شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > ادیان ، مذاهب و فرق دیگر > وهابیت


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 20-02-2011, 14:14   #1
کاربر فعال
 
حسین تبار آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2010
نوشته ها: 269
Thanks: 47
Thanked 752 Times in 233 Posts
پیش فرض وهابی کیست؟ وهابیت چیست ؟

وهابی کیست؟ وهابیت چیست ؟
دراین تاپیک با توجه به مسلک برخی افرادبه وهابیت و توهین آنها به اهل بیت در نقاب مذهب.... برآنیم تا به پاسخ دو سوال فوق بپردازیم.یعنی ابتدا ببینیم
1- وهابی کیست و ا زکجا نشئت گرفته وازطرف چه کسی وبا چه هدفی ساخته شده؟
2- وهابیت چیست ؟ آیا مذهب است ؟ آیا از اهل سنت اند ؟ آیا اهل سنت از آنان بیزارند ؟ آیا ....

مطالبی که درصدد بررسی ان هستیم عبارتند از جمله:
1- ابن تیمیه کیست؟
2- وهابی کیست ؟
3- وهابیت چیست ؟
4- نظر علمای اهل سنت درباره و هابیت
5- عقائد وهابیت چیست؟
,…
1- وهابی کیست؟
وهابی کسیاست که خود را پیرو ابن تیمیه می داند.
دراینجا قبل ازبررسی فرقه وهابیت مناسب است بدانیم . ابن تیمیه که بود وچه فکری داشت؟
ابن تیمیه کیست؟
نام:احمدتقي الدين ابوالعباس بن عبدالحليم بن عبدالسلام بن عبدالله بن ابي القاسم الخضربن محمدبن الخضربن علي بن عبدالله بنتيميهالحراني الدمشقی الحنبلی

لقب: ابن تيميه؛ در مورد لقبش دو قول است:
الف: ملقب شد به اين اسم زيرا مادرجدش (تيميه) نام داشت. از اسامينزديک تبوک
ب: (أن جده الخامس محمد بن الخضرحج علی درب تیماء، فرأی هناک طفله، فلمارجع؛ وجد امراته قد ولدت له بنتا، فقال: یا تیمیه- نسبه الی تیماء،بالدهب القرب منتبوک(1)
کنیه: ابیالعباس
تولد: در روز دوشنبه؛ 12ربيع الاول سال 661 هجري قمري در حران (یکیازشهرهای شام قدیم و ترکیهامروز است) متولد شد. پدر ابن تیمیه 9 فرزندداشت، که همه آنان پسر بودند. که ابن تیمیه بعد از برادرش بدر الدینابوالقاسم(717 متوفی) دومینفرزند خانواده بود.ابن تیمیهفردیتندخودر بحث و گفتگوبود.
محل و زمان وفاتش: زندان دمشق؛ شب 22ذيالعقده در سال728 هجري قمري لازم بهذکر می باشد که او هیچگاه ازدواج نکرد.
اوچون عقاید وآرایی بر خلاف معتقدات عموم فرقه های اسلامی اظهار می داشت،پیوسته با مخالفت علمای دیگر مواجه بود به عقیدهمحققین.
همین عقاید ابنتیمیه است که بعدا اساس معتقدات وهابیان را تشکیلداد. وقتی ابن تیمیه عقاید خودرا آشکار ساخت و در این زمینه کتابهایی را منتشر نمود؛ از طرفعلمای اسلام و در رأس آنان علمای اهل سنت، برایجلوگیری از انتشار موردفشارقرار گرفت.

افکار ابن تيميه
ابنتيميه نه تنها با نوشته‌ها وفعاليتهايش دردي را از جامعه اسلامي دوانکرد، بلکه با مطرح کردن يک سري افکار خلاف عقايد عامه مسلمين وخلافعواطف ديني و احساسات مذهبيمسلمانان اختلافات و جناياتي را پايه ريزي کردکه تا امروز جهان اسلام را به تلاشي و تفرقه وناهنجاري دچار کرده است؛چوننظرات او مخالف عقائد مسلمانان بود؛ لذا علماء معاصرش درصددجلوگيرياز افکار انحرافي اوبرآمدند، و بر عليه او اعلام جنگ کرده حکم به فسق وانحرافش کردندايناعلام مخالفتبه طور کلي در دو جبهه انجام شد:
1- تأليف کتب و نوشتن ردّبرافکار و عقائدوي
2- صدور حکم و فتوا بر عليه وي،که از جمله مي‌توان قاضي القضاة مصر «بدرالدين جماعه» را نام برد،ايشان درباره ابن تيميه و افکار او اين چنيننوشته است: (زيارت پيامبر صلّي اللّه عليه و آله يک سنت مستحب است وعلماءبر آن اتفاق نظر دارند، وهر کس آن را حرام بداند لازم است علماء او را ازاين طرز تفکر بر حذر دارند، تا دست بردارد. و اگرقبول نکرد بايد حبس شودو رسوايخاص و عام شود.) حال تصور کنيد شخصي که اين ارزش افکارش است،خودسردمدار مکتبي شود؛ مکتبي که مي‌خواهد در آيندهبر حرمين و ام القراياسلامحاکم شود، آنوقت چه مشکلاتي براي جهان اسلام ايجاد خواهد کرد!

