویرایش توسط حبیب الله* : 17-09-2014 در ساعت 07:25
حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 7 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 17-09-2014, 07:31   #2
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

دردیوان الحماسه تالیف ابوتمام؛( که افتخارش به شیعه میرسه وبهترین شرحش شرح خطیب تبریزی است ) شاعری خیلی آدم سخی بوده همسرش بهش اعتراض میکنه و شوهر گوش نمیده آخر با اینکه زن بسیار محبوب شوهر بوده ازش جدا میشه میگه من نمیتونم اطعام نکنم اگه میخوای بری برو.این شاعر قصیده ی بسیار زیبا و بسیار لطیفی گفته.
یک بیتش اینه ؛میگه وقتی من میبینم که دختران نوجوان گرسنه در کنار اجاق حاضر میشن و اینها یک نقابی از دود به خود میگیرند و صورت معصومشون از زیر دود پیدابشه و این منظره به
وجود بیاد من چگونه اطعام نکنم؟..
علی کل حال؛ غلبه برشاکله عملی است ؛
عده ای گفته اند اصلا" اخلاق قابل تغییرهست یانه؟..سه تاقول آمده اون طائفه ای که میگن تمام اخلاق قابل تغییراست دلیلشون علیله (ِیادتون باشه آدم ممکنه مطلبش حق باشه ولی نتونه دلیل قانع کننده بیاره) و میگویند؛ که همه ی اخلاق قابل تغییر است اگر اینطور نبود بعثت انبیا عبس میشد این دلیل خدشه برداره ، راست میگه اما دشمنش میتونه ایراد بگیره..مثلا در دنیا صد نوع بیماری باشه بگیم هشتاد نوع از اینها قابل علاجه بیست نوع قابل علاج نیست.اگر چنانچه بیست نوع نیست میتونیم به خاطر قابل علاج نبودن این بیست نوع بگیم درس پزشکی خوندن عبسه ؟ نمیشه گفت که .و این اشتباهه. و میتونیم بگیم اگر انبیا به خاطر قسمتی ازاخلاق مبعوث شده باشند بازم درسته.

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 7 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 17-09-2014, 07:37   #3
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

قول بعدی که میگن بعضی از اخلاق قابل تغییره؛ این، هم خودش قابل خدشه برداره، هم دلیلش؛ دلیلش اینه که(یادتون باشه در قدیم کندی حافظه وکثرت حافظه وکثرت استعداد و.. اینهارو جز اخلاق می اوردند) این عده بااین اعتقاد این حرف رو زدند و مسائل حافظه رو جز اخلاق شمرده اند در صورتی که این اشتباهه،مرحوم ملا مهدی نراقی می فرماید که در بحث اخلاق اون قسمت باید گفته بشه که مورد تعلق تکلیفه..
قول سوم که آمدند گفتند هیچ خلقی قابل تغییر نیست اینها آدم های عجیبی بودند قرآن رو و پیغمبر و انبیا رو گذاشته کنار و یک حدیث جعلی پیداکردند تازه اونم بلد نبودند جعل کنند. دلیلشون اینه که؛ پیغمبراکرم صلی الله علیه واله وسلم فرموده اگر شنیدید که کوهی تکان خورده این را قبول کنید واگر گفتند مردی ازاخلاق خود فاصله گرفته قبول نکنید زیرا اون بالاخره به سوی اخلاق خودش برمیگرده.این حرف یعنی چی؟ آدم اگه از یه جایی نره و حرکت نکنه برگشتن دیگه معنی نداره. پس معلوم میشه این آدم میتونه از اخلاق خودش فاصله بگیره منتهی اگه مواظبت نشه ممکنه برگرده.. پس قول اول درسته.
دلیلشون اینه که خدای متعال می فرماید، قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا.. خدا 11 تاسوگندیاد کرده از دهن من بزرگتره آمیرزا جواداقا تبریزی میفرماید که خداوند متعال یازده سوگند یاد کرده و در هیچ جای قرآن برای هیچ مطلبی یازده سوگند یاد نکرده !

اگه تزکیه نفس نمیشد و به عبارتی غلبه بر اقتضائات نمیشد خداوند متعال نمیگفت که قدافلح من زکاها...
پیغمبر صلی الله علیه واله می فرماید : حَسِّنُوا أخْلاقَکُمْ.اگه نشدنی بود پیغمبراین حرف رو نمیفرمود..!

