شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > مباحث ديگر بخش اسلامی


مباحث ديگر بخش اسلامی در صورتی که برای موضوع مرتبط با اسلام خود بخش مناسبی پیدا نکردید آن را در این بخش قرار دهید.

پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 13-08-2011, 09:53   #1
مدیربازنشسته
 
paradise آواتار ها
 
تاریخ عضویت: May 2010
نوشته ها: 3,035
Thanks: 11,530
Thanked 9,195 Times in 2,641 Posts
پیش فرض گریه و همراهی فرشتگان در امور زمینیان

پیرامون گریه کردن ملائکه بر زمینیان و همچنین فرود آمدن آنها برای امور ایشان بر روی زمین به چند نکته اشاره می کنیم:

۱٫ در روایات شیعه و اهل سنت مسئلۀ گریه کردن و شادمانی نمودن ملائکه برای افرادی خاص عنوان شده است. ما فارغ از این که این امر به چه صورت اتفاق می افتد،[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] آیا آنان نیز مانند انسان دچار دگرگونی های روحی می گردند؛ یعنی با دیدن یا شنیدن اتفاقات ناگوار یا مسرت بخش اندوه گین و یا خشنود می شوند یا خیر، در مورد این روایات بحث خواهیم کرد.
این مسئله (گریه ملائکه) در ادبیات پیش از اسلام نیز به شکل گریه کردن آسمان و یا زمین و یا گرفتگی خورشید و یا گریه باد بر اشخاص مهم که از دنیا می روند مطرح شده است که قرآن کریم نیز به آن اشاره نموده است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] با بررسی و تفسیر آیه مبارکه به این نکته خواهیم رسید که به عقیده برخی مفسران گریه کردن آسمان و زمین به معنای گریه کردن انسان های روی زمین و ملائکه آسمان می باشد.
در روایات اهل تسنن و شیعه، به صراحت مسئلۀ گریه کردن و نیز شادمانی نمودن آسمان و زمین و فرشتگان برای افراد خاص مطرح شده است.
ما برای بیشتر روشن شدن موضوع روایات مربوط به این بحث را از دو گروه یاد شده ذکر می کنیم.

روایات در منابع اهل سنت:
۱٫ در روایتی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: هیچ مؤمنی در غربت نمی میرد -در حالی که گریه کننده ای ندارد- مگر این که آسمان و زمین بر او بگریند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] در روایتی به همین مضمون به جای آسمان و زمین واژه فرشتگان آمده است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
۲٫ در حدیثی دیگر اشاره به گریه کردن مخلوقات برای حضرت آدم (ع) شده است. بدین ترتیب که هنگام رحلت ایشان تمام خلایق به مدت هفت روز بر وی گریستند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
۳٫ نیز در فرازی از رسول اکرم (ص) در برخورد با جوانی که در اثر عبادت متحول شده و حال او منقلب شده بود، اشاره به گریه ملائکه به سبب گریه این جوان شده است. پیامبر اکرم (ص) پس از گفت و گویی با او می فرماید: “به تحقیق که ملائکه آسمان به جهت گریه تو به گریه افتادند”.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
۴٫ از جمله روایات مهم در این زمینه سخنی از رسول خدا در مورد مجاهدان است. پیامبر در ضمن این حدیث می فرمایند: “وقتی خانواده شان با آنان (یعنی مجاهدان) وداع می کنند دیوار خانه ها برای آنها گریه می کنند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
۵٫ در تفسیر قرطبی در ضمن تفسیر آیه مبارکه: “ما بکتهم السماء …” گفته شده است منظور از گریه آسمان و زمین؛ گریه ملائکۀ آسمان و زمین است و اضماری در کلام وجود دارد. مانند و “اسأل القریة” که بیشتر مفسران واژه اهل را در آن در تقدیر گرفته اند. سپس روایتی از حضرت رسول (ص) نقل می نماید که فرموده اند: “هیچ مؤمنی نیست مگر آن که دو در برای او در آسمان قرار داده شده؛ از یک در؛ رزق او نازل می شود، و از در دیگر؛ سخن و عمل او وارد می شود. هر وقت مرگ و فقدان او اتفاق بیفتد بر او می گریند. در ادامه از مجاهد نقل می کند که آسمان و زمین چهل روز بر مؤمن می گریند.

