شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > پیامبر اکرم(ص)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 20-08-2009, 07:57   #1
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]



[align=center][/align]




[align=center][size=medium] سلام خدمت تمام خوانندگان عزیز و گرامی [/size][/align]

به یاری خداوند قصد داریم در این مقاله عصمت مطلقه نبی اکرم (ص) را با توجه به آیات قرآن ثابت کنیم.

و فرض بر این است که خداوند با تمام صفاتش و نبی با معجزه ثابت شده است و ما فقط در اینجا قصد اثبات ویژگی عصمت نبی اکرم (ص) را داریم .

چون معجزه نبی اکرم (ص) قرآن میباشد ما برای اثبات عصمت نبی اکرم (ص) از قرآن کریم به بیانی ساده و شیوا استفاده خواهیم کرد.





[align=center][/align]



[size=medium]== معنای عصمت == [/size]

لغوی : از عصم یعصم گرفته شده و به معنای امساک و منع و ملازمه است. (1)

کلامی : عصمت قوه و نیرویی است که انسان را از انجام معصیت و وقوع در خطا حفظ میکند. (2)


معنای دیگری هم گفته شده که : لطفی است از جانب خدا در مکلف بصورتی که با آن برای مکلف عاملی

که منجر به
ترک طاعت و یا انجام معصیت شود نیست در حالی که قدرت بر انجام آنها را دارد. (3)



[align=center]در بیان حقیقت عصمت و واضحتر کردن آن به طوری که موجب رفع هرگونه سوال و شبهه ای شود 3 وجه و معنا ذکر شده که ما فقط بطور خلاصه آن 3 وجه را بیان میکنیم.
[/align]



[align=center][/align]



[size=medium]== حقییقت عصمت ==[/size]


1- عصمت درجه ای از تقواست :

تقوا از وقی گرفته شده و به معنای حفظ کردن است، وقتی میگویند فلان کس تقوا دارد یعنی مرتکب معاصی و خطا در حد خودش نمیگردد.

تقوا در مردم عادی کیفیت نفسانی است که فرد را از انجام بسیاری از معاصی و قبائح حفظ میکند

و به خاطر همین مسئله است که فرق بسیار روشن و واضحی را بین مردم عادی و مجرمین میبینیم.

وقتی که تقوای عادی در مردم چنین عمل میکند و اثرش این است تقوایی که رشد پیدا کرده

و به درجات رفیع نائل آمده اثرش قطعا حفظ صاحبش از تمام معاصی و خطاء و قبائح میباشد
و این همان عصمت است.



2- عصمت نتیجه علم قطعی بعواقب معاصی است :

به درستی که علم قطعی به عواقب معاصی در انسان چنان نصیحت گر و وازعی قوی پدید می آورد که انسان را

از انجام معاصی باز میدارد به مانند اینکه انسان وقتی درک کرد که فلان ماده برای او هلاکت بار است هیچگاه به

خوردن و نوشیدن آن اختیارا و عاقلا اقدام نمیکند و برای توضیح این وجه احتیاجی به طولانی کردن بیان نیست.




3- درک کردن عظمت پروردگار به تمام و کمال

حقیقتا اگر انسان به عظمت شیء ایی پی برد اقدام به مخالفت از دستورات او نمیکند همانند یک پادشاه که افراد در

مقابل او جرأت انجام خطایی ندارند حال اگر این پادشاه در همه جا حضور داشته باشد و درک این حضور صورت گیرد آیا انسان دست به انجام معاصی و مخالفت با فرامین او میزند؟

و از طرف دیگر
درک عظمت پروردگار باعث میشود در شخص یک کشش و تعلق خاصی به او ایجاد شود

زیرا که درک کرد خالق او صاحب جمیع صفات محموده ای است که انسان طالب آن است.

و شوق و محبت او کاری با او میکند که دیگر مانند یک عاشق حاضر نیست با انجام کاری که خلاف رضایت اوست او را رنجیده خاطر کند و سعی در خشنودی او میکند.



