شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی تلگرام


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > پرسش‎ و‎ پاسخ‎


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 08-05-2014, 00:19   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
خادم الزینب آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2010
محل سکونت: مازندران
نوشته ها: 13,440
Thanks: 7,293
Thanked 27,097 Times in 7,228 Posts
پیش فرض چرا عبادات شادمان نمی‌کند؟

چرا عبادات شادمان نمی‌کند؟





برای ایجاد نشاط معنوی در خود باید دید حقیقت انسان بماهو انسان و فارغ از هر گونه جنسیت و تفاوتی، با چه چیزی شاد می‌شود و حال معنوی خوبی پیدا می‌کند.



با توجه به اینکه در ماه مبارک رجب قرار داریم و این ماه پیوند خاص تری با عبادت و معنویت دارد، پیرامون چگونگی ایجاد نشاط معنوی در سبک زندگی با حجت الاسلام مسلم گریوانی، کارشناس ارشد کلام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه اسراء گفتگویی انجام داده ایم؛ گفتگوی ما با مولف کتاب "خدایی که در این نزدیکی است" از نظرتان می گذرد:
با توجه به اینکه یکی از آثار وضعی انجام اعمال عبادی و مناسک شرعی ایجاد نشاط معنوی در زندگی افراد است، اما گاه ما شاهد این فرآیند نیستیم و نمی توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم؛ دلیل این موضوع چیست؟
ببینید حساب کسی که در حقیقت شاد است با کسی که شاد نیست و اندوه دارد، جداست و این دو با هم تفاوت دارند؛ به طور مثال فردی که بیمار است و در بستر می افتد، معمولا انسانی غمگین، ناراحت و گرفته است و کمتر شاد می شود و نه به غذای خاصی میل دارد و نه به کار و تفریح. افرادی که در زندگی خود شادی و نشاط ندارند، چه در کار چه در معنویت و چه عبادت حکم همان مریض را دارند.
اگر می بینیم که ما عبادت های خود را با شادی و نشاط انجام نمی دهیم و با اکراه به سوی آن می رویم، به این دلیل است که سیستم روحی ما بهم ریخته است و نرمال نیست برای همین نمی توانیم شاد باشیم و عنصرهایی مانند پای منبر نشستن، شاید نشاط لحظه ای تنها به دنبال داشته باشند چرا که این سیستم روحی از اساس مشکل پیدا کرده و لذا این نشاط برای او موقت است و در اثر یک هیجان روحی به دست آمده که به زودی هم از بین می رود. بنابراین شادی و نشاط معنوی را نمی توان از بیرون به فرد تزریق کرد بلکه این مساله باید از درون رفع شود.

چگونه می توان این نشاط معنوی را در درون خود ایجاد کرد؟
وقتی ما می بینیم فردی چه جوان یا پیر از عبادت خود لذت می برد و در زندگی نشاط دارد، دلیل آن این است که وجود خود را از رذایل اخلاقی همچون دروغ، غرور، کبر، خست و بخل و به طور کلی ویروس های معنوی و نفس خود را تزکیه کرده و سیستم بدنی و روحی سالمی دارد و از حالت بیماری روانی و روحی خود را خارج و پاکسازی کرده است.
اما برای ایجاد نشاط معنوی در خود باید دید حقیقت انسان بماهو انسان و فارغ از هر گونه جنسیت و تفاوتی، با چه چیزی شاد می شود و حال معنوی خوبی پیدا می کند. اما باید دانست حقیقت انسان تنها در ارتباط با خدا و به رنگ او درآمدن و پیوستن به او، شاد می شود و به نشاط معنوی دست می یاید نه امر دیگری. لذا قرآن می فرماید: الا بذکر الله تطمئن القلوب.
اگر فرد از عبادت و نماز خود لذت نمی برد، مشکل اینجاست که او شادی را در بیرون از آن نماز جستجو می کند مثلا در خوردن غذا یا انجام کاری خاص و این طور می شود که دل به نماز نمی دهد و نمی تواند از آن لذت ببرد.
بنابراین دینداران و انسان هایی که واقعا می خواهند به نسخه های اهل بیت (ع) عمل کنند، اما در عین حال شاد نیستند و نشاط معنوی ندارند، باید بیماری درونی خود را پیدا کرده و با تزکیه نفس و پیوستن به خدا آن را درمان کنند.