رئوس عقائدابن تيميه
1- بايد خدا را با صفات خبريه و به همان معاني لغوي اش و بدون تصرف توصيفکرد، مانند استواء بر عرش، و اينکه داراي دست است؛ و داراي صعود ونزولاست.
2- بار سفربستن جهت زيارت پيامبر و تعظيمآن حضرت حرام است، و اين بدان جهت است که منجربه شرک مي‌شود.!!
3- توسل به اولياء و صالحين حرام است.
4- استغاثه به اولياء خدا و خواندن آنها حرام است.
5- بنا بر قبرهاوتعمير آنها حراماست.
6- بيشتر از آن فضائلي که در صحاح و سنن در حق علي و آل علي آمده صحيحنيست.

با توجه به مسائلي که اومطرح کرده است، انسان به اين نتيجه مي‌رسدکه ابن تيميه درصدد محو تمام ارتباطات معنوي بين يک مسلمان و اولياءخدابوده است، خصوصاً ارتباط يکمسلمان با پيامبر اسلام صلّي اللّه عليه آله واهل بيت گرامي اش، و اين همان چيزي است که دشمناناز صدر اسلام و خصوصاًبعد ازرحلت رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله در پي آن بوده اند.
ابن تیمیهمی گوید: کسانی که به دین اسلامپایبند نیستند دو دسته اند: یاکافرند یا منافق و مردم پس از هجرت پیامبر(ص) تا کنون سه طبقه هستند: «مومن و کافر و منافق» سپس او خون غیر مومن (کافرومنافق) را حلال شمرده وحتی دراین راه دسته دیگری از مسلمانان مانند شیعه دوازده امامی که ازشیوه او پیروی نمی کنند؛ را نیز در زمره منافقان وکافران قرار می دهد.
ابنتیمیه از نظر شرعی قتل و سلب واغتصاب و مصادره اموال و آزار و کودکان و.... فرقه هایی مانند شیعه که از او پیروی نمی کنند را حلال اعلام کرده است.
…. ادامه دارد ..
پینوشت:
1-شرح العقیده الاصفهانیه ص5- مکتبه الرشد
ادامه دارد................

ویرایش توسط حسین تبار : 20-02-2011 در ساعت 14:19
حسین تبار آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 5 Users Say Thank You to حسین تبار For This Useful Post:
قدیمی 20-02-2011, 18:16   #2
کاربر فعال
 
Mahyar آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 228
Thanks: 2
Thanked 239 Times in 111 Posts
پیش فرض

سوره فرقان:
و پيامبر [درقيامت‏] مى گويد: پروردگارا همانا قــوم مــن(عربستانی ها- وهابی ها)اين قرآن را متروك گذاشتند_30


Mahyar آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 4 Users Say Thank You to Mahyar For This Useful Post:
قدیمی 20-02-2011, 20:44   #3
سه دنگ سایت به نامشه
 
Redemption آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Sep 2009
محل سکونت: بوشهر
نوشته ها: 2,611
Thanks: 1,934
Thanked 7,694 Times in 2,329 Posts
پیش فرض

کلمه وهابی از اسم محمدبن عبدالوهاب که بزرگترین شاگرد ابن تیمیه و در واقع گردآوری کننده آرا و عقاید استاد خودش هست گرفته شده... هرچند خودش هم بعضی عقاید خاص رو به این مکتب اضافه کرده...

در واقع اگر محمدابن عبدالوهاب نبود تا الان اسم و رسم چندانی هم از وهابیت به جا نمونده بود

امضای Redemption

یه عمریه تو هیئتا سینه زن و گریه کنم

خدا خودش خوب میدونه، دل از حسین نمی کنم


به یاد آسید جواد ذاکر


ویرایش توسط Redemption : 20-02-2011 در ساعت 21:09
Redemption آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 4 Users Say Thank You to Redemption For This Useful Post:
قدیمی 20-02-2011, 21:02   #4
کاربر آشنا
 
azAtaZ آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2011
محل سکونت: زیر ابر رحمت خدا
نوشته ها: 105
Thanks: 467
Thanked 256 Times in 80 Posts
پیش فرض

خوبه فاصله ی زمانی محمد بن عبدالوهاب با ابن تیمیه علیه اللعنة را بگویید تا کسی دچار اشتباه نشود.

