شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی تلگرام


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > مرتبط با انجمن ها > روزشمار ایام


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 24-09-2016, 11:18   #221
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

سند 30 نام غدیر
1ـ امام رضاa مي‌فرمايد: و هوعيد الله الاکبر=عيد غدير، برترين عيد خداوند است)، الغدير، ج 1، ص 286.
2ـ قال علی a: هذا يوم فيه وقع الفرج، مصباح المتهجد، ص‌ 700.
3ـ قال الصادقa: و فيه مرضاة الرحمن (در اين روز، رضايت خداوند نهفته است)، بحارالانوار، ج 98، ص 323.
4ـ قال الرضاa: انه يوم مرغمة الشيطان، بحارالانوار، ج 98، ص 323.
5ـ قال الصادقa: يوم منارالدين أشرف منهما (روز مشعل فروزان دين، از دو عيد فطر و قربان گرامیتر است.
6ـ قال الصادقa: ذلک يوم القيام (روزغدير، روز بپاخاستن است) بحارالانوار، ج 98، ص323.
7ـ قال الصادقa: انه يوم السرور، الغدير، ج 1، ص 286.
9ـ قال علیa: هذا يوم الارشاد ، مصباح المتهجد، ص 700.
10ـ قال علیa: هذا يوم فيه ... رفعت الدرج (اين روزی است که منزلت شايستگان در آن، بلندی گرفت) مصباح المتهجد، ص 700.
11ـ قال علیa: هذا يوم ... فيه ... وضحت الحجج (اين روزي است که دلايل خداوند در آن، روشن گشت).
12ـ قال علیa: هذا يوم محنة العباد، مصباح المتهجد، ص 700.
13ـ قال علیa: و هو ... يوم دحرالشيطان، مصباح المتهجد، ص 700.
14ـ قال علیa: و هو يوم الايضاح (روزغدير، روزآشکار کردن حقيقت است) مصباح المتهجد، ص700.
15ـ قال علیa: و هو ... يوم البيان عن حقايق الايمان، مصباح المتهجد، ص 700.
16ـ امام رضاa در حديثی مفصل، روزغدير را روزعرضه ولايت به انسانها و مخلوقات معرفی میکند، المراقبات، ص 257.
17ـ امام صادقa: در هنگام ملاقات با برادر ايماني خود بگو: الحمدالله الذی اکرمنا بهذا اليوم (حمد خداوند را که ما را در اين روز کرامت داد) المرقبات، ص 257.
18ـ قال علیa و هو ... يوم کمال الدين، مصباح المتهجد، ص 700.
19ـ قال علیa: هذا يوم الفصل الذa کنتم توعدون، مصباح المتهجد، ص 700.
20ـ قال علیa: و هو ... يوم البرهان، مصباح المتهجد، ص 700.
21ـ قال الصادقa: اليوم الذی نصب منه رسول الله اميرالمؤمنين(a)، الغدير، ج 1، ص 285.
22ـ قال علیa: وهو... يوم الشاهد و المشهود، مصباح المتهجد، ص700. امام صادق(a): نام غدير در زمين روز به گواهي گرفته شدگان (جمع مشهود) است. بحارالانوار، ج 98، ص 231.
23ـ قال علیa: و هو... يوم العهد المعهود، مصباح المتهجد، ص 700 .
24ـ امام صادقa: نام غدير در زمين، روز ميثاق گرفته شده است، بحارالانوار، ج 98، ص 321.
25ـ امام رضاa: روزغدير، روز زينت است، المراقبات، ص 257.
26ـ قال الرضاa: يوم تقبل اعمال الشيعة، المراقبات، ص 257.
27ـ قال علیa: هذا ... يوم الدليل علی الرواد (اين، روز رهنمونی به رهنمايان است) مصباح المتهجد، ص 700.
28ـ قال عليa: هذا يوم الامن المأمون، مصباح‌المتهجد، ص 700.
29ـ قال علیa: هذا يوم ابلاء السرائر، مصباح المتهجد، ص 700.
30ـ قال الصادقa: جعله عيدا لنا، بحارالانوار، ج 98، ص 300.