چگونه می توان این نشاط معنوی را به سبک زندگی وارد کرد؟
روایتی از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده است که ابن عباس می گوید بعد از پیامبر (ص) من هیچ سخنی را به شیرینی این سخن حضرت علی (ع) نشنیدم که فرمودند: «اما بعد فان المرء قد یسره درک ما لم یکن لیفوته و یسوء فوت ما لم یکن لیدرکه فلیکن سرورک بما نلت من آخرتک و لیکن اسفک علی ما فاتک منها و ما نلت من دنیاک فلا تکثر به فرحاً و ما فاتک منها فلات تأس علیه جزعاً ولیکن همّک فیما بعد الموت.» اما بعد، گاه باشد که مرد از به دست آوردن چیزهایی شاد می‌شود که از دستش نمی‌رفته و در عین حال غم از دست دادن چیزهایی را می‌خورد که دست یافتن به آن‌ها محال بوده است. چنان باید که شادی و سرور تنها به سبب بهره‌هایی باشد که از آخرت خویش به دست آورده‌ای و دریغت بر ارزش‌های اخروی باشد که از دست می‌دهی. اما از بهره‌های که از دنیای خویش به چنگ می‌آوری شاد مباش از ارزش‌های دنیوی و مادی که از دست می‌دهی اندوهگین مشو رحمت خویش را به تمامی صرف دنیای پس از مرگ کن.(نامه 22)
ما حضرت علی (ع) را فردی می دانیم که حقیقت زندگی و حقیقت انسان برای او مثل روز روشن است و می داند سوخت و ساز انسان چیست؛ از چه گرسنه می شود و از چه سیراب. حقیقت این است که ما زندگی و افسار آن را به دست خود داده ایم و تصور می کنیم با اموری خوشحال می شویم و به دنبال آنها می رویم اما هیچ گاه افسار زندگی خود را به دست افرادی نداده ایم که با حقیقت زندگی و انسان آشنا هستند.
گاه از دست دادن امکانات دنیوی افراد را ناراحت می کند در حالی که قرآن می گوید: لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ؛ تا بر آنچه از دستتان می رود اندوهگین نباشید و بدانچه به دستتان می آید شادمانی نکنید.(حدید،23)
اما راه وارد کردن نشاط معنوی به سبک زندگی رها کردن آن اموری است که ما را ناراحت می کند یعنی رها شدن از تعلقات مادی؛ ببینید در زمان دفاع مقدس رزمندگان با سختی ها و مشکلات و امکانات کم زندگی را به سر می بردند اما نشاط و شادی داشتند و هیچ گاه با اکراه به جنگ نمی رفتند بلکه اکراه آنها زمانی بود که می خواستند از جبهه بازگردند یعنی در دل سختی و دلهره و ترس، ذهن آرام و دلی بانشاط داشتند.
لذا ما برای اینکه در عبادات و رابطه معنوی با خدا شور و نشاط پیدا کنیم، باید با میل به سوی عبادت و خدا برویم. مثلا چند دقیقه پیش از نماز وضو گرفته و تفکر کنیم و آماده نماز شویم در واقع به استقبال اذان رفته و پس از اتمام نماز چند دقیقه در سجاده نشسته و تعقیباتی هر چند مختصر بخوانیم. یعنی عوامل حضور قلب را در خود ایجاد کرده تا نمازی بانشاط داشته باشیم.
تجربه نشان داده است با به کار بستن این قبیل اقدامات ساده می توان به نشاط معنوی دست یافت و آن را در سبک زندگی خود به کار گرفت
.

منبع:شبستان

امضای خادم الزینب
دعا بکن؛
ولی اگر اجابت نشد؛
با خدا دعوا نکن؛
میانه ات با او به هم نخورد؛
چون تو جاهلی؛
و او عالم و خبیر ...


چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...
خادم الزینب آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 4 Users Say Thank You to خادم الزینب For This Useful Post:
قدیمی 28-05-2016, 08:38   #2
کاربر کهنه کار
 
بصیر آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2016
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 5,323
Thanks: 6,192
Thanked 1,255 Times in 1,004 Posts
پیش فرض

پناهیان: خاستگاه معنویت و حال خوش معنوی، «واقع‌بینی» است!