و این همان سخن خداوند است که فرمود :

[align=center]من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی عشقنی و من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته فأنا دیته.[/align]


و این خلاصه ای بود از حقیقت عصمت و برای روشن تر شدن آن رجوع شود به الاهیات آیة الله سبحانی ج 3 ص 162.



[align=center][/align]

==========================
1- مقاییس ج 4 ص 331
2- المیزان ج 8 ص 142
3- ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین ص 310
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 20-08-2009, 09:00   #2
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض RE: اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]


[size=medium]== مراتب عصمت ==[/size]

الف ) عصمت در تبلیغ رسالة و وحی

ب ) عصمت از معصیت و خطاء

ج ) عصمت از سهو مطلقا


[align=center][/align]


[size=medium] == عصمت در تبلیغ رسالت == [/size]

شیعه و گروه کثیری از اهل سنت اتفاق بر عصمت نبی در این مقام هستند.

معتزله عبد الجبار گفته : ما بر انبیاء سهو و غلط در کارهایی که خدا به او میسپرد را جایز نمیدانیم

ولی جائز میدانیم در موارد و احکامی که قبلا بیان کرده سهو کند.

و استدلال و دلیلشان روایتی است که نقل کرده اند که پیامبر در نماز 4 رکعتی در رکعت دوم سلام دادند که در اینجا عمر (لعنه الله) اعتراض کرده و گفته : « أقصرت الصلاة ام نسیت »( آیا نماز را کوتاه کردی یا فراموش کردی )

عصمت در تبلیغ رسالت بر دو گونه است :

عصمت از کذب : که اثبات این عصمت داخل در عصمت از معصیت است که انشاءالله بیان خواهد شد.

عصمت از نسیان و سهو در 3 مرحله وحی :

أ ) گرفتن وحی ب ) حمل و حفظ وحی ج ) ابلاغ آن


[align=center][/align]


[size=medium]== اما دلائل عصمت در وحی و رسالت == [/size]


عقلی




به روشنی واضح است که چنانچه نبی اکرم در یکی از مراحل
سه گانه وحی اشتباه

و سهو کند
نقض غرض حاصل میشود چون غرض از ارسال نبی گرفتن وحی و حفظ آن و ابلاغ آن است که انجام مرحله سوم معلق بر 2 مرحله قبل است.


به بیان دیگر : اگر نبی عصمت در ابلاغ وحی را داشته باشد وحی کامل و بدون نقص ناچارا عصمت در آن دو

نیز ثابت شده است چرا که ابلاغ وحی به درستی بعد از این است که نبی در 2 مرحله اول معصوم باشد و ما اگر

عصمت در مرحله سوم را ثابت کنیم در 2 مرحله قبل خود به خود و باطنا ثابت شده است و احتیاجی به دلیل نخواهد بود.



[align=center][/align]

قرآنی

آیات قرآن به روشنی بیانگر عصمت نبی اکرم (ص) در مقام رسالت و وحی می باشد.


[align=center]آیات[/align]

1- وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏ ( نجم 3 تا 4 )

این آیه به صراحت بیان میکند که تمامی آنچه نبی از امر و نهی بیان میکند تماما وحی است و معنای وحی یعنی سخنی بدون اشتباه و سهو.

یعنی در اوامر و نواهی او هیچ غرض شخصی نمیباشد و تماما دستورات حضرت حق (جل جلاله) میباشد.

و به قدری آیه صراحت در این مطلب (عصمت در وحی ) دارد که احتیاجی به توضیح بیشتر نمیباشد.


2- ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا « حشر 7 »

در واقع با همان آیه اول مقصود حاصل گشت و دیگر آیات در واقع موید آن است.

اما بیان آیه :


آیه به صراحت بیان میکند که آنچه از رسول از نواهی و اوامر صادر میشود بگیرید واین فرع بر این است که او معصوم در این زمینه باشد ، چرا که اگر بر او خطاء و معصیت را جائز بدانیم چنین دستوری عقلا قبیح و دور از شأن خداوند حکیم و سبحان است.

