شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > پرسش‎ و‎ پاسخ‎


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 13-03-2012, 07:00   #1
اخراج شده
 
يادشهيد آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2011
نوشته ها: 3,189
Thanks: 8,807
Thanked 4,774 Times in 2,280 Posts
پیش فرض مردم ایران واقعا چگونه شیعه شدند؟

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]


سؤالی که دراین نوشتار مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این است که چگونه ایرانیان به سوی تشیع گرایش یافتند؟



سابقه دین اسلام در سرزمین ایران به عصر حیات «پیامبر اکرم(ص)» و نامه آن حضرت به «خسرو پرویز» شاه ایران برمی‏گردد؛ و ورود رسمی این دین به این سرزمین، به سال 16 هجری و در زمان حکومت «عمر بن خطاب» خلیفه دوم.





اما سؤال اساسی این است که به رغم ورود اسلام به ایران در دوره خلفا و همچنین به رغم آنکه ایرانیان قرون اولیه، اکثراً جزو اهل سنت بودند، چگونه شد که هم اینک شاهد اکثریت ایرانیان شیعی هستیم؟





در این نوشته، بحث کلامی مطرح نیست. بلکه از دیدگاه "جامعه‏شناسی تاریخی" بررسی می‏کنیم که چه تحولاتی باعث شد که اکثر ایرانیان، شیعه شوند.





در خصوص سؤال فوق دو دسته پاسخ ارائه شده است:





1. پاسخ های نادرست و افسانه‏ای.



2. پاسخ صحیح و منطقی.





در اینجا ضمن طرح چند پاسخ افسانه‏ای و نقد آنها، در انتها پاسخ صحیح را ارائه خواهیم کرد.



1. پاسخ‏های نادرست و افسانه‏ای:





1 ـ 1. ازدواج امام حسین (ع) با شهربانو دختر یزدگرد سوم از سلسله ساسانی، باعث علاقه ایرانیان به اهل بیت(ع) و در نتیجه تشیع ایرانیان شده است.





نقد این پاسخ:

اولاً: اساس چنین داستانی صحیح نیست.





ثانیاً: لازمه‏ی صحت این داستان آن است که ایرانیان می‏بایست به خود سلسله ساسانیان علاقه داشته باشند، تا به دامادشان هم علاقه داشته باشند. در حالی که ایرانیان اجازه داده‏اند تا این سلسله براحتی فرو بپاشد و حتی یزدگرد نیز پا به فرار گذاشت و در شهرهای مختلف ایران آواره بود تا این که سرانجام توسط "آسیابانی ایرانی" در "مرو" کشته شد.





ثالثاً: پاسخ دیگری هم شهید مطهری می‏دهد و آن اینکه تعدادی از امویان هم با ساسانیان پیوند زناشویی بستند. پس چرا ایرانیان نسبت به امویان علاقه‏مند نشدند؟





2 ـ 1. ایرانیان در اصل ضد اعراب، ضد اسلام و ضد مسلمانان بوده‏اند. وقتی ایران توسط مسلمانان فتح شد، ایرانیان مجبور بودند در ظاهر بگویند ما مسلمان شده‏ایم و الا کشته می‏شدند یا باید جریمه می‏پرداختند. لذا در ظاهر اسلام را قبول می‏کردند اما در واقع همان عقاید زرتشتی‏گری و عقاید قبل از اسلام خود را حفظ کردند و ادامه دادند لکن تحت عنوان شیعه. پس تشیع، مذهبی است که در اصل به دست ایرانیان ساخته شده و ربطی به اسلام ندارد، بلکه مذهبی ایرانی است.



نقد این پاسخ:





اولاً: این نظریه زمانی می‏تواند صحیح باشد که رهبران اصلی شیعه ایرانی باشند؛ در حالی که همه رهبران اصلی شیعه که ائمه معصومین علیهم السلام هستند، عرب هستند.





