شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی تلگرام


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > پرسش‎ و‎ پاسخ‎ > پاسخ به شبهات دیگر ادیان و مذاهب


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 23-06-2013, 10:42   #1
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 20,910
Thanks: 20,098
Thanked 50,559 Times in 20,776 Posts
Thumbs up آیا بچه‌دار شدن واجب است؟

آیا مقتضای ذاتی عقد ازدواج تولید مثل است و اگر زن و شوهری نخواهند بچه‌دار شوند، مرتکب گناه شده‌اند؟ (یعنی آیا بچه‌دار شدن واجب است؟)



واجب شرعی (فقهی) با «وجوب عقلی» که بهتر است آن را «لزوم عقلی» بنامیم، بسیار متفاوت است. وجوب شرعی (فقهی) یک اصطلاح «فلسفی و فقهی» است، اما لزوم عقلی یک اصطلاح «فلسفی، عقلی» می‌باشد که اگر نخواهیم نام فلسفه را بیاوریم، بهتر است بگوییم «حِکَمی، عقلی) است.
وجوب شرعی به فعل واجب اطلاق می‌شود و در مقابل فعل حرام قرار می‌گیرد، اما لزوم عقلی رابطه منطقی بین مبادی و نتایج است. لذا امور بسیاری وجود دارد که به صورت مستقیم در شرع مقدس و فقه اسلامی سخن از وجوب یا حرام بودن آنها نرفته است، اما لزوم عقلی دارند و چه بسا کسی که عمداً رعایت نکند، در دنیا متأثر از نتایج نامطلوب عدم رعایت گردد و در آخرت نیز مسئول و معذب باشد.
الف – ازدواج در نظام خلقت، ضرورت‌هایی دارد و بالتبع از آثار کمالی برای فرد و جامعه برخوردار است، چنان حیات بشر با خلقت حضرت آدم (ع) که خلیفة‌الله بود و همسرش حوا (ع) و سپس تولید مثل خود آغاز می‌گردد.
از آثار فردی ازدواج، مرتفع شدن نقص‌ها و نیازهای روحی، روانی و جنسی زن و مرد به یک دیگر می‌باشد. در گذشته به زن و مرد «دو جنس مخالف» می‌گفتند که البته این نگاهی عوامانه و فمینیستی است، اما هر عقل سلیمی می‌داند که زن و مرد، «دو جنس مکمل» هستند نه مخالف. لذا بدون ازدواج نیازهای‌شان مرتفع نمی‌گردد، از آرامش لازم روحی، روانی و جسمی برخوردار نمی‌گردند و به کمال لازم نیز نمی‌رسند، لذا خداوند متعال فرمود که در ازدواج برای زن و مرد «تسکین» و آرامش قرار داده است که موجب عشق، مودت شده و مساعد شدن بستر شمول رحمت را فراهم می‌نماید:
«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» (الرّوم، 21)
ترجمه: و از نشانه‏هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميان‌تان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏انديشند قطعاً نشانه‏هايى است.
هم چنین زن و مرد نیاز جنسی نیز به یک دیگر دارند، چرا که غریزه جنسی قدرتمندی دارند که اگر نداشتند، بقای نوع بشر نیز ممکن نبود. اما این نیاز به هر شکلی قابل برآوردن است، منتهی شکل کمالی آن در ازدواج است. ارضای غریزه جنسی از هر راهی به غیر از ازدواج، موجب دوری از صفات کمالیه (تقوا) می‌گردد و البته آثار سوء فردی و اجتماعی خود را دارد، لذا فرمود زن و مرد را در ازدواج لباس تقوای یک دیگر قرار داده است.
ب – خانواده اولین مقدس‌ترین کانون اجتماعی نیز هست که کمال آن به برخورداری از فرزند است.
دقت شود که انسان کمالات بالقوه‌ی بسیاری دارد که اگر محقق نگردد و به فعل نرسد، رشد انسان در آن زمینه ناقص خواهد بود. بدیهی است تا کسی معلم نشود، به کمال معلمی نمی‌رسد و تا کسی همسر، پدر و مادر نشود، به این کمالات و آثار مستقیم و غیر مستقیم آنها نمی‌رسد و اگر کسی عمداً از فرزند دار شدن خود داری کند، عمداً جلوی رشد و پیشرفت و کمال خود را گرفته است.
ج - پس، ازدواج آثار تکاملی بسیاری دارد، اما بهترین ثمره‌اش همان فرزندار شدن است که مرد و زن را پدر و مادر می‌نماید و موجب بقای نسل نیز می‌گردد. لذا یک «لزوم عقلی» است که هر چند در فقه تحت عنوان واجب و حرام بیان نشده است، اما خودداری عمدی از آن، موجب بازتاب ثمرات منفی آن در خانواده و در جامعه می‌باشد. این امر آن قدر مهم است که در فقه، فرزندار نشدن یکی از دو همسر را دلیل موجه برای جدایی و طلاق بر می‌شمرد.
د - کمال جامعه نیز به بقای نسل است، مضافاً بر این که چه در گذشته و چه در حال، نقش جمعیت و فزونی آن در تمامی عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و حتی سیاسی و نظامی مشهود بوده و هست. لذا خودداری از بچه‌دار شدن، ضایع نمودن حقوق طبیعی یک جامعه، یک ملت و به ویژه یک ملت و امّت مسلمان می‌باشد.

