شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > پرسش‎ و‎ پاسخ‎ > احكام شرعي


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 12-04-2010, 19:31   #1
کاربر جدید
 
برگ سبز آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
نوشته ها: 28
Thanks: 0
Thanked 15 Times in 8 Posts
پیش فرض سوالات و احکام در نماز جماعت

سلام اگر می شود ,احکامی که در نماز جماعت مورد استفاده قرار میگیرد بگذارید.
چند سوال هم دارم.
اگر در رکعت اول برسیم نماز جماعتمان مانند دیگران خوانده می شود؟
اگر در رکعت دوم و سوم رسیدیم چه؟
چرا اگر در رکعت های دوم نیت نماز جماعت کردیم باید در تشهد انگشتان پا را بالا ببریم؟
و...
با تشکر
برگ سبز آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to برگ سبز For This Useful Post:
قدیمی 13-04-2010, 15:30   #2
کاربر کوشا
 
ali20 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: لطفا پارک نفرمایید.!!!!
نوشته ها: 381
Thanks: 172
Thanked 539 Times in 186 Posts
پیش فرض RE: سوالات و احکام در نماز جماعت

س 1_ هنگامي که شخصي به جماعت مي ايستد آيا لازم است امام جماعت را تعيين کند؟

ج_ موقعي که مأموم نيت مي کند، بايد امام جماعت را معين نمايد. ولي دانستن اسم او لازم نيست. مثلا اگر نيت کند: اقتدا مي کنم به امام حاضر، نمازش صحيح است.

س 2_ مأموم چه چيزهايي را بايد در نماز، خودش بخواند؟

ج_ مأموم بايد غير از حمد و سوره همه نماز را خودش بخواند.

س 3_ در چه صورت، حمد و سوره را نيز بايد خواند؟

ج_ اگر رکعت اول يا دوم او، رکعت سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را نيز بخواند.

س 4_ در چه صورت مستحب است حمد و سوره را بخواند؟

ج_ اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح، مغرب و عشاء صداي حمد و سوره امام را بشنود، اگر چه کلمه ها را تشخيص ندهد، بايد حمد و سوره نخواند و اگر صداي امام را نشنود، مستحب است حمد و سوره بخواند. ولي بايد آهسته بخواند و چنانچه سهواً بلند بخواند، اشکال ندارد.

س 5_ اگر مأموم، بعضي از کلمه هاي حمد و سوره امام را بشنود، چه وظيفه اي دارد؟

ج_ بنا بر احتياط واجب، حمد و سوره نخواند.

س 6_ اگر امام، سهواً حمد و سوره بخواند، يا خيال کند صدايي که مي شنود، صداي امام نيست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صداي امام بوده، نمازش چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ نمازش صحيح است.

س 7_ اگر شک کند صداي امام را مي شنود يا نه، يا صدايي بشنود و نداند صداي امام است يا صداي ديگري چه وظيفه اي دارد؟

ج_ مي تواند حمد و سوره بخواند.

س 8_ در نماز ظهر و عصر و در رکعت اول و دوم آن، مأموم چه وظيفه اي دارد؟

ج_ بنا بر احتياط مستحب، بايد مأموم در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، حمد و سوره، نخواند و مستحب است به جاي آن ذکر بگويد.

س 9_ مأموم نسبت به گفتن تکبيرة الاحرام، چه تکليفي دارد؟

ج_ مأموم نبايد تکبيرةالاحرام را پيش از امام بگويد، بلکه بنا بر احتياط مستحب، تا تکبير امام تمام نشده، تکبير نگويد.

س 10_ آيا مأموم مي تواند پيش از امام سلام بگويد؟

ج_ واجب نيست مأموم پيش از امام سلام نگويد.

س 11_ چنانچه مأموم عمداً پيش از امام سلام دهد، نمازش چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ نمازش صحيح است و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد. اما اگر پيش از امام سلام گفت، ثوابش کم مي شود.

س 12_ اگر مأموم غير از تکبيرة الاحرام و سلام، چيزهايي ديگر نماز را پيش از امام بگويد، نمازش آيا مشکلي پيدا مي کند؟

ج_ اشکال ندارد، ولي اگر آنها را از امام بشنود، يا بداند امام چه وقت مي گويد، بنا بر احتياط مستحب پيش از امام نگويد.

س 13_ مأموم، غير از آن چه در نماز خوانده مي شود، چه وظيفه اي دارد؟

ج_ مأموم بايد غير از آن چه در نماز خوانده مي شود، کارهاي ديگر آن مانند رکوع و سجود را با امام يا کمي بعد از امام بجا آورد.