ثانیاً: این نظریه در صورتی صحیح است که شیعیان اولیه همه ایرانی باشند در حالی که جز تعداد کمی از شیعیان اولیه ـ نظیر «جناب سلمان فارسی» ـ غالب شیعیان از عرب‏ها بودند.





ثالثاً: نظریه فوق وقتی می‏تواند صحیح باشد که منابع و متون اصلی شیعه با سایر مسلمانان تفاوت می‏داشت و می‏بایست این تفاوت در منابع ایرانی خود را نشان دهد. در حالی که اینطور نیست. اولین منبع اصلی مسلمان قرآن کریم است که شیعه و غیر شیعه به آن اعتقاد دارند. دومین منبع سنت است. اجماع هم به همان کتاب و سنت برمی‏گردد و عقل به مستقلات عقلیه باز می‏گردد که اختصاص به ایرانیان ندارد بلکه مربوط به همه است.





رابعاً: نظریه فوق وقتی می‏توانست قرین واقع باشد که ایرانیان از همان قرون اولیه تماماً شیعه باشند. در حالی که ایرانیان در این دوره‏ها غالباً غیر شیعه بوده و به اسلام اهل سنت گرایش داشتند و اکثر رهبران اهل سنت هم از ایرانیان بودند. همچنین مؤلفان متون دینی اهل سنت اکثراً ایرانی هستند و این نکته‏ای است که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران می‏آورد.





خامساً: رهبران و دانشمندان شعیه تا قرن دهم اکثراً غیرایرانی بودند و خارج از ایران زندگی می‏کردند. «شیخ مفید»، «سید مرتضی»، «محقق حلی»، «شهید اول و ثانی» و علمای جبل عامل که بعدها به دعوت صفویه به ایران آمدند و همچنین «محقق کرکی» که حوزه‏های علمیه شیعه را در ایران و عراق و مناطق دیگر گسترش داد، همه غیرایرانی بودند. این نکته صحیح است که فرهنگ، زبان و زمان و مکان و رسم و عادات در آموزه‏های مذهبی تأثیرگذار است. اما اینگونه نیست که این عوامل سبب شوند یک مذهب تشیع خاص ایرانیان تأسیس شده باشد. اتفاقاً فقه شیعی بر عنصر زمان و مکان، تاریخ و غیره تأکید فراوان دارد. بنابراین، تأثیر و تاثر قابل انکار نیست ولی مسأله نمی‏تواند تعیین کننده باشد.





برخی آموزه‏های فلسفی قبل از اسلام به بعد از اسلام هم منتقل شده است. بعضی از عادات و داستان‏ها هم منتقل شده است. در واقع ایرانیان برخی از میراث‏های خود را حفظ کرده‏اند، اما آن را هرگز جزیی از تشیع ندانسته‏اند. بلکه یکسری از این مسائل مربوط به آداب و رسوم ملی ماست که ربطی به تشیع ندارد. مثل زبان فارسی، عید نوروز و... ایرانیان هیچ گاه زبان فارسی را رها نکردند. زیرا بین اسلام و ایران تضادی نبوده است. بلکه در مواردی که تعارضی وجود داشته، ایرانیان خود به نفع اسلام از آن دست کشیده‏اند و اسلام را مقدم دانسته‏اند.





3 ـ 1. ایرانیان تا قرن دهم سنی بودند. از آن پس با زور صفویان به شیعه گرایش یافتند. زیرا شاه اسماعیل صفوی وقتی در تبریز تاج گذاری کرد، بسیاری از سنی‏ها را قتل عام نمود.





نقد پاسخ فوق:





اولاً: شاه اسماعیل یک جوان 14 ساله بود و نمی‏توان پذیرفت که وی بدون حمایت شیعیان به قدرت رسیده باشد. زیرا منطقی نیست که حامیان وی از سنی‏ها باشند و علیه مذهب خود، شاه اسماعیل را به نفع مذهب تشیع حمایت کنند. بنابراین، در ایران آن زمان شیعیان زیادی وجود داشته‏اند که صفویه به اتکای آنان توانسته‏اند قدرتی تشکیل دهند و در برابر عثمانی که یک امپراتوری پر قدرت مدعی سنی بود، بایستند و مقابله کنند و در نهایت حکومت تشکیل دهند.