پس جلوگیری بی‌مورد از بچه‌دار شدن، به بهانه‌های مختلف، ظلم به خود، خانواده و جامعه است.

امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 11 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 23-06-2013, 22:15   #2
حرفه ای
 
skyzare آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Dec 2011
محل سکونت: شهر علم و ادب
نوشته ها: 531
Thanks: 2,020
Thanked 1,521 Times in 477 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط محب المهدي (عج) نمایش پست ها
ج - پس، ازدواج آثار تکاملی بسیاری دارد، اما بهترین ثمره‌اش همان فرزندار شدن است که مرد و زن را پدر و مادر می‌نماید و موجب بقای نسل نیز می‌گردد. لذا یک «لزوم عقلی» است که هر چند در فقه تحت عنوان واجب و حرام بیان نشده است، اما خودداری عمدی از آن، موجب بازتاب ثمرات منفی آن در خانواده و در جامعه می‌باشد. این امر آن قدر مهم است که در فقه، فرزندار نشدن یکی از دو همسر را دلیل موجه برای جدایی و طلاق بر می‌شمرد.
د - کمال جامعه نیز به بقای نسل است، مضافاً بر این که چه در گذشته و چه در حال، نقش جمعیت و فزونی آن در تمامی عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و حتی سیاسی و نظامی مشهود بوده و هست. لذا خودداری از بچه‌دار شدن، ضایع نمودن حقوق طبیعی یک جامعه، یک ملت و به ویژه یک ملت و امّت مسلمان می‌باشد.

پس جلوگیری بی‌مورد از بچه‌دار شدن، به بهانه‌های مختلف، ظلم به خود، خانواده و جامعه است.
با سلام .

درادامه مباحث شما خواستم يه چيزي بگم .به نظر من هر چي هم كه بچه دار شدن مهم باشه تا زماني كه اصول كلي مربوط به تربيت فرزند رو ياد نگرفتيم اصلا نبايد اقدام كرد . متاسفانه چيزي كه توي جامعه ديده ميشه اين هست كه كلا ازدواج و حالا توليد مثل شبيه يه عادت براي بعضي ها شده . ما ادم ها براي انجام ابتدايي ترين كارهاي روزمره مون دسته كم يه مقدار در موردش اطلاعات جمع مي كنيم اما توي زمينه اي مانند تربيت فرزند هيچي . انگار احساس مي كنيم خودمون همه چيز رو بلديم .

جدا ادم يك كودك رو درست حسابي تربيت كنه بهتر از اين هست كه n تا داشته باشه و تربيت درست حسابي نشده باشه .

در هر صورت مي خواستم بگم يادگيري اموزش هاي لازم براي تربيت فرزند چه از جانب پدر چه از جانب مادر از خود توليد مثل و فرزند دار شدن در ابتداي امر ضروري تر هست .



