شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > خاندان عصمت و طهارت > حضرت فاطمه معصومه (س)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 07-02-2016, 12:25   #1
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 21,032
Thanks: 20,262
Thanked 50,744 Times in 20,893 Posts
Post از زیارت حضرت معصومه، تا انتظار لحظه پر تپش ظهور

زائری که حرم حضرت معصومه را آشیانه آل محمد می‌داند، نه تنها به ارتباط حقیقی با ایشان در حرم نائل می‌شود، بلکه با تک تک 14 معصوم، ارتباطی عینی و شهودی برقرار نموده و به چهره به چهره به هر کدام از آنها سلام گفته و آنان را در آغوش می‌کشد. فراموش نکنیم که تک تک این سلام‌ها و بوسه‌ها، جذبِ نفس انسان شده و به آن هیبتی بسیار زیبا بخشند.

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 4 «بحث حضرت معصومه سلام الله علیها » مورخ ۹3/10/13، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
از زیارت حضرت معصومه، تا انتظار لحظه پر تپش ظهور
اسئل الله أن یرینا فیکم السرور و الفرج...
می‌دانیم که قیمت هر انسان به نوع آرزوها، دغدغه‌ها، آرمان‌ها و اهداف اوست. نوع دغدغه‌های انسانی که به زیارت حضرت معصومه «سلام‌الله‌علیها» مشرف شده است نیز دقیقاً مطابق با مقامی است که خداوند برای ایشان وضع نموده است. مقام این بانوی گرانقدر، به قدری عظیم و والاست که به تنهایی قدرتِ شفاعتِ تمام اهل محشر را دارا می‌باشند.
دغدغه رسیدن به لحظه شادی اهل‌بیت که همان لحظه فرج آخرین ذخیره آنان است، دغدغه یک انسان حقیقی است.
اساساً دغدغه‌های این زیارت نامه، به قدری متعالی تنظیم شده‌اند که زائر را از سطوح پایین دنیایی به پروازهای بلند انسان می‌رسانند. زائران با چنین دغدغه‌هایی است که می‌توانند به گروه خانواده آسمانی خود پیوسته و شادیِ حقیقی خود را تنها در لحظه ظهور به انتظار بایستند. البته شرط اصلی چنین دغدغه‌هایی، صادق بودن در آنها می‌باشد. صدق در گفتار این زائران سبب می‌شود که حضرت معصومه «سلام‌الله علیها» نیز آنان را برای تحقق آرمانهایشان، یاری نموده و دعاهایشان را به مُهر «آمین» خود زینت دهند.
زائری که حرم حضرت معصومه را آشیانه آل محمد می‌داند، نه تنها به ارتباط حقیقی با ایشان در حرم نائل می‌شود، بلکه با تک تک 14 معصوم، ارتباطی عینی و شهودی برقرار نموده و به چهره به چهره به هر کدام از آنها سلام گفته و آنان را در آغوش می‌کشد. فراموش نکنیم که تک تک این سلام‌ها و بوسه‌ها، جذبِ نفس انسان شده و به آن هیبتی بسیار زیبا بخشند.