ثانیاً: در تاریخ ثابت نشده است که صفویه با زور شمشیر شیعه را در ایران به وجود آورده باشند. البته به صورت جزیی و موردی، اهل سنت مورد آزار صفویان واقع می‏شدند، چنانکه شیعیان مورد آزار عثمانی‏ها قرار می‏گرفتند. روشن است که عمل هر دو حکومت نادرست و غیراسلامی بوده است.





2. پاسخ صحیح و منطقی:





نخست باید بپذیریم که استقرار و نفوذ یک مذهب در میان یک قوم، امری نه دفعی بلکه به صورت تدریجی است. ما نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. به نظر می‏رسد از زمانی که اولین ایرانی به تشیع گرایش یافته تا زمانی که تشیع در ایران فراگیر شد و اکثریت ایرانیان را شیعیان تشکیل دادند، حدود 10 قرن به طول انجامیده باشد.





اتفاقاتی که طی 10 قرن اولیه اسلام در ایران به وقوع پیوست باعث فراگیری تشیع در ایران شد که به اجمال می‏توان آنها را اینگونه مرور کرد:





1 ـ 2. نخست آنکه «جناب سلمان» صحابه با وفای پیامبر و اهل بیت، فردی ایرانی و شیعی بود. در یمن نیز ایرانیانی وجود داشتند که متمایل به سمت اهل بیت بودند. یمن توسط حضرت علی (ع) و در زمان حیات رسول اکرم (ص) به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علی (ع) آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خلیج فارس تا یمن تحت نفوذ ایران بود.





2 ـ 2. در دوره خلیفه دوم، وی تبعیض‏هایی بین عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگی خاطر ایرانیان گردید. پس از کشته شدن خلیفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وی چند تن از ایرانیان موجود در مدینه را به قتل رساند. اما وقتی حضرت علی(ع) به حکومت رسید اعلام کرد که بین عرب و عجم تفاوتی نیست و عرب هیچ گونه فضلی بر عجم ندارد و این باعث شد تا ایرانیان به حضرت علی(ع) گرایش پیدا کنند. همچنانکه «امام زین العابدین(ع)» با خریدن و آزاد کردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد کرد که محب اهل بیت(ع) بودند.





3 ـ 2. پس از شهادت حسین بن علی(ع) ایرانیان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام یزیدی و اسلام حسینی. بنی امیه با آن سابقه ظلم‏ها و اعمال تبعیض‏ها نمی‏توانست در قلوب ایرانیان جایی داشته باشد و به صورت طبیعی ایرانیان به سوی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گرایش پیدا کردند و بعدها در سقوط بنی امیه بیشترین کمک‏ها را نمودند. زیرا بنی عباس با شعار حمایت از آل محمد (ص) قیام کردند. اما بعد معلوم شد که این جریان نیز با جریان اهل بیت فاصله دارد.





4 ـ 2. در طول تاریخ، برخی از شاگردان امام جعفر صادق و سایر ائمه ـ علیهم السلام ـ در ایران حضور یافتند و به طور گسترده مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ کرده و ایرانیان را به مذهب آنان دعوت می‏کردند.





5 ـ 2. حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان عامل دیگری است. یکی از دلایلی که «مأمون» می‏خواست امام رضا(ع) را ولیعهد کند، مقابله با عرب‏هایی بود که از برادرش «امین» حمایت می‏کردند. تحلیل وی این بود که با ولایت عهدی امام رضا(ع) هم ایرانیان شیعی را به سوی خود جذب خواهد کرد و هم شیعیان عرب؛ و این باعث تقویت قدرت وی و ضعف امین خواهد شد.