امضای skyzare
امام علی میفرماید : بهترین میراٍث پدر برای فرزند ادب است


الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

skyzare آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 9 Users Say Thank You to skyzare For This Useful Post:
قدیمی 23-11-2013, 09:51   #3
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 20,910
Thanks: 20,098
Thanked 50,559 Times in 20,776 Posts
Post مخالفت حضرت امام خامنه ای(مد ظلّه العالی) با سیاست کنترل جمعیت

مخالفت حضرت امام خامنه ای(مد ظلّه العالی) با سیاست کنترل جمعیت




حضرت امام خامنه اي (مدظلّه (از ابتداي اجراي سياست كنترل جمعيت به شهادت حضرت علامه طهراني (ره) با این امر مخالف بودند و كسي سخن ايشان را توجه نمي كرد و امروز هم كه بيان كردند: اوائل، اين سياست اشكال نداشت، بدليل حفظ آبروي بعضي! بيان كردند....
معظم له در بيانات اخير خود در در دیدار كارگزاران نظام چهارم رمضان المبارك ۱۴۳۳ - 3 مرداد 1391 اينچنين فرمايش فرمودند:
یك واقعيت ديگر، توان افزايش‌يافته در درون جمهورى اسلامى است. ما كشور قدرتمندى هستيم. ما كشور دارا و توانائى هستيم. از لحاظ منابع، ما در رتبه‌هاى بالاى جهانى هستيم. در بعضى از منابع، رتبه‌ى اوّليم. در تركيب نفت و گاز، ما در دنيا اوّليم. از همه‌ى كشورهائى كه داراى نفت هستند يا داراى گاز هستند، مجموع نفت و گاز ما بيشتر است. از لحاظ منابع و معادن اساسى، كشور غناى بالا و فراوانى دارد. از لحاظ نيروى انسانى، ما هفتاد و پنج ميليون نفر جمعيت داريم؛ اين جمعيت عامل خيلى مهمى است.

من اين را همين جا عرض بكنم؛ جمعيت جوان و بانشاط و تحصيلكرده و باسواد كشور، امروز يكى از عاملهاى مهم پيشرفت كشور است. در همين آمارهائى كه داده ميشود، نقش جوانهاى تحصيلكرده و آگاه و پرنشاط و پرنيرو را مى‌بينيد. ما بايد در سياست تحديد نسل تجديدنظر كنيم. سياست تحديد نسل در يك برهه‌اى از زمان درست بود؛ يك اهدافى هم برايش معين كردند. آنطورى كه افراد متخصص و عالم و كارشناسان علمىِ اين قسمت تحقيق و بررسى كردند و گزارش دادند، ما در سال ۷۱ به همان مقاصدى كه از تحديد نسل وجود داشت، رسيديم. از سال ۷۱ به اين طرف، بايد سياست را تغيير ميداديم؛ خطا كرديم، تغيير نداديم. امروز بايد اين خطا را جبران كنيم. كشور بايد نگذارد كه غلبه‌ى نسل جوان و نماى زيباى جوانى در كشور از بين برود؛ و از بين خواهد رفت اگر به همين ترتيب پيش برويم؛ آنطورى كه كارشناسها بررسى علمى و دقيق كردند. اينها خطابيات نيست؛ اينها كارهاى علمى و دقيقِ كارشناسى‌شده است. اگر چنانچه با همين وضع پيش برويم، تا چند سال ديگر نسل جوان ما كم خواهد شد - كه امروز قاعده‌ى جمعيتى ما جوان است - و بتدريج دچار پيرى خواهيم شد؛ بعد از گذشت چند سال، جمعيت كشور هم كاهش پيدا خواهد كرد؛ چون پيرى جمعيت با كاهش زاد و ولد همراه است. يك زمانى را مشخص كردند و به من نشان دادند، كه در آن زمان، ما از جمعيت فعلى‌مان كمتر جمعيت خواهيم داشت. اينها چيزهاى خطرناكى است؛ اينها را بايستى مسئولين كشور بجد نگاه كنند و دنبال كنند. در اين سياست تحديد نسل حتماً بايستى تجديدنظر شود و كار درستى بايد انجام بگيرد. اين مسئله‌ى افزايش نسل و اينها جزو مباحث مهمى است كه واقعاً همه‌ى مسئولين كشور - نه فقط مسئولين ادارى - روحانيون، كسانى كه منبرهاى تبليغى دارند، بايد در جامعه درباره‌ى آن فرهنگ‌سازى كنند؛ از اين حالتى كه امروز وجود دارد - يك بچه، دو بچه - بايد كشور را خارج كنند. رقم صد و پنجاه ميليون و دويست ميليون را اول امام گفتند - و درست هم هست - ما بايد به آن رقمها برسيم.

