شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی تلگرام


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > پرسش‎ و‎ پاسخ‎


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 07-09-2011, 21:54   #1
کاربر جدید
 
زکریا آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
نوشته ها: 3
Thanks: 0
Thanked 5 Times in 2 Posts
پیش فرض سوال در مورد امامت

سوال:
1 :امامتی که خدا به ابراهیم بعد از نبوتش داد . با امامتی که به حضرت علی داده چه فرقی میکنه؟
2:کدام یکی بالاتره ؟
3: ایا این درجه رو حضرت محمد هم داره؟
4:درجه امامت بالاتره یا نبوت؟
5:اصلا امامت درجه بندی داره ؟
6:چرا خدا پیغمبر رو به معراج برد ؟دلش خواست ؟ یا پیغمبر به همچین مغامی رسید که خدا اونو به معراج برد؟
7:چرا این اتفاق برای امام نیفتاد ؟
لطفا مستند جواب بدین

امضای زکریا طفیل حضرت عشق اند آدمی و پری
ارادتی بنما تا سعادتی ببری

زکریا آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 10-09-2011, 22:08   #2
حق آب و گل داره
 
یاصاحب الزمان آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jul 2011
نوشته ها: 1,882
Thanks: 5,745
Thanked 6,578 Times in 1,688 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط زکریا نمایش پست ها
سوال:
1 :امامتی که خدا به ابراهیم بعد از نبوتش داد . با امامتی که به حضرت علی داده چه فرقی میکنه؟
2:کدام یکی بالاتره ؟
3: ایا این درجه رو حضرت محمد هم داره؟
4:درجه امامت بالاتره یا نبوت؟
5:اصلا امامت درجه بندی داره ؟
6:چرا خدا پیغمبر رو به معراج برد ؟دلش خواست ؟ یا پیغمبر به همچین مغامی رسید که خدا اونو به معراج برد؟
7:چرا این اتفاق برای امام نیفتاد ؟
لطفا مستند جواب بدین
بسم الله الرحمن الرحیم
صلی الله علیک یا مولای یا صاحب الزمان ( صلوات الله علیک )
سلام علیکم برادر گرامی جناب زکریّا


1- إذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فاتمهنّ قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین
( بقره - 124 ) : هنگامی که خداوند ، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و او به خوبی از عهده آزمایش برآمد ، خداوند به او فرمود : من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم ، ابراهیم عرض کرد : از دودمان من (نیز امامانی قرار بده) خداوند فرمود : پیمان من به ستمکاران نمی رسد .
امامت عبارت است از : تحقق بخشیدن به برنامه های دینی ؛ اعم از حکومت به معنی وسیع کلمه و اجرای حدود و احکام خدا و اجرای عدالت اجتماعی و نیز تربیت و پرورش نفوس درظاهر و باطن و لذا مقام امامتی که به حضرت ابراهیم
(علی نبیّنا و آله و علیه السلام ) از سوی خدا اعطا شده ، همان امامتی است که ائمه (علیهم السلام ) دارای آن بوده اند و تفاوتی وجود ندارد .
البته تفاوتهای از حیث رتبه و اکمال است که نیازی به طرحش نیست .



2- در اصل امامت مولا علی
( علیه السلام ) و حضرت ابراهیم نبی ( علی نبیّنا و آله و علیه السلام ) برتری نسبت به هم وجود ندارند و مساویند اما از جهت رتبه و اکمال مباحثی است که از حوصله ی شما خارج است .



3- بله .



4- علامه طباطبایی
( رضوان الله علیه ) تفاوت نبی وامام رادراین میدانند:
نبی ، تنهادارای هدایت تشریعی و به اصطلاح ارائه کننده ی طریق است ؛ اما امام افزون برآن ، دارای هدایت تکوینی نیزهست .
یعنی امام ازنظرتأثیر باطنی که اثروجودیش درقلب انسان می تابد ، اوراهدایت می کند و لذا مقام امامت یک نوع ولایت براعمال مردم از نظرباطن است که توأم باهدایت می باشد و
هدایت در این جا به معنی رساندن به مقصد است نه تنها راهنمایی و ارائه طریق كه كار پیغمبران و رسولان ، بلكه عموم مؤمنانی است . آنان از راه موعظه و نصیحت مردم را به سوی خدا دعوت می كنند . ( ترجمه المیزان - با اندکی تغییر ،ج 1)
و نیز استادمطهری ( رحمه الله ) می گویند : فرق نبوت و امامت دراین است که : نبوت راهنمایی ، ابلاغ واخباراست ولی امامت ، رهبری یعنی علاوه بررهبری اجتماعی،رهبری معنوی به سوی خداهم هست . ( مجموعه آثار ، ج3 )