6 ـ 2. بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانیقی» و دیگر خلفای ستمگر به ایران آمدند و پراکندگی آنان در سراسر ایران عامل دیگری در گسترش تشیع در ایران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه(س)» در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شیراز و «حضرت عبدالعظیم(ع)» در ری، از دلایل مهم روی آوری مردم ایران به سمت تشیع است.





7 ـ 2. در عصر سلاطین شیعه‏ی آل‏بویه موجبات تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شیعی مثل تهذیب، استبصار، کافی و من لایحضره الفقیه در این زمان تألیف شد. بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی توانستند در این عصر اسلام شیعی را به مردم معرفی نمایند.





8 ـ 2. در دوره ایلخانان، حضور علامه حلی به مدت 10 سال در ایران و آزادی وی در بیان احکام و مهارت او در فقه و کلام و نیز تلاش‏های «خواجه نصیر الدین طوسی» عامل دیگری در این زمینه است.





9 ـ 2. حلقه آخر این جریان تاسیس دولت صفویه و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی و حضور و دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام است. این همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفویه پس از طی 10 قرن، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به صورت یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور معرفی شود.
يادشهيد آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to يادشهيد For This Useful Post:
قدیمی 22-10-2013, 10:53   #2
مدیربازنشسته
 
paradise آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2010
نوشته ها: 3,035
Thanks: 11,530
Thanked 9,195 Times in 2,641 Posts
پیش فرض

ایرانیان از چه روزگاری با شیعه پیوند خوردند؟

در پاسخ به این سوال که، مکتب تشیع از چه زمان شکل گرفته است ؟ باید گفت از ابتدای بعثت و از اولین روزهای تبلیغ دین، کلمه "شیعه" توسط رسول صلی الله علیه و آله و سلم برای پیروان دین و به خصوص پیروان علی ابن ابیطالب علیهما سلام به کار برده شده است.

به گزارش کوی محبت، به دو نمونه از این احادیث توجه فرمایید:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی اَنتَ وَ شیعَتُکَهُمُ الفائِزُون (ارشادالقلوب،ج2،ص262) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: یا علی تو و شیعیانت رستگارانید.

قَالَ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ صلّى اللّه علیه و آله و سلم: ‏یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ غَفَرَ لَکَ وَ لِأَهْلِکَ وَ لِشِیعَتِکَ‏ وَ لِمُحِبِّی شِیعَتِکَ وَ لِمُحِبِّی مُحِبِّی شِیعَتِکَ... (صحیفة الإمام الرضا علیه السلام/ص63)
رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: یا علی قطعا خداوند تعالی تو را آمرزیده است و آمرزش برای خانواده ات و شیعیان توست و برای دوست داران شیعیانت و برای دوست دارانِ دوست داران شیعیانت. ..

هم چنین با وجود مصادیقی مانند: سلمان و ابوذر و عمار و مقداد و حذیفه و امثال این اصحاب گران قدر و اطاعت ایشان از شریعت اسلام و دستورات پیامبر و وصی بلافصل ایشان امیر المومنین علی علیه السلام به قاطعیت می توان گفت: آیین تشیع از اولین روز بعثت بر پا گردیده است. اولین شیعیان رسول الله صلی الله علیه واله وجود مقدس خدیجه سلام الله علیها و علی ابن ابیطالب بودند و به تبع ایشان اصحاب واقعی رسول الله صلی الله علیه واله جامعه ی شیعیان را تشکیل داده اند و آیین تشیع نیست مگر شریعت پیامبر صلی الله علیه واله

آیا می دانید، ایرانیان از چه روزگاری با شیعه پیوند خورده اند؟
در جواب می گوییم: اولین پیوند وجود سلمان فارسی است که در بین اصحاب طراز اول رسول خدا و امیرالمومنین علیهما السلام قرار دارد. وی به عنوان والی مداین ایرانیان را با حق و حقیقت آشنا نمود.

