شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 02-02-2012, 17:39   #1
مدیرکل انجمنهای نور آسمان
 
vorojax آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jun 2008
محل سکونت: همشهری حضرت عشق
نوشته ها: 7,299
Thanks: 6,151
Thanked 11,544 Times in 3,558 Posts
پیش فرض ولي خدا؛ واسطه نزول الطاف الهي

ولي خدا؛ واسطه نزول الطاف الهي
نویسنده: آیدین تبریزی

ولی یكی از اسمای الهی است به مصداق آیه كریمه «و هو الولی الحمید» (شوری، 28) «ولایت‏» مقامی است كه از سوی خداوند متعال به افراد خاصی از بندگان صالح اعطا می‏شود. به موجب این مقام، او واسطه نزول الطاف الهی به مردم می‏گردد و وصول همه خیرات به واسطه وجود ولی صورت می‏گیرد . این مقام شایسته افراد محدودی از بندگان صالح خداوند می‏باشد كه هر چند در بین آنها به صورت تشكیك دیده می‏شود، ولی در بین برخی از افراد از شدت بیشتری برخوردار است كه این افراد به عقیده اهل تشیع به «امام‏» و قطب عالم شناخته می‏شوند. ولایت ‏به این معنا به دو نوع كلی تقسیم می‏شود: ولایت مطلقه و مقیده. ولایت مطلقه اصل در ولایت است؛ یعنی تمام كسانی كه دارای ولایت مقید، می‏باشند، وابسته به ولایت مطلقه بوده و نورشان را از آن می‏گیرند؛ همانند نبوت مطلقه و مقیده .عرفا در اعتقاد به این معنا از «ولایت‏»، با اهل تشیع اشتراك دارند. همچنین در تعیین افراد صاحب ولایت مطلقه و مقیده نیز معمولاعرفا و صوفیان همانند شیعیان می‏اندیشند. ولی در این میان، محی‏الدین بن عربی، از شیعیان فاصله‏گرفته است. او صاحب ولایت مطلقه را حضرت عیسی علیه السلام و ولایت مقیده را شخص خودش می‏داند. بر خلاف نظر غالب شیعه كه صاحب ولایت مطلقه را حضرت علی علیه السلام و صاحب ولایت مقیده را امام مهدی(عج) می‏داند. بنابراین تفكر ولایی یكی از خصوصیات شیعه البته در بعد عرفانی و نه در بعد فقاهتی آن است و اهمیت آن تا بدانجا است كه می‌توان گفت هركس تفكر ولایی را در بحث عرفانی آن اساس اسلام بداند شیعی است اگرچه در صورت ظاهر سنی بنماید. این گونه است كه به گفته «سید حیدر آملی» هیچ اهل تصوف و عرفانی نیست كه شیعه نباشد و این نكته ای است كه از سوی برخی به عنوان ملاك برای شیعه دانستن ابن عربی معرفی شده است.«ولی» از اسمای الهی و از كمالات حق است اما در عین حال برخی انسانها نیز شایستگی نامیده شدن به این نام را پیدا می‌كنند. از طرف دیگر همان طور كه خداوند ازلی و ابدی است ولایت نیز ازلی و ابدی است. شرط اساسی انسان كامل شدن رسیدن به مرتبه ولایت و مظهر اسم ولی شدن است. به تعبیر ابن عربی ولی شدن یك انسان به معنای فراتر رفتن از مرزهای عبودیت و قرار گرفتن در جایگاه ربوبیت است و این جز با استغراق كامل عارف در حق و احصای تمام اسمای الهی میسر نیست. انسان ولی با توجه به اینكه می‌داند تنها خدا شایسته نامیده شدن با نام ولی است از اینكه در بین مردم با این نام خوانده شود خوشحال نمی شود. با این حال گاه اتفاق می‌افتد كه سالك به جهت استغراق در حق فاقد آگاهی نسبت به عبودیت خود باشد. نكته قابل ملاحظه در بحث ولایت تفاوتی است كه با نبوت و رسالت دارد. در تعبیرات عرفا دایره ولایت اخص از دایره نبوت و رسالت است. اما باید دانست كه تفاوت این سه مفهوم به این مورد منتهی نمی‌شود بلكه نكته مهم تر و تفاوت اساسی تر دائمی و ازلی بودن ولایت و پایان پذیر بودن نبوت و رسالت است. بر این اساس سلسله نبوت به لحاظ تاریخی به حضرت محمد(ص) ختم شده است و این نكته ای است كه ابن عربی به آن تصریح كرده و معتقد است پس از پیامبر اسلام چیزی جز نبوت فاقد تشریع كه همان ولایت است وجود نخواهد داشت.ولایت باطن نبوت و رسالت است و حقیقت محمدیه عین ثابت انسان كامل در مرتبه اعیان ثابته است. از طرف دیگر با توجه به آنچه كه برخی اهل نظر گفته اند، حقیقت محمدیه دارای دو اعتبار است یكی اعتبار ظاهر و دیگری اعتبار باطن. اعتبار اول مخصوص نبوت است و اعتبار دوم خاص ولایت است.



منابع
: روزنامه رسالت، شماره 7110، 27/7/89، صفحه 18

امضای vorojax
اللهم عجل لولیک الفرج


لــــطــف الــــهـی بکند کار خویش
مـژده رحـــــمــــــت برساند سروش


vorojax آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to vorojax For This Useful Post:
قدیمی 02-02-2012, 19:34   #2
اخراج شده
 
يادشهيد آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2011
نوشته ها: 3,189
Thanks: 8,807
Thanked 4,774 Times in 2,280 Posts
پیش فرض

لذا توی زیارت جامعه کبیره میخونیم

یا ولی الله ان بینی و بین الله عزوجل ذنوبا لا یاتی علینا الا رضاکم
يادشهيد آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to يادشهيد For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
ولي خدا


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
روضة الشهداء يادشهيد داستان های مرتبط با امام حسین(ع) 9 22-12-2011 01:07
دانستنی هایی از قرآن (نزول قرآن در شب قدر) محبّ الزهراء مباحث قرآنی 0 21-08-2011 22:09
صديقه طاهره، همتاي قرآن محبّ الزهراء فاطمة الزهراء (س) 1 13-07-2011 14:43
لزوم معرفت امام زمان (ع) hossein moradi امام زمان عجل الله تعالی فرجه 0 01-01-2011 08:43
پيوند سنت‌هاي الهي با مهدويت hossein moradi امام زمان عجل الله تعالی فرجه 3 09-12-2010 23:48

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 16:52 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1