شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > امام زمان عجل الله تعالی فرجه


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 08-05-2012, 10:44   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,468
Thanks: 7,301
Thanked 27,121 Times in 7,240 Posts
Red face امام مهدی علیه السلام در خطبه 150 نهج البلاغه



امام مهدی علیه السلام در خطبه 150 نهج البلاغه






« . . . يا قومِ هذَا إِبانُ وُرودِ كُلِّ مَوعُود ، و دُنُوٍّ مِن طَلعةِ مَا لاَ تَعرفُون. أَلا و إِنَّ مَن أَدركَها مِنَّا يَسرِى فِيهَا بِسِراج مُنِير ، و يَحذُو فِيهَا عَلَى مِثالِ الصَّـالِحِين ، لِيَـحُلَّ فِيهَا رِبقاً ، و يُعتِقَ فِيهَا رِقَّاً ، و يَصدَعَ شَعْباً ، و يَشعَبَ صَدعاً ، فِى سِترِة عَنِ النَّاس ، لاَ يُـبصِرُ القَائِفُ أَثَرَهُ ، وَ لَو تَابَعَ نَظَرَهُ . . . »
اى مردم اكنون هنگام فرا رسيدن فتنه‌هايى است كه به شما وعده داده شده و نزديك است برخورد با رويدادهايى كه حقيقت آن بر شما ناشناخته و مبهم خواهد بود.
دانسته باشيد آن كس كه از طريق ما ( مهدى موعود منتظر ) به راز اين فتنه‌ها پى برد و آن روزگار را دريابد، با مشعل فروزان هدايت ره بسپرد و به سيره و روش پاكان و نيكان ( پيامبر و امامان معصوم عليهم‌السلام ) رفتار نمايد، تا در آن گير و دار گره‌ها را بگشايد و بردگانِ در بند ظلم و خودخواهى و ملّت‌هاى اسير استعمار را از بردگى و اسارت برهاند، توده‌هاى گمراهى و ستمگرى را متلاشى و پراكنده سازد ، و حق طلبان را گردهم آورد ، و بديگر عبارت تشكيلات كفر و ستم را بر هم زند و جدايى و تفرقه اسلام و مسلمانان را تبديل به يك‌پارچگى نموده و سامان بخشد.
اين رهبر ( مدت‌ها بلكه قرن‌ها ) در پنهانى از مردم به سر برد و هر چند ديگران كوشش كنند تا اثرش را بيابند، نشانى از رد پايش نيابند.
در اين هنگام گروهى از مؤمنان براى درهم كوبيدن فتنه‌ها آماده شوند، هم‌چون آماده شدن شمشير كه در دست آهنگر صيقل داده شده.
همينان چشمانشان به نور و فروغ قرآن روشن گردد، موج با شكوه تفسير قرآن در گوش دلشان طنين‌انداز شود، شامگاهان و صبحگاهان جانشان از چشمه‌ي حكمت و معارف الهى سيراب گردد. ابن ابى الحديد پيرامون اين سخن مى‌گويد:
جمله « و دُنُوٍّ مِن طَلعةِ مَا لاَ تَعرفُون » كنايه از پيش آمدهاى مهم و رويدادهاى بى‌سابقه از قبيل دابة الارض ، دجال، فتنه‌ها و كارهاى خارق‌العاده و وهم‌انگيز او، ظهور سفيانى و كشتار بيش از حد مردم است.
آنگاه مى‌نويسد: امام با ايراد جمله « أَلا و إِنَّ مَن أَدركَها » به ذكر مهدى آل محمد(ص) پرداخته كه از كتاب و سنّت پيروى مى‌كند.
و جمله « فِى سِترة عَنِ النَّاس » بيانگر موضوع پنهانى و غيبت اين شخصيت والا مقام مورد اشاره است.
سپس مى‌گويد:
اين موضوع اماميه را در عقيده مذهبى ( ولادت حضرت مهدى(ع) ) سودى نبخشد; هرچند كه پنداشته‌اند سخن امام تصريح به گفته‌ي آن‌ها درباره‌ي غيبت مهدى است; زيرا جايز است كه خداوند اين چنين امامى را در آخر‌الزمان بيافريند و مدتى در پنهانى به سر برد و داراى مبلغين و نمايندگانى باشد كه دستورات او را به اجرا در آورند و از آن پس ظهور نمايد و زمام كشورها را به دست گيرد و حكومت‌ها را زير سلطه‌ي خود درآورد و جهان را مسخر فرمايد.
اكنون توجه خوانندگان را بدين نكته جلب مى‌نمايد كه ابن ابى الحديد از يك سو انطباق كلام اميرالمؤمنين(ع) را بر عقيده‌ي شيعه درباره‌ي حضرت مهدى حجة بن الحسن العسكرى(ع) و ولادت و زنده بودن آن بزرگوار باور نكرده و رد مى‌كند و از سوى ديگر جايز و ممكن مى‌داند كه حضرت مهدى(ع) پس از به دنيا آمدن، مدتى را در حال غيبت و پنهانى به سر برد و نمايندگان و مبلغين از طرف حضرتش به وظائف محوله دينى پردازند; آن‌گاه ظهور كند و رسماً مشغول به كار گردد.
بدون شكّ اين نظريه جز تعصّب و لقمه دور سر گردانيدن، توجيه ديگرى نمى‌تواند داشته باشد; چه اگر ممكن باشد كه آن حضرت بعد از به دنيا آمدن غايب گردد و . . . پس همان نظريه‌اى را ارائه داده است كه شيعه مى‌گويد ، منتها با يك اختلاف غير اساسى.
و آن اين‌كه شيعه معتقد به ولادت امام زمان در سال 256 هجرى است و اين اعتقاد مبتنى بر ده‌ها حديث از ناحيه‌ي امامان معصوم عليهم‌السَّـلام و اعترافات بيش از يكصد نفر از مورخان و دانشمندان اهل تسنن است كه در مقدمه بدان‌ها اشاره شد.
نيز علامه قندوزى در باب 74 « ينابيع المودّة » اين فراز از كلام امام را به عنوان مهدى موعود اسلام و مورد نظر شيعه ايراد نموده است.



منبع: مهدى منتظر در نهج‌البلاغه

امضای خادم الزینب
بكوش عظمت در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری...


چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
150, نهج البلاغه, امام زمان, حضرت مهدی, خطبه


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
مصحف حضرت فاطمه زهرا(س) mahdishata فاطمة الزهراء (س) 1 07-04-2013 19:45
از مدینه تا نینوا يادشهيد داستان های مرتبط با امام حسین(ع) 9 22-12-2011 00:02
شمه ای از فضائل و مناقب امام سجاد علیه السلام محبّ الزهراء امام سجاد (ع) 0 31-12-2010 13:38
زندگی نامه امام حسین علیه السلام محبّ الزهراء عاشورا خون خدا جاری در رگهای تنزیل[ویژه نامه محرم] 0 08-12-2010 12:59
فضایل و كرامات امام هادی(ع) s.ali معجزات 0 02-07-2009 22:58

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 14:05 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1