س 14_ اگر عمداً پيش از امام يا مدت زيادي بعد از امام انجام داد، نمازش چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ جماعتش باطل مي شود، ولي نمازش صحيح است.

س 15_ اگر سهواً پيش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشد، چه وظيفه اي دارد؟

ج_ چنانچه در رکوع باشد، بايد به رکوع برگردد و با امام سر بردارد.

س 16_ در اين صورت که زياد شدن رکوع که رکن است، آيا نماز را باطل نمي کند؟

ج_ نماز را باطل نمي کند.

س 17_ اگر به رکوع «پيش از رسيدن به رکوع، امام سر بر دارد» نمازش چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ نمازش مشکل است. پس احتياط واجب اين است که نماز را تمام کند، سپس آن را اعاده نمايد.

س 18_ اگر اشتباهاً سر بر دارد و ببيند امام در سجده است، چه وظيفه اي دارد؟

ج_ بايد به سجده برگردد.

س 19_ چنانچه در هر دو سجده، اين گونه نشود، نمازش چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ براي زياد شدن دو سجده که رکن است، نمازش باطل نمي شود.

س 20_ کسي که اشتباهاً پيش از امام، سر از سجده برداشته، اگر به سجده برگردد و هنوز به سجده نرسيده، امام سر بر دارد، نماز چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ نمازش صحيح است ولي اگر در هر دو سجده چنين شود، صحت آن بعيد نيست.

س 21_ اگر مأموم اشتباهاً سر از رکوع يا سجده بر دارد و سهواً به خيال اين که به امام نمي رسد، به رکوع يا سجده نرود نمازش چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ نمازش صحيح است.

س 22_ اگر سر از سجده بر دارد و ببيند امام در سجده است، چه وظيفه اي دارد؟

ج_ چنانچه به خيال اين که سجده اول امام دست و به قصد اين که با امام متابعت کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده، سجده دوم او حساب مي شود و اگر به خيال اين که سجده دوم امام است، به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده، بايد به قصد اين که با امام سجده کند، آن سجده را رها کند و دوباره با امام به سجده رود.

س 23_ اگر سهواً پيش از امام به رکوع رود که اگر سر بر دارد به مقداري از قرائت امام مي رسد، چه وظيفه اي دارد؟

ج_ بايد برگردد و با امام به رکوع رود و لازم نيست نماز را اعاده کند.

س 24_ اگر عمداً برنگردد، چه تکليفي بر عهده اوست؟

ج_ بنا بر احتياط مستحب نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

س 25_ اگر سهواً پيش از امام به رکوع رود که اگر برگردد، به چيزي از قرائت امام نمي رسد نماز چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ در صورتي که صبر کند تا امام به او برسد، نمازش صحيح است و همچنين اگر به قصد اين که با امام نماز بخواند سر بر دارد و با امام به رکوع رود، نمازش صحيح است.

س 26_ اگر سهواً پيش از امام به سجده رود، اگر صبر کند تا امام به او برسد، نمازش چه حکمي پيدا مي کند؟

ج_ نمازش صحيح است و همچنين اگر به قصد اين که با امام نماز بخواند سر بر دارد و با امام به سجده رود، نمازش صحيح است.

س 27_ اگر امام در رکعتي که قنوت ندارد، اشتباهاً قنوت بخواند يا در رکعتي که تشهد ندارد، اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود، مأموم چه وظيفه اي دارد؟

ج_ مأموم نبايد قنوت و تشهد بخواند ولي نمي تواند پيش از امام به رکوع رود، يا پيش از ايستادن امام بايستد، بلکه بايد صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.

مستحبات نماز جماعت

س 28_ اگر مأموم مرد بود، مستحب است کدام طرف امام بايستد؟

ج_ مستحب است طرف راست امام بايستد.

س 29_ اگر زن بود، مستحب است کدام طرف امام بايستد؟

ج_ اگر يک زن باشد، مستحب است در طرف راست امام طوري بايستد که جاي سجده اش، مساوي زانو يا قدم امام باشد.

س 30_ اگر مأمومين يک مرد و يک زن، يا يک مرد و چند زن باشند، مستحب است به چه نحوي بايستند؟

ج_ مستحب است، مرد طرف راست امام و باقي پشت سر امام بايستند.

س 31_ اگر مأمومين چند زن و چند مرد بودند، چگونه بايستند؟

ج_ بهتر است که در رديف يکديگر بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد.