نکته :


شاید به نظر بسیاری از افراد چنین به نظر آید که این آیه فقط شامل واجبات و یا سخنان پیامبر اکرم (ص) میشود اما دقت در کلمه « آتاکم » مطلب دیگری را بیان میکند.

از دقت در کلمه « آتاکم » این مطلب بدست میآید که آیه نه تنها در مقام بیان واجبات و سخنان است بلکه در مقام بیان فعل نبی و همچنین تبعیت از مستحبات نیز میباشد.

چون فرمود
« آتاکم » یعنی چون فعلی از افعال نبی را مشاهده کردید شما هم سعی بر انجام آن داشته باشید چون آمدن هم شامل سخن میشود و هم شامل فعل که در فقه شیعه هم ، فعل معصوم حجت شمرده شده و نیز در مقام آن است که دستوراتی را که از نظر شرعی مسحب خوانده میشود بیان کند.

از باب نمونه سخن پیامبر اکرم است به عمر که فرمود :

« یا عمر لا تبل قائما »
و در نزد علمای فقه واضح است که این یک دستور مستحب است نه واجب.

[align=center]با توجه به این آیه نیز عصمت در وحی نیز ثابت شد.[/align]


[align=center][/align]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 21-08-2009, 18:11   #3
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]

ادامه...

[align=center]آیات[/align]


3- وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاويلِ (44) لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمينِ (45) ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتينَ (46). « حاقه»

به قدری آیه صراحت در عصمت نبی اکرم (ص) در این زمینه (وحی ) دارد که احتیاجی به تفصیل نمیباشد و به مختصر توضیحی اکتفا میشود :

دقت در کلمه
« تقول علینا » این مطلب را بیان میکند که چنانچه نبی سخنی غیر از آنچه به او وحی کرده ایم بیان کند

با چنین شدت عذابی روبرو میگردد ، در واقع آیه در بیان آن است که آنچه او برای شما بیان میکند وحیی است که از جانب پروردگار بر او نازل میشود.

ممکن است
مستشکلی بگوید این آیه در مقام این است که اگر نبی به عمد سخنی را به عنوان وحی که وحی نبوده بیان کند چنین و چنان میشود نه آنکه سهوا و نسیانا بیان کند.

جواب داده میشود : در آیات قبل عصمت از سهو و نسیان بیان شد و دیگر آیات چنین سهو و نسیانی را مردود اعلام میکند علاوه بر آنکه دلیل عقلی بر مردود بودن آن اقامه شد.



[align=center][/align]


4- كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيهِ
وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (213)
« بقره»

مردم(در آغاز) يك دسته بودند؛ (و تضادى در ميان آنها وجود نداشت. بتدريج جوامع و طبقات پديد آمد و اختلافات و تضادهايى در ميان آنها پيدا شد، در اين حال) خداوند، پيامبران را برانگيخت؛ تا مردم را بشارت و بيم دهند و كتاب آسمانى، كه به سوى حق دعوت مى‏كرد، با آنها نازل نمود؛ تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داورى كند. (افراد باايمان، در آن اختلاف نكردند؛) تنها(گروهى از) كسانى كه كتاب را دريافت داشته بودند، و نشانه‏هاى روشن به آنها رسيده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگرى، در آن اختلاف كردند. خداوند، آنهايى را كه ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، رهبرى نمود. (امّا افراد بى‏ايمان، هم چنان در گمراهى و اختلاف، باقى ماندند.) و خدا، هر كس را بخواهد، به راه راست هدايت مى‏كند.
(213)

بیان آیه :

دقت در آیه این نکته را میرساند که هدف از بعثت انبیاء قضاوت بین مردم است در مسائلی که اختلاف کرده اند

و
مراد از قضاوت هم ناچارا قضاوت به حق است و این فرع بر این است که حق به آنها رسیده باشد بدون تغییر و تحریف.

سپس نتیجه قضاوت را هدایت شدن هر کس از مردمی بیان میکند که ایمان به حق آورده اند کما اینکه صریح آیه است « فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ».