زیباترین و عالی‌ترین دعایی که انسان می‌تواند در حق معصومین روا دارد، همین فراز (اسئل الله أن یرینا فیکم السرور) تا زیارتنامه است. اما شرط این دعای متعالی، صدق در دعا می‌باشد. صدق در این دعا، حقیقتاً انسان را در زمره محمد و آلش جمع خواهد کرد، چرا که این انسان با سبک زندگی اهل‌بیت زندگی نموده و دغدغه‌های این گروه در تمام رگهایش جریان دارد. او در بهشت نیز غصه‌دارِ تنهایی و آوارگیِ امام زمانش است و به یقین در زمان ظهورش در رکاب او، رجعت خواهد نمود، چرا که او تمام عمرش را به دغدغه یاری امامش سپری کرده بودند نه به امید بهشت.
از سبک زندگی الهی تا پیوستن به جمع محمد «صلی الله علیه و آله و سلم» و آل
و أن یجمعنا و ایّاکم فی زمره جدّکم محمداً صلی الله علیه و آله و سلم
برای پیوستن به جمع محمد و آلش، شرط اساسی، زیستن به سبک زندگی آنان است. باید به نحوی زندگی کنیم که خودمان، پیوستن‌مان به گروه اهل‌بیت را باور کنیم.
کسی که سبک زندگی او، فرسنگها از قواعد و قوانین اهل‌بیت فاصله دارد، نمی‌تواند انتظار پیوستن به گروه پیامبر و آلش را در سر بپروراند. تنها سبک زندگی الهی است که می‌تواند انسان را در رمزه محمد و آلش جمع نماید. کسی که پیوستنِ خود را به این گروه باور نموده است، به راحتی به اطاعت از معصومین تن داده و به سادگی از اموال، استعداد، آبرو، اولاد و اهلش برای رسیدن به اهداف اهل‌بیت هزینه می‌کند.
کسی که عاشق اهل‌بیت است به دنبال، بدست آوردنِ توجه مخصوص آنان، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.
او به دنبال باز نمودن جایی برای خود در این گروه، هر گونه خستگی را در آغوش می‌کشد. کسی می‌تواند این فراز از زیارت نامه را صادقانه به زبان آورد که عاشق ملحق شدن به این جمع باشد، و برای این منظور بی‌توقع بی‌حساب و بی‌چرتکه اندازی به این در و آن در بزند.
تمام ارتباطات او (جمع‌ها، دوستان، مهمانی‌ها، سفرها و ...) در معیت اهل‌بیت صورت می‌گیرد. با ادعاها، شعاردادن‌ها و احساسات بی‌عمل، نمی‌توان به معیت با اهل‌بیت «علیهم‌السلام» رسید. همانگونه که از خیل یاران حسین تنها 72 نفر صادق بودند و بقیه امام زمانشان را ترک نمودند. تک تک فرازهای این زیارتنامه، یک هم‌آغوشی با آسمان را به دنبال دارد. بیاموزیم با هر کدام از آنها، تا آغوشِ آسمان پرواز کنیم...

امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 07-02-2016, 12:26   #2
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 21,032
Thanks: 20,262
Thanked 50,744 Times in 20,893 Posts
Post مهندسی غم‌ها و شادی‌ها در زیارت حضرت معصومه «سلام‌الله علیها»

لاحول و لا قوه الا بالله، سپرِ عظیم زائر است در برابر عُجب و خودبینی. او هرگاه توفیقی پیدا می‌کند، با ذکر از خود در برابر حملات از سمت راست شیطان محافظت می‌کند. او تمام تلاشش را می‌کند، که هرگز شیفته کمالاتِ خودش نشود، بلکه عاشق و شیدای قدرتی باشد که در او تجلی نموده است.

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 5 «بحث حضرت معصومه سلام الله علیها » مورخ ۹3/11/11، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
ادامه شرح زیارتنامه حضرت معصومه (سلام الله علیها)
مهندسی غم‌ها و شادی‌ها در زیارت حضرت معصومه «سلام‌الله علیها»
و أن لا یسلبنا معرفتکم، انّه ولیٌّ قدیر...
از این فراز به بعد، غصه‌ها و دلواپسی‌ها زائر، رخ می‌نمایند. یک زائر حقیقی، زائری است که قلبش، درگیر غصه‌های فوق عقلانی باشد. در مباحث گذشته آموختیم که قیمت هر انسان به هوس‌ها، آرزوها، دغدغه‌ها و آرمان‌های اوست، و از سویی، نوع غم‌ها، ترس‌ها، اضطراب‌ها، دلشوره‌های او را نیز شاخص اصلی و بزرگی در قیمت‌گذاری و ارزش‌بندیِ باطنش برشمردیم.
نکته حائز اهمیت در مهندسی نظام غمهای انسان، آن است که غمِ برای دنیا. یک نقص و ضعف برای حقیقتِ وجودی او محسوب می‌گردد، به طوری که ابتلا به هر کدام از غم‌های دنیایی، بخش عظیمی از حسرت‌های آخرتی را برای انسان ذخیره خواهد کرد. حسرت اینکه، چرا قلبِ خود را به جای پر کردن از عشق به الله و غیب، به غمهای بی‌اساس و زودگذر دنیا مبتلا نموده‌ایم. غم‌های دنیایی، به منزله یک رذیله، حقارت و حتی یک فحشا برای بخش فوق عقلانی (انسانی) وجود ما محسوب می‌شوند. البته ممکن است خود شخص در این دنیا آن را احساس نکند، اما در آخرت متوجه حقارت و فحشایش خواهد شد. پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» کسی را که برای دنیا و غمهایش به گریه می‌افتد، اهل جهنم می‌داند، «من بکاء علی الدنیا دخل النار»
اما یک سلسله غم‌های بسیار زیبا در همین دنیا وجود دارند که اگر در قلب انسان وارد شوند، هم در دنیا برای انسان تولید شادی می‌کنند و هم حجم عظیمی از آخرت او را به سعادت می‌رسانند. در زیارت نامه حضرت معصومه، نه تنها تمام حوائجی که زائر می‌طلبد، از جنس حوائج فوق عقلانی است، بلکه تمام دلواپسی‌ها و دل‌نگرانی‌هایش نیز رنگ و بوی انسانی دارند. این طراحی‌ کاملاً مهندسی شده در نظام غمها و شادی‌های یک زائر نشان می‌دهد، که افق معرفت یک زائر حقیقی باید در چه سطحی باشد تا زیارتِ او را از حالت رسمی و تعارف به مرحله صدق برساند.
تنها کسی قادر است صادقانه با حضرت معصومه حرف بزند که دغدغه‌ها و شادی های انسانی، بزرگترین اهمیت را در سبک زندگی او داشته باشند، به طوری که الله، خانواده آسمانی و جهاد بالاترین معشوق‌های زندگی او را تشکیل دهند. کسی که زندگی‌اش با جهاد می‌گذرد و به خاطر یاری دین خدا، هر گونه خستگی و زحمت را به جان می‌خرد، می‌تواند، صادقانه روبروی معصوم بایستد و تمام جان و مال و نفس خود را فدای آنان کند.
معرفت، راه‌یابِ انسان به سوی الله
معرفت ما نسبت به اهل‌بیت، تنها راه‌یابِ ما برای حرکت به دنبال آنان در مسیر الله است. اگر این معرفت، از انسان سلب شود، قطعاً در حرکت به سوی الله راه را گم خواهیم کرد، به طوری که تمام آرمان‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، هوس‌ها و هدف‌های والایمان را از دست خواهیم داد.
