شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > پیامبر اکرم(ص)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 01-08-2016, 08:57   #1
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
Post پیامبر (صلی الله علیه و آله) مصداق مؤمن حقیقی است

قرآن کریم در توصیف نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «آمَنَ الرَّسُول بِما اُنزِلَ اِلیه مِن رَبِّه= پیامبر به آنچه بر او نازل شده ایمان دارد. (بقره/285) ». باید انسان باور کند که آنچه از خدا برایش نازل شده، حق است. قرآن کریم در شروع ارتباطش با مردم نفی تردید می کند. با شروع آیه «ذالک الکتاب لا ریبَ فیه» (بقره 1) قرآن با آوردن شرط «لا ریبَ» هر گونه تردید و شک نسبت به غیب را نفی می کند. کسی که تردید و شک دارد در همه امور زندگی دنیایی اش اعم از خانواده، شغل، اجتماع، اخلاقیات و ... تزلزل پیدا می کند.
شخصی که به «حق» بودن آیین خود آگاه است، دچار «تردید فکری» و «تردید عملی» نمی گردد. او دینداری قدرتمندی دارد، همه ی دین را با دل و جان می پذیرد، کسی که «نَکفُرُ بِبَعض= کفرمی ورزیم به بعضی از دین» است یعنی قوانین فردی را قبول دارد و از پذیرفتن قوانین اجتماعی سر باز می زند، به التقاط و سکولاریسم مبتلا می شود. این فرد در دینداری قوی و محکم نیست و با افتخار دینداری نمی کند. دین از ما ایمان با یقین را می خواهد.
«و حَزْمٌ في لِينٍ» مؤمن نرم و رام است. در حین نرمی و لین بودن، خیلی آدم محتاط و عاقلی است. شاید دیگران فکر کنند او آدم احمق و نادانی است ولی در واقع اینطور نیست. مؤمن کاملاً‌ هوشیار است. اگر کسی او را به غیر دین دعوت کند، زیر بار نمی رود. مؤمن خود را در محضر خدا و فرشتگان و اهل بیت می بیند.
«و إيمانٌ في يقينٍ= ایمان مؤمن با یقین همراه است». مومن با اطمینان گام بر می دارد و دینش را با بصیرت انتخاب می کند. اما بعضی افراد غیر خوشدل هستند، گرایشات معنوی دارند، ولی گاهی شک و تردید سراغشان می آید. در حالی که دین از ما یقین می خواهد. قرآن ما را به بصیرت دعوت می کند.
«و حِرْصٌ في فِقهٍ= مؤمن در فهم دین حریص است». فقه یعنی فهم. در فهم دین، شناخت و مطالعات دین حریصانه عمل می کند. منبر، مطالعه، موعظه و محضر علما را دوست دارد.
در دعای ابوحمزه امام سجاد ع به خداوند عرض می کند: «لعلک فقدتنی من مجالس العلما = خدایا اگر من از چشم تو افتاده ام، شاید تو مرا در مجالس علما نمی بینی». یادگیری علم برای مؤمن با اهمیت است، چون اول مسیری که برای آخرت طی می کند، باید با علم باشد. «لکل شیئ طریق و طریق الجنه العلم = برای هر چیزی راهی است و راه بهشت علم است.» مسلمان جاهل به بهشت راه پیدا نمی کند. خیلی بد است که یک مسلمان آگاه به دین نباشد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «ليت السياط على رؤوس أصحابي حتى يتفقهوا في الحلال والحرام= ای کاش با تازیانه بزنند به سر شیعیان من، ولی آن ها حلال و حرام شان را یاد بگیرند.» ارزش دارد که انسان سختی و ذلت بکشد، هجرت کند در شرایط سخت، ولی دینش را یاد بگیرد، تازیانه هم بخورد ولی دینش را یاد بگیرد، چون ابدیتش در گرو دینش است.
برگرفته از سلسله مباحث «انسان شناسی»، استاد محمد شجاعی