سالهاست برخی که دلسوز معنویت بوده‌اند، ایمان را چیزی جدای از علم دیده‌اند. و گفته‌اند: هم علم هم ایمان. درحالیکه ایمان نتیجه علم است. چه‌کسی می‌تواند بهتر مناجات کند؛ عاقلان یا عاشقان؟ معلوم است که عاقلان و عالمان: اِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ / دین، غلط معرفی شده...
حق یعنی چه؟ یعنی واقع‌بینی.
باطل یعنی چه؟ یعنی خیال‌پردازی.
کافر یعنی چه؟ یعنی واقعیت‌ها را پوشانده و یکی از واقعیت‌ها خداست.
چرا بهترین محافل‌معنوی، در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد؟
حجت الاسلام پناهیان:

خاستگاه معنویت و حال خوش معنوی، واقع‌بینی است. آدم های خیال‌پرداز معمولا عاشق اهل بیت(ع) نمی‌شوند.
چه‌کسی می‌تواند بهتر مناجات کند؛ عاقلان یا عاشقان؟ معلوم است که عاقلان و عالمان بهتر می‌توانند مناجات کنند.(إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ؛ فاطر،28) کسی که واقع‌بین‌تر باشد، ایمانش و عشقش هم افزایش می‌یابد.
عاشق خدا، کسی است که از بقیه بریده باشد و برای بریدن از دیگران، علم و واقع‌بینی می‌خواهد.
سالهاست برخی از کسانی که دلسوز معنویت بوده‌اند، ایمان را چیزی جدای از علم دیده‌اند. و گفته‌اند هم علم،هم ایمان. نمی‌توان، این دو را، در عرض یکدیگر، قلمداد کرد. بلکه ایمان نتیجه علم است.چرا بعضی ها مومن نیستند؟ چون واقع‌بین نیستند.
تقوا، یعنی «مراقبت و دقت»، که مربوط به آدم های باهوش است که همۀ جهات یک مسأله را می‌بینند.سطحی برخورد نمی‌کند و جمع‌بندی‌های درستی دارد. آدم بی‌تقوا یعنی آدم بی‌نظم، بی‌حساب و کتاب و سطحی. اساساً تقوا را باید در محیط‌های علمی ‌تمرین کنیم.
چه کسانی گریه می‌کنند؟ کسانی که روحشان لطیف شده است. چه چیزی روح انسان را کثیف می‌کند؟ خیال‌پردازی! فرمود: «آروزها مانع دیدن پایانهاست؛الْأَمَلُ حِجَابُ الْأَجَل‏»(غرر، ص55) خوب که دقت کنی بعد از هشتاد سال، روی دست دیگران در حال تشییع جنازه هستی. با این دقت, می‌شوی آدم باصفا.
چه کسانی توبه می‌کنند؟ آنهایی که می‌گویند: «هرچه حساب کردم، دیدم ضرر کردم؛ هیچ کسی جز تو(خدا) نمی‌تواند برایم جبران کند، چرا که تو قواعد این عالم را طراحی کرده‌ایی
هیچ کس برای نفهم بودن و بی‌سواد بودن کلاس نمی‌گذارد و آنرا به رخ دیگران نمی‌کشد. به سهولت نمی‌گذارد دیگران بفهمند که او سوادش کم است. ولی الان بی ایمان بودن برای خودش کلاس دارد! چرا؟ چون دین، غلط معرفی شده است و دین، از مقوله فهم و علم معرفی نشده.
دو جبهه در حال درگیری با هم هستند؛ حق یعنی‌چه؟ یعنی واقع‌بینی، باطل یعنی‌چه؟ یعنی خیال‌پردازی. کافر یعنی چه؟ یعنی واقعیت ها را پوشانده و یکی از واقعیت‌ها خداست.
مسجد دانشگاه تهران شب نیمه شعبان
صوت: [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
بصیر آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
چرا روسیه پشت بشار اسد را خالی نمی‌کند؟ محبّ الزهراء مباحث سیاست داخلی 0 20-09-2013 16:20
آثار سوء ريا در عبادات چیست؟ محبّ الزهراء اخلاق 0 03-04-2013 17:02
ولايت فقيه در عصر غيبت انتخابي است يا انتصابي؟ چه طور مي‌شود انتصاب از طرف خداي متعال يادشهيد پرسش‎ و‎ پاسخ‎ 0 10-03-2012 10:50
انتخاب و انتصاب در جامعه ي ديني يادشهيد مباحث ديگر بخش اسلامی 1 19-02-2012 14:05
انتصاب بسیجی قلابی با تلاش ویژه خواران javadkhan اخبار سیاست داخلی 0 08-10-2011 14:33

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/nooreasemanRSS Feed@nooreaseman_com

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 23:50 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1