س 32_ مستحب است امام در کدام قسمت صف بايستد؟

ج_ مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم، کمال و تقوا در صف اول بايستند.

س 33_ صف هاي جماعت بايد به چه نحوي باشند؟

ج_ مستحب است صف هاي جماعت، منظم باشد و بين کساني که در يک صف ايستاده اند، فاصله نباشد و شانه آنها در رديف يکديگر باشد.

س 34_ بعد از گفتن «قد قامت الصلاة» توسط امام، مأمومين چه وظيفه اي دارند؟

ج_ مستحب است بعد از گفتن «قد قامت الصلاة» مأمومين برخيزند.

س 35_ امام در هنگام اقامه نماز جماعت چه وظيفه اي نسبت به مأمومين دارد؟

ج_ مستحب است امام جماعت، حال مأمومين را که از ديگران ضعيف تر است، رعايت کند و قنوت، رکوع و سجود را طول ندهد، مگر بداند همه کساني که به او اقتدا کرده اند به طولاني شدن نماز مايل هستند.

س 36_ در هنگام خواندن حمد و سوره و ذکرها چه وظيفه اي دارد؟

ج_ مستحب است امام جماعت، در حمد و سوره و ذکرهايي که بلند مي خواند، صداي خود را مقداري بلند کند که ديگران بشنوند. ولي بيش از اندازه صدا را بلند نکند.

س 37_ اگر امام در رکوع بفهمد کسي تازه رسيده و مي خواهد اقتدا کند، چه وظيفه اي دارند؟

ج_ مستحب است رکوع را دو برابر هميشه، طول بدهد و بعد برخيزد، اگر چه بفهمد شخص ديگري نيز، براي اقتدا وارد شده است.

مکروهات نماز جماعت

س 38_ در چه صورتي مکروه است انسان تنها بايستد؟

ج_ اگر در صف هاي جماعت جا باشد، مکروه است انسان تنها بايستد.

س 39_ مأموم ذکرهاي نماز را چگونه بايد بگويد؟

ج_ مکروه است مأموم، ذکرهاي نماز را طوري بگويد که امام بشنود.

س 40_ آيا اقتداي مسافر به مسافر اشکال دارد؟

ج_ مسافري که نماز ظهر، عصر و عشا را دو رکعت مي خواند، مکروه است در اين نمازها به کسي که مسافر نيست اقتدا کند.

س 41_ کسي که مسافر نيست آيا مي تواند به مسافر اقتدا کند؟

ج_ کسي که مسافر نيست مکروه است، در اين نمازها به مسافر اقتدا کند.
ali20 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to ali20 For This Useful Post:
قدیمی 13-04-2010, 15:31   #3
کاربر کوشا
 
ali20 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: لطفا پارک نفرمایید.!!!!
نوشته ها: 381
Thanks: 172
Thanked 539 Times in 186 Posts
پیش فرض RE: سوالات و احکام در نماز جماعت

موقعی که مأموم نیت می کند باید امام را معین نماید، ولی دانستن اسم او لازم نیست، مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر، نمازش صحیح است .

مأموم باید غیر از حمد و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند ولی اگر رکعت اول یا دوم او، رکعت سوم یا چهارم امام باشد باید حمد و سوره را بخواند.

اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صدای حمد و سوره امام را بشنود اگر چه کلمات را تشخیص ندهد، باید حمد و سوره را نخواند و اگر صدای امام را نشنود، مستحب است حمد و سوره بخواند ولی باید آهسته بخواند و

چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد.

اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام را بشنود، احتیاط واجب آن است که حمد و سوره را نخواند.

اگر مأموم سهوا حمد و سوره بخواند یا خیال کند صدایی را که می شنود صدای امام نیست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده نمازش صحیح است .

اگر شک کند که صدای امام را می شنود یا نه، یا صدایی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای کس دیگر، می تواند حمد و سوره بخواند.

مأموم باید در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، حمد و سوره نخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید.

مأموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده، تکبیر نگوید.

اگر مأموم پیش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحیح است .

اگر مأموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد ولی اگر آنها را بشنود یا بداند امام چه وقت می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید.

مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می شود کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود را با امام یا کمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمداً پیش از امام یا مدتی بعد از امام انجام دهد، معصیت کرده ولی نمازش صحیح است، اما اگر در دو رکن پشت سر هم از امام جلو یا عقب بیفتد بنابر احتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند، اگر چه بعید نیست نمازش صحیح

باشد و فرادا شود.

اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشد باید به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمی کند ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد،امام سر بردارد نمازش باطل است .

