شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > اميرالمومنين (ع) > خطبه های نهج البلاغه


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 19-03-2015, 15:23   #1
حرفه ای
 
ali20 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: لطفا پارک نفرمایید.!!!!
نوشته ها: 435
Thanks: 286
Thanked 707 Times in 257 Posts
پیش فرض نشانه های مردان خدایی از بیان حضرت علی ع

بسم الله


حضرت علی ع اوصاف مردان خدایی و متقیان را در خطبه ای به این گونه توصیف میکند . و در انتها جمله ای لرزاننده را بیان میکنند.



همّام مردي عابد و از اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام بود. روزي عرض كرد: يا

اميرالمؤمنين! صفات متقين را براي من بيان كن، آن چنان كه گويا آنها را مي بينيم.

امام عليه السلام در پاسخ دادن اندكي درنگ نمود، سپس بطور اجمال فرمود: «اي

همّام! تقوا پيشه كن و نيكوكار باش كه خدا در قرآن مي فرمايد: «خدا با متقين و

نيكوكاران است».



همّام به اين پاسخ كوتاه اكتفا نكرد و حضرت را قسم داد كه بيشتر توضيح دهد. پس

آن حضرت بعد از حمد و ثناي الهي و درود بر پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و

سلم) فرمود:


«خداي سبحان مردم را آفريد، در حالي كه از طاعت آنها بي نياز و از معصيتشان در

امان بود، زيرا معصيت گنهكاران زياني به او نمي رساند و طاعت فرمانبرداران

سودي برايش ندارد. پس روزي آنها را در بينشان تقسيم كرد و هر كس را در جايگاه

مناسب خودش قرار داد. پس متقين در دنيا اهل فضيلت هستند. در سخن صادق، در

لباس پوشيدن ميانه رو و در راه رفتن متواضعند. از محرمات الهي چشم پوشيده و به

علمي كه برايشان سودمند است گوش فرا داشته اند.


به هنگام گرفتاري و بلا آنچنانند كه در حال آسايش و خوشي هستند. اگر نبود كه

اجل آنها قبلاً تعيين شده، از شوق ثواب و بيم عقاب، لحظه اي جان در بدنشان قرار

نمي گرفت. خدا در نظرشان عظيم و بزرگ است، به همين جهت غير خدا در ديده

ی ‌آنها كوچك جلوه مي كند.


نسبت به بهشت مانند كسي هستند كه آن را ديده و از نعمت‌هايش بهره‌مند شده

اند، و نسبت به آتش دوزخ مانند كسي هستند كه آن را ديده و در آن معذب بوده

است.


قلوب آنها محزون و (مردم) از شرّ آن‌ها در امان هستند. بدن‌هاي آنها لاغر و

حاجاتشان اندك و نفوس آنها عفيف است. در اين دنيا چند روزي را صبر مي كنند و در

پي آن به آسايش و خوشي هميشگي مي رسند و اين تجارت سودمندي است كه

پروردگارشان فراهم ساخته است. دنیا بسوي آن‌ها توجه مي كند، ليكن آن‌ها از

پذيرش آن اعراض دارند. دنيا مي خواهد آن‌ها را اسير كند اما آن‌ها جانشان را مي

خرند و آزاد مي سازند.


شبانگاه (براي نماز) بر پا ايستاده آيات قرآن را با تأمل و انديشه مي خوانند، با

خواندن و تفكر در آن خود را اندوهگين مي سازند و به اين وسيله درمان درد خويش

را مي جويند. وقتي به آيه اي برخورد مي كنند كه در آن تشويق است اميدوار مي

شوند و آنچنان به شوق مي آيند كه گويا پاداش خدا را در برابر چشم خود مشاهده

مي نمايند. هنگامي كه به آيه اي برخورد نمايند كه در آن ترس و بيم است، با گوش

دل به آن توجه مي‌كنند، آنچنان كه گويا شيون و فرياد دوزخ در بيخ گوششان

مي‌باشد. پس براي ركوع خم مي‌شوند و براي سجده پيشاني‌ها و كف‌ها و اطراف

قدم‌ها و زانوها را بر روي زمين مي گسترانند و آزادي نفس خود را از خدا تقاضا

مي‌كنند.


هنگامي كه روز فرا رسد، بردبار و دانا و نيكوكار و باتقوا هستند. ترس از خدا، آن‌ها

را همانند تيرهاي تراشيده، لاغر نموده، بدان گونه كه بيننده گمان مي‌كند بيمارند، در

صورتي كه بيمار نيستند. مي‌گويد ديوانه‌اند در صورتي كه ديوانه هم نيستند، بلكه

تفكر در امري عظيم (قيامت) آن‌ها را اين چنين از خود بي خود كرده است.


از اعمال كم خودشان راضي نمي شوند و اعمال زياد را زياد نمي دانند. پس نفس

خودشان را (بگمان تقصير در طاعت) متهم مي سازند و از اعمالشان در بيم و

هراسند. هرگاه يكي از آنان مورد ستايش قرار گيرند از آنچه درباره اش گفته شده

مي ترسد و مي گويد: من خودم را از ديگران بهتر مي شناسم و پروردگارم از خودم

به من آگاه تر است. بار خدايا مرا به آنچه درباره ام مي گويند مؤاخذه مكن، و برتر از

آنچه مي پندارند قرارم بده و گناهانم را كه ديگران نمي دانند ببخش.