ابو یحیی می گوید: از قول او تعجب کردم. مجاهد گفت تعجب می کنی؟ چرا زمین بر کسی که با رکوع خود آن را آباد کرده نگرید. و چرا آسمان بر بنده ای که آهنگ تسبیح و تکبیرش در آن مانند طنین دسته ای از زنبوران بود گریه نکند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
اما در مورد شادمانی ملائکه برای افرادی خاص نیز روایاتی نقل شده است. از جمله به شادمانی ملائکه برای ولادت خلیفه اول،[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] همچنین شادی ملائکه به جهت اسلام آوردن خلیفه دوم[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و یا شادمانی آنان و به اهتزاز درآمدن عرش برای روح سعد بن معاذ را می توان اشاره نمود.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
فرود آمدن ملائکه نیز گوشه ای از بحث ما را تشکیل می دهد. برای پرهیز از طولانی شدن گفتارمان به طور اختصار به چند نمونه اشاره می نماییم.
حضور ملائکه برای یاری رساندن مسلمانان در جنگ بدر،[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]، یا فرود آمدن آنان برای غسل دادن حنظله، همچنین حضور آنان برای تشییع و حمل جنازه سعد بن معاذ از این قبیل است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

مهم تر از آنچه تا کنون گفته شد، روایتی در خصوص گریه آسمان بر امام حسین (ع) است که بسیاری از منابع اهل سنت با اندکی تفاوت غیر مخل به معنا؛ آن را نقل کرده اند. البته این روایت و برخی روایات یاد شده دیگر در منابع شیعی به نقل از ائمه و پیامبر اکرم (ص) نیز آمده است. این روایت در منابع اهل سنت توسط افرادی؛ چون سدی، قرة بن خالد، مجاهد، و … چنین نقل شده است: “هنگامى که حسین بن على (ع) شهید شد آسمان بر او گریه کرد، و گریه او سرخى مخصوصى بود که در اطراف آسمان نمایان شد.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

اکنون اشاره ای مختصر به روایات شیعه در این زمینه:
از پیامبر اکرم روایت شده است که، ملائکه بر حلقه های ذکر عبور می کنند و بالای سر آنان حضور پیدا می کنند و به سبب گریه آنها گریه می کنند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] در این روایت هم به گریه و هم به حضور ملائکه اشاره شده است.
در روایتی از امام کاظم (ع) آمده است: اگر مؤمنی بمیرد ملائکه و تمام بقاع زمین که وی خدا را در آنها عبادت نموده است بر او می گریند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]
اگر در روایات یاد شده اندک تأملی نماییم دو نکته را در می یابیم:
۱٫ در این روایات آنچه مطرح شده گریه خلایق، زمین، آسمان، دیوارها و ملائکه است.
۲٫ روایات ذکر شده گریه و بشارت ملائکه یا نزول آنها را جهت افراد خاص؛ از قبیل مجاهدان، غریبان از وطن، مؤمنان، صحابه و شهداء … ذکر نموده اند.
بنابر آنچه تا کنون گفته شد، با وجود گریه زمین آسمان در و دیوار و ملائکه و …، اصل گریه کردن ملائکه در مواردی مسلم به نظر می آید. نیز با وجود گریه ملائکه یا شادی آنان نسبت به افرادی که یادآور شدیم درمی یابیم که، موضوع گریه و عزاداری ملائکه برای امام حسین (ع) که جامع تمام ویژگی های فوق است، و با وجود روایات گریستن آسمان بر وی در منابع اهل سنت، امری غریب به نظر نمی آید.
امام حسین (ع) سبط پیامبر (ص) و از اصحاب کسا و جزو اهل بیت پیامبر اکرم (ص) است که آیه تطهیر در شان آنان نازل شده است.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] و به تعبیر رسول اکرم حسن و حسین سرور جوانان بهشت اند.[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] این ویژگی ها را قطعا در هیچ کدام از صحابه نمی توان یافت، مگر در اهل بیت (ع)، علاوه بر این که امام حسین را نیز یقیناً می توان جزو اصحاب به شمار آورد.