* * *
وهابیت بر سر دو راهی

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
صفحات : 197
حجم : 790 کیلوبایت
* * *
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
* * *
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]


امضای azAtaZ
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای
فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد


میدونم هزار بار اینا رو شنیدی ولی بازم میگم...

* بهت بگن دیوونه بهتره تا بفهمن عاقلی
* بیشتر چیزای خوشگل را آدمای زشت میسازند
* یه رفیق خوب باید مثل یه دیوار محکم و بلند باشه تا هم بشه بهش تکیه داد هم از سایش استفاده کرد
* توقع کمتر زندگی بهتر
* حسود و بدبین فقط خودشان رنج میبرند






azAtaZ آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to azAtaZ For This Useful Post:
قدیمی 20-02-2011, 21:13   #5
سه دنگ سایت به نامشه
 
Redemption آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Sep 2009
محل سکونت: بوشهر
نوشته ها: 2,611
Thanks: 1,934
Thanked 7,694 Times in 2,329 Posts
پیش فرض

محمدبن عبدالوهاب در سال ۱۱۱۵ در شهر [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] از توابع [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] دیده به جهان گشود. پدر وی، عبدالوهاب از قضات آن شهر به شمار می‌رفت. محمد، فقه [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] را در زادگاه خود آموخت. سپس برای تکمیل معلومات رهسپار مدینهٔ منوره شد و در آنجا به تحصیل حدیث و فقه پرداخت.
در دوران تحصیل در [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]، گه‌گاه مطالبی بر زبانش جاری می‌شد که از عقایدی خاص حکایت داشت، چندان که اساتید وی نسبت به آینده‌اش نگران شده و می‌گفتند: اگر این فرد به تبلیغ بپردازد گروهی را گمراه خواهد کرد. (۱)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