___________________________________________




حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی): کنترل جمعیت، یک تصمیم زمان دار بود که زمانش را یادمان رفت

گزیده ای از بيانات حضرت آقا در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌
در مصلی امام خمینی بجنورد 91/07/21


حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چيست؟ من اشاره كردم؛ يك تصميمِ زماندار و نياز به زمان و مقطعى را انتخاب كرديم، گرفتيم، بعد زمانش يادمان رفت! مثلاً فرض كنيد به شما بگويند آقا اين شير آب را يك ساعت باز كنيد. بعد شما شير را باز كنى و بروى! ماها رفتيم، غافل شديم؛ ده سال، پانزده سال. بعد حالا به ما گزارش ميدهند كه آقا جامعه‌ى ما در آينده‌ى نه چندان دورى، جامعه‌ى پير خواهد شد؛ اين چهره‌ى جوانى كه امروز جامعه‌ى ايرانى دارد، از او گرفته خواهد شد. حد زاد و ولد چقدر است؟ چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ اين بيمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ كرده است؟ تجملگرائى چيست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ چه كار كنيم كه از حد خوب فراتر نرود، به حد بد نرسد؟ اينها بخشهاى گوناگونى از مسائل سبك زندگى است، و ده‌ها مسئله از اين قبيل وجود دارد؛ كه بعضى از اينهائى كه من گفتم، مهمتر است. اين يك فهرستى است از آن چيزهائى كه متن تمدن را تشكيل ميدهد. قضاوت درباره‌ى يك تمدن، مبتنى بر اينهاست
برگرفته از سایت پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)
__________________________________________________ ________


بيانات حضرت آقا در اجتماع مردم بجنورد
ورزشگاه تختی بجنورد 19/07/91

يكى از مهمترين موجودى‌هاى باارزش ما، همين نسل جوانِ تحصيلكرده است. نسل جوان تحصيلكرده، هم شجاعت دارد، هم اميد دارد، هم نشاط و تحرك دارد. من همين جا در داخل پرانتز عرض بكنم؛ يكى از خطاهائى كه خود ما كرديم - بنده خودم هم در اين خطا سهيمم - اين مسئله‌ى تحديد نسل از اواسط دهه‌ى 70 به اين طرف بايد متوقف ميشد. البته اوّلى كه سياست تحديد نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، ليكن از اواسط دهه‌ى 70 بايد متوقف ميشد. اين را متوقف نكرديم؛ اين اشتباه بود. عرض كردم؛ مسئولين كشور در اين اشتباه سهيمند، خود بنده‌ى حقير هم در اين اشتباه سهيمم. اين را خداى متعال و تاريخ بايد بر ما ببخشد. نسل جوان را بايد حفظ كرد. با اين روند كنونى اگر ما پيش برويم - من چندى پيش هم در ماه رمضان در سخنرانى گفتم - كشور پير خواهد شد. خانواده‌ها، جوانها بايد توليد مثل را زياد كنند؛ نسل را افزايش دهند. اين محدود كردن فرزندان در خانه‌ها، به اين شكلى كه امروز هست، خطاست. اين نسل جوانى كه امروز ما داريم، اگر در ده سال آينده، بيست سال آينده و در دوره‌ها و مرحله‌هاى آينده‌ى اين كشور بتوانيم آن را حفظ كنيم، همه‌ى مشكلات كشور را اينها حل ميكنند؛ با آن آمادگى، با آن نشاط، با آن شوقى كه در نسل جوان هست، و با استعدادى كه در ايرانى وجود دارد. پس ما مشكل اساسى براى پيشرفت نداريم.

__________________________________________________ _______

برگرفته از سایت پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

بيانات در ديدار اعضاى همايش ملى «تغييرات جمعيتى و نقش آن در تحولات مختلف جامعه»

هشتم آبان ماه 1392
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحي ‌(۱)
مسئله‌ى جمعيّت كه بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله‌ى بسيار مهمّى است. بلاشك از نظر سياست كلّى كشور، كشور بايد برود به سمت افزايش جمعيّت؛ البتّه به‌نحو معقول و معتدل. همه‌ى اشكالات و ايرادهايى كه وارد ميشود - كه بعضى از اشكالاتى را هم كه مطرح ميكنند ما ديده‌ايم - قابل برطرف شدن و قابل پاسخ دادن است.