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 25-09-2016, 11:09   #222
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

تجلی غدير در اشعار بزرگان ادب فارسی
افتخار هر نبي و هر ولي
فهيمه بافنده
خداوند رسالت خاتم المرسلين را با صبر، ايثار و لطف نبوي درهم آميخت و در كف با كفايت شريفترين و برترين برگزيده خويش محمد ص نهاد و از سر لطف، هدايت نبوی را در بركه غدير به زيور ولايت علوی آراست تا فرجام مبارك وخجسته آن، اعلان وصايت و ولايت تجسم والای حقيقت و لوح محفوظ اسرار خلقت امام علی A در روز پيمان و ميثاق غدير باشد. در غدير آئين پر ارج محمدی ص به نور روشن گر علم، عصمت و شجاعت حيدری منوّر شد و نهال نو پاي دين احمدی و فرايض انسان ساز سرمدی آن از زلال بركه ی فنا ناپذير غدير آبياری شد و پروردگار عالم، اكمال دين و اتمام نعمت های خداداديش را در وادی «غدير» اراده فرمود.


يكی از جلوه های ادبی غدير شعرهای بسياری است كه در وصف آن سروده شده است. اين اشعار نقش مهمی در حفظ غدير در طول زمان های ظلمانی داشته است. اندكی پس از واقعه عظيم رستاخيز ولايت، حسان بن ثابت شاعر پيامبر a كه در طلوع فجر اسلام در مدح رسول اعظم در مواضع و مواقع متعدد، اشعاری مي سرود، اين قصيده غراء را سر داد:
1- ابوالقاسم فردوسی:حماسه سرای بزرگ ايران با اعتقادی راسخ كه از سر ايمان وعشق وعلاقه به اهل بيت است،ولايت علی بن ابی طالب را در كنار توحيد ونبوت ركن واساس دين و دين داری می داند و می گويد:
چه گفت آن خداوند تنزيل و وحی
خداوند امر و خداوند نهی
كه من شهر علمم، عليّم در است
درست اين سخن گفت پيغمبر است
گواهی دهم كاين سخن را ز اوست
تو گويی دو گوشم به آواز اوست
اگر چشم داري به ديگر سرای
به نزد نبی و وصي گير جای
منم بنده اهل بيت نبی
ستاينده خاك پاي وصی
خود آن روز نامم به گيتی مباد
كه من نام حيدر نيارم به ياد
بر اين زادم و هم بر اين بگذرم
يقين دان كه خاك پی حيدرم
2-جلال الدين محمّد مولوی: او نيز در ديوان شمس تبريزی خويش جرعه ای از جام ولايت نوشيده و با وصف فضايل و مناقب آن حضرت نام خود را در جرگه محبين وعاشقان اهل بيت به ثبت رسانده است :
تا صورت پيوند جهان بود علی بود
تا نقش زمين بود و زمان بود علی بود
شاهی كه ولی بود و وصی بود علی بود
سلطان سخا و كرم و جود علی بود ...
آن شير دلاور كه ز بهر طمع نفس
در خوان جهان پنجه نيالود علی بود
آن كاشف قرآن كه خدا در همه قرآن
كردش صفت عصمت و بستود علی بود
آن عارف سجّاد كه خاك درش از قدر
از كنگره عرش برافزود علی بود
آن شاه سرافراز كه اندر ره اسلام
تا كار نشد راست نياسود علی بود
آن قلعه گشايی كه در قلعه خيبر
بر كند به يك حمله و بگشود علی بود
چندان كه در آفاق نظر كردم و ديدم
از روی يقين در همه موجود علی بود
اين كفر نباشد سخن كفر نه اين است
تا هست علی باشد و تا بود علی بود
استاد شهريار: محمدحسين شهريار كه با سرود معروف (علي اي هماي رحمت)دل سپردگی و ارادت قلبی خود را به طور خاص به محضر اميرالمؤمنينA رسانده است،درباره واقعه غدير نيز حق مطلب را تمام كرده و بدين سان به توصيف اين روز پيمان وميثاق الهي مي پردازد:
اگر سنجند هر سهمی در اسلام
هر آن كو سهمگين تر حصه من
به غوغای غدير خم نديدند
به دست شه چو شاهينم نشيمن
نه به آن خطبه من كنت مولاه
علی را برد بر اعلی و اعلن