و هادی اگر چه خداوند سبحان است ، اما هدایت از طریق نبی صورت گرفته و تحقق هدایت از طریق نبی فرع بر این است که او واقف بر حق باشد بکمال و تمام بدون تحریف و زیاده و نقصانی.


[align=center]بنابراین تمام این ها مستلزم عصمت نبی است در زمینه وحی.[/align]



[align=center][/align]


=========================
4- الاهیات ج 3
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 21-08-2009, 18:30   #4
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]

[size=medium]== عصمت از معصیت و خطاء == [/size]

با استفاده از آیات قرآن کریم انشاءالله ثابت خواهد شد که پیامبر اکرم (ص) معصوم از هر گونه معصیت و خطاء و قبحی هستند.

[size=medium]== دلائل قرآنی ==[/size]

چون عصیان هم شامل گفتار میشود و هم شامل عمل آیات قرآن کریم هم برخی بر عصمت یکی از آندو و در برخی اشاره به عصمت در هر دو (عصمت مطلق ) اشاره دارد که ما در حد توانمان سعی در بیان آنها هستیم.

عصمت مطلق

در برخی از آیات اشاره به عصمت مطلق پیامبر اکرم دارد یعنی هم شامل عصمت در گفتار میشود و هم شامل عصمت در عمل و کردار که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم :


1- أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ (32) « آل عمران »


قبل از توضیح آیه آیاتی که مشابه این آیه در قرآن میباشد بیان میگردد :


وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (132) « آل عمران »

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59) « نساء »

وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ (92) « مائده »

يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (1) « انفال »

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) « انفال »

وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ (46) « انفال»

قُلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَيْكُمْ ما حُمِّلْتُمْ وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ (54) « نور »

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (33) « محمد »

وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (13) « مجادله »

وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ (12) « تغابن »

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطيعُوا ... (16) « تغابن »

وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (56) « نور »


بیان آیات :

توجه به آیات قرآن کریم وارد شده این را بیان میکند که قرآن کریم اطاعت از رسول را مقرون بر اطاعت خود دانسته و اطاعت وارد شده در آیه اطاعت مطلق است یعنی همانطور که باید اطاعت مطلق از خداوند (جل جلاله ) باشد همین اطاعت نیز در مورد رسول باید صورت گیرد و اطاعت مطلق از شخص غیر معصوم محال است عقلا.

بنابراین شخصی که اطاعت او مقرون به اطاعت خدایی است که پاک و منزه از هر گونه قبح و خطاء است مطلقا او هم باید و ناچارا به صراحت آیه پاک و منزه از هرگونه معصیت و قبح و خطایی باشد تا این مقرونیت معنا پیدا کند.

[align=center]علامه حلی در کتاب الفین چنین گفته :[/align]

قوله عز و جل : قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرِينَ .

أقول : المراد الطاعة في جميع الأوامر و النواهي و إنما يتم ذلك علما و عملا بالمعصوم كما تقدم فيجب و جعل التولي عن الطاعة كالكفر و لا يتم ذلك إلا بطريق يقيني و لا يتم إلا بالمعصوم كما تقدم تقريره فيجب.

ميگوئيم مراد از اطاعت در تمام او امر و نواهى هنگامى انجام ميگيرد در علم و عمل كه بدست معصوم بوده باشد به نحوى كه قبلا گذشت پس واجب ميگردد وجود معصوم و رو برگردانيدن از اطاعت مانند كفر است و اين انجام نمى‏گيرد مگر با طريق يقينى و آن حاصل نميشود مگر با معصوم همان طورى كه بيانش گذشت پس نصب معصوم واجب ميباشد. (5)

[align=center]علاوه بر آنکه در سوره نور آیه 56 فقط اطاعت رسول را ذکر کرده و چنین بیانی جز با معصومیت نبی اکرم (ص) معنا ندارد.[/align]


[align=center][/align]

=======================
5- الفین ص 145
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 22-08-2009, 15:27   #5
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض RE: اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]

ادامه...


2- قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (31) «آل عمران»

در این آیه بیان میدارد که تبعیت از نبی اکرم (ص) موجب رضایت و خشنودی و محبت خداوند میشود و اگر فرض شود که نبی دچار عصیان و قبح و خطاء میشود جزاء در آیه معنا ندارد چرا که تبعیت هم شامل قول نبی میشود و هم شامل فعل او پس اگر او در ایندو معصوم نباشد قطعا و یقینا رضایت تام و کامل خداوند را به همراه ندارد.



[align=center][/align]



3- إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (56) « هود »

قُلْ إِنَّني‏ هَداني‏ رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ ديناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ (161) « انعام »

صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ (7) « الفاتحة »

بیان آیات

در آیه اول قرآن بیان میدارد که پروردگار عزوجل بر راه مستقیم است و هویداست که منظور از اینکه پروردگار بر راه مستقیم است یعنی از هرگونه قبح و خطاء مطلقا مبراء است و در بسیاری از آیات خداوند را با نام « سبحان » معرفی میکند همچنانکه قرآن میگوید :

سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ (91) « مومنون »

وَ سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (8) « نمل »

سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ (180) « صافات »

و معنای سبحان چیزی نیست جز اینکه خداوند جل جلاله منزه از هر گونه زشتی و قبح و صفات مذمومی است و عصیان و خطاء همان دارا بودن صفات ناپسند است.

از طرفی دیگر بیان میکند که نبی اکرم نیز در راه مستقیم قرار دارد و در سوره فاتحه آیه آخر نیز این راه را توصیف میکند
و روشن است که عصیان و خطاء نوعی ضلالت است و جمع بین آیات و همردیف قرار دادن نبی اکرم (ص) با خداوند عزوجل سازگاری ندارد مگر با معصوم بودن مطلق و جامع و تام او.

و در آیه 2 سوره نجم نیز به صراحت بیان میکند :

ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى‏ (2) « نجم »

كه هرگز دوست شما[ محمّد«ص»] منحرف نشده و مقصد را گم نكرده است.

پس با جمع این آیات عصمت مطلق نبی اکرم (ص) نیز ثابت شد.



[align=center][/align]



4- وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‏ إِلَيْكَ ... (109) « یونس »

بیان آیه :

خداوند در این آیه بر پیامبر خود امر میکند که از آنچه به تو وحی میشود تبعیت کن ، بنابراین هر چه قرآن در قالب امر و نهیی بیان میکند نبی اکرم (ص) خود موظف به انجام آن است و در اینجا نمونه آیاتی که مناسب است بیان میگردد :

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (90) « نحل »

قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ... (29) « اعراف »

قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (151) « انعام »

قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ (33) « اعراف »

در آیه اول قرآن بیان میکند که خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مى‏دهد؛ و از فحشا و منكر و ستم، نهى مى‏كند ؛ روشن و واضح است که عصیان همان ظلم است و ظلم در مقابل عدل است چه ظلم بر خود چه ظلم بر دیگران.

وقتی که پیامبر موظف است از وحی الهی تبعیت کند روشن است که موظف است ره عدل را پیشه کند و هرگز عصیان پروردگار را مرتکب نشود.

علاوه بر آنکه عصیان و خطاء نوعی فحشاء و منکر است و در آخر آیه نیز این نکته را متذکر میشود.

در آیه دوم بیان میدارد که خداوند اعمالی را بر شما حرام کرده است و از جمله آنها شرک را متذکر شده ،

و بیان عدم انجام فواحش همان تایید عدم شرک است ، چرا که شرک در اینجا هم شامل خفی از آن و هم شامل جلی آن میشود و پرواضح است گناه و عصیان و خطاء شرک به خداوند است

چرا که در آن غیر آن مورد اطاعت واقع شده همانطور که در آیه آخر سوره کهف شرط لقاء پروردگار را عدم شرک در طاعت و انجام اعمال صالح بیان کرده آنجا که فرمود :


فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (110) « کهف »

و در آیه سوم نیز همان مطالب را تایید و تاکید میکند ؛ و پیامبر اکرم باید از تمام اینها به حکم آیات مبراء و منزه باشد ؛ که این همان مقصود ما یعنی عصمت است.