آنچه مهم است اين است كه كشور ما با ظرفيّت طبيعى و با ويژگى جغرافياى سياسى خود احتياج دارد به يك جمعيّت بيشتر؛ علاوه بر اين -همان‌طور كه قبلاً هم گفته‌ايم- مسئله‌ى نماى جوان براى كشور يك مسئله‌ى اساسى و مهم و تعيين‌كننده است. آن‌طورى كه اهل علم و اهل تحقيق بررسى كرده‌اند و جوانب قضيّه را ملاحظه كرده‌اند و آمارها را مورد مداقّه قرار داده‌اند، ما اگر چنانچه با اين شيوه‌اى كه امروز داريم حركت ميكنيم پيش برويم، در آينده‌ى نه‌چندان دور، يك كشور پيرى خواهيم بود كه علاج اين بيمارى پيرى هم درحقيقت در دسترس نيست؛ حالا نه [اينكه‌] در دسترس ما نيست، [بلكه‌] در دسترس هيچ كس نيست؛ يعنى امروز كشورهايى كه در دنيا دچار پيرى شده‌اند و قدرت «زاد و ولد» خودشان را از دست داده‌اند، به دشوارى ميشود گفت كه راه علاجى براى حلّ اين مشكل دارند. ما هم طبعاً با همين مشكل مواجه خواهيم شد؛ و نبايد بگذاريم به اينجا برسد. البتّه مبانى اسلامى و تفكّر اسلامى در زمينه‌ى جمعيّت و افزايش جمعيّت و با توجّه به وضع جغرافياى سياسى منطقه و كشور جمهورى اسلامى يك چيزهاى روشن و واضحى است.

همايشى كه آقايان گذاشتيد، به نظر من جزو كارهاى بسيار خوب است. يعنى ما نميخواهيم اين قضيّه را با شعار و با «صلوات بفرستيد تمام بشود» و مانند اينها پيش ببريم؛ ميخواهيم مسئله به شكل عميق و علمى حل بشود؛ گره‌هاى ذهنى‌اى كه وجود دارد باز بشود، حقيقت قضيّه روشن بشود و به اعتقاد من ما ميتوانيم اين كار را بكنيم؛ يعنى متفكّرين ما و صاحبان دانشِ مرتبط با مسئله‌ى جمعيّت - در هر بخشى از بخشها - ميتوانند در اين زمينه منطق صحيح و قابل قبولى را ارائه كنند. اين همايش البتّه قدم اوّل است، يعنى قدم ابتدايى است، [امّا] از گذاشتن قانون به‌نظر من مهم‌تر است؛(۲) چون فرهنگ‌سازى در اين مسئله مثل خيلى از مسائل ديگر اجتماعى، حرف اوّل را ميزند؛ بايد فرهنگ‌سازى بشود كه متأسّفانه امروز اين فرهنگ‌سازى نيست، تعطيل است؛ با اينكه حالا گفته‌شده، ما هم گفته‌ايم، ديگران هم گفته‌اند، در مجلس هم مطرح شده، بعضى‌ها هم كم و بيش اينجا و آنجا بحث ميكنند، لكن كار فرهنگى به معناى صحيح انجام نگرفته. به‌نظر من اين كارِ شما كار خوبى است، كار مناسبى است؛ منتها اكتفا نكنيد به اينكه يك ميزگردى تشكيل بشود و سخنرانى‌اى گذاشته بشود و بعد مثلاً تعدادى مقاله چاپ بشود؛ اينها كارهاى لازمى است، امّا ناكافى است؛ بايستى از امكاناتى كه در كشور وجود دارد استفاده كنيد، فكر را در كشور بگسترانيد؛ آن‌وقت فكرى هم كه گسترش پيدا ميكند، بايد فكر عميق و اساسى و منطقى و قانع‌كننده براى هر كسى باشد؛ بنابراين بايد كار بشود روى اين مسئله كه لابد آقايان اين كار را كرده‌ايد. من معمولاً وقتى گروه‌ها و افرادى دنبال اين هستند كه مثلاً يك گردهمايى و همايشى را ترتيب بدهند، هميشه سفارش ميكنم، ميگويم شما اَمَد(۳) را نزديك قرار ندهيد؛ يعنى فرصت قرار بدهيد براى اينكه بتوانيد كار بكنيد، تا آنچه بُروز ميكند در اين همايش، يك چهره و نماى مطلوبى داشته باشد، آبرومند باشد. و لابد آقايان اين كار را كرده‌ايد؛ چون بحمدالله شما اهل فضل و اهل تحقيق هستيد و مؤسّسه‌ى شما، مؤسّسه‌اى است كه سابقه‌ى خوبى در اين زمينه‌ها دارد؛ لكن كار را به اينجا متوقّف نكنيد.

