شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 27-01-2012, 21:18   #1
مدیرکل انجمنهای نور آسمان
 
vorojax آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jun 2008
محل سکونت: همشهری حضرت عشق
نوشته ها: 7,299
Thanks: 6,151
Thanked 11,544 Times in 3,558 Posts
پیش فرض امام، سرچشمه علم و عصمت

امام، سرچشمه علم و عصمت


نویسنده: منصور باقریان

علم و عصمت امام دو ویژگی مهمی است كه در امام وجود دارد. عصمت و معصومیت از گناهان از یك سو و علم نامحدود از جهان هستی از سوی دیگر سبب تمایز امامان از دیگر افراد گشته است. امام باید تمام احكام و قوانین دین را كه برای سعادت دنیوی و اخروی مردم ضرورت دارد بداند، به اخلاق نیك و صفات زشت عالم باشد. عقاید صحیح و درست را بداند، عقیده‌های باطل و بی اساس را بشناسد و به طور كلی، باید آنچه لازم است بداند و از جمیع قوانین و احكامی كه از جانب خدا نازل شده با اطلاع باشد. حضرت باقر (ع) فرموده‌اند: ما صاحبان ذكر و صاحبان علم هستیم، علم حرام و حلال نزد ماست.
برای اثبات این مطلب از دو راه می‌توان استفاده نمود: راه اول: همان دلیل هایی كه برای اثبات ضرورت وجود امام وجود دارد: یعنی همیشه باید یك فرد كامل انسانیت و نمونه جامع دیانت در بین موجود باشد كه تمام كمالات انسانیت در وی به فعلیت رسیده و آینه سر تا پا نمای دیانت باشد تا طریق دین و نیل به كمالات بی غایت و پیشوا نماند و ارتباط بین عالم غیب و نوع انسان محفوظ باشد.‏
لازمه این برهان این است كه امام باید به تمام حقایق و احكام دین عالم باشد، زیرا كسی كه نمونه دین است و به باطن و حقیقت احكام متحقق شده باید تمام احكام و حقایق دیانت را بداند و از روح و باطن آنها مطلع باشد و به حقیقت آنها نایل شده باشد، زیرا عمل كردن، فرع دانستن است. چون احكام و قوانین دین را می‌دانسته و با چشم باطن مشاهده می‌نموده به آن عمل می‌كند. او به حقیقت و باطن دین نایل شده چگونه ممكن است از احكام و قوانین آن بی‌اطلاع باشد؟ در متن صراط مستقیم دیانت قرار گرفته چگونه تصور می‌شود به احكام آن جاهل باشد؟‏
در دلیل دوم خداوند حكیم كه بشر را آفریده و در طریق استكمال قرار داده و به نیروی آن مجهزش نموده هرگز او را در ضلالت و سرگردانی رها نمی‌سازد بلكه لطف بی پایانش اقتضا دارد كه راه رسیدن به سعادت دنیوی و نیل به كمالات معنوی را در اختیارش قرار دهد و به همین جهت احكام و قوانینی را كه برای اداره امور دنیوی و پیمودن طریق كمالات روحانی او لازم بوده و به وسیله پیغمبران برگزیده اش نازل نموده و در اختیارش قرار داده است. امام علی(ع) فرمود: ما نور آسمان و زمین و كشتی‌های نجات هستیم. علوم پنهانی خدا نزد ماست و برگشت امور به سوی ما می‌باشد.‏
و چون پیغمبر همیشه در بین بشر باقی نمی ماند و احكام و قوانین دین باید همیشه در بین آنان باقی بماند و راه رسیدن به كمال باید همواره برایشان مفتوح باشد، باید بعد از پیغمبر فرد معصومی در بین مردم موجود باشد تا احكام و قوانین را بدون كم و زیاد نگهداری كند و در ارشاد مردم و اجرای حدود و احكام الهی كوشش و جدیت كند و محیط را برای پیمودن راه كمال و پرورش انسان‌ها آماده سازد. تا مردم همیشه به احكام الهی و صراط مستقیم دیانت دسترسی داشته باشند و بتوانند بدان‌ها مراجعه نمایند. چنین فرد معصومی كه حافظ و خزینه دار احكام می‌باشد و امور اجتماعی ملت را اداره می‌كند در اصطلاح شرع امام نامیده می‌شود. این برهان وجود امام را برای حفظ و نگهداری احكام لازم می‌داند. بنابراین، لازمه اش این است كه امام تمام احكام و قوانین دین را بدون كم و زیاد بداند، تا به انسان هاست باید احكام و برنامه‌های لازم را در اختیارش داشته باشد تا بتواند مشكلات دینی و اجتماعی آنان را حل كند و مسائل حرام و حلال را در اختیارشان قرار دهد و با بهترین طرز ممكن جامعه انسان را به سوی غایت ایجاد و كمال انسانیت رهبری كند. ممكن نیست مردم در یكی از امور مربوط به دیانت محتاج شوند ولی امام از حل آن عاجز باشد.

منابع : روزنامه رسالت، شماره 7276 به تاريخ 7/3/90، صفحه 18

امضای vorojax
اللهم عجل لولیک الفرج


لــــطــف الــــهـی بکند کار خویش
مـژده رحـــــمــــــت برساند سروش


vorojax آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to vorojax For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
آيا عصمت امامان ـ عليهم‎السلام ـ را از قرآن مي‎توان اثبات كرد؟ mahdishata سوالات قرآنی 1 25-11-2011 02:03
آیه ی 33 سوره ی احزاب وارتباطش با مسئله ی عصمت خادم الزینب سوالات قرآنی 18 25-11-2011 01:39
عصمت انبیاء اکتسابی یا خدادادی؟ vorojax اهل بيت (عليهم السلام) 0 09-09-2011 16:50
شعر/ مرو از چادر عصمت اگر در راه زهرائی؟؟؟؟ javadkhan شعر 0 15-08-2011 00:34
ابن عربی و عصمت عمر بن الخطاب monji_2008 پاسخ به شبهات دیگر ادیان و مذاهب 0 23-06-2011 10:13

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 19:06 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1