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to بصیر For This Useful Post:
قدیمی 01-08-2016, 08:57   #2
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
Post جوانان شیعه باید در دین شان فقیه باشند

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «لَو اُوتيتُ بِشابٍّ مِنْ شَبابِ الشّيعَةِ لا يَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُهُ= اگر يكى از جوانان شيعه را نزدم بياورند كه تفقّه نمى‌كند، او را تأديب مى‌كنم! » در جای دیگر فرمود: « لَضَرَبْتُهُ » او را می زنم. جوان شیعه ای که تفقه نمی کند و دینش را بلد نیست، از چشم خدا و پیامبر می افتد. قرآن کریم می فرماید: « أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ ...= مگر شما را [آن قدر] عمر دراز نداديم كه هر كس كه بايد در آن عبرت گيرد، عبرت مى‏ گرفت. (فاطر/37)».
حضرت فرمود: «توبیخ لابن الثمانیه» این یک جوان 18 ساله است که خدا توبیخش می کند که تو بعد از تکلیفت، 3 سال وقت داشتی، در این 3 سال چه کار کردی؟ باید بار خود را می بستی. یعنی از نظر امام یک جوان 18 ساله باید دینش را کامل بلد باشد. عقاید، اخلاقیات و فقه را بلد باشد. وگر نه خدا توبیخش می کند.
در حدیث دیگر در مورد جوان شیعه امام صادق (علیه السلام) فرمود: «لَستُ اُحِبُّ أن أرى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غاديا في حالَينِ: إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما، فإن لَم يَفعَلْ فَرَّطَ، فإن فَرَّطَ ضَيَّعَ، و إنْ ضَيَّعَ أثِمَ، و إن أثِمَ سَكَنَ النارَ و الذي بَعَثَ مُحمّدا بِالحَقِّ= دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببينم: دانشمند يا دانش آموز؛ زيرا اگر چنين نباشد، كوتاهى كرده و چون كوتاهى كند، ضايع گشته و چون ضايع گردد، گنهكار باشد و چون گنهكار باشد، سوگند به آن كه محمّد را به حقّ برانگيخت، در آتش جاى گيرد.». کسی که در اثر جهالت گناه می کند و می گوید نمی دانستم که این عمل گناه است، سؤال می شود که چرا نمی دانستی؟ «ندانستن» از نظر خدا و اهل بیت ع جرم است. کسی که دین شناس نیست، مجرم است. از پدر و مادرهایی که فرزندان شان با دین آشنایی ندارند، ولی افتخار می کنند که آنها دکتر و مهندس و ... هستند، باید پرسید آیا فرزندان شما دین را می شناسند، با فقه آشنا هستند؟ از رساله و اخلاقیات چه می دانند؟ آیا عقایدشان درست است، تردید ندارند؟ این وظیفه شرعی پدر و مادر است که فرزندان شان را اول با دین آشنا کنند. زیرا حضرت قسم می خورد که چنین جوانی ساکن جهنم می شود.
مؤمن در یادگیری و عمل به 3 ساحت دین، فقه اصغر (رساله)، فقه اوسط (اخلاقیات)، ‌فقه اکبر (معارف) محکم است. یادگیری دین علاوه بر این که وظیفه است و در قیامت از آن سؤال می شود، کسب درجات آخرتی است. (50 سؤال آخرتی که مؤمن باید یاد بگیرد و عمل کند که از لحظه مردن، قیامت انسان و پرسیدن سؤالات، شروع می شود).
«و نَشاطٌ في هُدىً= مؤمن در رعایت دینش با نشاط است» مومن در مسیر دین که می رود، شل، کسل و تنبل نیست. خدا را شکر می کند و لذت می برد. نمی گوید چاره ای نیست، اگر عمل نکنیم، جهنم می رویم. این افراد به محض تغییر شرایط مکانی و زمانی، به رنگ اهل دنیا در می آیند. مؤمن از داشتن رساله،‌ مرجع تقلید و ... سرمست است و افتخار می کند.
«و صَلاةٌ في شُغلٍ= مؤمن در سخت ترین شرایط نماز را اول وقت اقامه می کند». در هر شغلی یا در مسابقه، تمرین و ... در هر جا که باشد. ما پزشکانی داریم که در هر شرایطی در مطب، نماز اول وقت را ترک نمی کنند. در دفاع مقدس رزمندگان در حین عملیات نمازشان را اول وقت اقامه می کردند. در آن شرایط سخت که رو در روی دشمن بودند ولی از نماز اول وقت غافل نمی شدند.
برگرفته سلسله مباحث انسان شناسی، استاد محمد شجاعی