[align=center][/align]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 22-08-2009, 16:00   #6
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض RE: اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]


ادامه...



ممکن است مستشکلی سوال کند :

درست است که خداوند به نبی خود امر به طاعت میکند و دوری از هر گونه عصیان و قبح و خطایی میکند اما ممکن است او در انجام این تکلیف موفق نشده باشد و مرتکب چنین اعمالی شده باشد همانطور که روایاتی از ما (اهل سنت ) بر آن دلالت میکند.

در جواب گفته میشود :

اولا : صراحت آیه قرآن که قطعی الصدور است کجا و روایت مورد ابهام و شک کجا

ثانیا : چنانچه هر دو طرف نقل کرده اند آنچه از روایات صحیح است که تعارض با آیات قرآن نداشته باشد در صورتی که مانع حاصل است.

ثالثا : قرآن بیان میکند چنانچه امر پروردگار به چیزی تعلق بگیرد قطعا حاصل میشود حیث قال :


إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (82) « یس »


وَ إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (117) « بقره »


إِنَّما قَوْلُنا لِشَيْ‏ءٍ إِذا أَرَدْناهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (40) « نحل »


إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (47) « آل عمران »


إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (35) « مریم »


فَإِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (68) « غافر»

همچنانکه در جریان خلقت آدم بیان میکند :

إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (59) « آل عمران »

بنابراین با تعلق گرفتن امر پروردگار که « اتبع » باشد به نبی اکرم (ص) این تبعیت حاصل گشته و محال است که خلاف آن صورت بگیرد هم چنانکه خود در آیات دیگر به این تبعیت

تصریح دارد
حیث قال :

قُلْ إِنَّما أَتَّبِعُ ما يُوحى‏ إِلَيَّ مِنْ رَبِّي ... (203) « اعراف»


إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ (50) « انعام »


إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَيَّ ...(15) « یونس »


إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَيَّ وَ ما أَنَا إِلاَّ نَذيرٌ مُبينٌ (9) « احقاف »


[align=center][/align]


5- قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ (15) « انعام »


آیه بیان میدارد که پیامبر اکرم هرگز دچار عصیان نمیشود چنانچه نقل میکند که تو ای نبی ما بگو من اگر نافرمانی پروردگارم کنم از عذاب روز بزرگ (قیامت ) میترسم.

و خبر دهنده این سخن ، قرآن سخن و وحی الهی است و چون خداوند عالم به ما کان و یکون است اگر میدانست که نبی او دچار عصیان و خطاء میشود معنا نداشت که چنین سخنی را نقل کند و این آیه صراحت در عصمت پیامبر اکرم (ص) از عصیان و خطاء دارد.

دیگر آیاتی که شبیه این آیه است :

إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ (15) « یونس »

قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ (13) « زمر»

[ بگو که اگر عصیان پروردگارم را کنم از عذاب روز بزرگ هراسانم ]



[align=center][/align]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 24-08-2009, 09:20   #7
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]

عصمت در گفتار

وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ (3) إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏ (4) « نجم 3 تا 4 »

این آیه خود به تنهایی عصمت در گفتار نبی اکرم را ثابت میکند، آیه بیان میکند آنچه رسول بیان میکند تماما وحی است و از هوا و هوس هیچگاه سخن نمیگوید.



[align=center]سخنی پیرامون اختلاف شیعه و سنی در معنای عصیان[/align]


دقت در سخنان اهل سنت این را میرساند که منظور آنها از بیان عصیان چیزی غیر آن است که شیعه قائل است چرا که درست است که آنان عصیان را بر نبی جائز میدانند اما قائل به استحقاق عقاب برای او نیستند در اینجا توجه شما را به سخنی از سید رضی (رضی الله عنه ) جلب میکنیم :

بدان که اختلاف بین ما و معتزله در تجویز صغائر بر انبیاء نزدیک به سقوط است.

چرا که ایشان از ذنوب آن مواردی را جائز میدانند که
برای فاعل آن استحقاق عقابی در پی ندارد و فقط نتیجه آن کم شدن ثواب ها و تنقیص آنهاست ، بنابراین اختلافاتی که در این مطالب دارند.