جوانب قضيّه را بسنجيد، ببينيد چه چيزهايى است كه موجب ميشود جامعه‌ى ما دچار ميل به كم‌فرزندى بشود. اين ميل به كم بودن فرزند، يك عارضه است؛ والّا انسان به‌طور طبيعى فرزند را دوست ميدارد. چرا ترجيح ميدهند افرادى كه فقط يك فرزند داشته باشند؟ چرا ترجيح ميدهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به‌شكلى، مرد به‌شكلى پرهيز ميكنند از فرزنددارى؟ اينها را بايستى نگاه كرد و ديد عواملش چيست؛ اين عوامل را پيدا كنيد، براى علاج اين عوامل بيمارى‌زا - كه به اعتقاد بنده اينها عوامل بيمارى‌زا است - متخصّصين و صاحبان انديشه را بخواهيد فكر كنند. فرض كنيد مثلاً بالا رفتن سنّ ازدواج؛ خب بلاشك يكى از چيزهايى كه بارورى را محدود ميكند، بالا رفتن سنّ ازدواج است؛ خب، اين يكى از كارهايى است كه بايد در كشور فكر بشود. چرا سنّ ازدواج در كشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتياج ندارد به اطفاء نياز جنسى و غريزه‌ى جنسى؟ ما بايد به اين فكر كنيم. خب، از آن‌طرف ميگويند كه اينها خانه ندارند، شغل ندارند، درآمد ندارند؛ ببينيم چگونه ميشود كارى كرد كه همه‌ى اينها با هم جمع بشود. ما نبايد تصوّر بكنيم كه حتماً بايستى يك نفرى يك خانه‌ى مِلكى داشته باشد، يك شغل درآمددارى داشته باشد، بعد ازدواج بكند؛ نه، اِنَ يَكونوا فُقَرآءَ يُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه؛(۴) اين قرآن است [كه‌] با ما دارد اين‌جور حرف ميزند. يعنى همه‌ى آن گره‌هاى ذهنى‌اى را كه وجود دارد در اين زمينه، بايد شما باز كنيد، يعنى شأن شما و همايشى از اين قبيل، اين است كه بايستى اين كار فكرى و علمى را بكند؛ يعنى صرفاً بيان فكر، بيان خواست و حتّى شعارهايى در اين زمينه نباشد. واقعاً كار بشود، كار فكرى بشود؛ عوامل كاهش جمعيّت و موجبات افزايش جمعيّت به‌نحو مطلوب و با اعتدال متناسب، درست سنجيده بشود، مطرح بشود [تا] اقناع بشوند افكار نخبگان. در اين زمينه خب الان عامّه‌ى مردم، بعضى‌ها متديّنند، بعضى‌ها متعبّدند، وقتى گفته ميشود، ميروند سراغ بارورى بيشتر؛ لكن نخبگان جامعه بايد قانع بشوند، بايد مسئله را قبول كنند؛ اگر نخبگان قبول كردند، كار سهل ميشود، كار فرهنگ‌سازى آسان ميشود. در اين زمينه‌ها ان‌شاءالله بايستى آقايان تلاش كنيد و اميدواريم ان‌شاءالله موفّق باشيد.

بنده همچنان معتقدم كشور ما كشور هفتاد و پنج ميليونى نيست؛ كشور ما كشور صد و پنجاه ميليونى [است‌]؛ حالا ما دستِ‌كم را گرفتيم گفتيم صد و پنجاه ميليون؛ بيشتر هم ميشود گفت. قطعاً اين كشور با اين سطح وسيع، با اين تنوّع آب‌وهوايى، با اين امكانات فراوان زيرزمينى، با اين استعداد بالقوّه‌ى علمى كه در اين كشور وجود دارد، ميتواند يك كشور پرجمعيّتى باشد و ان‌شاءالله خودش هم اين جمعيّت را اداره كند؛ يعنى همچنان كه ما فكر ميكنيم كه اگر چهار پنج بچّه افتاد روى دوش يك خانواده وضع زندگيشان چگونه خواهد شد، فكر اين را هم بكنيد كه اين چهار پنج بچّه وقتى بزرگ شدند و كارى پيدا كردند و شغلى پيدا كردند چه كمكى ميتوانند به پيشرفت كشور بكنند؛ يعنى اين را هم بايد فكر كرد.