دلیل دوم حضور حذیفه از شیعیان و اصحاب سرّ رسول خدا و امیر المومنین علیهما السلام که مدتی والی مداین در ایران بوده است. در کتاب اسرار آل محمد آمده است: وی در خطبه ای که به نام امیرالمومنین در مسجد مداین ایراد فرمود پس از حمد خدا و یاد از رسول اکرم گفت: به نام علی ابن ابیطالب خلیفه پیامبر حقا حقا، جوانان ایرانی حاضر در مسجد از او سوال کردند چرا درباره خلیفه قبل عثمان حقا حقا نمی فرمودید. وی در پاسخ ضمن شرح ماجرای سقیفه از حزب نفاق در آن زمان سخن گفت.
دلیل دیگر وصلت ایرانیان با خاندان رسالت و اهل بیت است و این وصلت ازدواج حضرت شهربانو سلام الله علیها دختر یزدگرد سوم پادشاه ایران زمین با امام حسین علیه السلام می باشد. و این افتخار بزرگی برای ماست که مادر امام سجاد علیه السلام یک شاهزاده ایرانی ست.

زمانی به علاقه ایرانیان به اهل بیت پیامبر علیهم السلام پی می بریم که حضور ایرانیان برای جان فشانی در راه سید الشهدا علیه السلام را کشف کنیم. تا جایی که حتی عده ایی از مورخین حضور ایرانیان در واقعه کربلا را گزارش می کنند. در این باب به گفته پرفسور فریشلر در کتابی که به نام امام حسین(علیه السلام) و ایرانیان تالیف نموده است اکتفا می کنیم: در شب نهم محرم سی نفر از ایرانیان مقیم کوفه خود را به حسین (علیه السلام) رسانیدند و این عده روز بعد، برای کمک به حسین (علیه السلام) در جنگ شرکت کردند و کشته شدند.

هم چنین حضور تعداد قابل توجهی از ایرانی ها در لشگر مختار ثقفی(دو سوم لشکریان مختار) که به خون خواهی حسین علیه السلام قیام نموده بود گواه این پیوند دیرینه است.

اما مهم ترین دلیل حضور امام رضا علیه السلام در ایران و خیل امام زادگانی پاک نهاد می باشد. که از ظلم وجور خلفای ستم پیشه به ایران پناهنده شدند. این امام زادگان و مردم ایران، دشمن مشترکی داشتند و این دشمن دستگاه ظالمانه خلافت بود. که در کشتار علویان و آزار ایرانیان از هیچ کوششی دریغ ننموده بود.

الحمد لله این پیوند تا امروز که محبت و ولایت حضرت مهدی علیه السلام را در دل داریم ادامه پیدا نموده است.

سوال دیگر این که آیا می دانید، اولین حکومت با مذهب رسمی شیعه در کدام سرزمین بر پا گردیده است؟

در دی ماه سال 324 شمسی برابر با 25 جمادی الثانی 334 قمری احمد معز الدوله دیلمی از گیلان و مازنداران سپاهی را تدارک نمود و ضمن فتح بغداد خلیفه عباسی را سرنگون نمود. وی به کمک دو برادر دیگرش حسن و علی حکومت آل بویه را تاسیس نمودند و بدین ترتیب اولین حکومت با مذهب شیعه اثنی عشری پس از حکومت امیر المومنین علیه السلام تاسیس شد.

همان طور که می دانید به همه کشورهای عضو سازمان ملل یک روز از سال اختصاص داده شده است. 15 ژانویه روز ایران در سازمان ملل است که به نام "روز تجدید حیات سیاسی ایرانیان" خوانده می شود می دانید چرا؟

زیرا در ١٥ ژانویه سال ٩٤٦ میلادی احمد معز الدوله دیلمی با سپاهی از دیلم و طبرستان (گیلان و مازندران) وارد بغداد شد. و ضمن پایان بخشیدن به ظلم خلفای عباسی اولین حکومت با مذهب رسمی شیعه را بر پا نمود و با تشکیل امپراتوری آل بویه ایران مجددا صاحب یک حکومت مستقل مرکزی گردید. این حق بزرگی است که مکتب شیعه به گردن ایرانیان دارد.