از نشانه هاي اهل تقوا اين است كه تو او را در امر دين توانا مي بيني، در نرمي

دور انديش، در يقين با ايمان و استوار، در علم حريص، در بردباري دانا، در توانگري

ميانه رو، در عبادت با خشوع، در فقر آراسته و آبرومند، در سختي‌ها شكيبا، در طلب

روزي حلال كوشا، در طلب هدايت علاقه مند و از طمع دور و سختگير مي باشند.

عمل صالح را انجام مي دهد در عين حال ترسان است. به هنگام شب در

سپاسگزاري همت مي گمارد و در بامداد به ذكر و ياد خدا اهتمام دارد. شبانگاه از

ترس اينكه مبادا غفلت كرده باشد هراسان و صحبگاهان بواسطه فضل و رحمت خدا

شادمان است. اگر نفس در آنچه كراهت دارد با او سرسختي نشان داد، او هم به

تلافي، از انجام آنچه نفس ميل دارد خودداري خواهد كرد. علاقه اش به امور جاويدان

(كارهاي نيك) است. به چيزهاي فاني (امور دنيا) بي رغبت مي باشد. بردباري را با

دانش و گفتار را با كردار مي آميزد.


او را مي بيني كه آرزويش كوتاه و خطاهايش كم و قلبش خاشع و نفسش قانع و

خوراكش اندك و كارهايش آسان و دينش محفوظ و خواهش‌هاي نفسانيش از يبن

رفته و خشمش فرو نشسته است. مردم به احسان و نيكوكاريش اميد دارند و از

شرّش در امانند. اگر در يبن مردم غافل و بي خبر باشد از ذاكرين محسوب مي شود

و اگر در بين ذاكرين باشد از جمله ی غافلين محسوب نمي شود. كسي را كه به او

ستم كند مي بخشد و به كسي كه او را محروم نمايد احسان مي كند و با كسي كه

از او جدا شده ارتباط برقرار مي سازد.


از دشنام دادن اجتناب مي كند. با نرمي سخن مي گويد. كار زشت از او ديده نمي

شود و كار پسنديده اش همه جا حاضر است. خيرات و نيكي هايش روي آور بوده و

بديهايش فرار كرده اند. در سختيها باوقار، در ناگواريها شكيبا و در آسايش و رفاه

سپاسگزار مي باشد. بر كسي كه مبغوض اوست ستم نمي كند و كسي را كه

دوست دارد درباره اش به گناه نمي افتد. به حق اعتراف مي كند قبل از اينكه

شاهد شهادت بدهد. آنچه را حفظ كرده ضايع نمي كند و آنچه را به او تذكر داده اند

فراموش نمي نمايد.


كسي را با لقبهاي زشت نمي خواند. به همسايه زيان نمي رساند. در مصيبت هايي

كه براي مردم اتفاق مي افتد شادي نمي كند. در راه باطل قدم نمي گذارد و از حق

خارج نمي شود. اگر ساكت شد از سكوت غمگين نمي شود و اگر خنديد صداي خنده

اش بلند نمي شود. اگر مورد ستم قرار گرفت صبر مي كند تا خدا برايش انتقام

بگيرد. نفس او از جانب خودش به سختي مي افتد ولي مردم از جانب او در رفاه و

آسايش قرار مي گيرند. در كار آخرت، نفس خودش را به رنج مي اندازد و مردم را از

نفس خود به آسايش مي رساند. دوريش از اشخاص در اثر زهد و عفت مي باشد و

نزديك شدنش از جهت خوشخويي و مهرباني است. دوري كردنش بواسطه ی تكبر و

خودبيني نيست و نزديك شدنش از راه مكر و فريب نمي باشد...».


راوي مي گويد هنگامي كه سخن اميرالمؤمنين عليه السلام به اينجا رسيد همّام

صيحه اي زد و بيهوش شد و جانش را به جان آفرين تسليم نمود.

پس آن حضرت فرمود: من از چنين پيش آمدي بر او ترس داشتم. سپس فرمود:

مواعظ اين چنين در افراد لايق، اثر مي گذارند.


(نهج البلاغة)


امضای ali20

پيامبر صلى‏ لله‏ عليه ‏و ‏آله :

بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و
بدترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى بدى دارد، پس
عالى‏ترين قلب، قلبى است كه خوبى را در خود دارد و لبريز از خوبى
است. اگر سخن بگويد، سخنش در خور پاداش است و اگر سكوت
كند، سكوتش درخور پاداش است.
جعفريات ص 168

امام صادق عليه السلام :

خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به
زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ حالى مرا فراموش مكن، زيرا با
زيادى ثروت گناهان فراموش مى‏شود و از ياد بردن من قساوت قلب
مى‏آورد.کافی(ط-الاسلامیه) ج2،ص497
ali20 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to ali20 For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
شفاعت وسیع حضرت معصومه محبّ الزهراء حضرت فاطمه معصومه (س) 1 10-02-2014 17:30
حضرت ابو لؤلؤ کیست؟ شهیدچمران شخصيت های مرتبط با جهان اسلام 0 08-02-2014 11:56
ترجمه خطبه هاي نهج البلاغه (240 خطبه ) zahra mirmehdi خطبه های نهج البلاغه 0 27-10-2013 19:28
ويژه نامه رحلت أم المؤمنين حضرت خديجه كبرى سلام الله عليها مجنون العباس حضرت خدیجه (س) 0 18-07-2013 12:47
شیعه و دفاع از حریم آن در خطبه های حضرت زهرا علیهاالسلام golenarges فاطمة الزهراء (س) 0 13-04-2013 18:49

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 23:32 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1