و از امام صادق ( علیه السلام ) نقل است که فرمودند:
خداوند ابراهیم را بنده خاص خود قرار داد پیش از آنكه پیامبرش قرار دهد ، و خداوند او را به عنوان نبی انتخاب كرد پیش از آن كه او را رسول خود سازد ، و او را رسول خود انتخاب كرد ، پیش از آن كه او را به عنوان خلیل خود برگزیند و او را خلیل خود قرار داد پیش از آن كه او را امام قرار دهد ؛ هنگامی كه همه این مقامات را جمع كرد فرمود : من تو را امام مردم قرار دادم . ( بقره - 124 ) این مقام به قدری در نظر ابراهیم بزرگ جلوه كرد كه عرض نمود : خداوندا از دودمان من نیز امامانی انتخاب كن ، فرمود : پیمان من به ستمكاران آنها نمی رسد... یعنی شخص سفیه هرگز امام افراد با تقوا نخواهد شد . ( اصول کافی ،ج41 )

از مجموع این بیانات مشخص میشود که امامت بالاتر از نبوت است .




5- امامت دارای مراتب مختلفی است ، همچنان که نبوت هم اینگونه است . ائمه مصومین
( علیهم السلام ) مرتبه ی کاملترآن رادارا بوده اند . حرّه دختر حلیمه سعدیه (مادر رضاعی رسول الله (صلی الله علیه و آله ) بود که از شیعیان مولا علی (علیه السلام ) بود .
زمان پیریش مصادف شد با حکومت استبداد حجاج بن یوسف که یکی از ستمگران و خونخواران است . روزی حجاج ، حرّه را احضار کرد . حرّه به مجلس حجاج رفت . حجاج به او گفت : شنیده ام که تو عقیده داری علی بن ابیطالب
( صلوات الله علیه ) از ابوبکر و عمر و عثمان ( علیهم لعائن الله ) برتر است ؟
حرّه گفت : هر که این حرف را زده دروغ گفته زیرا من عقیده دارم مولا علی
(علیه السلام ) نه تنها از این سه نفر بلکه از تمام پیغمبران به غیر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) برتر است . حجاج با شنیدن این اعتراف فریاد زد : وای بر تو ، آیا علی (علیه السلام ) را از پیامبران اولوالعزم برتر می دانی ؟
حرّه فرمود : من او را برتر و بالاتر نمی دانم بلکه خداوند او را از تمام انبیا برتر می داند و در این مورد در قرآن نیز گواهی داده است . حجاج گفت : اگر این موضوع را از قرآن اثبات کردی نجات پیدا می کنی وگرنه دستور می دهم که در همین مجلس تو را هلاک کنند .حرّه فرمود : قبول است و بر این عقیده هم هستم . اما چرا از حضرت آدم ، مولا علی
(عیه السلام ) بالاتر است ؟
قرآن کریم می فرماید : چون آدم به درخت ممنوعه نزدیک شد خداوند عمل او را نپذیرفت .اما خد اوند در قرآن خطاب به مولا علی
(علیه السلام ) می فرماید : عمل شما خانواده عصمت و طهارت ، مقبول درگاه حق است . ( دهر- 22 ) .
در جای دیگر خداوند به آدم فرمود : به درخت نزدیک نشوید
(بقره - 34) ولی حضرت آدم ترک اولی کرد و به آن نزدیک شد و از میوه آن چید اما خداوند همه چیز دنیا را برای علی (علیه السلام ) حلال کرد اما حضرت به دنیا نزدیک نشد .
اما راجع به حضرت نوح (علیه السلام ) خداوند در قرآن می فرماید : او دارای زنی بدکار و کافر بود .
(تحریم – 3 ) اما حضرت علی (علیه السلام ) همسری داشت که خداوند رضایت خود را در رضایت او قرار داده بود .
اما از حضرت موسی
(علیه السلام ) وقتی خداوند به او امر کرد که برای دعوت فرعون برو ، حضرت موسی عرض کرد می ترسم مرا بکشند ، زیرا یک نفر از آنها را کشته ام (قصص - 33) اما شبی که کفّار تصمیم گرفتند رسول الله (صلی الله علیه و آله ) را به قتل برسانند و چهل شمشیر زن دور خانه ی پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) جمع شده بودند ایشان فرمودند : یا علی آیا جای من می خوابی ؟ مولا علی (علیه السلام) فرمود : آیا جان شما در امان خواهد بود ؟ فرمود : بله . مولا علی ( علیه السلام ) فرمود : جان من به فدای شما و در بستر پیامبر خوابید و نترسید .
اما درباره حضرت عیسی
( علیه السلام ) وقتی حضرت مریم در عبادتگاه زندگی می کرد موقع وضع حملش نزدیک شد ، ندا رسید که اینجا خانه ی عبادت است نه زایشگاه ؛ در نتیجه حضرت مریم از مسجد الاقصی بیرون رفت و در بیابان کنار درختی وضع حمل کرد . اما وقتی که مادر مولا علی (علیهما السلام ) ایشان را حامله بود ، پرده کعبه را گرفت و خداوند را به حق مولودش قسم داده در نتیجه کعبه شکافته شد و او در داخل خانه ی خدا حضرت علی (علیه السلام ) را به دنیا آورد .
حجاج خونخوار به قدری از این سخنان مبهوت شده بود که علاوه بر آزادی او خلعت و پاداشی به او داد .
(کرامات العلویه )
از ظاهر این حدیث شریف و دیگر ادلّه ، این نتیجه میشود که امامت داری مراتب و اکمال است .



