شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > ادیان ، مذاهب و فرق دیگر > بهائيت


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 24-08-2013, 13:04   #1
کاربر فعال و قدیمی
 
dampayi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2010
نوشته ها: 1,578
Thanks: 9,876
Thanked 5,456 Times in 1,437 Posts
پیش فرض "صبح ازل" کیست؟

صبح ازل کیست؟



مرد شماره دو فرقه ی ضاله ی بابی، شخصی است به نام "میرزا یحیی" معروف به "صبح ازل" وی با "حسینعلی بهاء" برادر بود. پدرشان ميرزا عباس، معروف به ميرزا بزرگ نورى بود.
در همان زمانى كه "على محمد باب" زنده بود، این دو برادر از مريدان پر و پا قرص "باب" بودند، ولى على محمد باب، چون ميرزا يحيى را (با اين كه از نظر سن كوچك تر از حسينعلى بهاء بود) دلباخته تر ديد، و چنين دريافت كه ميرزا يحيى از روى صداقت طبع به او ايمان آورده، او را به القاب صبح ازل، مرآت، شهره و وحيد مفتخر ساخت، و او را به عنوان جانشينى خود تعيين كرد.
ناگفته نماند كه نفوذ و تلاش هاى "قرّة العين" هم كه علاقه بيشترى به صبح ازل داشت، در اين موضوع مؤثّر بوده است؛ زيرا ميرزا يحيى از همه جوان تر بود. چه آن كه طبق نوشته «ادوارد براون»[1] پس از كشته شدن على محمد باب، ميرزا يحيى نوزده سال بيشتر نداشت.
همه ی بابيان حتى خود حسينعلى بهاء، صبح ازل (ميرزا يحيى) را به عنوان جانشينى از على محمد باب شناختند، زيرا على محمد باب، طبق وصيتش او را جانشين خود قرار داده بود و براى تكميل كتاب "بيان" او را مأمور این کار کرده بود.
متن وصيت نامه على محمد باب در مورد ميرزا يحيى (صبح ازل) بدين قرار است:
( الله اکبر تکبیراً کبیراً، هذا کتاب من عند الله المهیمن القیّوم الی الله المهیمن القیّوم قل کلّ الی الله یعودون، هذا کتاب من علی قبل نبیل ذکر الله للعالمین الی من یعدل اسمه اسم الوحید ذکر الله للعالمین، قل کلّ من نقطة البیان لیبدئون ان یا اسم الوحید فاحفظ ما نزل فی البیان و أمر به فانّک لصراط حق عظیم).[2] خدا از همه چیز بزرگتر است، این نامه ای است از طرف خدای مهیمن و قیّوم، بگو همه از خدا آغاز شده اند و همه به سوی خدا بازگشت می کنند، این نامه ای است از علی قبل نبیل[3] (یعنی از طرف علی محمد) که ذکر خدا برای جهانیان است، به سوی کسی که نامش مطابق با نام وحید است[4] (یعنی به سوی یحیی صبح ازل) بگو، همه از نقطه "بیان" ابتدا می شوند ای نام وحید! حفظ کن آنچه را که در "بیان" نازل شد، و به آن امر کن، پس تو در راه حق بزرگ هستی.
به استثنای نص مذکور، مدارک و شواهد دیگری به دستخط علی محمد شیرازی محفوظ مانده است که مبیّن تأکید وی به جانشینی صبح ازل می باشد.[5]
صبح ازل، به اتكاء نصوص وصايت و در سايه الواح علي محمد شيرازي، در مقام "من يظهره الله"، زعامت بابيه را به عهده گرفت. و به تصريح گوبينو در كتاب "اديان و فلسفه هاي آسياي مركزي"، و ادوارد براون در مقدمه كتاب "نقطة الكاف" ميرزا جاني كاشاني: « عموم بابيه... بلا استثناء او را بدين سمت شناختند و او را واجب الطاعة، و اوامر او را مفروض الامتثال دانستند و متفقاً در تحت كلمه او مجتمع گرديدند».[6]
پیروان علی محمد باب در هر کجا به سر می بردند، متوجّه میرزا یحیی شدند. جریان به این منوال می گذشت، پيروان "باب" كه در رأس آن ها ميرزا يحيى و حسينعلى بهاء قرار داشتند، و دشمن سر سخت ناصر الدين شاه بودند (چون او دستور اعدام باب را صادر كرده بود)، در فكر توطئه چينى بر ضد ناصر الدين شاه افتادند.
توطئه در روز بيستم شوال سال 1268 هجرى واقع شد؛ پس از واقعه ی سوء قصد، چهل نفر از معاريف بابيّه كه يكى از آنها حسينعلى بهاء بود، شديداً مورد تعقيب قرا گرفتند، سرانجام آن چهل نفر را دستگير كردند، و 28 نفر آنها را با اعمال شاقّه به قتل رساندند، بقيّه را به زندان محكوم كردند، و پس از مدتى آنها را آزاد ساختند.
ميرزا يحيى در اين هنگام، در نور مازندران به سر مى برد، به محض اين كه خبر دستگير شدن و اعدام بابيان به او رسيد، به لباس درويشى در آمد، و با عصا و كشكول پس از پيمودن مراحلى به بغداد فرار كرد.