به خاطر اینکه ابا علی جبانی میگوید :

گناهان صغیره عقابی ندارد پس کأنه خود معترف است به اینکه چیزی واقع نمیشود که ایشان را مستحق ذم و عقاب کند و این نظر همان نظر شیعه است در معنا.

به خاطر آنکه شیعه از انبیاء تمام معاصی را از آن جهت که هر ذره ای از معاصی فاعل آنرا مستحق ذم و عقاب میکند نفی میکند. پس زمانی که استحقاق ذم و عقاب از انبیاء نفی شد واجب است که سائر ذنوب از ایشان نفی شود.


خلاصه سخن سید رضی (رضی الله عنه ) آنکه : صغیره ای که عقاب نداشته باشد در نزد شیعه گناه و معصیت شمرده نمیشود و در نتیجه انبیاء مبرای هرگونه ذنب و معصیت هستند.



[align=center][/align]


عصمت از سهو

اما اهل سنت بر نبی اکرم (ص) سهو و نسیان را جائز میدانند و یکی از دلائلشان همان روایت قبل بود که بیان شد

که در این مقام عصمت نبی از سهو و نسیان با توجه به آیات قرآن کریم بیان میگردد.


نکته : اگر سهویی که آنها قائل هستند به معنای خطا باشد که براهین بر رد او قبلا اقامه شد و اگر سهو به معنای نسیان در زمینه وحی باشد نیز قبلا رد شد.

اما اگر سهو به معنای نسیان باشد در غیر وحی و ابلاغ با برهان تالی مردود خواهد شد.


[align=center][/align]


دلائل قرآنی بر عصمت نبی از نسیان

قبل از هر چیز باید روشن گردد که علت نسیان و فراموشی چیست؟

در واقع بهتر است با یک سوال شروع کنیم :

[align=center]علت نسیان چیست ؟[/align]

با بررسی قرآن و توجه به آیات آن درمیابیم که قرآن علت نسیان و فراموشی را تسلط شیطان بر آدمی بیان میکند .

قرآن کریم در
سوره یوسف ، جریان به زندان افتادن آن بزرگوار را بیان میکند تا آنجا که مدت بسیاری آن حضرت در زندان به سر میبرد.

آن هنگام که قرار بود یکی از دو همراه و همنشین او که در زندان بودند آزاد شود به او گفت :

اذْكُرْني‏ عِنْدَ رَبِّكَ ...(42) « یوسف »

اما در ادامه میفرماید که او این مطلب را از یاد برد تا آن جریان خواب و تفصیلش که در قرآن آمده.

مطلب مهم آنست که قرآن
علت فراموشی او را تسلط شیطان بر او ذکر میکند و میفرماید :

فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنينَ (42) « یوسف »

یعنی شیطان این مطلب را از یاد او برد و در نتیجه حضرت یوسف چند سال دیگر در زندان ماند.

بنابراین از منظر قرآن علت فراموشی شیطان میباشد همچنانکه در آیات دیگری به این مطلب تصریح دارد حیث قال :

وَ ما أَنْسانيهُ إِلاَّ الشَّيْطانُ أَنْ أَذْكُرَهُ (63) « کهف »

اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ ...(19) « مجادله »

و از طرف دیگر با بررسی در آیات این مطلب روشن میشود که شیطان بر تمام بندگان تسلط دارد به جز گروهی از بندگان که در قرآن از آنها به عنوان مخلصین یاد میکند.



[align=center][/align]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 05-09-2009, 12:31   #8
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض RE: اثبات عصمت نبی اکرم (ص) در پرتوی آیات منزل

[align=center][/align]


ادامه...