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 25-09-2016, 12:10   #223
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

مستندات | آیت الله بهجت: سه روز جشن برای عید غدیر

شاید این‌طور باشد که روز عید غدیر، سه روز را عید قرار دادند. شاید در همان‌جا، در غدیر خم، هم سه روز توقف کرده بودند. بالأخره یک چیز عجیب و غریبی است که خدا می‌داند: «و لم أرَ مثل ذاک الیوم یوماً / و لم أرَ مثلَه حقاً أضیعا».
توضیح

این بیت شعر منقول از خود آقا امیرالمومنین ع است چنانچه نقل شده به خواب هناد بن السری آمده و بعد از خواندن دو بیت شعر از شعر کمیت در روز غدیر این بیت سوم را خود حضرت به شعر کمیت اضافه کردند. (کنزالفوائد، ج1، ص333)
منبع

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
اخبار مرتبط:
حدیث | بیعت مردم با امیرالمومنین(ع) در غدیر سه روز طول کشید

توضیح

امام باقر ع جریان حجة الوداع و توقف در غدیر را به طور کامل نقل ذکر می‌کنند. سپس، بعد از نقل تمام خطبه رسول الله ص، درباره چگونگی بیعت مردم با امیرالمومنین ع اینچنین می‌فرمایند.
متن روایت

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع أَنَّهُ قَالَ: حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ الْمَدِینَةِ وَ قَدْ بَلَّغَ جَمِیعَ الشَّرَائِعِ قَوْمَهُ غَیْرَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَة ...
وَ تَدَاکُّوا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى عَلِیٍّ ع فَصَافَقُوا بِأَیْدِیهِمْ فَکَانَ أَوَّلُ مَنْ صَافَقَ رَسُولَ اللَّهِ ص الْأَوَّلُ وَ الثَّانِی وَ الثَّالِثُ وَ الرَّابِعُ وَ الْخَامِسُ وَ بَاقِی الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ بَاقِی النَّاسِ عَلَى طَبَقَاتِهِمْ وَ قَدْرِ مَنَازِلِهِمْ إِلَى أَنْ صَلَّیْتُ الْمَغْرِبَ وَ الْعَتَمَةَ فِی وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ وَصَلُوا الْبَیْعَةَ وَ الْمُصَافَقَةَ ثَلَاثاً. وَ رَسُولُ اللَّهِ یَقُولُ کُلَّمَا بَایَعَ قَوْمٌ:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى جَمِیعِ الْعَالَمِینَ.
وَ صَارَتِ الْمُصَافَقَةُ سُنَّةً وَ رَسْماً وَ رُبَّمَا یَسْتَعْمِلُهَا مَنْ لَیْسَ لَهُ حَقٌّ فِیهَا.
منبع

احتجاج، ج1، ص66
روضة الواعظین، ج1، ص99 (با اندکی تفاوت)
متن روایت

فعند ذلک بادر الناس بقولهم نعم سمعنا و أطعنا على ما أمر الله و رسوله بقلوبنا و کان أول من صافق النبی ص و علیا أبو بکر و عمر و عثمان و طلحة و الزبیر و باقی المهاجرین و باقی الناس إلى أن صلى الظهرین فی وقت واحد و امتد ذلک إلى أن صلى العشاءین فی وقت واحد و اتصل ذلک ثلاثا.
منبع

الصراط المستقیم، ج1، ص304
متن روایت

أخرج الإمام الطبری محمد بن جریر فی کتاب الولایة حدیثاً بإسناده عن زید ابن أرقم‏: ... قال زید بن أرقم: فعند ذلک بادر الناس بقولهم: نعم سمعنا و أطعنا على أمر اللَّه و رسوله بقلوبنا، و کان أوّل من صافق النبیَّ صلى الله علیه و آله و سلم و علیّا: أبو بکر و عمر و عثمان و طلحة و الزبیر و باقی المهاجرین و الأنصار و باقی الناس إلى أن صلّى الظهرین فی وقت واحد، و امتدّ ذلک إلى أن صلّى العشاءین فی وقت واحد، و أوصلوا البیعة و المصافقة ثلاثاً.
منبع