حسينعلى بهاء نيز، با دستيارى سفارت روس و نقشه هاى مرموز و حساب شده، پس از چهار ماه زندان، روز اوّل ربيع الاول سال 1269 از زندان نجات يافته و به صورت تبعيد، رهسپار بغداد گرديد.
با رفتن ميرزا يحيى و سپس ميرزا حسينعلى به بغداد، كم كم بقيّه بابى ها از گوشه و كنار به بغداد رفتند و در آنجا اجتماعى تشكيل دادند، و در صدد بر آمدند كه به اصطلاح، آب پليد از دست رفته خود را به جوى خود باز گردانند.
مدّت اقامت آن ها حدود يازده سال (از سال 1269 تا 1280) بود، در آنجا نيز با اطوار مرموزانه به تبليغ پرداختند، و چون نمى توانستند در مردم دانا و دانشمند و آگاه نفوذ كنند، بيشتر با افراد بى سواد در قهوه خانه ها تماس مى گرفتند.[7]
كم كم مسلمانان عراق، متوجّه خطر بابيان و ادعاهاى گوناگون آنها شدند؛ اظهار تنفّر علما و مردم، روز به روز نسبت به آنها شديدتر شد، و شكايت خود را به دولت ايران رساندند، دولت ايران هم به وسيله سفير خود در اسلامبول (واقع در تركيه)، از سلطان عثمانى (عبد العزيز) كه در آن زمان بر عراق نيز حكومت داشت، تقاضا نمود كه بابى هاى جمع شده در بغداد را به جاى ديگر تبعيد كند، سلطان عثمانى دستور داد تمام بابيان را به اسلامبول تبعيد كردند. بابى ها در حدود چهارماه در اسلامبول اقامت كردند.
وقتى كه اين گروه بابى به اسلامبول رسيدند، تا اين تاريخ، حسينعلى بهاء هيچ گونه ادعايى نداشت و همواره خود را پيرو سيد على محمد باب معرّفى مى كرد و برادرش ميرزا يحيى را، جانشين باب مى دانست، ولى طولى نكشيد كه آتش كدورت بين دو برادر (ميرزا يحيى و ميرزا حسينعلى) شعله ور شد، و به همديگر نسبت هاى ناروايى دادند، سرچشمه تمام نزاع ها، رياست بود؛ حسينعلى مى خواست از آن تاريخ به بعد، كوس استقلال بزند.
ولى ميرزا حسينعلى، براى وارونه جلوه دادن مطلب، در كتاب "بديع"، علت اختلاف را بى عفّتى ميرزا يحيى دانسته كه گويد:
«علت و سبب كدورت جمال ابهى(از القاب حسینعلی بهاء) از ميرزا يحيى والله الَّذى لا اله الاّ هو، اين بود كه در حرم نقطه روح ماسواه فداه تصرّف نمود، با اين كه در كل كتب سماوى حرام است؛ و بى شرمى او به مقامى رسيد كه مخصوص زوجات خود را در مكتوبات خود، مع ذلك دست تعدّى و خيانت به حرم مظهر مليك علام گشود، فَاُف له و لوفائه، وكاش به نفس خود قناعت مى نمود؛ بلكه او را بعد از ارتكاب خود وقف مشركين نمود، و جميع "اهل بيان" شنيده و مى دانند سيّئات او را.»[8]
پس از چهار ماه اقامت آنها در اسلامبول، ديگر دولت عثمانى صلاح نديد كه آنها در آنجا بمانند؛ لذا آنها را به شهر «اَدْرَنه» (يكى از شهرهاى تحت حكومت عثمانى) تبعيد نمود.
سال 1281، اين گروه به شهر ادرنه روانه شدند و تا حدود سال 1285 در آنجا بودند، در اين مدت كشمكش سختى بين دو برادر (حسينعلى و ميرزا يحيى) و پيروانشان درگرفت، و آنقدر كشمكش سخت و افتضاح آور بود كه خود ميرزا حسينعلى در كتاب "بديع" مى گويد:
«و افتضای در این ارض برپا شد، که یکی از قنسول های این ارض تعجّب نمود، و به شخصی ذکر نمود که امر عجیبی واقع شده، و جمیع اعجام (عجم ها) به شماتت برخاستند، که در این طائفه عفّت و عصمت نیست.»[9]
و نیز مى گويد:
« چه از آن نفوس عجیب نیست، حال از معرض بالله مردشت بگو، که در این امر بر او چه وارد شد، مسلّم است که ازل (میرزا یحیی)، به اکل و شرب و تصرّف در ابکار و نساء مشغول بوده، و اعمالی که والله خجلت می کشم از ذکرش، مرتکب.»[10]
و از همين تاريخ، بين پيروان ميرزا يحيى و ميرزا حسينعلى، جدايى و دو دستگى حاصل شد، دسته اوّل به نام ازليّه و دسته دوّم به عنوان بهائيّه خوانده شدند. اختلاف وقتى به اوج شدت رسيد كه حسينعلى در سال چهارم اقامتش در ادرنه، ادعاى مقام «مَنْ يُظْهِرُهُ اللّهِى» كرد.
حكومت عثمانى كه ناظر كشمكش و نزاع اين دو گروه بود، چاره اى نديد جز اين كه آنها را از همديگر جدا كرده، و از آنجا تبعيد سازد، بنا به نوشته عبد الحسين آيتى (آواره) در كتاب "الكواكب الدّريه": حسينعلى را با 73 نفر از پيروانش به شهر "عكّا" (از شهرهاى فعلى اسرائيل) و ميرزا يحيى صبح ازل را با سى نفر از پيروانش به قِبرس تبعيد كرد.[11]

