شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > متفرقه > متفرقه


متفرقه محلي براي بحث هايي كه بخش خاصي برايشان راه اندازي نشده است.

پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 06-11-2010, 23:04   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 17,016
Thanks: 31,941
Thanked 50,449 Times in 14,794 Posts
پیش فرض ایرانیان باستان گدایی را ننگ می‌دانستند

ایرانیان باستان گدایی را ننگ می‌دانستند


بیمه مردم در ایران از دوره کیقباد (حدود پنج هزار سال پیش) آغاز شده است. در این دوره اگر کسی دچار آسیب می شد باید به او تاوان یا بیمه داده می شد که به بیمه تاوان و به بیمه شدگان دریغمندان می گفتند.


به گزارش خبرنگار مهر، پادشاهی کیقباد برابر دوره ای است که در ایران پادشاهیهای کوچک (ملوک الطوایفی) پدید آمده بود. ایرانیان در آن زمان دریافتند که زیر یک درفش و یک حکومت مرکزی بودن بسیار بهتر است و در برابر دشمنان یارای مقاومت بیشتری دارند به همین دلیل از میان خود یک شاه انتخاب کردند که بر بقیه حکومت می کرد و شاهنشاه خوانده می شد.




در آن زمان کیقباد نماد شاهی بود که تمام ایران به فرمانش بودند. یکی از این فرمانها پرداخت بیمه به آسیب دیدگان بوده است. در زمان پادشاهی کیقباد اگر کسی دچار آسیب می شد یا خانه اش آتش می گرفت یا کشتزارش با خشکسالی بی ثمر می ماند باید به او تاوان یا بیمه داده می شد.
دریغمندان همان آسیب دیدگان بودند


فریدون جنیدی نویسنده کتاب "حقوق جهان در ایران باستان" به خبرنگار مهر گفت: در بررسی اشعار شاهنامه و کتاب اوستا به این مسئله پی بردم که از دوره کیقباد به کسانی که دچار خسارت یا آسیب می شدند تاوان تعلق می گرفت.
جنیدی بیان کرد: در کتاب اوستا به کسانی که تاوان دریافت می کردند "دریغو بیو" نام داده اند که ترجمه آن به زبان فارسی "دریغمندان" است.


گزارندگان اوستا به خوبی دریافت نکرده اند که معنای دریغمندان چیست بنابراین در همه جا از این واژه استفاده کرده اند درحالی که برگردان این کلمه در زبان فارسی درویشی به دریوزگی و گدایی نیز تعبیر می شود و مهمتر آنکه گدایی کردن در ایران باستان یکی از ننگها و گناهان به حساب می آید.



وی ادامه داد: گزارندگان اوستا به خوبی دریافت نکرده اند که معنای دریغمندان چیست بنابراین در همه جا از این واژه استفاده کرده اند درحالی که برگردان این کلمه در زبان فارسی درویشی به دریوزگی و گدایی نیز تعبیر می شود و مهمتر آنکه گدایی کردن در ایران باستان یکی از ننگها و گناهان به حساب می آید.
جنیدی بیان کرد: طبق نوشته های کهن از جمله اوستا و شاهنامه فردوسی، تاریخ بیمه به دورانی دورتر از هخامنشیان یعنی حدود 4800 تا 5000 سال پیش مربوط می شود. با این حال هنوز در مورد بسیاری از مناطق ایران مانند خوراسان، اسپهان و ... مطالعه و کاوش نشده است تا بتوان گفت اسنادی وجود دارد که نشان دهنده قدمت بیشتر پرداخت تاوان باشد.
نویسنده کتاب "حقوق جهان در ایران باستان" بیان کرد: غربی ها همیشه فکر می کردند که بیمه یا تاوان در ایران باستان از زمان هخامنشیان بوجود آمده است اما این گمان اشتباه است، چون آنها نوشته های ایرانی مانند اوستا و کتابهای پهلوی و شاهنامه را نخوانده اند و تنها به گل نوشته های هخامنشی اکتفا کرده و تصور کرده اند که تمامی کارگران و مهندسانی که به ساختن کاخ ها و ... مشغول بودند بیمه می شدند.
بیمه همگانی، سوانح و عمر در ایران باستان


وی با بیان اینکه کیقباد طبق اشعار شاهنامه فرمانهای مختلفی را برای پرداخت تاوان به مردم آسیب دیده اعلام کرده است گفت: طبق این فرمان می توان به آن کس که کار می کند و از کار کردش توشه بدست نمی آورد از محل درآمد پادشاه کشور روزی داد. این فرمان برای همگان صادر شده و می توان گفت امروزه به این فرمان کیقباد بیمه همگانی می گویند.
پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی تصریح کرد: درایران باستان برای همه افرادی که دچار پیشامدهای نابه هنگام یا ناهنجار می شدند نیز تاوان (بیمه سوانح) پرداخت می شد.
جنیدی می گوید: میزان پرداخت بیمه به اندازه میزان خسارت وارد شده به آن شخص در نظر گرفته می شد.