چندی بعد، محمدبن عبدالوهاب مدینه را به سوی نقاط دیگر ترک کرد و چهار سال در بصره و پنج سال در بغداد و یکسال در کردستان و دو سال در همدان اقامت گزید. اندک زمانی نیز رحل اقامت در اصفهان و قم افکند و آنگاه از طریق بصره آهنگ احساء کرد و از آنجا به «حُرَیمله» اقامتگاه پدرش رفت.
تا زمانی که پدرش در قید حیات بود وی کمتر سخن می‌گفت. تنها گاه میان او و پدرش نزاعی در می‌گرفت. ولی پس از درگذشت پدر به سال ۱۱۵۳ ق، پرده از روی عقاید خود برداشت. (۲)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
تبلیغات محمد بن عبدالوهاب در شهر حریمله افکار عمومی را برآشفت، به گونه‌ای که ناچار شد آنجا را به عزم اقامت در عیینه (زادگاهش) ترک کند. در عیینه با حاکم وقت، عثمان بن معمر، تماس گرفت و دعوت جدید خود را با او در میان نهاد و قرار شد که او با پشتیبانی حاکم، آیین خود را تبلیغ کند. ولی طولی نکشید فرمانروای احساء که مقامی برتر از حاکم عیینه داشت عمل عثمان را ناروا شمرد و دستور داد هرچه زودتر محمد بن عبدالوهاب را از شهر عیینه بیرون کند.
بنابراین وی ناچار شد نقطهٔ سومی را به نام درعیه برای اقامت برگزیند که [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] (جد [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]) بر آن حکومت می‌کرد. او دعوت خود را با حاکم درعیه در میان نهاد و هردو پیمان بستند که رشتهٔ دعوت از آنِ محمد بن عبدالوهاب و زمام حکومت در دست محمد بن سعود باشد. برای استحکام این روابط، ازدواجی نیز بین دو خانواده صورت گرفت.
محمد بن عبدالوهاب تبلیغ خود را در پرتو قدرت حاکم آغاز کرد. به زودی هجوم به قبایل اطراف و شهرهای نزدیک شروع شد و سیل غنایم از اطراف و اکناف به شهر درعیه که شهر فقیر و بدبختی بود، سرازیر گشت. این غنایم چیزی جز اموال مسلمانان منطقهٔ نجد نبود که با متهم شدن به شرک و بت‌پرستی، اموال و ثروتشان بر سپاه محمد بن عبدالوهاب حلال شده بود تا آنجا که آلوسی که خود تمایلات [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] دارد، از مورخی به نام ابن بُشر نجدی چنین نقل می‌کند:
«من در آغاز کار، شاهد فقر و تنگدستی مردم درعیه بودم ولی بعداً این شهر در زمان سعود (نوهٔ محمد بن سعود) به صورت شهری ثروتمند درآمد، تا آنجا که سلاحهای مردم آن، با زر و سیم زینت یافته بود. بر اسبان اصیل و نجیب سوار می‌شدند و جامه‌های فاخر در بر می‌کردند و از تمام لوازم ثروت بهره‌مند بودند، به حدی که زبان از شرح آن قاصر است.»(۳)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
دو چیز به انتشار دعوت محمد بن عبدالوهاب در میان اعراب بادیه‌نشین نجد کمک کرد: ۱. حمایت سیاسی و نظامی آل سعود. ۲. دوری مردم نجد از تمدن و معارف و حقایق اسلامی.
جنگ‌هایی که وهابیان در نجد و خارج از نجد (همچون حجاز و یمن و شام و عراق) می‌کردند، جاذبه‌ای دل‌فریب داشت: ثروت هر شهری که با قهر و غلبه بر آن دست می‌یافتند، بر مهاجمین حلال بود، اگر می‌توانستند آن را جزو متصرفات و املاک خود قرار می‌دادند و در غیر این صورت به غنایمی که به دست آورده بودند، اکتفا می‌کردند. (۴)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
هر اندیشهٔ نوظهوری _ خاصه اگر در پوشش «توحید» عرضه شود _ در روزهای نخست توجه مردم را به خود جلب می‌کند، خاصه در جایی که مردم آن از علم و دانش دور باشند. روزی که محمد بن عبدالوهاب کار خود را در نقاب دعوت به توحید و مبارزه با شرک آغاز کرد، برخی از شخصیت‌های نجد و یمن به سوی وی اقبال کردند. برای نمونه زمانی که موج دعوت او به یمن رسید امیر محمد بن اسماعیل (۱۰۹۹- ۱۱۸۶) مؤلف کتاب «سبل السلام فی شرح بلوغ المرام» قصیده‌ای بلند بالا در مدح محمدبن عبدالوهاب سرود که مطلع آن چنین بود:
سلامٌ علی نجدٍ و من حلَّ فی نجد و ان کان تسلیمی علی البُعد لایُجدی
یعنی: درود بر نجد و کسی که در آن قرار دارد، هرچند درود من از این راه دور سودمند نیست
ولی همو، هنگامی که خبرهای ناگواری از قتل و غارت وهابیان را دریافت کرد و فهمید که محمدبن عبدالوهاب به تکفیر مسلمانان پرداخته و برای مال و جان آنها بهایی قایل نیست، از سرودهٔ پیشین خود پشیمان گشت و قصیده‌ای نو سرود که با این بیت آغاز می‌شد:
رَجَعت عن القول الذی قلت فی النجدی و قد صح لی عنه خلاف الذی عندی (۵)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
یعنی: من از گفتار پیشین خود در حق آن مرد نجدی بازگشتم، زیرا خلاف آنچه دربارهٔ وی می‌پنداشتم برایم ثابت شد.
کشتار وهابیان در عتبات عالیات به راستی صفحه‌ای سیاه در تاریخ [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] است. [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] که از نویسندگان [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] است می‌نویسد: در سال ۱۲۱۶ ق. امیر سعود با قشون بسیار متشکل از مردم نجد و عشایر جنوب و [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و دیگر نقاط، به قصد [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] حرکت کرد. وی در ماه ذی القعده به شهر [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] رسید و آنجا را محاصره کرد.
سپاهش برج و باروی شهر را خراب کرده، به زور وارد شهر شدند و بیشتر مردم را که در کوچه و بازار و خانه‌ها بودند به قتل رساندند. سپس نزدیک ظهر با اموال و غنایم فراوان از شهر خارج شدند و در نقطه‌ای به نام [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] آمدند. خمس اموال غارت شده را خود سعود برداشت و بقیه، به نسبت هر پیاده یک سهم و هر سواره دو سهم، بین مهاجمین تقسیم شد.(۶)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]، مورخ [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]، دربارهٔ حملات وهابیان به [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] می‌نویسد: در سال ۱۲۲۰ سعود با سپاهی انبوه از نجد و اطراف آن، به بیرون مشهد معروف در عراق (مقصود، نجف اشرف است) فرود آمد و سپاه خود را در اطراف شهر پراکنده ساخت. وی دستور داد باروی شهر را خراب کنند ولی سپاه او زمانی که به شهر نزدیک شدند به خندق عریض و عمیقی برخوردند که امکان عبور از روی آن وجود نداشت. در جنگی که بین طرفین رخ داد، بر اثر تیراندازی از باروهای شهر، جمعی از سپاهیان سعود کشته شدند و بقیهٔ آنها از گرد شهر عقب نشسته به غارت روستاهای اطراف پرداختند. (۷)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
ممکن است تصور شود که وهابیان تنها بلاد شیعه‌نشین را مورد تاخت و تاز خود قرار می‌دادند. ولی این تصور به هیچ‌وجه درست نیست و باید گفت کلیهٔ مناطق مسلمان‌نشین حجاز و عراق و شام، آماج حملات آنها قرار داشت و تاریخ در این مورد، از هجوم‌های وحشیانه‌ای گزارش می‌دهد که مجال شرح همهٔ آنها در این مختصر نیست. نمونه‌وار به یک مورد اشاره می‌کنیم:
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] در خصوص فتح طائف به دست وهابیان می‌نویسد: از زشت‌ترین کارهای وهابیان، قتل عام مردم است که بر صغیر و کبیر رحم نکردند. طفل شیرخوار را بر روی سینهٔ مادرش سر می‌بریدند. جمعی را که مشغول فراگرفتن قرآن بودند همه را کشتند.
چون در خانه‌ها کسی باقی نماند به دکانها و مساجد رفتند و هر که بود، حتی گروهی که در حال رکوع و سجود بودند، کشتند. کتابها را که در میان آنها تعدادی مصحف شریف ([فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]) و نسخه‌هایی از صحیح بخاری و مسلم (از معتبرترین کتابهای حدیثی در نزد اهل سنت) و دیگر کتب حدیث و فقه بود در کوچه و بازار افکندند و آنها را پایمال کردند. این واقعه در سال ۱۲۱۷ اتفاق افتاد. (۸)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
وهابیان پس از قتل عام [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]، نامه‌ای به علمای مکه نوشته و آنان را به آیین خویش دعوت کردند. سپس صبر کردند تا ایام حج منقضی شد و حاجیان از مکه بیرون رفتند، آنگاه قصد مکه نمودند.
به نوشتهٔ شاه فضل رسول قادری (هندی)، علمای مکه در کنار کعبه گرد آمدند تا به نامهٔ وهابیان نجد پاسخ گویند، در حین گفتگو و مشاورهٔ آنان، ناگهان جمعی از ستمدیدگان طائف داخل مسجدالحرام شدند و آنچه را بر آنان گذشته بود، بیان داشتند و در میان مردم شایع شد که وهابیان به مکه آمده و کشتار خواهند کرد.
مردم مکه سخت در وحشت و اضطراب افتادند، چندان که گویی قیامت برپا شده‌است. علما اطراف منبر (در مسجدالحرام) جمع شدند. ابوحامد خطیب به منبر رفت و نامهٔ وهابیان و جواب علما در رد عقاید آنان را قرائت کرد. آنگاه خطاب به علما وقضات و ارباب فتوا گفت: گفتار نجدیان را شنیدید و عقایدشان را دانستید.
دربارهٔ آنان چه می‌گویید؟ همهٔ علما و مفتیان مذاهب اربعهٔ اهل سنت، از مکهٔ مشرفه و سایر بلاد اسلامی که برای ادای مناسک حج آمده بودند، به کفر وهابیان حکم کردند و بر امیر مکه واجب دانستند به مقابلهٔ با آنان بشتابد و افزودند که بر مسلمین واجب است او را یاری کنند و با وی درجهاد شرکت نمایند و هرکس بدون عذر، تخلف کند، گنهکار بوده و هرکس در این راه شرکت کند مجاهد و در صورت کشته شدن شهید خواهد بود. در این امر، اتفاق نظر بود و فتوای مزبور را نوشتند و همه مهر کردند..... (۹)[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]