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to بصیر For This Useful Post:
قدیمی 01-08-2016, 08:57   #3
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
Post قدرت مؤمن در ایمان و دین اوست

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «المؤمنُ لَه قوّةٌ في دِينٍ، و حَزْمٌ في لِينٍ، و إيمانٌ في يقينٍ، و حِرْصٌ في فِقهٍ، و نَشاطٌ في هُدىً ... و صَلاةٌ في شُغلٍ = مؤمن در دين قدرتمند است و در عين نرمش، قاطع. ايمانش با يقين همراه است، در فهميدن [دين] آزمند و در پيمودن راه راست با نشاط... و با وجود كار و گرفتارى نمازش را ترك نمى كند.».
«المؤمنُ لَه قوّةٌ في دِينٍ= مؤمن در دین قدرتمند است». برای این که مؤمن با بصیرت دینش را انتخاب می کند. انسان مؤمن از مسلمان متفاوت است، اسلام با ایمان فرق می کند. ایمان وقتی آمد باور، آرامش در شخصیت انسان می آید. انسان با ایمان آن چیزی که از خدا به او رسیده را قبول دارد. از زندگی مؤمنانه ی خود تحت هر شرایطی (چه در داخل کشور، چه در خارج) پشیمان نیست و از این که مؤمنانه زندگی می کند، خجالت نمی کشد. کسی که در شرایط مختلف اقلیمی تغییر روش و منطق می دهد، مؤمن نیست.
مؤمن دین و حقیقت خود را باور دارد، چون براساس علم خدا و متخصصان معصوم می باشد. مؤمن ملون و باری به هر جهت نیست، زیرا قلبش امنیت پیدا کرده است.

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to بصیر For This Useful Post:
قدیمی 01-08-2016, 08:58   #4
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
Post پذیرشِ حیات طیبه ی ایمانی جزء شخصیت مؤمن است

تنها گزینه ی درست برای زندگی که مورد تأیید خداوند است، گزینه ی زندگی ایمانی است. کسی که ایمان را نپذیرفته است، اساساً‌ مؤمن نیست.
مؤمنین اهل خسران نیستند. «والعصر، ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا (سوره عصر/ آیات 2-1)». مؤمنین حیات انسانی و باطن انسانی دارند، غیر مؤمن از حیات انسانی بهره مند نیست. حیات انسانی در سایه ی اجابت خدا و رسول به دست می آید. خداوند در این خصوص می فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ= اجابت کنید خدا و رسول را هنگامی که شما را دعوت می کنند به چیزی که آن چیز به شما حیات می دهد. (انفال/ آیه 24)»
جایی که اجابت خدا وجود ندارد، آنجا هم زندگی جریان دارد، ولی در آن جا حیات جمادی یا کمتر از جماد، گیاهی و حیوانی وجود دارد. حیات طیبه که خدا می پسندد و انسان برای آن آفریده شده، حیات ایمانی است و فقط مؤمنین از این حیات انسانی برخوردار هستند و با آن سعادت دنیا و آخرت را به دست می آورند.
برگرفته از سلسله مباحث «انسان شناسی قم»، استاد محمد شجاعی