سفر پر خیر و برکت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام به ایران و در پی آن ایجاد خطوط نجات و رهایی علویان توسط جناب احمد بن موسی حضرت شاهچراغ علیه السلام در منطقه فارس و مرکز ایران مقدمات انتقال تعداد زیادی از علویان و سادات را به شمال ایران فراهم نمود. و حضور امام زادگان در بین اهالی آن مناطق، تاثیرات به سزایی در آشنایی آنان با اسلام واقعی و مکتب اهل بیت علیهم السلام داشت.

حضور سادات علوی در ایران و آموزه های آنان و کمک های ایشان سبب شد تا روح آزادگی در پهلوانان ایرانیان غیرت مند به جوشش در آید و به ظلم خلفای بنی امیه و بنی عباس پایان بخشد.

حکومت آل بویه خدمات بسیاری در حفظ فرهنگ و علوم ایران و تشیع داشت. و دانشمندان بسیاری در این امپراطوری، توانستند بنیان بسیاری از علوم را مستقر نمایند.

خدمات فرهنگی آل بویه به ایرانیان:

از جمله حکم رانان دانشمند آل بویه، عضد الدوله بوده است. که در ادامه ی سیاست توجه به علما، حقوقی برای فقها، محدثان و پزشکان، مهندسان، ریاضی دانان و... مقرر کرده بود و قسمتی از قصر خود را به دانشمندان اختصاص داده بود. هم چنین در قصر بزرگ خود در شیراز، کتابخانه ای دایر کرد و زمانی که به بغداد رفت، آن کتابخانه را نیز با خود، بدان جا منتقل نمود.

شرف الدوله فرزند عضد الدوله، به هیات و نجوم، علاقه ی زیادی داشت و به همین سبب، رصدخانه ی معروف بغداد را با همکاری ویجن (بیژن) بن رستم که در هندسه و هیات، سرآمد بود، بنا کرد.

افزون بر این، عصر آل بویه، عصر کتاب و کتابخانه بود. کافی است بدانیم که تعدادی از کتاب های مهم شیعه در همین دوران، تالیف شده اند مانند کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق، و الاستبصار و تهذیب الأحکام شیخ طوسی، که هر سه از کتب اصول چهارگانه شیعه به شمار می روند. در این دوران بود که شیخ صدوق از قم به ری پایتخت آل بویه دعوت شد. و اکنون مزار وی زیارت گاه شیعیان است.

در این دوره می توان کتابخانه های زیر را یاد کرد: کتابخانه ی حبشی، فرزند معز الدوله در بصره که دارای پانزده هزار جلد کتاب بوده است.

کتابخانه ی ابوالفضل بن عمید، وزیر دانشمند رکن الدوله در ری تعداد کتاب های این کتابخانه، بیش از صد بار شتر بود که در علوم و فنون مختلف، نوشته شده بود.

از دیگر کتابخانه های مهم، کتابخانه ی صاحب بن عباد بود که کتاب ها به بیش از صد بار شتر می رسید. هم چنین ابومنصور بن مافنه، کتابخانه ای در فیروزآباد دایر کرد که هفت هزار جلد کتاب داشت.

((و سلطان محمود غزنوی پس از تصرف ری، تمام این کتابخانه ها را آتش زد.))