درایران باستان برای همه افرادی که دچار پیشامدهای نابه هنگام یا ناهنجار می شدند نیز تاوان (بیمه سوانح) پرداخت می شد.



وی افزود: طبق اشعار شاهنامه تاوان نه تنها به کسانی که دچار سوانح و بلایایی طبیعی دچار شده بودند بلکه به کسانی که خانه یا اموال آنها هم به سرقت رفته بود تعلق می گرفت.
به گفته این پژوهشگر، از زمان کیقباد برای آنان که در جنگ آسیب و سختی می دیدند بیمه حوادث یا تاوان در نظر گرفته می شد. همچنین بیمه عمر هم از انواع تاوانهایی بود که به بازماندگان فرد فوت شده تعلق می گرفت. حتی این پاسداری تنها از مردمان نبوده است بلکه جانوران پیر نیز تا پایان عمر از پرورش کارفرمایان خود برخوردار بوده اند.
جنیدی، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی در کتاب خود با عنوان "حقوق جهان در ایران باستان" مستنداتی درباره فرمان کیقباد در مورد پرداخت تاوان ارائه کرده است.


منبع:مهر

امضای محبّ الزهراء




طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد


!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
قدیمی 07-11-2010, 02:39   #2
کاربر فعال
 
Mahyar آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 228
Thanks: 2
Thanked 239 Times in 111 Posts
پیش فرض

ســوره صــف:
مى‏ خواهند نور خدا را با دهانهايشان خاموش كنند در حالى كه خدا كامل كننده نور خود است، گرچه كافران خوش نداشته باشند. (8)

+طبق این آیه ، نــــور الــهــی = آتـــش (چون با دهان خاموش می شود) ، همان چیزی که در آئین زرتشتیان نماد خداست.

ویرایش توسط Mahyar : 07-11-2010 در ساعت 02:57
Mahyar آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 07-11-2010, 10:16   #3
مدیرکل انجمنهای نور آسمان
 
vorojax آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jun 2008
محل سکونت: همشهری حضرت عشق
نوشته ها: 7,299
Thanks: 6,151
Thanked 11,544 Times in 3,558 Posts
پیش فرض

نقل قول:
+طبق این آیه ، نــــور الــهــی = آتـــش (چون با دهان خاموش می شود) ، همان چیزی که در آئین زرتشتیان نماد خداست.
سلام اخوی.
این که گفتید یعنی زرتشتی ها به درستی از نماد آتش استفاده می کردند(البته در زمان خودشان)؟؟

امضای vorojax
اللهم عجل لولیک الفرج


لــــطــف الــــهـی بکند کار خویش
مـژده رحـــــمــــــت برساند سروش


vorojax آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 07-11-2010, 10:21   #4
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 17,016
Thanks: 31,941
Thanked 50,449 Times in 14,794 Posts
پیش فرض

نقل قول:
+طبق این آیه ، نــــور الــهــی = آتـــش (چون با دهان خاموش می شود) ، همان چیزی که در آئین زرتشتیان نماد خداست
لطفا ارتباط پست خود را با تایپیک بالا توضیح میفرمائید؟

امضای محبّ الزهراء




طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد


!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 07-11-2010, 11:13   #5
کاربر فعال
 
Mahyar آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 228
Thanks: 2
Thanked 239 Times in 111 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط vorojax نمایش پست ها
سلام اخوی.
این که گفتید یعنی زرتشتی ها به درستی از نماد آتش استفاده می کردند(البته در زمان خودشان)؟؟
بله عزیزم بین اهورامزدا (خدا) و آتش تفاوت هست.

زرتشتی ها آتش پرست هستند ولی آتش را بندگی نمی کنند.
واژه ی "پرست" به معنی "پرستاری کردن" است.آتش پرست یعنی کسی که از آتش پرستاری می کند.
در زمان باستان چوب کبریت وجود نداشته،سر همین روشن کردن آتش دشوار بوده.به همین خاطر آتش را در آتشکده ها روشن می کردند و روشن نگه می داشتند(از آن پرستاری می کردند) تا از آن راحت استفاده کنند.یهودی ها هم از این عادات دارند.

