شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > متفرقه > زندگی ، خانواده و اجتماع > مباحث مرتبط با حجاب ، عفاف و امور بانوان


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 22-11-2010, 16:34   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 17,016
Thanks: 31,941
Thanked 50,449 Times in 14,794 Posts
پیش فرض آیا مردان ولیّ زنان هستند؟






آیه اول سوره نساء به حکم عنوان تمام سوره است.‏
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً ۱
بنام خداى رحمان رحیم‏
اى مردم، از پروردگارتان که شما را از «نفس واحدى» آفرید و جفتش را [نیز] از او آفرید، و از آن دو، مردان و زنان بسیارى پراکنده کرد، پروا دارید و از خدایى که به [نامِ‏] او از همدیگر درخواست مى‏کنید پروا نمایید و زنهار از خویشاوندان مَبُرید، که خدا همواره بر شما نگهبان است. ۱
نکته اول آیه (تقوا)
اولین حکمى که در این سوره مبارکه به تمام افراد بشر مقرر فرموده تقوا است زیرا تقوا جامع تمام خوبیها است و نزد اهل تحقیق تقوا اجتناب از هر چیزى جز خدا است.
کشف الاسرار در ذیل این آیه شریفه می نویسد: تقوا بر سه قسمت است:
(۱) پرهیز کردن از شرک که تقواى عام است.
(۲) پرهیز کردن از گناه که تقواى خاص است.
(۳) پرهیز کردن از شبهات که تقواى خاص خاص است‏.
شیبانى به سند خود در تفسیر آیه شریفه یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ از امام جعفر صادق (علیه السّلام) نقل کرده که فرمود: مراد از تقوا فرمانبردارى خدا و معصیت نکردن و متذکر حق بودن و فراموش نکردن آن است و همچنین شکر نعمت بجاى آوردن و ناسپاسى و کفران نکردن است‏.
نکته دوم آیه (صله رحم)
امیرالمؤمنین على(علیه السلام) فرمودند: صله‏ى رحم کنید، گرچه با سلام دادن باشد، خداوند فرمود: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ»، «وَ الْأَرْحامَ …»(کافى، ج ۲)


مجمع البیان در ذیل آیه وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ از امام محمد باقر(علیه السّلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود:
و اتّقوا الارحام ان تقطعوها، یعنى بترسید از این که قطع رحم کنید.
امام باقر(علیه السلام) فرمود: پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: جبرئیل به من خبر داد که عطر بهشت از فاصله هزار سال راه شنیده مى‏شود ولى عاق والدین و کسى که با خویشاوندان خود بریده است، آن را نمى‏شنود.

قال الحسین(علیه السلام): من سرّه ان ینسأ فى اجله و یزاد فى رزقه فلیصل رحمه.
امام حسین(علیه السلام) فرمود: هر کس دوست دارد که اجل او به تأخیر بیفتد و روزى او افزایش یابد، پس صله رحم کند. ( بحار الأنوار، ج ۷۴ )
عن الباقر(علیه السلام)، قال قال رسول الله: اخبرنى جبرئیل ان ریح الجنة توجد من مسیرة الف عام ما یجدها عاقّ و لا قاطع رحم. ( بحار الأنوار ج ۷۴)
امام باقر(علیه السلام) فرمود: پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: جبرئیل به من خبر داد که عطر بهشت از فاصله هزار سال راه شنیده مى‏شود ولى عاق والدین و کسى که با خویشاوندان خود بریده است، آن را نمى‏شنود.
پیامهای ‏آیه
۱- آغاز سوره‏ى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، یعنى بنیان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا»


۲- خلقت و تربیت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم باید از او باشد. «اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ»


۳- همه‏ى انسان‏ها از یک نوعند، پس هر نوع تبعیض نژادى، زبانى، اقلیمى و …ممنوع است. «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»


۴- زن و مرد در آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیّت بر دیگرى برترى ندارند. «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»


۵- همه‏ى انسان‏ها در طول تاریخ، از یک پدر و مادرند. «بَثَّ مِنْهُما رِجالًا …»
روایات درباره‏ى ازدواج فرزندان آدم است، ولی آنچه با قرآن هماهنگ است، روایاتى است که مى‏گوید فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کردند. (تفسیر المیزان)


۶- در مسائل تربیتى، تکرار یک اصل است. «اتَّقُوا رَبَّکُمُ»، «اتَّقُوا اللَّهَ»


۷- رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان، لازمه‏ى تقواست. «اتَّقُوا اللَّهَ»، «وَ الْأَرْحامَ»
امام باقر(علیه السلام) فرمود: قرابت دلبستگان پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) را باید با مودّت مراعات کرد. (بحارالانوار، ج ۲۳)



۸- این آیه سخن از جامعه اسلامى آغاز کرد و به طور خلاصه به بیان ارزشهاى جامعه پرداخت:
(الف) پرواى از خدا یا پرهیزگارى.
(ب) مساوات کامل میان همه بندگان خدا از مرد و زن.
(ج) اتّکاء و اعتماد تشکیلات خانواده (و غیر آن) به ترس و فرمانبردارى از خداوند.