ظهور دولت قدرت مند آل بویه در ایران و عراق، در کنار دو دولت بزرگ و قدرت مند دیگر شیعه، یعنی حَمدانیان و فاطمیان، زمینه های رشد و توسعه و بالندگی را فراهم کردند، به طوری که مسکویه از اوضاع و شرایط به وجود آمده، به «زنده شدن علم» تعبیر کرده و سجستانی، آزادی عقیده را آن اندازه بیان می کند که علمای هر فرقه بدون ترس می توانستند به بیان عقاید خود بپردازند. در ادامه با برخی از دانشمندان شیعه، و علومی که به اعتراف دانشمندان غرب، ریشه و بن مایه ی علوم امروزی است آشنا خواهید شد.
عزیزان می دانیم که اهل بیت علیهم السلام منشا علم حقیقی هستند و شاگردان مکتب اهل بیت با ورود به حوزه علم دگرگونی و تحول عظیمی در علوم مختلف ایجاد نمودند. ایرانیان نیز که شیفته علم بودند، در سطح وسیعی، به کشف و فهم علم اقدام کردند. و ضمن دریافت علوم از دانشمندان مسلمان، خود نیز منشا خدمات بسیاری در حوزه های متفاوت علوم قرار گرفتند. از جمله:
علم دستگاه های مکانیکی (عِلمُ الحِیَل): ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (وفات ۶۰۲ ق) سازنده رباط انسان نما و به این علت او به عنوان پدر علم مهندسی رباتیک جهان شناخته می‌شود.

شیمی و ابزارهای آن: جابر بن حیان ملقب به پدر علم شیمی شاگرد امام صادق علیه السلام، هم چنین على بن رین طبرى(وفات 246 ق)، استاد زکریاى رازی

فیزیک وشعب مختلف آن: شیخ بهایی، که کتابی به دست خط او در موزه شهر برلین هست. که به زبان ساده فرضیه نسبیت انیشتن را 350 سال قبل از او بیان نموده است. او سرعت صوت را به دقت می دانسته است و نشان آن مسجد شاه اصفهان و تکرار صدا در زیرگنبد است.

حساب و هندسه، جبر و مقابله، مثلثات: خواجه نصیر طوسی، ریاضی دان و منجم بزرگ شیعه که ایرادات اصل پنجم اقلیدس را برطرف نمود. و این کوشش خواجه توسط ریاضی دانان بزرگ ادامه یافت ادوارد پوکوک ریاضی دان انگلیسى رساله خواجه را در این مورد به لاتین ترجمه کرد.

غیاث الدین جمشید کاشانی کاشف عدد پی با چند صد رقم اعشار، یکى از مهم ترین آثار وی مفتاح الحساب است.

طب عمومی، جراحی، تشریح، طب بالینی، چشم پزشکی، آسیب شناسی: رسالة ذهبیة که منسوب به امام رضا (علیه السلام) است و گفته اند آن را براى مامون خلیفه نوشته اند و حاوى پندها و اشارت طبى و مسایل مربوط به تغذیه است.

در میان نخستین پزشکان برجسته سده هاى نخست اسلامى باید به على بن رین طبرى که کتاب فردوس الحکمة او اثرى جامع درباره فنون پزشکى و حاوى شرح بیماری ها و مداواى آن ها است. مباحث مربوط به طب عمومى و چشم پزشکى و دندان پزشکى و حتى بیطارى یا دام پزشکى از جمله فصول مهم این کتاب است.

داروشناسی و داروسازی (قرابادین، ادویه ی مفرده، مرکّبه، نباتی، حیوانی و معدنی): کتابى تحت عنوان طب الائمه توسط ابو عتاب عبدالله و حسین پسران بسطام بن سابور الزیات در سده 3 ق نوشته شده که به خواص خوراکی ها و ادویه نیز پرداخته است. ابو على سینا نیز بخش هاى مهمى از کتاب قانون خود را به داروشناسى اختصاص داده است. کتاب دوم و پنجم قانون به ترتیب درباره داروهاى مفرد و مرکب است.

فیزیولوژی (وظایف الاعضاء): رساله ذهبیه منسوب به امام رضا علیه السلام شامل 14 فصل در وظایف الاعضاء حفظ الصحة اندام ها تدوین شده است.