اگر اشتباها سر بردارد و ببیند امام در سجده است باید به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده این اتفاق بیافتد برای زیاد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمی شود.

کسی که اشتباهاً پیش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد، و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد، نمازش صحیح است ولی اگر در هر دو سجده این اتفاق بیافتد، نماز باطل است .

اگر اشتباهاً سر از رکوع یا سجده بردارد و سهواً یا به خیال این که به امام نمی رسد به رکوع یا سجده نرود نمازش صحیح است .

اگر سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است چنانچه به خیال این که سجده اول امام است، به قصد این که با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده باید بنابر احتیاط نماز را تمام کند و از سر بخواند و اگر به خیال این که سجده دوم است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده احتیاط آن است که نماز را فرادا تمام نماید اگر چه می واند متابعت امام را بکند و به سجده رود و نماز را تمام کند.

اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام می رسد، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحیح است .

اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر برگردد به چیزی از قرائت امام نمی رسد، واجب است سر بردارد و با امام نماز را تمام کند و نمازش صحیح است اگر چه احوط استحبابی در این صورت اعاده نماز است، و اگر سر برندارد تا امام برسد نمازش صحیح است .

اگر سهوا پیش از امام به سجده رود، واجب است که سر بردارد و با امام به سجده رود و نمازش صحیح است اگر چه احتیاط استحبابی در این صورت اعاده نماز است و اگر برنداشت نمازش صحیح است .

اگر امام در رکعتی که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند یا در رکعتی که تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواند ولی نمی تواند پیش از امام به رکوع رود، یا پیش از ایستادن امام بایستد بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند.
ali20 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to ali20 For This Useful Post:
قدیمی 13-04-2010, 17:06   #4
کاربر جدید
 
عبدواللطیف آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Apr 2010
نوشته ها: 1
Thanks: 0
Thanked 1 Time in 1 Post
پیش فرض RE: سوالات و احکام در نماز جماعت

با تشکر.فقط سوالات ایشان در مطالب یافت نشد.
عبدواللطیف آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to عبدواللطیف For This Useful Post:
قدیمی 22-12-2013, 13:47   #5
مدیر انجمن جنگ نرم و پزشکی
 
منتقم الزهرا آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2013
محل سکونت: خـراب آبـاد
نوشته ها: 5,077
Thanks: 11,433
Thanked 13,222 Times in 4,596 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط برگ سبز نمایش پست ها
اگر در رکعت اول برسیم نماز جماعتمان مانند دیگران خوانده می شود؟
اگر در رکعت دوم و سوم رسیدیم چه؟
چرا اگر در رکعت های دوم نیت نماز جماعت کردیم باید در تشهد انگشتان پا را بالا ببریم؟
سلام
در رکعت اول میتوانید تا زمانی که امام جماعت از رکوع بلند نشده به ایشان اقتدا کنید و نمازتان مثل دیگران خواهد بود فقط دقت داشته باشید که باید فاصله تکبیره الاحرام شما تا رسیدن به رکوع امام حداقل به اندازه گفتن یک الله اکبر باشد (یعنی بلافاصله بعداز تکبیر به رکوع نروید)
در رکعت دوم هم بهمین ترتیب حتی در زمان قنوت امام میتوانید اقتدا کنید فقط حواستان به نکته فوق باشد و اینکه هنگام تشهد امام شما باید به حالت نیم خیز باشید
رکعت سوم هم در اقتدا تفاوتی با رکعت اول ندارد
اگر رکعت چهارم امام با رکعات فرد شما همزمان شد شما تا پایان زمان تشهد (پیش ازسلام) لازم است که در حالت نیمخیز بمانید
کلا موقع تشهد امام اگر شمادر رکعات فرد نماز خود هستید باید حالت نیمخیز داشته باشید تا از ماموین دیگر تمیز داده شوید (مثلا کسی که شما را میبیند و میخواهد در همان لحظه اقتدا کند بداند امام در کدام رکعت است و نمازچندم است و...)
ضمن اینکه برای اجرای فرامین خدا نیازی به دانستن پاسخ همه "چرا"ها نیست!
موفق باشید و التماس دعا

امضای منتقم الزهرا
یا اَیُّهَا الاِنسانُ ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الکَریم ؟؟ ...



منتقم الزهرا آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 2 Users Say Thank You to منتقم الزهرا For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
نماز, احکام, جماعت, در, سوالات


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده
محب المهدي (عج)

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttp://www.nooreaseman.ir/p/blog-page_6643.htmlRSS Feedتبادل لينك

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 12:57 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1