شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی تلگرام

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی اینستاگرام

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی توییتر


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > پرسش‎ و‎ پاسخ‎ > احكام شرعي


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 27-12-2014, 13:29   #1
کاربر جدید
 
مجید68 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Dec 2014
نوشته ها: 5
Thanks: 0
Thanked 11 Times in 4 Posts
پیش فرض ایا قربانی کردن مرغ یا خروس برای دفع بلا کافیست؟؟

سلام
میخواستم بدونم ایا قربانی کردن مرغ یا خروس برای دفع بلا کافیست؟
واصلا قربانی کردن مر وخروس از نظر شرعی درست است یا نه فقط گوسفند وگاو وشتر رو میشه قربانی کرد؟
اگه میشه توضیح بدین.ممنون
مجید68 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to مجید68 For This Useful Post:
قدیمی 28-12-2014, 09:19   #2
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,608 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

سلام علیکم ، اصلاً فلسفه قربانی کردن اینه که فقیری یا مسکینی یا یتیمی رو اطعام کنید ، صرف قربانی کردن رفع بلا نمی کنه ، قربانی باید در جهت اطعام نیازمندان مصرف بشه ، نه مثل بعضی ها که گوسفند قربانی می کنند و گوشتش رو بین اقوام و همسایه ها تقسیم می کنند ، مرغ و خروس و گاو و شتر هم فرق نمی کنه ، زمانی قربانی دفع بلا می کنه که به دست نیازمند واقعی اون برسه و شکمهای گرسنه ای رو سیر کنه

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 28-12-2014, 09:22   #3
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 20,900
Thanks: 20,077
Thanked 50,515 Times in 20,766 Posts
پیش فرض

سلام برادر
ممنون از پاسخ خوبتان
سوالی دیگر: آیا خودِ خون ریختن در اسلام جایگاهی دارد؟

امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 28-12-2014, 10:10   #4
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 16,978
Thanks: 31,930
Thanked 50,412 Times in 14,777 Posts
پیش فرض

سلام و عرض ادب

این ریختن خون نیست که دفع بلا می‌کند، بلکه قربانی کردن در راه خدا است که دفع بلا می‌نماید. چنان چه در قرآن کریم تصریح می‌نماید که از این قربانی‌های شما گوشت یا خونی که می‌ریزید، به خدا نمی‌رسد، بلکه تقوا و نیت شماست که ارزشمند است: «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ كَذلِكَ سَخَّرَها لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنينَ» (الحج، 37)
ترجمه: هرگز گوشت‏ها و خون‏ها (ى قربانيان) به خدا نمى‏رسد. ولى تقوا و پرهيزكارى شما است كه به خدا مى‏رسد. خداى توانا اينگونه آن قربانيان را براى شما مسخر كرده تا شما خدا را براى اينكه هدايتتان نموده بزرگ بشمريد. [يا محمّد] تو اين بشارت را به نيكوكاران بده‏.
و خداوند ابتدا فرمود: فرزندت را قربانی کن. یعنی ثمره‌ی حیات و زندگی‌ات و بزرگ‌ترین دلبستگی‌هایت را قربانی کن. و هنگامی که بنده ـ حضرات ابراهیم و اسماعیل (ع) – پذیرفتند، فرمود: نیازی نیست، امتحان انجام شد. لذا قوچ را قربانی کن. یعنی کافیست که شما نفس حیوانی و سبوعیت را در راه خدا قربانی کنی تا انسان شوی.
_______________________________________________

«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» (المائده، 27)
ترجمه:و خبر دو پسر آدم را بحق برايشان بخوان آن گاه كه آن دو قربانى كردند پس، از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى [قابيل‏] پذيرفته نشد. گفت: بى‏گمان تو را مى‏كشم. [هابيل‏] گفت: خدا قربانيان را فقط از پرهيزگاران مى‏پذيرد.
راجع به قربانی. قربان از «قرابت» است. یعنی کاری برای نزدیک شدن. و در آیه فوق نیز ذکر شد که «إِذْ قَرَّبا قُرْباناً» یعنی یادآور هنگامی که آن دو برای تقرب قربانی آوردند. دقت شود که انسان هر لحظه در حال قربانی کردن محبوبی در راه محبوب بزرگ‌تر است. کسی که پول می‌دهد و کفش و لباسی می‌خرد، پولش را دوست دارد، اما آن را در راه به دست آوردن نیاز یا محبوب بالاتری قربانی می‌کند. حتی کسی که دو رکعت نماز می‌خواند، چند دقیقه از عمر گرانبهای خود را در راه به دست آوردن فواید و منافع نماز و رفع نیاز جسم و روح خود قربانی می‌کند. پس خداوند متعال با واجب کردن قربانی، به نیت قربانی، این مهم را القاء می‌نماید و توجه می‌دهد که تو هر زمان قربانی می‌کنی. اما دقت کن که چه چیزی را در راه چی قربانی می‌کنی؟ و بیاموز که فقط خداوند متعال قابل قربانی است. یعنی هر چه داری در راه او مصرف کن. او را هدف بگیر و نه دیگری را.
_________________________________________________

وقتی هدف خدا باشد فکر نمیکنم نوع حیوان خیلی تفاوتی داشته باشد البته بسته به توانایی فرد قربانی کننده!چه بهتر که چیزی که برای خدا میدهیم بهترین نوع آن باشد اگر توانش را داشته باشیم.