اسناد

۱) جمیل الصدقی الزهاوی، الفجر الصادق، ص ۱۷؛ سید احمد زینی الدحلان، فتنة الوهابیة ص۶۶
۲) آلوسی، تاریخ نجد، (صص) ۱۱۱-۱۱۳
۳) تاریخ ابن بشر نجدی: ۱/۲۳
۴) جزیرة العرب فی القرن العشرین ص ۳۴۱
۵) کشف الارتیاب، سید محسن امین ص۸
۶) تاریخ المملکة العربیة السعودیة: ۳/۷۳
۷) عنوان المجد فی تاریخ نجد: ۱/۳۳۷
۸) الفجر الصادق ص ۲۲.
۹) سیف الجبار المسلول علی الاعداء، شاه فضل رسول قادری، استانبول ۱۳۹۵ ق، ص۲ به بعد.
اعتقادات

شیخ محمد عبدالوهاب خود را پیرو و مرید [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]، از علمای مشهور و پر اعتبار اهل تسنن می‌دانست.[[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]]
حرکت وهابیت با [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] به مخالفت برخاست. شیخ محمد عبدالوهاب تنها به [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] اعتقاد داشت و بر خلاف نظام موجود آنزمان که برمبنای وجود واسطه و یا «[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]» بین خالق و مخلوق خلق شده بود، واسطه قرار دادن اشخاص و بندگان خدا را [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] به [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] مطلق در [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] می‌دانست.
گفتنی است هم اکنون اکثریت مردم [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] خود را [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و پیرو عقاید شیخ محمد عبدالوهاب می‌دانند.