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 6 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 17-09-2014, 07:52   #4
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

وابن ابی الحدید حرف زیبایی داره میگوید ما دیدیم اسلام آمد یک عده افراد بی بندوبار که هیچ اصولی رو قبول نداشتند را یک آدم های ممتاز و نازنین و متعبدکرد ..پس اینها چی بوده؟ خب انسان اگه قابل هدایت نباشه که نمیشه. حضرت آیت الله آقای بهاءالدینی رحمت الله علیه تعبیری داشتند که میفرمودند؛
مبدا میل عوض میشه،این خیلی حرف بزرگی است..
امشب یه حساب کتابی کردم دقیقا دیدم آدم نشدم.. خیلی خدارو شکر کردم اگرخیال میکردم آدم شدم کلاه سرم میره.جهل مرکب خیلی خطرناکه...!
پس ازنظرعلمی وشواهد واقع شده می بینیم غلبه براقتضائات میشه و مگه اون راهزن نبود که آیه ی قران رو شنید رفت از عباد وزهادشد؛أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ.. آیا برای کسانی که ایمان آورده اند وقت آن نشده است که قلب هایشان برای یاد خدا و آنچه از حقّ نازل شده است خاشع شود
آنقددرطول تاریخ آدم های فاسدی وآلوده ای بودند پاک شدند ،شدند ازاولیاحتی.چه اشکال داره؟..
آقای طباطبایی لطیفه ای داره ازاینجا اگه کسی متوجه بشه که من چی میگم دعاش میکنم!
ایشون می فرماید خدا پشت سراین سخن می فرماید فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِيلاً اهدی چیه؟اسم تفضیله .ببنید یه وقت ما میگیم ما میدونیم در مهدیه باسوادها کی ان یا میتونیم بگیم ما میدونیم کی الان اینجا باسوادتره .تفاوت گفتاره اول بادوم اینه که درگفتاراول فقط یه مشت باسواد بودن افراد القا میشه به اذهان اما وقتی بگیم ما میدونیم کی اینجا باسوادتره اینطور بگیم یعنی سواد مراتب داره.اینوخدا شاهده بینی و بین ربی خیلی از نکات در المیزان هست که مفسرین دیگر نسبت بهش فاقدتصوربودند، اقای طباطبایی با اون باطن پاک استخراح کرده اینهارو.
می فرماید؛ خدامیگه من میدونم کدومتون بیشتر در هدایتید. ایشون استدلال کرده که خدا میخواد اشاره کنه به مراتب غلبه براقتضائات..
یکی ده درجه یکی بیست درجه .
وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ ..

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 17-09-2014, 07:56   #5
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

اللهم ارزُقنَا التجافي عَنِ دارِ الغُرُور.. خدایاکمک کن من ازدار غرور یعنی این دنیا دل بکنم.
چرا اسم دنیا رو دارالغرو ر گذاشتن؟
(یادتون باشه بحث علمی غیراز محاوره روز مره است درمحاوره روزمره خیلی اشتباهات میشه کسی هم خرده نمیگیره،داریم حرف میزنیم مثلا.
امادربحث علمی خرده میگیرند.)
غرور به معنای گول خوردن وفریب خوردن اما درمحاوره روزمره میگیم غرور یک ملت؛این تسامح درتعبیره، اگه یک ملت مغرور بشه بیچاره میشه منظور عزت نفس ومناعته وگرنه غرور چیزخوبی نیست میگه فلان کس دیشب به غرورش برخورده بودبه منزل ما نیومده بود.اصلا غرور یعنی جی؟باید بگن به عزتش..اشتباها میگیم غرور. فلان کس ادم مغروریه یعنی چی؟یعنی گول خورده دراشتباه به سر میبره.
علی کل حال دنیا خانه ی فریب خوردنه دارالغروره..مثال:
فرض کنیددرخانه ای مردی به اصرار زنش که بگه شده فرش دست دومی هم بخری بخر به جای گلیمی که داشتند. ودرخانه ی دیگری یه فرش دست دوم انداختند وزن میگه این فرش روعوض کنیم ومرد میره دست دوم رو میفروشه واون مرد هم فرش دست دوم این رومیخره.فرشی که اون خانم را ازار میداد این خانم رو خوشحال میکنه. دراین مثال فکر بکنید وبدانید که همه چیز دیگه هم همینطوره.
دنیا؛ خانه ی فریب خوردنه. قرارداده.ملاک ثابت نیست؛ ملاک ثابت گفته های خداست.گفته های انبیا وائمه است. برو ببین اینها خوشبختی رو درچی میبینند، ببین سعادتمند کیه ازدیدگاه این بزرگواران، والا معیارهای من وتو متزلزله.
به معیا ر این خانوم این فرش بهترین سعادته وبه معیار اون خانوم بدبختیه.
به معیارفلان اقا پشت فلان میز سعادت میاره به معیاراون اقا نبودن پشت این میز سعادت میاره..