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to بصیر For This Useful Post:
قدیمی 02-08-2016, 08:37   #5
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط samsung نمایش پست ها
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «لَو اُوتيتُ بِشابٍّ مِنْ شَبابِ الشّيعَةِ لا يَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُهُ= اگر يكى از جوانان شيعه را نزدم بياورند كه تفقّه نمى‌كند، او را تأديب مى‌كنم! » در جای دیگر فرمود: « لَضَرَبْتُهُ » او را می زنم. جوان شیعه ای که تفقه نمی کند و دینش را بلد نیست، از چشم خدا و پیامبر می افتد. قرآن کریم می فرماید: « أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ ...= مگر شما را [آن قدر] عمر دراز نداديم كه هر كس كه بايد در آن عبرت گيرد، عبرت مى‏ گرفت. (فاطر/37)».
سلام علیکم ، تفقه در دین در قرآن هم سفارش شده :
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ‏ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ‏ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ‏ سوره توبه آیه 122

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 02-08-2016, 08:41   #6
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط samsung نمایش پست ها
با شروع آیه «ذالک الکتاب لا ریبَ فیه» (بقره 1) قرآن با آوردن شرط «لا ریبَ» هر گونه تردید و شک نسبت به غیب را نفی می کند
سلام علیکم ، تعریف "غیب" چیه ؟

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
قدیمی 02-08-2016, 08:50   #7
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,112
Thanks: 6,368
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

سلام
آیت الله مصباح یزدی در مبحث اصول دین می فرمایند اعتقاد به ماوراء الطبیعه باعث ورود انسان به جامعه دینداران است.
شیعه اعتقاد به غیبی دارد شامل موارد متعددی چون وجود خدای متعال، معاد، بهشت و جهنم، روح و ... که ظاهرا در این آیه که اشاره نمودید، منظور معاد باشد.

امضای بصیر فدای سید علی

ویرایش توسط بصیر : 02-08-2016 در ساعت 08:55
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to بصیر For This Useful Post:
قدیمی 02-08-2016, 10:16   #8
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط samsung نمایش پست ها
سلام
آیت الله مصباح یزدی در مبحث اصول دین می فرمایند اعتقاد به ماوراء الطبیعه باعث ورود انسان به جامعه دینداران است.
شیعه اعتقاد به غیبی دارد شامل موارد متعددی چون وجود خدای متعال، معاد، بهشت و جهنم، روح و ... که ظاهرا در این آیه که اشاره نمودید، منظور معاد باشد.
سلام علیکم ، غیب یعنی آنچه که پنهان از حواس آدمی است و تمام عالم وجود به غیب و شهادت تقسیم می‌شود و شهادت یعنی آن عالم مشهود ما، البته نه مشهود با چشم فقط ، بلکه مشهود به حواس ، آنچه را که شما آن را لمس می‌کنید و در مقابل شماست ، آنچه که شما می‌بینید آنچه که شما می‌شنوید ، آنچه که شما حس می‌کنید این عالم شهادت است و ماورای این عالم شهادت ، عالم غیب است ، عالم وجود به آنچه من و شما می‌بینیم و می‌توانیم ببینیم محدود نیست ، بلکه عالم وجود در نواحی و مناطقی که احساس آدمی قادر به درک آن نیست ادامه دارد ، یعنی عالم غیب ، و این مرز جهان بینی‌ و بینش‌ الهی با بینش‌های مادی است .......

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 2 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
فقیه, مؤمن


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
رئیس‌جمهور باید تا حدی به ویژگی‌های رهبری نزدیک باشد.../ استاد پناهیان Eliyas مباحث سیاست داخلی 0 17-05-2014 11:18
بازخوانی بیانات رهبر انقلاب در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر... گلنرگس رهبری 0 29-03-2014 13:30
حمله رئیس‌جمهور به منتقدان توافق ژنو/یک عده معدود کم سواد از ژنو حرف می زنند گلنرگس اخبار سیاست داخلی 3 04-02-2014 15:13
مثلث “پیشرفت، عدالت، مقاومت” golenarges اخبار سیاست داخلی 0 29-07-2013 17:42
شیعه و دفاع از حریم آن در خطبه های حضرت زهرا علیهاالسلام golenarges فاطمة الزهراء (س) 0 13-04-2013 18:49

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 07:18 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1