[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

امضای Redemption

یه عمریه تو هیئتا سینه زن و گریه کنم

خدا خودش خوب میدونه، دل از حسین نمی کنم


به یاد آسید جواد ذاکر

Redemption آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to Redemption For This Useful Post:
قدیمی 20-02-2011, 23:29   #6
کاربر فعال
 
حسین تبار آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2010
نوشته ها: 269
Thanks: 47
Thanked 752 Times in 233 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط azataz نمایش پست ها
خوبه فاصله ی زمانی محمد بن عبدالوهاب با ابن تیمیه علیه اللعنة را بگویید تا کسی دچار اشتباه نشود.
با تشکر از حضور وتوضیحات دوستان

نگاهي كوتاه به تاريخچه وهابيت
محمد بن عبد الوهاب التمیمی (۱۰۸۲-۱۱۷۰)هجری خورشیدی،( ۱۱۱۵-۱۲۰۶ هجری قمری، ) ) ۱۷۰۳-۱۷۹۱ میلادی ) بنیانگذار دیدگاه جدیدی در مذهب سنی حنبلی است که بعدها به نام وهابیت در میان مسلمانان و علمای سنی عربستان سعودی ریشهگرفت.
محمدبن عبدالوهاب در سال ۱۱۱۵قمری در شهرعُیَینه از توابع نجد دیده به جهان گشود. پدر وی، عبدالوهاب از قضات آن شهر به شمارمی‌رفت. محمد، فقه حنبلی را در زادگاه خود آموخت. سپس برای تکمیل معلومات رهسپارمدینهٔ منوره شد و در آنجا به تحصیل حدیث و فقه پرداخت.
در دوران تحصیل در مدینه، گهگاه مطالبی بر زبانش جاری می‌شد که ازعقایدی خاص حکایت داشت، چندان که اساتید وی نسبت به آینده‌اش نگران شده و می‌گفتند: اگر این فرد به تبلیغ بپردازد گروهی را گمراه خواهد کرد. (۱)
چندی بعد، محمدبن عبدالوهاب مدینه را به سوی نقاط دیگر ترک کرد و چهارسال در بصره و پنج سال در بغداد و یکسال در کردستان و دو سال در همدان اقامت گزید. اندک زمانی نیز رحل اقامت در اصفهان و قم افکند و آنگاه از طریق بصره آهنگ احساءکرد و از آنجا به «حُرَیمله» اقامتگاه پدرش رفت.
تا زمانی که پدرش در قید حیات بود وی کمتر سخنمی‌گفت. تنها گاه میان او و پدرش نزاعی در می‌گرفت. ولی پس از درگذشت پدر به سال۱۱۵۳ق، پرده از روی عقاید خود برداشت. (۲)
تبلیغاتمحمد بن عبدالوهاب در شهر حریمله افکار عمومی را برآشفت، به گونه‌ای که ناچار شدآنجا را به عزم اقامت در عیینه (زادگاهش) ترک کند. در عیینه با حاکم وقت، عثمان بنمعمر، تماس گرفت و دعوت جدید خود را با او در میان نهاد و قرار شد که او باپشتیبانی حاکم، آیین خود را تبلیغ کند. ولی طولی نکشید فرمانروای احساء که مقامی برتر از حاکم عیینه داشت عمل عثمان را ناروا شمرد و دستور داد هرچه زودتر محمد بن عبدالوهاب را از شهر عیینه بیرون کند.
بنابراین ویناچار شد نقطهٔ سومی را به نام درعیه برای اقامت برگزیند که محمد بن سعود (جد آلسعود) بر آن حکومت می‌کرد. او دعوت خود را با حاکم درعیه در میان نهاد و هردو پیمانبستند که رشتهٔ دعوت از آنِ محمد بن عبدالوهاب و زمام حکومت در دست محمد بن سعودباشد. برای استحکام این روابط، ازدواجی نیز بین دو خانواده صورتگرفت.
محمد بن عبدالوهاب تبلیغ خود را در پرتو قدرت حاکم آغاز کرد.به زودی هجوم به قبایل اطراف و شهرهای نزدیک شروع شد و سیلغنایم از اطراف و اکناف به شهر درعیه که شهر فقیر و بدبختی بود، سرازیر گشت. اینغنایم چیزی جز اموال مسلمانان منطقهٔ نجد نبود که با متهم شدن به شرک و بت‌پرستی،اموال و ثروتشان بر سپاه محمد بن عبدالوهاب حلال شده بود تا آنجا که آلوسی که خودتمایلات وهابی‌گری دارد، از مورخی به نام ابن بُشر نجدی چنین نقل می‌کند:من در آغازکار، شاهد فقر و تنگدستی مردم درعیه بودم ولی بعداً این شهر در زمان سعود (نوهٔمحمد بن سعود) به صورت شهری ثروتمند درآمد، تا آنجا که سلاحهای مردم آن، با زر وسیم زینت یافته بود. بر اسبان اصیل و نجیب سوار می‌شدند و جامه‌های فاخر در برمی‌کردند و از تمام لوازم ثروت بهره‌مند بودند، به حدی که زبان از شرح آن قاصراست.(۳)