در جریان خروج شیطان از درگاه الهی شیطان بیان میکند که تمام بندگان حضرت حق «جل جلاله » را از مسیر او منحرف کند و در آخر با خود به جهنم ببرد قرآن بیان میکند :

« آیات 28 تا 40 سوره حجر »

وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (28)

فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ (29)

فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (30)

إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ أَنْ يَكُونَ مَعَ السَّاجِدينَ (31)

قالَ يا إِبْليسُ ما لَكَ أَلاَّ تَكُونَ مَعَ السَّاجِدينَ (32)

قالَ لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (33)

قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجيمٌ (34)

وَ إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلى‏ يَوْمِ الدِّينِ (35)

قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني‏ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (36)

قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ (37)

إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (38)

قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ (39)

إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ (40)

میبینیم که قرآن بیان میکند که شیطان خود معترف است که بر بندگان مخلص خداوند توانایی تسلط ندارد.

چنانچه در سوره « ص » نیز این مطلب را بیان میکند و میگوید :

إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طينٍ (71)

فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ (72)

فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (73)

إِلاَّ إِبْليسَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ (74)

قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالينَ (75)

قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ (76)

قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجيمٌ (77)

وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتي‏ إِلى‏ يَوْمِ الدِّينِ (78)

قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني‏ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (79)

قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ (80)

إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (81)

قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ (82)

إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ (83)


بنابراین توانایی شیطان بر مخلصین منتفی است و قبلا نیز گفته شد دلیل سهو و نسیان تسلط شیطان بر انسان است و حال بیان میگردد که نبی اکرم (ص) به صراحت قرآن کریم از مخلصین است.



[align=center][/align]



= دلیل قرآنی بر اخلاص پیامبر اکرم (ص) =

در مطالب گذشته بیان شد که چنانچه امر پروردگار به چیزی تعلق بگیرد ، متعلق آن ناچارا حاصل میشود ؛ یعنی آنچه امر به آن صورت گرفته ایجاد و صورت میپذیرد.

با نظر به آیات قرآن مشاهده میکنیم که خداوند
رسولش را امر میکند که در پرستش خود خالص باشد و قرآن بیان میکند :

إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ (2) « زمر »

میبینیم که خداوند جل جلاله رسولش را به خالص کردن دینش امر میکند و خالص کردن دین یعنی خالص کردن عبادت و پرستش.

بنابراین آیه بیان میکند که
پیامبر موظف است مخلص باشد چنانچه این مطلب را در آیات دیگر بیان میکند حیث قال :

قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ (11) « زمر »

قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَهُ ديني‏ (14) « زمر »

تا اینجا روشن شد که پیامبر اکرم (ص) از مخلصین است و قبلا هم بیان شد شیطان تسلط بر مخلصین که یکی از نتایج آن سهو و نسیان باشد ندارد.

[align=center] پس پیامبر اکرم (ص) هیچگاه دچار سهو و نسیان نشده و نمیشود و نخواهد شد.[/align]

بنابر این برهان روایتی که اهل سنت ذکر کرده اند مردود است چون مخالف صریح آیات قرآن کریم میباشد و یا اینکه پیامبر در سفر و یا مورد دیگری بوده اند به هر کیفیت سهو و نسیان برای پیامبر اکرم (ص) ثابت نمیشود.


این بود مقاله ای در اثبات عصمت نبی اکرم (ص) ، انشاءالله که مورد خشنودی آن بزرگوار و دخت گرامیشان حضرت فاطمه زهرا (س) و فرزند و امام عصرمان حضرت مهدی (عج) واقع شود.


[align=center]سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ[/align]



[align=center][/align]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Seyedmahdi For This Useful Post:
قدیمی 29-06-2015, 17:11   #9
کاربر جدید
 
Avijeh01 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2015
نوشته ها: 4
Thanks: 1
Thanked 4 Times in 3 Posts
پیش فرض

عالی بود.
متشکرم
Avijeh01 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Avijeh01 For This Useful Post:
قدیمی 26-10-2016, 12:16   #10
کاربر جدید
 
طراحی وب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2016
نوشته ها: 1
Thanks: 0
Thanked 0 Times in 0 Posts
پیش فرض

ممنون از شما
طراحی وب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
منزل, نبی, پرتوی, آیات, اکرم, اثبات, در, عصمت


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 03:37 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1