به طور کلی، هر آنچه که مانع حرکت انسان به سوی الله شود، عامل محدود کننده اوست. و قرآن به این عواملِ محدودکننده، اصطلاح شیطان را اطلاق می‌کند. این عوامل و یا به عبارت دیگر این شیاطین، می‌توانند از جنس هر کدام از شهوت‌های چهاربخش پایینی باشند. گاه شهوت‌های علمی (رسیدن به مدارج بالای علمی و ...)، گاه شهوت‌های وهمی (رسیدن به پُست و مقام و شهرت و ...) گاه شهوت‌های خیالی (هنرمند شدن ...) و گاه شهوت‌های حسی (ثروتمند شدن و ...) می‌توانند عامل محدودکننده انسان (عوامل شیطانی او) باشند.
معرفت، با علم کاملاً متفاوت است. علم دانستن مسئله‌ایست و معرفت، باور کردن آن.
علم، مجموعه‌ای از اطلاعات کلی است، اما معرفت به یقین رسانیدن علم در قلب است، به طوری که انسان چنان، در مسئله‌ای به یقین برسد که هیچ چراغی چشمک زنی نتواند، او را از باورش باز بدارد.
خداوند در مسیر حرکت به سوی خود، زینت‌های بسیاری را برای انسانها طراحی نموده است.
انّا جعلنا ما علی الارض زینته لها، لنبلوکم ایّکم أحسن عملا...
ما آنچه راکه در زمین است، چشمک زن آفریدیم تا ببینیم کدامیک از شما بهتر عمل می‌کنید.
چه بسا انسان‌های با معرفت و مؤمنی که در نیمه راه با یک پُست و مقام و یا ... معرفت‌شان را از دست داده و از راه به در شدند، لذا دچار سردرگمی در مسیر گشتند.
در لشکر یزید، کسانی بودند که تا عصر عاشورا، مقابلِ امام حسین جنگیدند، اما درست در لحظه‌های تنهایی و غربت امام حسین به او پیوستند و سعادتمند شدند. و چه بسا کسانی که تا عصر عاشورا در لشکر امام حسین شمشیر زدند، اما به طمع یک پُست و یا ثروت به سوی لکشر یزید فرار کردند.
یکی از اضطراب‌آورترین صحنه‌های زیارت نامه حضرت معصومه، اقرار به دلواپسیِ از دست دادن معرفت به اهل‌بیت است، چرا که کسی که در حال تنظیمِ قرار ملاقات با حضرت معصومه در بهشت است، دائماً در هراس است که نکند نتواند بر سر قرار خود حاضر شود...
انّهُ ولیٌّ قدیر ... (حرکت در سایه معصوم)
اگر ما حقیقتاً طالب آنیم که معرفت‌مان از ما سلب نشود، باید حتی لحظه‌ای دستمان را از دست ولیّ و راهنمایمان بیرون نیاوریم. عبارت انّهُ ولیّ قدیر درست بعد از اقرار به این دلواپسی، نشان می‌دهدکه انسان جز در سایه حرکت قدم به قدم و سایه به سایه ولی معصوم. امکانِ رسیدن به مقصد را نخواهد داشت.
تنها کسی که رفت و آمدش به حرم را عنایت و مزد خاص ولیّ معصومش می‌داند، قادر است با چنین دلشوره‌های عظیمی با آنان سخن بگوید.
اللهم إنّی أسئلک أن تختم لی بالسّعاده ...
یک انسان با معرفت، خوب می‌فهمد که خطرات و پرتگاه های دنیا به قدری زیاد است که جز در سایه حمایت معصوم ختم به خیر و سعادت نمی‌شود. او می‌فهمد که به تنهایی از پس عاقبت به خیری خودش بر نمی‌آید، و تنها اتکاء به اهل آسمان است که می‌تواند او را به سلامت به مقصد برساند.
و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم...
زائر حقیقی می‌فهمد، لطف و قوت خداوند او را به آغوش معصوم رسانده است، به تخاطبِ دو نفره با حضرت معصومه، به ملاقاتی بالاتر از بهشت ... .
لاحول و لا قوه الا بالله، سپرِ عظیم زائر است در برابر عُجب و خودبینی. او هرگاه توفیقی پیدا می‌کند، با ذکر از خود در برابر حملات از سمت راست شیطان محافظت می‌کند. او تمام تلاشش را می‌کند، که هرگز شیفته کمالاتِ خودش نشود، بلکه عاشق و شیدای قدرتی باشد که در او تجلی نموده است.
او از ترس اینکه نکند به سلامت به آغوش الله متولد نگردد، دائماً در خوف و رجا به سر می‌برد و به خداوند متعال تکیه می‌کند ... .

امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 07-02-2016, 12:27   #3
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 21,032
Thanks: 20,262
Thanked 50,744 Times in 20,893 Posts
Post هدف از زندگی؛ تخلق به اخلاق الهی

بطور کلی هدف از زندگی هر انسان در دنیا، رسیدن به قرب الهی است. و میزان قیمت و شرافت هر انسان نیز به تعداد اسمائی است که از الله در وجود او تجلی یافته است. انسان زیرک تمام سرمایه‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های خودش را در دنیا، در جهت متخلق شدن به اخلاق الهی تنظیم می‌کند.

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 6 «بحث حضرت معصومه سلام الله علیها » مورخ 94/1/29، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:

شرح زیارت نامه حضرت معصومه «علیها‌السلام»
«اتَقَرّبُ إلی الله بِحُبّکم و البَرائَه من أعدائِکُم...»
در این جمله فوق‌العاده مهم، چند حرف بزرگ مستقر است:
1- هدف از زندگی، که قرب (سنخیت و شباهت) به الله است. که تعبیر پیامبر، تخلّق به اخلاق الهی است.
شاید تصور این حقیقت، کار آسانی باشد، اما تصدیق آن کار سهی نیست. و مهمتر از تصدیق، وجودی شدن اسماء در نفس انسان است که مستلزم تلاش فراوان و ادراک بالای انسانی است.
در گذشته آموختیم که چند نوع ارتباط، میان انسان و اسماء الهی وجود دارد. اولین ارتباط، ارتباطِ تصوری است. به این معنا که لفظ اسم را معنا کرده و قبرداشتی ذهنی از آن اسم پیدا می‌کنیم.
ارتباط دوم، ارتباط تصدیقی است. یعنی شخص پس از ادراک معنای اسمی از اسما خداوند، به حقیقت آن یقین پیدا کرده و قلبش آن اسم را تصدیق می‌کند. به عنوان مثال حقیقتاً تصدیق می‌کند، که واقعاً خداوند کریم است، یعنی کرامت او را درک کرده و باور می‌کند.
اما گاهی اسم در وجود انسان تثبیت می‌شود و جزء نفس انسان می‌گردد. مثلاً خودِ انسان مثل الله، کریم می‌شود، جواد می‌شود و ... و اسمی از اسماء الهی در وجود او تجلی می‌یابد، به این ارتباط که عالی‌ترین مرتبه ارتباط است، ارتباطِ وجودی گفته می‌شود.
انسان به واسطه دریافت صفاِ معصومین (عناصر وجودی معصومین) نیز به آنها شبیه شده و یا در اصطلاح به قرب آنان می‌رسد، که در این صورت میان او و آن معصوم ارتباط وجودی برقرار می‌گردد.
بطور کلی هدف از زندگی هر انسان در دنیا، رسیدن به قرب الهی است. و میزان قیمت و شرافت هر انسان نیز به تعداد اسمائی است که از الله در وجود او تجلی یافته است.
انسان زیرک تمام سرمایه‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های خودش را در دنیا، در جهت متخلق شدن به اخلاق الهی تنظیم می‌کند. فراموش نکنیم که تصور ذهنی این حقیقت، کار آسانی است، اما تصدیقِ قلبیِ آن، کارِ آسانی نیست. اساساً نوع انتخاب‌ها، ارتباط‌ها، افکار و رفتار یک انسان نشان می‌دهد که او این حقیقت (هدف نهایی خلقتش) را قلباً باور کرده است یا نه!
هر نوع فعالیت انسان در زندگی، اگر به تشبّه او به الله منجر نشود، جهنمی بیش نیست، حتی اگر ظالمی نیک و پسندیده داشته باشند. به عنوان مثال اگر عبادات انسان، اعمال خیر و کثیر او و ... به جای نزدیک‌تر و شبیه‌تر شدنش به خدا، سبب عُجب و غرور او گردد، اساساً راهی جز به سوی دوزخ نخواهد برد.
جایی که توان ایستادن و دفاع از حق را نداریم و حاضریم به خاطر خوشایند دیگران، نارضایتی الله را به جان بخریم، یعنی ما اساساً به تصدیق قلبی این حقیقت نرسیده‌ایم. کسی که قصد رسیدن به هدف حقیقی را دارد، باید در میان شدائدی که دائماً به او حمله می‌کنند ایستادگی کرده و طاقت بیاورد.
کسی که تصمیم دارد در آخرت با حضرت معصومه «علیها‌السلام» محشور شود و با او قرار ملاقات می‌گذارد، می‌فهمد که باید عنصر وجودی او را دریافت کند تا به شباهت با او برسد. اگر در دنیا به رابطه وجودی (سنخیت) با حضرت معصومه «علیها‌السلام» نرسیم، در قیامت نیز به رفاقت با ایشان نمی‌رسیم.
آیا ما که روبروی حضرت معصومه «علیها‌السلام» می‌ایستیم و ادعای تقرّب یافتن به سوی الله را داریم، حقیقتاً به سوی الله، در حرکتیم؟ آیا روز به روز به خداوند بیشتر شبیه می‌شویم؟
حرم حضرت معصومه «علیها‌السلام»، آشیانه اهل آسمان است و ما در محضر اهل آسمان، ادعای شباهت به الله را داریم، آیا این ادعای ما حقیقی و صادق است؟
محبت به اهل‌بیت، عظیم‌ترین سرمایه ما در حرکت به سوی الله است و ما این محبت را به اذن الله در دل خود داریم. باید هوشیار باشیم با تمام کسانی که اهلِ محبت خانواده آسمانی‌مان هستند، مدارا کنیم. تمام محبّان اهل بیت را دوست داریم و لغزش‌هایشان را نادیده بگیریم، باید تلاش کنیم محبت‌مان را به اهل بیت بیشتر کنیم، برای محبوب‌هایمان هزینه کنیم، از اموال‌مان، از آبرویمان، از جان و استعدادمان و ... هر چه بیشتر در راه محبوب‌هایمان خرج شویم، قیمتی‌تر خواهیم شد.

امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
قدیمی 06-08-2016, 09:45   #4
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,110
Thanks: 6,371
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

پیش نیاز «سلام» به حضرت معصومه (سلام الله علیها)، ذکر خدا و سلام به انبیاء است
در زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) با «ذکر خدا و سلام» به انبیاء و اهل بیت (علیهم السلام)، فرصت تجدید میثاق و حرف زدن و عشق بازی با آن انوار پاک فراهم می شود. این که بانو می تواند ما را تا پیش انبیاء و خدا بالا ببرد، برای این است که این خانم خیلی مقامش بزرگ است؛ یعنی مقام عند اللهی دارد.

زائر حضرت قبل از آن که زیارت خود حضرت معصومه (سلام الله علیها) را آغاز کند، ذکر خدا را می کند و سپس به پیامبران بزرگ الهی سلام می کند و می گوید: «السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ؛ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اللَّه؛ السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ؛ السَّلامُ عَلَى مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ؛ السَّلامُ عَلَى عِيسَى رُوحِ.... و این فرصتی است برای عشق بازی با پیامبران الهی.
شخصیت این بانو، شخصیت برجسته­ ای است که وقتی بخواهید با قرائت زیارت نامه با ایشان ارتباط را شروع کنید، از جایی شروع می کنید که قشنگ ترین فرازی است که دوست دارید. اما قبل از آن باید از "الله" شروع کنید. لذا کسی که بخش فوق عقلش فعال شده باشد، فوق­ العاده برایش لذت ­بخش خواهد بود که بتواند برود در حرم حضرت معصومه و رو به قبله کنار ضریح بایستد و 34 مرتبه الله اکبر بگوید؛ و بعد 33 مرتبه سبحان الله و بعد از آن 33 مرتبه الحمدلله.
بنابراین، وقتی می­ گوییم «السَّلام عَلی آدَمَ صِفوَۀِ الله»، یعنی شما باید حس کنید در محضر حضرت آدم هستید؛ یعنی برجسته ­ترین انسان­ هایی که اگر با آن­ها محشور شوید، خیلی لذت بخش است.
در حدیث داریم بهشتی­ ها علاوه بر لذت بهشت، چند لذت دیگر دارند که از خود بهشت هم بالاتر است. یکی از آنها مهمانی های بهشتی است که پیامبران برگزار می کنند، یعنی در مقام آن پیامبران الهی، روزی­ خور هستند.
شما با سلام به حضرت آدم (علیه السلام) به مقام ایشان می رسید؛ یعنی به مقام آن حضرت ارتقاء پیدا می کنید، این یعنی استکمال و عروج. با سلام به آنان به میهمانی آنان وارد می شویم. یک میهمانی معنوی از نوع ضیافت الله ماه رمضان.
آن بزرگواران در هر روز، یک میهمانی دارند که مختص خود آنان است. مثلاً وقتی سلام های ما از حضرت آدم آغاز می شود، درست است که میهانی اصلی ایشان در روزهای یکشنبه است، اما در هر روز دیگر هم که ایشان را زیارت کنیم، وارد ضیافت او خواهیم شد. میهانی سایر این انوار پاک نیز به همین ترتیب است.
