شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > ادیان ، مذاهب و فرق دیگر > جريان هاي نوظهور و روشن فکری دینی


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 22-11-2010, 10:39   #1
مدیر بازنشسته
 
monji_2008 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 1,829
Thanks: 485
Thanked 2,677 Times in 1,038 Posts
Thumbs up فرقه شیخیه چيست و بنیان گذار آن کيست؟

پرسش:در مورد شیخیه و شیخ احمد احسائی توضیحی بدهید
پاسخ:
پاسخ اجمالی:
"شیخیه" فرقه‏ای است که مؤسس آن شیخ احمد احسائی است.
شیخ احمد در سال 1166 ق، در احساء متولد گردید و در سال 1186 به کربلا رفت و از محضر علمای شیعه استفاده نمود. او در سفر خود به ایران به منظور زیارت امام رضا (ع) در یزد ساکن گردید و چندی بعد به دعوت فتحعلی شاه به تهران رفت و سپس به دعوت محمد علی میرزا در کرمانشاهان مسکن گزید و بعد از مرگ محمد علی میرزا به قزوین رفت. در آن جا بود که به خاطر ابراز برخی عقاید، مورد تکفیر علمای شیعه قرار گرفت و به ناچار ایران را به قصد عراق و آن را جا به قصد موطن خود ترک کرد و در همین سفر در نزدیکی مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع دفن گردید.
از اعتقادات اوست:
1. ائمه علل اربعه (چهارگانه) عالم می‏باشند.
2. معرفت رکن رابع (که همانا شیوخ و بزرگان شیخیه می‏باشند) در کنار معرفت خدا و پیامبران و ائمه به عنوان اصول دین شمرده می‏شوند.
3. قرآن کلام نبی (ص) است.
4. امام عصر (ع) در عالمی روحانی که غیر از این عالم مادی است، زندگی می‏کند.
5. رکن رابع، نایب خاص امام عصر (ع) است و او هم از این مقام برخوردار است و... .
نکته حائز اهمیت این است که: این اعتقادات زمینه را برای زایش فرقه‏ی کشفیه و در ادامه‏ی آن، پیدایش بابیه و بهاییه فراهم کرد و کار به جایی رسید که عده‏ای به رکن بودن خود بسنده نکنند و ادعای مهدویت و در نهایت ادعای الوهیت نمایند.