مردان دارای ولایت بر زنانند
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللاَّتِی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیًّا کَبِیراً (۳۴)
اولین حکمى که در این سوره مبارکه به تمام افراد بشر مقرر فرموده تقوا است زیرا تقوا جامع تمام خوبیها است و نزد اهل تحقیق تقوا اجتناب از هر چیزى جز خدا است.
بهره هایی از آیه
قبل از هر چیز باید بگوییم که منظور از این آیه، زن و شوهر است نه این که در کل مرد ولیّ زن است. (نظر آیة الله جوادی آملی در ذیل تفسیر آیه مزبور)


۱- در یک اجتماع دو نفرى هم، یکى باید مسئول و سرپرست باشد. مدیر خانه مرد است. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ»


۲- در اداره امور زندگى، باید تعقّل و تدبیر، بر احساسات و عواطف حاکم باشد. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ»


۳- نظام حقوقى اسلام با نظام تکوین و آفرینش هماهنگ است. حقّ مدیریّت مرد، به خاطر ساختار جسمى و روحى اوست. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ»


۴- برترى‏هاى طبیعى فضل الهى است. «بِما فَضَّلَ اللَّهُ»


۵- هزینه زندگى، بر عهده مرد است. «بِما أَنْفَقُوا»


۶- قانونگذار باید در وضع قانون، به تفاوت‏هاى طبیعىِ زن و مرد در آفرینش، توجه داشته باشد. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ»، «بِما فَضَّلَ اللَّهُ»


۷- نشانه شایستگى زن اطاعت و تواضع او نسبت به شوهر است. «قانِتاتٌ»


۸- نشانه همسر شایسته، حفظ خود در غیاب شوهر است. «حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ»


۹- اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق وى، مشروط به تأمین زندگى او از سوى مرد است. «بِما أَنْفَقُوا»، «فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ»


۱۰- علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. پیش از آنکه زن ناشزه شود، چاره‏اى بیندیشید. «تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ»


۱۱ – مرد هیچ حقّى در آزار همسر مطیع خود ندارد. «فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا»


۱۲ – سه مرحله موعظه، ترک هم‏خوابى و تنبیه، براى مطیع کردن زن است. پس اگر از راه دیگرى زن مطیع مى‏شود، مرد حقّ برخورد ندارد. جمله‏ى «فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ» نشانه آن است که هدف اطاعت است، گرچه از طریق دیگرى باشد.


۱۳- تواضع زن، ضعف نیست، ارزش است. «فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ»


۱۴- نشانه‏ى همسر شایسته، رازدارى، حفظ مال و آبرو و ناموس شوهر در غیاب اوست. «فَالصَّالِحاتُ»، «حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ»


۱۵- برخورد با منکرات باید گام به گام و مرحله به مرحله باشد. موعظه، قهر تنبیه. «فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ …»


۱۶ – تا موعظه مؤثر باشد، قهر و خشونت ممنوع و تا قهر و جدایى موقت اثر کند، تنبیه بدنى ممنوع است. «فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ»، «وَ اضْرِبُوهُنَّ»


۱۷ – برخورد خشن و تنبیه، تنها براى انجام وظیفه است، نه انتقام و کینه و بهانه. «فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ»


۱۸ – برترى مردان، نباید سبب غرور شود، چون خدا از همه برتر است. «إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیًّا کَبِیراً»


۱۹ – توجّه به برترى خداوند، کلید تقوا و پرهیز از ستم بر همسران است. «إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیًّا»




منبع: تبیان

امضای محبّ الزهراء




طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد


!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
قدیمی 24-11-2010, 11:02   #2
مدیرکل انجمنهای نور آسمان
 
vorojax آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jun 2008
محل سکونت: همشهری حضرت عشق
نوشته ها: 7,299
Thanks: 6,151
Thanked 11,544 Times in 3,558 Posts
پیش فرض

با سلام
نقل قول:
تواضع زن، ضعف نیست، ارزش است. «فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ»
واقعا اصل مطلب هم همین است که زن و شوهر مکمل یکدیگر هستند و هر کدام مسئولیت هایی را بر عهده دارند و صد البته و تواضع و افتادگی که بر زن در اسلام سفارش شده و زن در زندگی از خود نشان می دهد در اصل فداکاری و ارزش است و نه اینکه قدرت مرد باشد .

امضای vorojax
اللهم عجل لولیک الفرج


لــــطــف الــــهـی بکند کار خویش
مـژده رحـــــمــــــت برساند سروش


vorojax آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
مردان, هستند؟, ولیّ, آیا, زنان


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 02:51 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1