شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > خاندان عصمت و طهارت > حضرت علی اکبر (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 14-12-2011, 16:33   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,468
Thanks: 7,301
Thanked 27,121 Times in 7,240 Posts
پیش فرض حضرت علی اکبر در کربلا چند ساله بودند؟ آیا زن داشتند؟

حضرت علی اکبر در کربلا چند ساله بودند؟ آیا زن داشتند؟



مقرم ضمن اينکه سن امام سجاد عليه‏السلام را در هنگام واقعه‏ ي عاشورا بيست و سه سال مي‏داند، مي‏نويسد که مورخان و نسب شناسان بر بزرگتر بودن حضرت علي اکبر از امام سجاد عليه ‏السلام اتفاق نظر دارند.[1]
يعقوبي در تاريخ خود مي‏نويسد: يکي از فرزندان امام حسين عليه‏ السلام علي اکبر است که در طف (کربلا) شهيد شد و مادرش ليلي دختر ابي‏مرة بن مسعود ثقفي است.[2]
ابوالفرج اصفهاني مي‏ نويسد:ثم دعي يزيد لعنه الله بعلي بن الحسين[عليه‏السلام ]فقال له ما اسمک قال علي قال اللعين او لم يقتل الله عليا قال قد کان لي اخ اکبر مني يسمي عليا فقلتموه....[3]
يزيد لعنة الله عليه علي بن الحسين امام زين العابدين[عليه ‏السلام ]را طلبيد، هنگامي که آمد، از او پرسيد، اسمت چيست؟ امام سجاد فرمود: علي. يزيد لعنة الله عليه گفت: آيا خداوند علي را در کربلا نکشت؟ امام فرمود: من برادر بزرگتري داشتم که نام او نيز علي بود و شما او را در کربلا شهيد کرديد....
تستري مي‏نويسد: امام سجاد عليه ‏السلام در روز عاشورا تقريبا مردي بيست و دو ساله بود و علي اکبر از او بزرگتر بوده است، پس هيجده ساله بودن علي اکبر معقول نيست.[4]
بعضي اصرار دارند که حضرت علي اکبر را هيجده ساله و کوچکتر از امام سجاد عليه ‏السلام معرفي کنند و در اين باره به سخنان که علي بن الحسين عليه ‏السلام استدلال مي ‏کنند و مي‏گويند: هنگامي که علي بن الحسين از پدر اجازه‏ي ميدان گرفت و به سوي دشمن حرکت کرد، امام حسين عليه ‏السلام محاسن يا انگشت خود را به سوي آسمان بلند کرد و فرمود: «اللهم اشهد علي هؤلاء القوم فقد برز اليهم غلام...» (خدايا! تو شاهد باش بر اين قوم که غلامي به مبارزه‏ي ايشان مي‏رود که...» و در اين عبارت به کلمه‏ ي «غلام» مي ‏چسبند و آن را «نوجوان» معنا مي ‏کنند. در نتيجه از نظر آنها معنا چنين مي‏شود: خدايا! تو شاهد باش که «نوجواني» به مبارزه‏ ي اين قوم مي ‏رود. و مي ‏گويند پرواض ح است که به مرد بيست و پنج تا بيست و هفت ساله غلام نمي ‏گويند.
پاسخ:با استفاده از کلمه‏ ي غلام، چنين برداشتي به هيچ وجه درست نيست، زيرا:
اولا- معناي غلام منحصر در «نوجوان» نيست بکله اين کلمه از لغات اضداد است و معاني مختلف و متضاد دارد.
صفي پور در فرهنگ خود در باب الغين ماده‏ ي «غ ل م» مي‏ نويسد: غلام بالضم، کودک، مرد ميانه سال، از لغات اضداد است يا از هنگام ولادت تا آمد جواني [5] دهخدا نيز در لغت نامه‏ي خود يکي از معاني غلام را «مرد ميانسال» مي‏نويسد و مي‏ افزايد: و غلام در اصطلاح علماي رجال و درايه عبارت از شاگرد و تلميذ و تربيت يافته است. آنگاه از مقياس الهداية نقل مي‏ کند که غلام در اصطلاح رجال و دراية دلالت به هيچ کدام از مدح و ذم ندارد و مراد از غلام فلان، تلميذ او و متأدب به آداب اوست. مثلا «کشي» غلام عياشي است زيرا صاحب او بود و از وي اخذ مراتب کرده است. [6]
در المنجد چنين آمده است: «الغلام: ج غلمة و أغلمة - الطار الشارب «العبد والأجير» (غلام: جمع آن غلمة و أغلمة و به معني جواني که تازه موي سبيلش در آمده «بنده و مزدگير».
نفسي (ناظم الاطباء) در فرهنگ خود مي‏ نويسد: غلام: کودک، مرد ميانه سال، و از هنگام ولادت تا آمد جواني.
«و عن الأزهري: سمعت العرب تقول المولود حين يولد ذکرا غلام و سمعتهم يقولون للکهل[7] غلام و هو فاش في کلامهم».[8]
يعني از ازهري نقل شده است: شنيده ‏ام از عرب که به نوزاد ذکور غلام مي ‏گويند و نيز شنيده‏ام به مرد ميانسال نيز غلام مي‏گويند و اين مطلب در کلام آنان آشکار است.
با استفاده از مراتب فوق راي کلمه ‏ي «غلام» اين معاني قابل تصور است: پسر، کودک، نوجوان، جوان، ميانسال، تربيت يافته، شاگرد، بنده و مزدبگير. پس آيا معقول است که از ميان اين همه معاني فقط به «نوجوان» تمسک جوييم و با استدلال به آن، اتفاق تاريخ نگاران و نسب شناسان و خبرگان اين فن را ناديده بگيريم؟
آيا نمي‏توانيم «غلام» در کلام امام رابه معني جوان بگيريم و معنا چنين شود: «خدايا! تو شاهد باش که به سوي اين قوم مرد جواني مي‏رود که شبيه‏ترين مردم به رسول الله است»؟ و پرواضح است که به مرد بيست و پنج و هفت ساله جوان مي‏گويند، نه نوجوان.
به علاوه، چرا کلمه‏ ي «غلام» در گفته‏ ي امام را به معني پسر نگيريم تا معنا شود: «خدايا! تو شاهد باش که پسري از من به سوي اين قوم مي ‏رود که شبيه‏ ترين مردم به رسول خداست»؟
ثانيا - قرايني وجود دارد مبني بر اينکه حضرت علي اکبر نزد پدر شهيدش حضرت امام حسين عليه‏ السلام مقام بلندي داشته و در پيشگاه آن حضرت از همه ‏ي اصحاب و اهل بيت جز عمويش عباس مقدم بوده است. زيرا مورخان اتفاق نظر دارند که وقتي امام حسين عليه ‏السلام در شب عاشورا با عمرسعد براي مذاکره در يک جا جمع شدند، همه‏ ي اصحاب و اهل بيت را از خود دور کرد جز برادر بزرگوارش عباس و پسر گرانقدرش علي اکبر را، و هنگامي که صداي گريه و ناله‏ي جانسوز خاندان خود را شنيد، به برادرش عباس و فرزندش علي اکبر فرمود: «سکتاهن فلعمري ليکثر بکاؤهن»(لهوف، سید بن طاووس، ص 87 ) (شما دو نفر برويد و آنان را ساکت و آرام سازيد که به جانم سوگند، گريه‏ ي زيادي در پيش خواهند داشت). و نيز هنگامي که در روز هشتم، امام حسين عليه‏السلام به جمعي از اصحاب امر فرمود تا بروند و از رودخانه آب بياورند، پسرش علي اکبر را رهبر و فرمانده آنان قرار داد.[9]
اين قراين و مباحث نشان مي‏دهند که حضرت علي اکبر بيست و پنج يا بيست و هفت ساله و از برادر بزرگوارش امام سجاد عليه‏السلام بزرگتر بوده است.[10]