به زرتشتی ها آتش سو هم می گویند چون قبله ی زرتشتی ها آتش است،همانطوری که قبله ی ما مسلمانان کعبه است (که متاسفانه قبلاً بُتکده بوده).

ســوره بقره:
براى هر گروهى (ملّتی) قبله ‏اى است كه خدا گرداننده روى آن گروه به آن قبله است‏ (148)

سـوره الحج:
براى هر امتى عبادتى ويژه قرار داده ايم كه آن را انجام مى دهند پس نبايد در اين امر با تو ستيز و نزاع كنند_67



سـوره نحل:
همانا در هر امتى پيامبرى فرستاديم كه خدا را بپرستيد_36


سـوره یونس:
و براى هر امتى پيامبرى است پس هنگامى كه پيامبرشان [در قیامت] به سويشان می آيد، در ميانشان به عدالت وانصاف داورى می شود و مورد ستم قرار نخواهند گرفت_47

سـوره حج:
و آنان كه يهودى اند و صائبیان و مسیحیان و زرتشتيان و مشرکان، حتماً خدا روز قيامت ميانشان داورى مى ‏كند (17)

سـوره النساء:
هر كس به خدا و فرشتگان و كتاب هاى آسمانى (اوســتــا-انــجــیــل و...) و پيامبران او (زرتشت - موسی - عیسی و...) و روز جزا كافر شود، يقيناً به گمراهىِ دور و درازى دچار شده است‏_136


ویرایش توسط Mahyar : 07-11-2010 در ساعت 18:13
Mahyar آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to Mahyar For This Useful Post:
قدیمی 07-11-2010, 11:18   #6
کاربر فعال
 
Mahyar آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 228
Thanks: 2
Thanked 239 Times in 111 Posts
Exclamation

نقل قول:
نوشته اصلی توسط خادم الشهدا نمایش پست ها
لطفا ارتباط پست خود را با تایپیک بالا توضیح میفرمائید؟
بحث تمجید از ایران باستان بود،من هم گفتم یک سری اطلاعات جالب بنویسم.

سـوره الواقعه:
و پيشى گيرندگان [به اعمال نيك‏] كه پيشى گيرندگان [به رحمت و آمرزش‏] اند_10
ايــنان مقربان ‏اند_11
در بهشت‏ هاى پر نعمت‏ اند_12
گروهى بسيار از پـيـشــيــنــيـان (مــردم دیـن دار بــاســتــان)_13
و اندكى از پــســيــنــيـان (از 1400 سال پیش تا الآن و به بعد)_14







Mahyar آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to Mahyar For This Useful Post:
قدیمی 16-11-2010, 09:44   #7
کاربر آشنا
 
*shadow* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Sep 2010
محل سکونت: ابرها
نوشته ها: 140
Thanks: 114
Thanked 186 Times in 83 Posts
پیش فرض

نقل قول:
وی با بیان اینکه کیقباد طبق اشعار شاهنامه فرمانهای مختلفی را برای پرداخت تاوان به مردم آسیب دیده اعلام کرده است گفت: طبق این فرمان می توان به آن کس که کار می کند و از کار کردش توشه بدست نمی آورد از محل درآمد پادشاه کشور روزی داد. این فرمان برای همگان صادر شده و می توان گفت امروزه به این فرمان کیقباد بیمه همگانی می گویند.
پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی تصریح کرد: درایران باستان برای همه افرادی که دچار پیشامدهای نابه هنگام یا ناهنجار می شدند نیز تاوان (بیمه سوانح) پرداخت می شد.
جنیدی می گوید: میزان پرداخت بیمه به اندازه میزان خسارت وارد شده به آن شخص در نظر گرفته می شد.
نگفته قبلش حق بیمه از حقوقشون کم میشده یا نه؟؟؟
پس در اون عهد بیمه همگانی داشتیم و میتونیم بهش افتخار کنیم و دلمون نسوزه که امروز خیلی ها نمیتونن بیمه بشن...درآمدشون به حق بیمه نمیخوره
کجایی ایران باستان که یادت بدجور به خیر شده امروز

امضای *shadow*

عشق عبارت است از همه چیز را برای یک هدف دادن و به پاداشش هیچ چیز نخواستن ، این انتخاب بزرگی است ، چه انتخابی!

دکتر علی شریعتی

*shadow* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
می‌دانستند, ننگ, گدایی, ایرانیان, باستان, را


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 09:06 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1