يك نگاه مقلّدانه‌اى به زندگى غربى يا به زندگى اروپايى وجود داشته كه به اينجاها منتهى شده و ميراث آن به ماها رسيده؛ ما هم در يك برهه‌اى از زمان غفلت كرديم، كارى كه بايد انجام بدهيم انجام نداديم. درحالى‌كه امروز در [بعضى از] همين كشورهاى غربى از كاهش بارورى دارند زيان مى‌بينند و پشيمانند، و در بعضى از كشورهاى غربى مطلقاً كاهش بارورى وجود ندارد؛ يعنى خانواده‌هاى پرجمعيّت، مثلاً خانواده‌ى آمريكايى با ده دوازده بچّه، چطور خانواده‌ى ايرانى [كه] ميخواهد از او تقليد كند بايد حتماً يك بچّه داشته باشد يا دو بچّه! كه اين الان وجود دارد و گزارشها و خبرها از اين واقعيّت به ما اطّلاع ميدهد. ان‌شاءالله كه موفّق و مؤيّد باشيد.

۱) اين همايش به همّت معاونت پژوهش مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام‌خمينى (ره)، روز ۹ آبان سال جارى برگزار خواهد شد.
۲) در گزارش حجّةالاسلام آقاتهرانى اعلام شد كه پس از تصويب سياستها و راهبردهاى بحث جمعيّت در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، كميسيون فرهنگى مجلس در حال كار بر روى طرحى است تا پس از طرح آن در صحن مجلس، به عنوان قانون تصويب شود.
۳) پايان‌
۴) سوره‌ى نور، بخشى از آيه‌ى ۳۲



امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 9 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 12-05-2014, 11:47   #4
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 20,910
Thanks: 20,098
Thanked 50,559 Times in 20,776 Posts
پیش فرض



امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 5 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 12-05-2014, 12:47   #5
اخراج شده
 
بچه زابلی آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2014
نوشته ها: 210
Thanks: 76
Thanked 153 Times in 97 Posts
پیش فرض

کاربران عزیز به یک موضوع دقت کنید
افزایش افراد مسن که توانایی کار ندارن و کاهش جمعیت جوان ، فشار زیادی را بر سازمانهای بیمه گر تامین اجتماعی وارد میکند
بطوری که در دراز مدت این سازمانها دریافتی کمتری دارند ولی باید مستمری بیشتری پرداخت نمایند
راههای مقابله با این مشکل به صورت زیر است

-1 افزایش بهره وری درآمدها با سرمایه گزاری های اصولی و سودآور
2- افزایش سن بازنشستگی با هدف پرداخت کمتر در آینده
3- کاهش حیف و میل منابع و کاهش هزینه ها
4- سایر موارد

متاسفانه سازمانهای تامین اجتماعی در ایران، حیف و میل زیاد دارند (نمونه فروش شرکتها به ثمن ناچیز به بابک زنجانی ) و از طرفی بهره وری منابع آنها بسیار پایین است (در حال حاضر شرکتهای وابسته به شستا "شرکت سرمایه گزاری تامین اجتماعی" بزرگترین هلدینگهای ایرانی هستن ولی سودآوری کمی دارند)
بنابراین سازمانهای تامین اجتماعی به گزینه افزایش سن بازنشستگی و افزایش درآمد روی آورده اند

درصورتی که جمعیت جوان و درحال کار جامعه بیشتر از تعداد سالمندان مستمری بگیر باشد این سازمانها مشکلات خود را به راحتی مرتفع میکنن و به جای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ، فقط به فکر کسب درآمد بیشتر هستن
بنابراین طبیعی است که از طریق متخصصین و مشاوران و زبدگان خود در جامعه اینگونه القا کنند که نیاز به جمعیت جوان وجود دارد
و درحقیقت این کار سرپوشی است به عدم توانایی این مجموعه های عظیم در کنترل منابعی که 30 سال از کارگر می گیرند و بعد در پرداخت مستمری دچار مشکل می شوند
بچه زابلی آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 14-05-2014, 08:20   #6
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 20,910
Thanks: 20,098
Thanked 50,559 Times in 20,776 Posts
پیش فرض

مطلب شما هم جایگاه خود را دارد.
فرمایش مقام معظم رهبری هم جایگاه خود. و منافاتی در میان آنها وجود ندارد.

امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 4 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 15-06-2014, 10:59   #7
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 20,910
Thanks: 20,098
Thanked 50,559 Times in 20,776 Posts
پیش فرض



امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 5 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 15-06-2014, 16:44   #8
اخراج شده
 
بچه زابلی آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2014
نوشته ها: 210
Thanks: 76
Thanked 153 Times in 97 Posts
پیش فرض

فقط نباید خودمان را ببینیم بلکه باید در چنین مباحثی کل بشریت را در نظر بگیریم

توسعه جمعیت انسانی باید درکنار توسعه رفاه و معیشت باشد
توسعه جمعیت انسانی نباید محیط زیست را به مخاطره بیاندازد (بالاخره بقیه موجودات زمین هم حق بهره مندی از منابع کره زمین و حق حیات دارند)




با شرط برآورده شدن دو مورد فوق افزایش جمعیت جهان ایرادی ندارد
بچه زابلی آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 16-06-2014, 11:06   #9
حق آب و گل داره
 
مکلف آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: بوشهر
نوشته ها: 1,183
Thanks: 1,300
Thanked 3,054 Times in 905 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط بچه زابلی نمایش پست ها
کاربران عزیز به یک موضوع دقت کنید
افزایش افراد مسن که توانایی کار ندارن و کاهش جمعیت جوان ، فشار زیادی را بر سازمانهای بیمه گر تامین اجتماعی وارد میکند
بطوری که در دراز مدت این سازمانها دریافتی کمتری دارند ولی باید مستمری بیشتری پرداخت نمایند
راههای مقابله با این مشکل به صورت زیر است

-1 افزایش بهره وری درآمدها با سرمایه گزاری های اصولی و سودآور
2- افزایش سن بازنشستگی با هدف پرداخت کمتر در آینده
3- کاهش حیف و میل منابع و کاهش هزینه ها
4- سایر موارد

متاسفانه سازمانهای تامین اجتماعی در ایران، حیف و میل زیاد دارند (نمونه فروش شرکتها به ثمن ناچیز به بابک زنجانی ) و از طرفی بهره وری منابع آنها بسیار پایین است (در حال حاضر شرکتهای وابسته به شستا "شرکت سرمایه گزاری تامین اجتماعی" بزرگترین هلدینگهای ایرانی هستن ولی سودآوری کمی دارند)
بنابراین سازمانهای تامین اجتماعی به گزینه افزایش سن بازنشستگی و افزایش درآمد روی آورده اند

درصورتی که جمعیت جوان و درحال کار جامعه بیشتر از تعداد سالمندان مستمری بگیر باشد این سازمانها مشکلات خود را به راحتی مرتفع میکنن و به جای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ، فقط به فکر کسب درآمد بیشتر هستن
بنابراین طبیعی است که از طریق متخصصین و مشاوران و زبدگان خود در جامعه اینگونه القا کنند که نیاز به جمعیت جوان وجود دارد
و درحقیقت این کار سرپوشی است به عدم توانایی این مجموعه های عظیم در کنترل منابعی که 30 سال از کارگر می گیرند و بعد در پرداخت مستمری دچار مشکل می شوند
دوستان سلام

خداوند

علی علی

امضای مکلف برای دنیایت طوری تلاش کن که انگار تا ابد زنده هستی و برای آخرتت به گونه ای که انگار فردا می میری
اگر خواهان صلحی آماده جنگ باش
بیایید زین پس بگوییم : امام خامنه ای


مکلف آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 5 Users Say Thank You to مکلف For This Useful Post:
قدیمی 25-11-2014, 15:07   #10
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 20,910
Thanks: 20,098
Thanked 50,559 Times in 20,776 Posts
پیش فرض



امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 5 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
بچه


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
آیا «جهاد زن» امری سخت است؟ محبّ الزهراء مباحث مرتبط با حجاب ، عفاف و امور بانوان 0 30-05-2013 08:49
آیت‌الله‌مکارم:شرکت درانتخابات واجب است vorojax اخبار سیاست داخلی 0 29-05-2013 22:55
پلورالیسم و اومانیسم در «مشایی» موج می‌زند! محب المهدي (عج) مباحث سیاست داخلی 0 06-04-2013 10:56
آیا نگاه اسلام به زنان تحقیر آمیز است؟ محبّ الزهراء مباحث مرتبط با حجاب ، عفاف و امور بانوان 0 08-03-2013 09:50
غلام غير خدا نباش!|سلسله سخنرانی ها امام خامنه ای پیرامون آزادی mahdishata رهبری 1 23-02-2013 17:05

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/nooreasemanRSS Feed@nooreaseman_com

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 05:43 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1