[1]. در مقدمه نقطة الکاف، ص لح.
[2]. این وصیت نامه را ادوارد براون از متن خط علی محمد باب استنساخ کرده و در کتاب نقطة الکاف منتشر نموده است. (مقدمه نقطة الکاف، ط بریل در لیدن سنه ی 1328 هجری، ص له).
[3]. نبیل به حساب ابجد مساوی با 92 است. چنانکه کلمه ی محمد به حساب ابجد مساوی با 92 است. علی قبل از نبیل یعنی علی قبل از محمد (علی محمد).
[4]. وحید به حساب ابجد مساوی با 28 است، چنانکه کلمه ی یحیی (به استثنای الف آخرش) مساوی با 28 است. و منظور باب از وحید همان یحیی صبح ازل است.
[5]. برای اطلاع از این نصوص ر. ک، بهائیان، محمد باقر نجفی، ص 290 به بعد.
[6]. نقطة الکاف، ص 38.
[7]. بدیع، ص 308.
[8]. بدیع، ص 379.
[9]. همان، ص 326.
[10]. همان، ص 312.
[11]. بابی گری و بهائی گری، ص 55 – 61.

امضای dampayi

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

ای کاش در رکاب امامم شوم شهید ...

معلوم شد دستی شراب انداخته ست از من
در خمره ای انگار با انگور خوابیدم ...
dampayi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 8 Users Say Thank You to dampayi For This Useful Post:
قدیمی 24-08-2013, 18:35   #2
حق آب و گل داره
 
خادم اهلبیت آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2011
محل سکونت: خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
نوشته ها: 1,795
Thanks: 5,983
Thanked 4,241 Times in 1,531 Posts
پیش فرض

حالا این کاربر ما چقدر بدبخته که عقب عقب رفته تا افتاده تو چاه اینا ؟
از همون اول هم معلوم بود سرش خالی بود و پوچگرایی از سر و رویش می بارید .
آخه ترقی های مردم رو به بالاست و این از روی پایین می ترقه .؟

امضای خادم اهلبیت
حسین جان :
انّی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم الی یوم القیامه .

****************
مهدیا
آنچنان در انتظارت لحظه ها را میشمارم
در شمار روز و شب با قلب خونین در حسابم

وبلاگ من :

www.khadem43.blogfa.com
بفرمایید
خادم اهلبیت آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 25-08-2013, 09:35   #3
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,468
Thanks: 7,301
Thanked 27,121 Times in 7,240 Posts
پیش فرض

چــــــه جالب
اسم تاپیک و دیدم گفتم این دیگه چیه :دی

امضای خادم الزینب
بكوش عظمت در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری...


چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 06-08-2014, 21:16   #4
اگه نباشه جاش خالی می مونه
 
زهرا بانو7 آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2014
محل سکونت: بوشهر
نوشته ها: 100
Thanks: 943
Thanked 238 Times in 99 Posts
پیش فرض

جاب بود تشکر

امضای زهرا بانو7 حضرت علی می فرماید :

درکمین فرصت هاباشیم ....
زهرا بانو7 آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده
ghanbar, golenarges, Hamid, mahdishata, paradise, محب المهدي (عج), محبّ الزهراء, vorojax, خادم الزینب, صبح ازل

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
شیعه بی سواد "از نگاه علامه امینی " کیست؟ خادم الزینب مباحث ديگر بخش اسلامی 4 20-11-2013 06:49
تصاویر/ این کار کیست؟ محبّ الزهراء گالری عکس موضوعی 2 12-08-2013 10:20
فطریه بر عهده کیست؟ محبّ الزهراء مباحث ديگر بخش اسلامی 0 06-08-2013 23:19
پادشاه آينده عربستان کیست؟ Hamid مقالات 0 18-07-2013 05:33
خطاط محراب جمکران کیست؟ +عکس خادم الزینب مباحث ديگر بخش اسلامی 0 19-06-2013 11:38

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 13:25 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1