6- سبحان الذى أسرى بعبده لیلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذى بارکنا حوله لنریه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر .
(أسری - 1 ): پاک و منزه است خدایى که بنده اش را در یک شب ، از مسجد الحرام به مسجد اقصى که در اطراف آن ، برکت به وجود آورده ایم تا بعض از آیات خود را به او نشان دهیم ، خداوند شنوا و داناست .
منظور از أسری و معراج ، نشان دادن آیات بود . حضرت علامه طباطبایی
( رضوان الله علیه ) در تفسیر شریف المیزان ، " لنریه " را غایت و هدف از سیر و معراج آقا رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) میدانند و " إنّه هو السمیع العلیم " را علّت سیر و معراج میدانند ، یعنی چون خداوند به اقوال بندگانش شنوا و نسبت به افعال آنان بیناست و حال و قال پیامبرش ( صلی الله علیه و آله ) را هم میبیند و هم میشنود ؛ لذا او را شایسته ی چنین اکرامی ( معراج ) دید . ( المیزان - تفسیر سوره ی إسراء )



7- معراج برای همه اهل بیت ( علیهم السلام ) بوده ، مانند قضایای به دنیا آمدن آقا صاحب الزمان ( صلوات الله علیه ) و دیگر اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) .




التماس دعا
یاعلی


منمشتعلعشقعلیّمچهکنم

یا أبانا یاصاحب الزمان إستغفرلنا ذنوبنا إنّا کنّا من الخاطئین

امضای یاصاحب الزمان


بر مشامت گر رسید از قبر من بوی بهشت
کن یقین پای نگارم بر مزارم رفته است

یاصاحب الزمان آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to یاصاحب الزمان For This Useful Post:
قدیمی 12-09-2016, 09:09   #3
کاربر جدید
 
خرزمال آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Sep 2016
نوشته ها: 5
Thanks: 0
Thanked 2 Times in 2 Posts
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط زکریا نمایش پست ها
سوال:
1 :امامتی که خدا به ابراهیم بعد از نبوتش داد . با امامتی که به حضرت علی داده چه فرقی میکنه؟
2:کدام یکی بالاتره ؟
3: ایا این درجه رو حضرت محمد هم داره؟
4:درجه امامت بالاتره یا نبوت؟
5:اصلا امامت درجه بندی داره ؟
6:چرا خدا پیغمبر رو به معراج برد ؟دلش خواست ؟ یا پیغمبر به همچین مغامی رسید که خدا اونو به معراج برد؟
7:چرا این اتفاق برای امام نیفتاد ؟
لطفا مستند جواب بدین
پرسش اول:آیا اطاعت از نبی به صورت مطلق واجب است؟
اگر بگویید خیر باید دلیل بیاورید که چرا خیر و اگر پاسخ شما بله باشد در این صورت لطفا به این پرسش هم پاسخ بدهید.
آیا امکان دارد کسی اطاعتش در همه شرایط واجب است امام نباشد.؟
پس چگونه برخی ادعا می کنند عده ای از انبیاء امام نبودند؟!
خرزمال آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 18-09-2016, 14:02   #4
مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان
 
محب المهدي (عج) آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
نوشته ها: 21,013
Thanks: 20,182
Thanked 50,727 Times in 20,880 Posts
پیش فرض

امام یعنی راهبر
اگر در سوال اول منظورتان امام معصوم است، بله در همه موارد اطاعت واجب است.
در زمان غیبت ولایت مطلقه ی فقیه همین شرایط را به نیابت از امام زمان عج دارند.
ائمه امام زمان خود بودند با مقام نبوت و نه امامت.

امضای محب المهدي (عج)

מוות
לישראל

محب المهدي (عج) آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to محب المهدي (عج) For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
پاسخ و نقد مقاله ی سرخاب و سفیدآب monji_2008 پاسخ به شبهات دیگر ادیان و مذاهب 0 24-08-2011 15:37
مهدویت hossein moradi امام زمان عجل الله تعالی فرجه 0 03-03-2011 07:16
اثبات وجود امام از دیدگاه عقل hossein moradi امام زمان عجل الله تعالی فرجه 0 14-02-2011 07:08
بررسي افسانه هولوكاست و دلايل انكار آن saeedjj صهیونیسم 0 30-10-2010 12:37

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/nooreasemanRSS Feed@nooreaseman_com

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 18:55 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1