پاسخ تفصیلی:
تاریخ شیخیه
مؤسس این فرقه شیخ احمد احسائی است. او در سال 1166 ه ق در احساء[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] متولد شد و در سال 1186 ق، به کربلا رفت و در حوزه‏ی درس عده‏ای از علمای شیعه، مثل آقا باقر بهبهانی، صاحب ریاض، سید مهدی بحرالعلوم و شیخ جعفر کاشف الغطاء حاضر گردید.
او علاوه بر فقه و اصول و حدیث در طب و نجوم و ریاضیات و علم حروف و اعداد و طلسمات و فلسفه هم مطالعاتی داشت.
در سال 1209 ق، به دلیل بروز وبا به احساء بازگشت و در سال 1212 ق، دوباره به عتبات مراجعت کرد و سپس بصره را مسکن دایمی خویش قرار داد و در سال 1221 ق، به قصد زیارت امام رضا (ع) رهسپار خراسان شد و از آن جا به یزد رفت و بنا به درخواست مردم یزد در آن جا سکونت گزید و در آن جا شهرت بسیاری کسب نمود.
چندی بعد به دعوت فتحعلی شاه قاجار به تهران رفت و مورد احترام بسیار قرار گرفت[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و سپس محمد علی میرزا فرزند فتحعلی شاه، او را به کرمانشاهان دعوت کرد و از وی تجلیل بسیار نمود[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و تا وفات محمد علی میرزا در همان جا بود و سپس به قزوین رفت و مورد استقبال علمای آن جا قرار گرفت و در قزوین به اقامه‏ی نماز جماعت در مسجد شاه قزوین، و تدریس در مدرسه ی صالحیه اشتغال داشت، ولی به دلیل برخی از عقایدش از طرف ملا محمد تقی برغانی که از علمای بزرگ قزوین بود، تکفیر شد و حکم او مورد قبول علمای شیعه در ایران و عراق و سایر مراکز شیعه قرار گرفت.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
بعد از آن، قزوین را به قصد مشهد ترک گفت و سرانجام بعد از ایران به عراق و از آن جا رهسپار موطن خود شد و پیوسته در مسیر راه با بی‏اعتنایی مردم روبرو می‏گردید. او در این سفر در قریه‏ی "هدیه" در سه منزلی مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
بعد از مرگ شیخ احمد، سید کاظم رشتی به ترویج افکار وی پرداخت و فرقه‏ی "کشفیه" را تأسیس نمود و از فرقه‏ی کشفیه، فرقه‏ی "بابیه" زاییده گردید.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
عقاید شیخ احمد احسائی
او دارای مسلک اخباری بوده و از جهت اعتقادی، جزو غلات محسوب می‏گردد. او معتقد بود که:
1. ائمه (‏ع) علل اربعه‏ی عالم هستند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
2. اصول دین عبارت اند از معرفت اللَّه، معرفت انبیا، معرفت ائمه‏ (ع) و معرفت رکن رابع که شیوخ و بزرگان شیخیه می‏باشند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] بر همین اساس، از مختصات اوست؛ نفی عدل به عنوان اصلی از اصول دین و اعتقاد به رکن رابع.
3. قرآن کلام نبی (ص) است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
4. خدا با انبیا (ع) شیء واحدی هستند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
5. امام عصر (عج) به خاطر ترس، به عالم "حور قلیایی" گریخته است و این عالمی روحانی، غیر از عالم مادی است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
"کنت دوگو بینو" وزیر اسبق دولت فرانسه در دربار ایران در کتاب "سه سال در ایران" می‏نویسد: فرق شیخیه با سایر شیعیان در این است که شیعیان می‏گویند: امام دوازدهم زنده است و با قالب جسمانی روزگار می‏گذراند، ولی شیخی‏ها می‏گویند: امام دوازدهم با قالب روحانی زنده است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
6. پیوسته کسی در میان شیعه وجود دارد که به عنوان انسان کامل، سمت نیابت خاصه از حضرت حجت (عج) را بر عهده دارد و البته او خود را صاحب این مقام می‏دانست.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] او نظریات خاصی در زمینه ی معراج پیامبر (ص)، معاد و... دارد که بررسی مجموعه‏ی آراء و افکار او مجال دیگری می‏طلبد.
در هر حال آثار و مولفات شیخ احمد از 135 کتاب و رساله، فزونی دارد که اکثر آنها به چاپ رسیده است و از آن جمله است: جوامع الکلم، شرح الزیارة، شرح حکمة العرشیة، شرح مشاعر و... . کتاب‏های وی پر است از عبارت‏های معماگونه که در آثار صوفیه به چشم می‏خورد.
سید محسن امین در این باب می‏گوید: به کشفیه اموری نسبت داده می‏شود که اگر درست باشد، غلو بوده و مایه‏ی خروج از دین است و از شیخ احمد و امثال او از علمای کشفیه، شطحات و عبارت‏های معما گونه‏ای صادر شده است که شبیه شطحات برخی از صوفیه است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
منابع، جهت مطالعه‏ی بیشتر:
1. حیات شیخ احمد احسائی، نوشته ی فرزند شیخ احمد.
2. ارشاد العلوم، کریم خان کرمانی.
3. تاریخ نبیل، زرندی.
4. ردّ شیخیه، محمد بن سید صالح، قزوینی موسوی.
5. اسرار پیدایش شیخیه، بابیه، بهاییه، محمد کاظم، خالصی.
6. خرافات شیخیه و کفریات ارشاد العوام، خالصی.
7. کشف المراد (بررسی عقاید شیخیه) الف، حکیم هاشمی.
8. الکرام البررة، ج 1، ص 88 - 91.
9. دلیل المتحیرین، ترجمه، محمد کریم خان، ص 1- 51.
10. مقدمه ی شواهد الربوبیة، سید جلال الدین، آشتیانی.
11. عقاید الشیخیة، علاءالدین سید امیر محمد، الکاظمی القزوینی.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] منطقه‏ای در قطیف که از ملحقات بحرین در ساحل عربستان است.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] فتحعلی شاه علاوه بر استقبال گرم، مبلغی هنگفت و یک عبای مروارید دوزی شده را به وی هدیه کرد و حقوق مستمری برایش تعیین نمود (دایرة المعارف تشیع، ج1، ص 500).

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] تعیین حقوق و مستمری ماهانه و پرداخت مبلغ هزار تومان هزینه‏ی سفر و یک قریه‏ی بزرگ در حومه ی کرمانشاه، از هدایای محمد علی میرزا به وی بوده است (همان، ص 501 - 500).

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] از جمله کسانی که به کفر او حکم کردند شیخ محمد حسن، صاحب جواهرالکلام و سید ابراهیم قزوینی، صاحب ضوابط الاصول و شریف العلماء مازندرانی، می‏باشند (خاتمیت پیامبر اسلام، یحیی نوری، ص 41).

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] دایرة المعارف تشیع، ج 1، ص500- 501؛ اعیان الشیعه، ج 2، ص 589 - 590؛ قصص العلماء، میرزا محمد، تنکابنی، ص 42 - 44؛ فرق و مذاهب کلام اسلامی، ربانی گلپایگانی، ص 329 - 335؛ فرهنگ و فرق اسلامی، دکتر محمد جواد مشکور، ص 266 - 270.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] مجله ی انتظار، شماره ی اول سال 1380، ص 240 - 250؛ فرق و مذاهب کلام اسلامی، ص 329 - 335.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] همان.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] قصص العلما، ص 43.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] مجله انتظار، شماره اول، ص 240 - 250.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] همان.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] همان.

[12]مرتضی مدرسی چهاردهی، شیخیگری، بابیگری، ص 41.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] همان، ص73 - 75.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] اعیان الشیعه، ج2، ص 589 - 590.



monji_2008 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 2 Users Say Thank You to monji_2008 For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
فرقه, نيست, کيست؟, گذار, آن, بنیان, شیخیه


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttp://www.nooreaseman.ir/p/blog-page_6643.htmlRSS Feedتبادل لينك

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 01:42 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1