نشر عقیده عبدالوهاب
دو چیز به انتشار دعوت محمد بن عبدالوهاب در میان اعراب بادیه‌نشین نجد کمک کرد:
1- حمایت سیاسی و نظامی آل سعود
۲- دوری مردم نجد از تمدن و معارف و حقایق اسلامی.
جنگ‌هایی که وهابیان در نجد وخارج از نجد (همچون حجاز و یمن و شام و عراق) می‌کردند، جاذبه‌ای دل‌فریب داشت: ثروت هر شهری که با قهر و غلبه بر آن دست می‌یافتند، بر مهاجمین حلال بود، اگرمی‌توانستند آن را جزو متصرفات و املاک خود قرار می‌دادند و در غیر این صورت بهغنایمی که به دست آورده بودند، اکتفا می‌کردند. (۴)

کشتار بی رحمانه وهابیون
کشتار وهابیان در عتبات عالیات بهراستی صفحه‌ای سیاه در تاریخ اسلام است. صلاح‌الدین مختار که از نویسندگان وهابیاست می‌نویسد: در سال ۱۲۱۶ ق. امیر سعود با قشون بسیار متشکل از مردم نجد و عشایرجنوب و حجاز و تهامه و دیگر نقاط، به قصد عراق حرکت کرد. وی در ماه ذی القعده بهشهر کربلا رسید و آنجا را محاصره کرد.
سپاهش برج وباروی شهر را خراب کرده، به زور وارد شهر شدند و بیشتر مردم را که در کوچه و بازارو خانه‌ها بودند به قتل رساندند. سپس نزدیک ظهر با اموال و غنایم فراوان از شهرخارج شدند و در نقطه‌ای به نام ابیض گرد آمدند. خمس اموال غارت شده را خود سعودبرداشت و بقیه، به نسبت هر پیاده یک سهم و هر سواره دو سهم، بین مهاجمین تقسیمشد.(۶)

محل نشآت گيري وهابيتمنطقه اي به نام نجد (مكان مدعي دروغين پيامبري يعني مسيلمه كذاب ) است. محلي كه پيامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) در مورد ان فرمود : در سرزمين نجد بلاها و فتنه هايي بوجود خواهدامد واز انجا شاخ شيطا ن اشكارخواهد گشت.
پدر بزرگ محمد بن عبدالوهاب ، سليمان تميمي ، چوپاني فقير بود. وي يك شب خواب مي بيند كه از او شعلههاي اتش خارج و بر روي زمين پخش شده وهر كس را كه مقابلش بيايد مي سو زاند.درتعبيرخواب به او گفتند : از نسل تو پسري بدنيا خواهد امد كه قدرتمند شده وافراديادي را هلاك خواهد كرد.بالاخره نوه او بدنيا امد .نامش محمد گذاشته شد .پدرشعبدالوهاب ، مردي عابد وعالم وبر مذهب حنبلي بود.

پینوشت:
1- جمیل الصدقی الزهاوی، الفجر الصادق، ص۱۷/ سید احمد زینی الدحلان، فتنة الوهابیة ص۶۶
2- آلوسی، تاریخ نجد،ص۱۱۱-۱۱۳
۳- تاریخ ابن بشر نجدی۱/۲۳
۴- جزیرة العرب فی القرن العشرین ص۳۴۱
5- تاریخ المملکة العربیة السعودیة: ۳/۷۳
م .م

ویرایش توسط حسین تبار : 20-02-2011 در ساعت 23:32
حسین تبار آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 20-02-2011, 23:42   #7
کاربر فعال
 