[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. امام حسین (ع) شخصیت اسطوره ای، ص ۱۴۳- ۱۵۵٫

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. دخان، ۲۹٫

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ۴، ص ۲۷۴، چاپ سوم، دار الکتب العربی، بیروت، ۱۴۰۷ هـ ق.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. الصفوری، نزهة المجالس، ج ۱، ص ۲۰۷، المطبعة الأزهریة، مصر، سنة ۱۳۴۶هـ ق.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. سیوطى، جلال الدین، الدر المنثور، فی تفسیر الماثور، ج ۱، ص ۱۶۲، کتابخانه آیة الله مرعشى نجفی، قم، ۱۴۰۴ هـ ق.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج ۹، ص ۱۸۸، چاپ اول، دار إحیاء التراث العرب، بیروت، ۱۴۲۲ هـ ق.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. همان، ج ۳، ص ۲۰۶ .

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. قرطبی، محمد بن ابراهیم شمس الدین، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۶، ص ۱۴۰، چاپ اول، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴ هـ ش.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. ابن عساکر علی بن حسن، تاریخ مدینه دمشق، ج ۷۹، ص ۳۵۳، دار الفکر، بیروت، ۱۴۱۵ هـ ق.

.[۱۰] زهری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج ۳، ص ۲۰۵، چاپ اول، دار صادر، بیروت، ۱۹۶۸ م.

.[۱۱] الجامع لأحکام القرآن، ج ۷، ص ۳۰۴٫

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. آل عمران، ۱۲۵٫

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. الطبقات الکبری، ج ۳، ص ۴۲۸، چاپ اول، دار صادر، بیروت، ۱۹۶۸ م.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل، تفسیر القرآن العظیم، ج ۷، ص ۲۳۴، چاپ اول، دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۹ ق؛ الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص ۲۶۴؛ الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۱، ص ۲۲۰؛ الکشف و البیان، ج ۸، ص ۳۵۳؛ روح البیان، ج ۸، ص ۴۱۳٫

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج ۷، ص ۲۳۱، چاپ اول، مؤسسه آل البیت لإحیاء التراث، قم‏، ۱۴۰۹ ق.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۱، ص ۳۸، چاپ چهارم، دار الکتب الإسلامیة، تهران‏، ۱۳۶۵ هـ ش.

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. تفسیر القرآن العظیم، ج ۶، ص۳۶۷٫

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص ۲۶۳٫

امضای paradise
مادرم حضرت زهرا،پدرم شاهِ نجف/ خوش به حالم که چه مادر پدری دارم من


اعلم یا یهود؛نحن الغالبون

آتش فتنۀ اموی را حسین با خونش خاموش کرد!

ما را از فتنه هراسی نیست!خون در رگهایمان بی قراری می کند.

لااله الا انت،سبحانک،انی کنت من الظالمین
paradise آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to paradise For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
امام حسین،ملائکه،گریه ملائکه


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
داستان های قرآنی و سرگذشت انبیا و اولیا saaghar حکایات و داستانهای اولیاء و بزرگان 0 19-03-2011 15:16
گریه ی عزّت، گریه ی شوق vorojax مباحث ديگر بخش اسلامی 0 11-12-2010 10:28
فضیلت سوره های قرآن همراه با توضیح ali20 مباحث قرآنی 3 07-09-2009 08:20
حاكميت در اسلام vorojax کتابخانه اسلامي 57 12-09-2008 18:33

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 22:20 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1