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 17-09-2014, 08:02   #6
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

قرآن را نگاه کنیم ببینیم خداوند متعال از چه کسانی تعریف و تمجید کرده،عاقبت به خیری کجاست،و گرنه معیارهای من وتو متزلزله..
من گاهی میبینم بعضی ها برای رسیدن به یک پستی به هفتاد در میزنند..!
ادم تا ندونه گمراه کیه بدکیه نمیتونه قدر پیغمبر رو بشناسه..
معنی دعا این است که من دل بکنم ازدنیا.. دل کندن نه به معنای اینکه آدم کسب و کار و بازار نره، اهل عرفان تشبیه خوبی کردند گفتند دنیا مثل آب دریاست آب دریا اگر پشت کشتی باشد برای راه رفتن کشتی کمک میکنه امان از وقتی که آب بیاد توی کشتی؛ این کشتی غرق میشه..این دنیا بالاخره برای من و تو لازمه اما اگر بیاد بره در قلبت میره پایین قعر دنیا..تمام میشه.نه ذکری داره نه حالی داره نه نشاطی.
آقا شیخ حسنعلی اصفهانی رضوان الله علیه یک نفر رو برده بود سر قبر کسی و گفته بود ببین چی میشنوی.شنیده بود مرتب میگه؛ لااله الاالله... گفته بود این اهل ذکر بوده دربرزخ هم بهش میدون دادند که بازم ذکربگه..
..اللهم ارزُقنَا التجافي عَنِ دارِ الغُرُور وَ الانِابَةَ اِلي دارالخُلُود..
حدیثی امده که دیدم لرزیدم. لغویان فرمودند فرقی هست بین حزن و حسرت.غصه و حسرت. غصه دایره اش وسیع تر ازحسرته.غصه نسبت به مساله ای هست که یاجبران میشه یا نمیشه.اما حسرت قابل جبران نیست..خداوند متعال اسم قیامت را گذاشته یوم الحسرة...چون آدم میبینه که پل های پشت سرخراب شده...رب ارجعونی... آیه شریفه؛ وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ.. آیه 39 سوره مبارکه مریم پیغمبراینهارو از روز حسرت بترسان.. دراین حدیث راجع به دارالخلود قریب به این مضامین میفرماید خداوند متعال روز قیامت یک مکاشفه ای برای کل اهل معشرنشون میده و اونجا همه میشن صاحب مکاشفه.جطور؟می فرماید خداوند؛ مرگ رو به صورت یک گوسفند نر به وسط محشر میاره ؛نه که گوسفندی باشه ها ؛ مکاشفه است..خداوندمتعال دستور میدهد که ذبحش میکنند بعد خداوند متعال می فرماید؛
يا أهل الجنة خلود فلا موت ابدا..مرگ هم مرد..یعنی دیگه مرگی نیست.
بهشت جاودانه است.. بعد رومیفرماید به اهل جهنم ؛ و يا أهل النار خلود فلا موت ابدا...عجیب است....
در دعا میفرماید؛ خدایا آمادگی بده به من...تمام اینها غلبه بر اقتضائات است...قبل از اینکه کار از کار بگذره..

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است


ویرایش توسط حبیب الله* : 17-09-2014 در ساعت 08:04
حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 3 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده
Eliyas, ensanzade, Hamid, mortezarahimi, safaeei, لیلا53, منتقمُ الزهراء, میرمحمدمهدی, مکلف, محب المهدي (عج), محبّ الزهراء, vorojax, ابوتراب, شهیدچمران, عمار رهبری

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
درمان واژينيت (التهاب مهبل) منتقمُ الزهراء سلامت بانوان, کودکان و مسائل جنسی 0 07-06-2014 15:58
آدم‌هایی با سخت‌ترین کار دنیا: پول خرج کردن ensanzade زندگی ، خانواده و اجتماع 0 01-06-2014 10:13
ترجمه خطبه هاي نهج البلاغه (240 خطبه ) zahra mirmehdi خطبه های نهج البلاغه 0 27-10-2013 19:28
نگاه کردن به چهره امیرالمؤمنین علیه السلام عبادت است zahra mirmehdi فضائل 0 27-10-2013 16:04
اورکلاک کردن به چه معنی است، چرا و چطور اورکلاک کنیم؟ خادم الزینب سخت افزار 0 29-07-2013 15:24

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 08:38 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1