آسمان شناسی(علم الفلک)، ستاره شناسی، حرکات اجرام سماوی، جوشناسی، رصد و زیج: منجمینى هم چون احمد بن عبدالله حبش حاسب مروزى و ابوالعباس احمد بن محمد بن کثیر فرغانى. آثار فرغانى در اروپاى قرون وسطى بسیار مورد نظر بوده است. تحقیقات انجام یافته تا کنون نشان می دهد که قبل از ابن سینا کسى ابتکاری را در ساختن ابزار اندازه گیرى نجومی به کار نبرده است. او در اندازه گیرى، خط مستقیم مدرج را جایگزین دایره مدرج کرده است که بدین وسیله تقسیمات جزیی تر و دقیق ترى را روى آن می توان انجام داد. هم چنین ابوریحان بیرونی ٧٠٠ سال قبل از نیوتن جاذبه زمین را با محاسبات دقیق ریاضی آن بیان کرده است.

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام سپاس پروردگار عالمیان را که ما را از متمسکین به ولایت امیر المومنین و ائمه علیهم السلام قرار داد.

به مناسبت ایام عید سعید غدیر، بزرگ ترین عید الهی و به شکرانه نعمت ولایت مولی الموحدین علی ابن ابیطالب علیه السلام جا دارد که ما ایرانیان مانند اجداد گران قدر خویش قدردان این موهبت الهی باشیم. و در بزرگداشت غدیرخم و مناسبت های دیگر مذهبی کوشش نماییم. و پیام غدیر را به نسل های بعد از خود برسانیم. در این جا به برخی از آداب عید سعید غدیر اشاره می کنیم: لباس نو پوشیدن و عطر زدن، عیدی دادن، شادی نمودن و شاد کردن دیگران، صله رحم به خصوص دیدار و اکرام سادات، برپایی جشن و نذری دادن، چراغانی درب منزل و محل کار و...

به امید توفیق انجام این توصیه های با ارزش برای همه ی عزیزان.

امام صادق علیه السلام فرمودند: شیعیان ما از اضافه گِل ما خلق شده اند، در شادی ما شاد و در غم ما غمگین می شوند.

ایرانیان عزیز در این سال ها ثابت کرده اند، در محبت اهل بیت علیهم السلام درنگ نمی کنند همان گونه که در سال های گذشته و هم زمانی ماه محرم و عزاداری سید الشهدا علیه السلام با نوروز، حرمت نگه داشته و آداب خوب نوروز را در پی مراسم عزاداری حفظ نمودند. در این سال های پیش رو نیز که نوروز با غم از دست دادن مادر مهربانشان، نور چشم رسول خدا حضرت زهرا سلام الله علیها همزمان شده است. به سنت های اصیل نوروز مانند دید و بازدید ها اکتفا می کنند و حرمت ایام فاطمیه را نگه خواهند داشت. ما شیعیان صاحب عزا هستیم. همان گونه که در عزای مادرمان مشکی از تن به در نمی کنیم در عزای دخت گرامی پیامبرمان نیز سیاه پوش خواهیم بود.

به امید ظهور باشکوه مهدی فاطمه سلام الله علیهما و برقراری جشن ها و مراسم دینی همراه آن بزرگ وار.

(سایت غدیر خم)

امضای paradise
مادرم حضرت زهرا،پدرم شاهِ نجف/ خوش به حالم که چه مادر پدری دارم من


اعلم یا یهود؛نحن الغالبون

آتش فتنۀ اموی را حسین با خونش خاموش کرد!

ما را از فتنه هراسی نیست!خون در رگهایمان بی قراری می کند.

لااله الا انت،سبحانک،انی کنت من الظالمین
paradise آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 2 Users Say Thank You to paradise For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
اسلام اجباری ایرانیان يادشهيد خبر گوناگون 0 18-02-2012 18:16
ماموریت آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه برای مخالفت با سیاست‌های ایران درمنطقه محب المهدي (عج) مباحث سیاست داخلی 0 31-01-2012 12:19
چرا قدرت‌های بزرگ نفت ایران را تحریم نکردند؟ محبّ الزهراء اخبار سیاست داخلی 0 11-12-2011 11:04
پاسخ رییس جمهور به بسیاری از شبهات در مصاحبه زنده با شبكه سی.ان.ان محب المهدي (عج) اخبار سیاست داخلی 0 23-10-2011 14:59

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 12:57 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1