الغدیر، ج1، ص508 (با اندکی تفاوت)

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 25-09-2016, 12:10   #224
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

مستندات | آیت الله بهجت: اعتراف معاویه به فضائل امیرالمومنین(ع)/ معاویه: ما به خاطر دنیا با علی(ع) می‌جنگیم و الا به فضائلش معترفیم

معاویه جلوی مردم دوستش را صدا زد: از کجا آمدی؟ گفت: من عند عیّ جبانٍ بخیل. [معاویه گفت]: عیّ و جبان کیست؟ برای اینکه دل معاویه را به‌دست بیاورد، گفت: از پیش علی‌بن‌ابی‌طالب آمدم. معاویه حرف نزد. در خلوت او را صدا زد. یک کس دیگر هم بوده، به گمانم عمروعاص هم بوده در آن مجلس خلوت. گفت: می‌گویی عیّ و جبان و بخیل، مقصود تو کیست؟ گفت: علی‌بن‌ابی‌طالب. [عیّ یعنی] عاجز، کسی که بلد نیست حرف بزند. [معاویه] گفت: اما این‌که می‌گویی بلد نیست حرف بزند؛ تمام عالم جمع بشوند، در لسان به او نمی‌رسند. لسان او بر لسان همه غالب است. این‌که می‌گویی جبان است؛ احدی در شجاعت قابل مقابلۀ با او نیست. بخیل است؟! حاضر است به این‌که قوت شبانه‌روز خودش و واجب‌النفقه‌اش را نگاه بدارد و بقیه هرچه باشد، بدهد در راه خدا.
[آن شخص گفت]: تو که او را این‌جور می‌دانی، چطور با او می‌جنگی؟ [معاویه] گفت: آخر آن مُهر از دست ما می‌رود؛ اگر بخواهم [طبق این عمل] بکنم تمام بیت‌المال و تمام این چیزها که باید به امضاء من درست بشود، از دست ما می‌رود. من برای ملاحظه این دنیا این کار را می‌کنم، والاّ یقین دارم هیچ‌کسی به او نمی‌رسد.
منبع

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
اخبار مرتبط:
متن روایت

روی عنه أن رجلا من أصحاب علی‏ علیه السّلام نزع إلیه، فأدخله علیه و عنده جماعة من أهل الشام و وجوه من معه من غیرهم، فقال له: من أین أقبلت؟
قال: من عند هذا العی الجبان البخیل- یعنی علیا علیه السّلام-. فسکت معاویة.
و قام عمرو بن العاص، فقال لمعاویة: أیها الأمیر لا یسرک من یغرک.
فقال له معاویة: اجلس یا أبا عبد اللّه و أنت کما قال الأول شعرا:
مهما تسرک من تمیم خصلة فلما یسؤک من تمیم أکثر
و کره أن یسمع ذلک من حضره، فلما انصرفوا احضر عمرو بن العاص، و أمر بالرجل، فادخل إلیه.
ثم قال له: من عنیت بالعی الجبان البخیل؟
قال: علی بن أبی طالب.
قال: کذبت و اللّه فیما قلت، و لو لم یکن للامة إلا لسان علی لکفاها. و ما انهزم علی قط و لا جبن فی مشهد من مشاهد حروبه، و لا بارزه أحد إلا قتله. و لو کان له بیتان، بیت من تبن، و بیت من تبر لأنفق تبره قبل تبنه.
قال الرجل: فإذا کان علی عندک بهذه المنزلة، فلم حاربته؟
قال: لأجل هذا الخاتم الذی من غلب علیه جازت طینته‏.
منبع

شرح الاخبار، ج2، ص98-99

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 29-08-2018, 23:15   #225
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,462
Thanks: 7,299
Thanked 27,117 Times in 7,238 Posts
پیش فرض

واقعه غدیر نشان داد اسلام برای دنیای انسان برنامه دارد



مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت:
واقعه غدیر نشان داد اینطور نیست که اسلام فقط یک توصیه های فردی برای دنیا و آخرت باشد بلکه با واقعه غدیر به فکر آینده بشریت است و پیغمبر نیامده است که رسالت خود را در حد ۲۳ سال انجام دهد و از دنیا برود و کاری به امور مسلمین بعد از خود نداشته باشد بلکه امام و جانشین خود تعیین کرد.