برگرفته از کتاب: یاران کوچک حسین، سید احمد موسوی واداقانی با تلخیص و اضافه
[1] - علی اکبر، ص 12.

[2] - یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج 2، صص 246 – 247 .

[3] - ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص 80 .

[4] - تستری، قاموص الرجال، ج 6، ص 461 .

[5] - عبدالرحیم بن عبدالکریم صفی پور، منتهی الارب فی لغة العرب .

[6] - دهخدا، لغت نامه، ماده ی «غلام» .

[7] - کهل مرد دو موی یعنی سیاه و سپید موی باوقار و یا مرد میانه سال و یا آنکه از سی و یا سی و چها رگذشته باشد تا 51. (فرهنگ نفیسی، ج 4، ماده کهل»

[8] - فرهنگ نفیسی، ج 4، ماده ی «غلام» .

[9] - عبدالرزاق موسوی مقرم، علی اکبر، ص 12 .

[10] -همان، ص 16- 20 .

امضای خادم الزینب
بكوش عظمت در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری...


چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 4 Users Say Thank You to خادم الزینب For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
علی اکبر


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
زندگی نامه حضرت فاطمه زهرا(س) mahdishata فاطمة الزهراء (س) 7 26-03-2013 12:53
خواص غیبت امام عصر (علیه السلام) hossein moradi امام زمان عجل الله تعالی فرجه 4 17-10-2011 07:11
پاسخ و نقد مقاله ی سرخاب و سفیدآب monji_2008 پاسخ به شبهات دیگر ادیان و مذاهب 0 24-08-2011 14:37
پاسخ به شبهات: شهادت حضرت زهراء (سلام الله عليها) monji_2008 پاسخ به شبهات دیگر ادیان و مذاهب 0 04-05-2011 11:52
آه سحر hossein moradi امام زمان عجل الله تعالی فرجه 0 28-12-2010 09:20

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 14:12 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1