لازم است که دقت شود ذبح و قربانی کردن حیوان از نظر اسلام دارای شرایطی است، از جمله:
1. حیوان حلال گوشت باشد، تا گوشت آن به مصرف خوراکی انسان برسد.
2. رو به قبله و با بردن نام خداوند ذبح شود.
3. به دستور خاصی که اسلام فرموده چهار مجرای (رگ) اصلی بریده شود.
4. با وسیله برنده آهنی بریده شود، تا حیوان اذیت نشود و شرط ها و آداب دیگریکه نشان دهنده این است که مراد از قربانی در اسلام دارای فلسفه و اهداف ارزشمندی است

امضای محبّ الزهراء

به کمال عجز گفتم : که به لب رسيد جانم
به غرور و ناز گفتي : تو مگر هنوز هستي؟!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
قدیمی 28-12-2014, 10:11   #5
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 16,978
Thanks: 31,930
Thanked 50,412 Times in 14,777 Posts
پیش فرض

نقل قول:
قربانی باید در جهت اطعام نیازمندان مصرف بشه ، نه مثل بعضی ها که گوسفند قربانی می کنند و گوشتش رو بین اقوام و همسایه ها تقسیم می کنند ، مرغ و خروس و گاو و شتر هم فرق نمی کنه ، زمانی قربانی دفع بلا می کنه که به دست نیازمند واقعی اون برسه و شکمهای گرسنه ای رو سیر کنه

با عرض احترام
فکر نمیکنم تنها و صرفا هدف سیرکردن گرسنگان باشد
چه بسا در نذر ها و قربانی ها توصیه شده که اول به دست همسایگان برسد!
و خود خدا مجوز استفاده از آن را هم داده است!
هرچند که اطعام مساکین هم یک هدف بزرگ قربانی کردن است


1. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «خداوند قربانی را قرار داده است تا مساکین از گوشت سیر شوند»(1)

لذا سفارش شده که حیوان چاق را برای قربانی انتخاب و گوشت آن سه قسمت شود، یک بخش برای خودشان، بخش دوم را به فقرا بدهند، و بخش سوم را هدیه نمایند.(2)


قرآن کریم نیز می فرماید: "فَکُلُواْ مِنْهَا وَ أَطْعِمُواْ الْقَانِع َ وَ الْمُعْتَرَّ;(3)

از گوشت آن ها بخورید، و مستمندان قانع و فقیران را نیز از آن اطعام کنید. این گونه ما آن ها را مسخرتان ساختیم، تا شکر خدا را به جا آورید.


2. ابوبصیر از امام صادق علیه السلام علت قربانی را پرسید، حضرت فرمودند: «هنگامی که اولین قطره خون قربانی به زمین می ریزد گناهان صاحبش بخشیده می شود و به وسیله قربانی معلوم می شود چه کسی تقوای الهی دارد.(4)

قرآن مجید نیز می فرماید: نه گوشت ها و نه خون های آن ها، هرگز به خدا نمی رسد. آن چه به او می رسد، تقوا و پرهیزگاری شماست . این گونه خداوند آن ها را مسخّر شما ساخته ، تا او را به خاطر آن که شما را هدایت کرده است بزرگ بشمرید، و بشارت ده نیکوکاران را(5)


3. قربانی یکی از شعائر و نشانه های الهی و موجب خیر و برکت است : "وَ الْبُدْن َ جَعَلْنَـَهَا لَکُم مِّن شَعَائرِ اللَّه ِ لَکُم ْ فِیهَا خَیْرٌ;(6)

و شترهای چاق و فربه را (در مراسم حج ) برای شما از شعائر الهی قرار دادیم، در آن ها برای شما خیر و برکت است ."

قربانی حج، نشانه قربانی حضرت ابراهیم و بزرگداشت و زنده نگه داشتن یاد خلیل خداست که خالصانه و برای انجام فرمان الهی تصمیم گرفت فرزندش را قربانی کند.

4. قربانی وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند است، که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: "اگر مردم می دانستند چه فوایدی در قربانی است ، هر آینه قربانی می کردند و لو با قرض گرفتن باشد".(7)



1- بحارالانوار، علامه مجلسی ، ج 96، ص 296ـ298، مؤسسة الوفأ.
2- ر.ک : تحریر الوسیله ، امام خمینی ;، ج 1، ص 423ـ424، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ; / بحارالانوار، همان
3- حج ،36
4- بحارالانوار، همان
5- حج ،37
6- حج ،36
7- بحارالانوار، همان

امضای محبّ الزهراء

به کمال عجز گفتم : که به لب رسيد جانم
به غرور و ناز گفتي : تو مگر هنوز هستي؟!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
قدیمی 28-12-2014, 13:10   #6
کاربر جدید
 
مجید68 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Dec 2014
نوشته ها: 5
Thanks: 0
Thanked 11 Times in 4 Posts
پیش فرض

دوستان ممنون از کمکتون
مجید68 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 2 Users Say Thank You to مجید68 For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده
Hamid, مجید68, یاصاحب الزمان, حبیب الله*, صبح موعود

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
غائله 88 چگونه منجر به تشدید تحریم‌ها شد؟ محب المهدي (عج) مقالات 0 22-12-2014 08:21
تذکرات ضروری برای راهپیمایان اربعین محبّ الزهراء امام حسین‌ (ع) 0 07-12-2014 16:24
سیاسی‌ترین ازدواج و طلاق در ایران خادم الزینب تاریخ 0 10-11-2014 13:46
همه راهها و هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی ensanzade سلامت بانوان, کودکان و مسائل جنسی 0 01-06-2014 11:09
صورت و سیرت حضرت عباس(ع)|جستاری در زندگی حضرت ابوالفضل العباس(علیه‎السلام) mahdishata حضرت ابوالفضل العباس (ع) 1 12-11-2013 15:58

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/nooreasemanRSS Feed@nooreaseman_com

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 06:23 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1