به حضرت آدم (علیه السلام) می­ گوئیم: «السَّلامُ عَلی نوحٍ نَبیِ الله». یکشنبه ها مهمانی اصلی حضرت نوح (علیه السلام) است.
«السَّلامُ عَلی اِبراهیمَ خَلیلِ الله» دوشنبه ها میهمان حضرت ابراهیم (علیه السلام) هستیم.
«السَّلامُ عَلی مُوسی کَلیمِ الله» سه­شنبه ­ها میهمان حضرت موسی (علیه السلام) هستیم.
«السَّلامُ عَلی عیسی روحِ الله» چهارشنبه ها میهمان حضرت عیسی (علیه السلام) هستیم.
تا به این جا مخاطب سلام های ما ضمیرهای غایب بود و می گفتیم: «السلامُ عَلی....»؛ امّا در فقرات بعدی، سلام ­ها به شکل مخاطب تبدیل می ­شود. یعنی وقتی نوبت سلام کردن به پیامبر (صلوات الله علیه) می­ رسد، طوری سلام می کنیم که انگار پدر آسمانی ما در مقابل ما است و حضورا به ایشان سلام می کنیم. یعنی داریم با اصل و ریشه خودمان که انبیاء هستند سخن می گوییم؛ یعنی همه­ ی انبیاء از او خلق شده اند؛ در مقامی بالاتر و با احاطه­ای برتر.
وقتی می ­گوییم: «السَّلامُ عَلَیکَ یا رَسولَ الله؛ السَّلامُ عَلَیکَ یا خَیرَ خَلقِ الله؛ السَّلامُ عَلَیکَ یا صَفیَ الله؛ السَّلامُ عَلَیکَ یا مُحَمَدِ بن عَبد الله». این جاست که به معنای حقیقی، به زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) رفته ایم.



[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 07-08-2016, 11:35   #5
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,110
Thanks: 6,371
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

ذیقعده شد و بهار ایران آمد
در مشهد و قم و شیراز سه گنج پنهان آمد
در روز یکم کریمه آل رسول
در روز ششم سید‌السادات
در یازدهم شاه خراسان آمد

مقالات مرتبط با شرح زیارت نامه حضرت معصومه (سلام الله علیها)؛ استاد محمد شجاعی
فرج و شادی حضرت معصومه (سلام الله علیها)، لحظه ظهور پرتپش است [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] کلیک کنید
پیش نیاز «سلام» به حضرت معصومه (سلام الله علیها)، ذکر خدا و سلام به انبیاء است [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]کلیک کنید
حضرت معصومه (سلام الله علیها): از من امور مادی و دنیایی نخواهید؛ امور معنوی و آخرتی بخواهید [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] کلیک کنید

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 07-08-2016, 11:36   #6
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 6,110
Thanks: 6,371
Thanked 1,423 Times in 1,149 Posts
پیش فرض

حضرت معصومه (سلام الله علیها): از من امور مادی و دنیایی نخواهید؛ امور معنوی و آخرتی بخواهید
یکی از بزرگان از حضرت معصومه (سلام الله علیها) خواسته­ای داشت. ایشان در خواب به او فرمودند: راجع به دنیایتان از من چیزی نخواهید. اینجا میرزای قمی هست.