حسین تبار آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2010
نوشته ها: 269
Thanks: 47
Thanked 752 Times in 233 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط azataz نمایش پست ها
خوبه فاصله ی زمانی محمد بن عبدالوهاب با ابن تیمیه علیه اللعنة را بگویید تا کسی دچار اشتباه نشود.
با توجه به اسناد فوق الذکر :
ابن تیمیه در روز دوشنبه؛ 12ربيع الاول سال 661 هجري قمري .بدنیا اومد و در 717 ه قمری وفات یافت.
محمد بن عبد الوهاب درسال ۱۱۱۵ -هجری قمری، متولد ودر سال ۱۲۰۶ وفات یافت .
بنابراین بین تولد ابن تیمیه و محمد بن وهاب حدود 454 سال فاصله است.
حسین تبار آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 21-02-2011, 11:11   #8
کاربر آشنا
 
azAtaZ آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2011
محل سکونت: زیر ابر رحمت خدا
نوشته ها: 105
Thanks: 467
Thanked 256 Times in 80 Posts
پیش فرض

علامه ی حلی کتاب منهاج الکرامة در رابطه با امامت و خلافت امام علی علیه السلام نوشتند چون این کتاب سر و صدای زیادی کرده بود ، ابن تیمیه هم منهاج السنة النبویة فی نقض دعاوی الرافضة و القدریة (به قول وهابیت شاهکار ابن تیمیه ) در رد این کتاب نوشت .
من کتاب ابن مطهر حلی را در این پست میگذارم ، ابن تیمیه در جواب دادن به آن کار خاصی نکرد و هنوز هم دلایل علامه ابن مطهر حلی کاربرد دارد.

* * *

منهاج الكرامة
في معرفة الإمامة

تأليف
الحسن بن يوسف بن المطهر (العلامة الحلي)

تحقيق
الأستاذ عبد الرحيم مبارك



تحمیل الکتاب


* * *
قرائة
azAtaZ آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 21-02-2011, 11:16   #9
کاربر آشنا
 
azAtaZ آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2011
محل سکونت: زیر ابر رحمت خدا
نوشته ها: 105
Thanks: 467
Thanked 256 Times in 80 Posts
پیش فرض

کتاب زیر اثبات خیانت و ظلم ابن تیمیه در انکار فضائل مولی الموحدین علی علیه السلام است .
نام : افکار ابن تیمیه در بوته ی نقد
به تألیف سید علی حسینی میلانی
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
* * *
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
azAtaZ آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to azAtaZ For This Useful Post:
قدیمی 21-02-2011, 11:41   #10
اگه نباشه جاش خالی می مونه
 
ali20 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: لطفا پارک نفرمایید.!!!!
نوشته ها: 394
Thanks: 184
Thanked 595 Times in 203 Posts
پیش فرض

نقل قول:
1- بايد خدا را با صفات خبريه و به همان معاني لغوي اش و بدون تصرف توصيفکرد، مانند استواء بر عرش، و اينکه داراي دست است؛ و داراي صعود ونزولاست.
بسم الله الرحمن الرحیم

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
آیه 7 سوره ال عمران



او کسی است که این کتاب (آسمانی) را بر تو نازل کرد، که قسمتی از آن، آیات «محکم» [= صریح و روشن‌] است؛ که اساس این کتاب می‌باشد؛ (و هر گونه پیچیدگی در آیات دیگر، با مراجعه به اینها، برطرف می‌گردد.) و قسمتی از آن، «متشابه» است [= آیاتی که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفی در آن می‌رود؛ ولی با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها آشکار می‌گردد.] اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه‌انگیزی کنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسیر (نادرستی) برای آن می‌طلبند؛ در حالی که تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمی‌دانند. (آنها که به دنبال فهم و درکِ اسرارِ همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهی) می‌گویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمی‌شوند (و این حقیقت را درک نمی‌کنند).

امضای ali20



خداوند مهربان به یکی از پیغمبرین فرمود :
اگر بندگانم می دانستند با چه اشتیاقی منتظر آنها هستم تا به سمتم بیایند و بازگشت کنند . جانشان همان لحظه بند بند و تکه تکه می شد
ali20 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to ali20 For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
چیست, وهابی, وهابیت, کیست؟, ؟


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با عصام العماد (وهابی ای که به مذهب تشیع گرویده است) monji_2008 وهابیت 3 09-10-2014 15:01
درد و دل با شهدا محبّ الزهراء جبهه و جنگ 58 18-07-2014 01:06
عرفان و شبه عرفان محسن رحمتی عرفان 0 12-12-2010 09:18
حمایت سایت‌های وهابی از سایت «مولوی عبدالحمید» monji_2008 وهابیت 0 25-10-2010 09:43
درگيري وهابيت با مردگان! monji_2008 اخبار جهان اسلام 0 28-09-2010 17:40

TwitterFacebookGoogle Plushttp://www.nooreaseman.ir/p/blog-page_6643.htmlRSS Feedتبادل لينك

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 18:53 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1