حجت الاسلام رضا خدری امروز در مراسمی به مناسبت دهه امامت و ولایت در شهر بوشهر، با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: غدیر روز اتمام نعمت و تعیین مقام ولایت و رهبری جامعه است که این مهم نشان داد اسلام برای دنیای انسان برنامه دارد.
مدیر حوزه علمیه استان بوشهر افزود: واقعه غدیر نشان داد اینطور نیست که اسلام فقط یک توصیه های فردی برای دنیا و آخرت باشد بلکه با واقعه غدیر به فکر آینده بشریت است و پیغمبر نیامده تا رسالت خود را در حد 23 سال انجام دهد و از دنیا برود و کاری به امور مسلمین بعد از خود نداشته باشد بلکه امام و جانشین خود تعیین کرد.

وی با بیان اینکه اسلام برای دنیای بشر، هدایت، حکومت و سرپرستی آن برنامه دارد اظهار داشت: در آن زمان اوضاع به گونه ای بود که خیلی ها با امام علی(ع) دشمنی داشتند و یا اعتقاد داشتند که ریش سفیدهایی دیگری هستند که آنان باید به عنوان جانشین انتخاب شوند از این رو پیامبر(ص) احتیاط می کرد که کی این مساله را عنوان کند و منتظر فرصتی بود که این مطلب را به مردم بگوید که بعد از من خلیفه و جانشین و کسی که می تواند امور و سرپرستی جامعه را به عهده بگیرد علی(ع) است اما منتظر فرصتی بود که طوری بگوید که مردم از این سخن رمیده نشوند، لذا خداوند پیامبر را تهدید کرد که رسالت خود را انجام بده که اگر انجام نشود رسالت از بین می رود.

حجت الاسلام خدری بیان داشت: پیامبر(ص) در روز غدیر دست حضرت علی را بالا برد و در یک خطبه طولانی این مساله را عنوان کرد و او را به عنوان حاکم و جانشین بعد از خود معرفی کرد که تا سه روز این واقعه غدیر ادامه داشت و پیامبر(ص) دستور داد که مردم در آن مدت اجتماع کنند و با امام علی(ع) بیعت می کردند.

امام جمعه چغادک ابراز داشت: روز غدیر به عنوان الگوی حکومت اسلامی برای ادامه راه انبیا به عنوان عید الله اکبر و بزرگترین عید خداوند است و امروز هم می بینیم بعد از هزار و 400 سال انقلابی به وجود آمده و شهدایی که تقدیم شد که همه به دنبال ادامه راه غدیر بودند.


منبع:حوزه

امضای خادم الزینب
بكوش عظمت در نگاه تو باشد نه به آنچه مي نگري...


چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to خادم الزینب For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
مبارک, نامه, ويژه, باد, خم, سعيد, عيد, عید, عید غدیر خم, غدير, غديرخم, غدیر


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.nooreaseman.com/forum229/thread28344.html
نوشته شده توسط For Type تاریخ
ویژه نامه عید سعید غدیر خم+ انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا (2012) This thread Refback 03-11-2012 11:24
nooreaseman This thread Refback 03-11-2012 11:18
نورآسمان This thread Refback 03-11-2012 07:57

کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
اهل سنّت و واقعه غدیر monji_2008 اعتقادي 3 24-10-2013 02:07
غدیر خم در مُسند أحمد بن حنبل monji_2008 اعتقادي 2 30-03-2012 00:58
نامه سرگشاده سرپرست موسسه ایران خطاب به آیت الله مکارم شیرازی mahdy2021 اخبار سیاست داخلی 12 20-08-2011 19:50
بررسی و مقایسه ی سه نامه ی تاریخی آیت الله هاشمی رفسنجانی s0r0ush مباحث سیاست داخلی 20 06-02-2011 22:20
چهل حدیث غدیر monji_2008 علوم حدیث 0 21-11-2010 16:48

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/nooreasemanRSS Feed@nooreaseman_com

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 01:57 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1