استاد شجاعی در این خصوص می­گوید: این فرمایش حضرت معصومه (سلام الله علیها) یعنی برای دنیای شما علما و مراجع کافی هستند. بزرگان زیادی در آرامگاه شیخان یا اطراف آن دفن هستند؛ مثلاً میرزای قمی (ره) در کنار حضرت معصومه (سلام الله علیها) است. همه این ها هم حاجت می دهند. خود بنده هم یک موقع هایی گرفتاری و مشکلات که برایم پیش می آید، سر قبر همین مراجع بزرگی که کنار حضرت معصومه (سلام الله علیها) دفن هستند، می روم و حاجت می­گیرم. لازم نیست که برای مسائل مادی خدمت حضرت معصومه (سلام الله علیها) رفت؛ چون خود ایشان فرمودند: از من آخرت و معنویت بخواهید.
بنابراین، باید خواسته­های بخش انسانی و جاودانگی­هایتان را با حضرت مطرح کنید. خودش هم دوست ندارد که شما از ایشان امور دنیایی را بخواهید. لذا وقتی شما به زیارت این بانو می روید، بخش انسانی­ خود را فعال کنید تا ارتباط خوبی با ایشان برقرار کنید. برای برقراری ارتباط با حضرت، براساس قاعده ای که در دعای توسل آموخته اید (انا توجهنا)، باید به این سه نکته توجه کنید:
1 ـ این­که آن مقام، مقام بسیار برجسته­ای است و آن مقامات را در نظر بگیرید.
2 ـ بدانید که این ملاقات، ملاقات عضو خانواده (یعنی شما) با عضو بزرگتر خانواده­اش است.
3ـ بدانید که خود حضرت معصومه (سلام الله علیها) بر قلب­ها تصرف می کند.
ایشان دوست دارد که اگر کسی بخواهد با او ارتباط برقرار کند، ارتباط های معنوی، انسانی و بهشتی برقرار می کند. اگر شما این نکته را رعایت نکنید، وقتی وارد حرم می شوید، نمی توانید آن حس ها را داشته باشید. یعنی حتی دوست ندارید حرف­های معنوی و آخرتی را در زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) با ایشان بزنید.
اهمیت این مطلب، از نوع اهمیت «شأنیت» موضوعی است که دو نفر می خواهند با هم گفتگو کنند. یعنی دو طرف باید به أانیتی که موضوع گفتگوی آنان دارد، توجه کنند. یعنی شما تا وقتی که شأن زیارتنامه حضرت را نداشته باشی، رغبتی برای گفتن کلمات و محتوای مطلبی که در زیارت هست پیدا نمی کنید.
این بیان استاد شجاعی اشاره به همان ۵ شان وجود انسان دارد : «شان جمادی،گیاهی، حیوانی، انسانی، عقلانی».

امضای بصیر فدای سید علی
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
معصومه


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
شفاعت وسیع حضرت معصومه محبّ الزهراء حضرت فاطمه معصومه (س) 1 10-02-2014 17:30
ترجمه خطبه هاي نهج البلاغه (240 خطبه ) zahra mirmehdi خطبه های نهج البلاغه 0 27-10-2013 19:28
می خوای بری مشهد یا نه؟ منتقمُ الزهراء امام رضا (ع) 0 07-10-2013 21:19
فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب mahdishata امام رضا (ع) 0 26-05-2013 22:02
شیعه و دفاع از حریم آن در خطبه های حضرت زهرا علیهاالسلام golenarges فاطمة الزهراء (س) 0 13-04-2013 18:49

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 14:03 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1