شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > مباحث قرآنی


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 17-05-2010, 10:14   #1
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"

[align=center]
[/align]

[size=medium]مقدمه
[/size]


رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در موقعیت های مختلف مخصوصا در آخرین ماه های عمر شریف خود که معروفترین آنها در بازگشت از حجة الوداع در غدیر خم میباشد

امت اسلامی را دعوت به پیروی از " ثقلین " ( قرآن و اهل البیت ) نمودند و عدم گمراهی مسلمين بعد از خود را در گرو تمسک به این دو معرفی نمودند:

" [align=center]ای مردم ! من بزودی به سوی خدایم خواهم رفت ولی در میان شما دو چیز گرانبها باقی میگذارم که اگر از آنها پیروی کرده و به آنها تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد.

این دو چیز کتاب خدا و اهل بیتم هستند واین دو هرگز از همدیگر جدا نمی شوند تا روز قیامت در کنار حوض بر من وارد شوند. سپس پیامبر (ص) دست علی (ع) را گرفت وبالا برد و حدیث معروف ومشهور غدیر خم را ایراد فرمودند " .1[/align]


اگر پیامبر (ص) کتابی بهتر و مفیدتر از قرآن سراغ داشت که به مسلمین معرفی نماید قطعا مسلمین را به پیروی از آن کتاب دعوت می نمود.

بهمين ترتيب اگر افرادی آگاهتر و عالمتر از اهل بیت (ع) وجود داشتند قطعا پیامبر (ص) امت اسلامی را دعوت به پیروی از آنها می نمود.

پیامبر (ص) با معرفی وبالا بردن دست علی (ع) بعد از ذکر حدیث ثقلین به مسلمین فهماندند که علی (ع) فرد اول از اهل بیتش است که پیروی از او در کنار قرآن ضامن عدم گمراهی آنها است.

از این مقدمه کوتاه بسادگی در می یابیم که شایسته ترین افراد برای تفسیر قرآن و آگاهترین آنها به عمق معانی آن اهل بیت رسول اکرم (ص) هستند.

پس چه خوب است که انسان دین خود را فقط از آنها بگیرد و بغیر ایشان تمسک نجسته و دینش را از کسی جز اینها اخذ نکند. زیرا فقط با تمسک به این دو ثقل است که عدم گمراهی ما تضمین شده است.

در این اينجا به تفسیر بعضی از آیات قرآن که توسط اهل بیت (ع) انجام شده است می پردازیم. این تفاسیر ارائه شده توسط اهل بیت (ع) بخوبی مهارت این بزرگواران (علیهم السلام اجمعین) را در تفسیر قرآن ثابت میکند.

و انسان مطمئن میشود که این کلام رسول خدا (ص) در حدیث ثقلین حق است و نه تنها در کتابها صحت حدیث ثابت شده است بلکه در عمل نیز اهل بیت (ع) این موضوع را که آنها ثقل جدایی ناپذیر قرآن هستند ثابت کرده اند.

همچنین ازمثالهای ارائه شده در این مجموعه مقالات می فهمیم که تفسير اهل بيت عليهم‏السلام مستند به لغت و قواعد زبان عرب، یا مستند به خود قرآن كريم (تفسیر قرآن به قرآن)، یا مستند به سنّت (احادیث) پيامبر (ص) و یا مستند به عقل است.



1 حدیث ثقلین از احادیث صحیح نزد شیعه وسنت می باشد و برای اطلاع بیشتر به مقاله " امامت اهل بیت در حدیث ثقلین مراجعه شود ". بعضی از مصادر اهل سنت که حدیث ثقلین را در حین ذکر خطبه غدیر نقل کرده اند عبارتند از: صحیح مسلم ج 7 ص 122، مستدرک علی الصحیحین ج3 ص 109 و ص 533، سنن نسائی ج5 ص 45 و130، المطالب العالية حدیث رقم 3943، المعجم الکبير ج3 ص 180 و ج5 ص 167 و 171. ابن حجر عسقلانی بعد از نقل حدیث در کتاب المطالب العالية میگوید حدیث صحیح است.

[align=center]
[/align]
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
قدیمی 17-05-2010, 10:24   #2
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"


[size=medium]تفسير قرأن توسط خود قرأن[/size]

قرآن كريم خود يكی از مهم ترين منابع تفسير است. و در روایاتی از ائمة آمده است که آیات قرآن همدیگر را تصدیق و تفسیر میکنند.

امام علی (ع) در نهج البلاغة میفرمایند : " ان الکتاب یصدق بعضه بعضا ". 2یعنی اینکه بعضی از آیات قرآن بعضی آیات دیگر را تفسیر و تصدیق میکنند.

علامه طباطبایی میگوید :[align=center] " در قرآن آمده است که (انا نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکلشیء یعنی ما قرآن را بر تو نازل کردیم که همه چیز را بیان میکند) حاشا که قرآن بیان کننده همه چیز باشد ولی بیان کننده و مفسر خودش نباشد ".3 [/align]

استفاده از آيات محكم در تفسير آيات متشابه از اهمّ امورى است كه مورد توجه اهل بيت عليهم‏السلام بوده است. علامه طباطبائی که خود استاد این نوع تفسیر قرآن به قرآن است میگوید :

" کسی که با نظر کنجکاوی در احادیث اهل بیت (ع) و در روایاتی که از مفسرین صحابه وتابعین در دست است رسیدگی نماید تردید نمیکند که روش تفسیر قرآن به قرآن تنها روش ائمه اهل بیت علیهم السلام می باشد ".4


[size=medium]یک مثال ساده برای روش تفسیر قرآن به قرآن[/size]

در آیه سوم سوره دخان خداوند راجع به قرآن میگوید: " انا انزلناه فی لیلة مبارکة " ( ما قرآن را در شب مبارکی نازل کردیم) وسخنی از اینکه این شب مبارک چه شبی است بمیان نمی آورد ولی در آیه دیگری در سوره قدر میفرماید :

" انا انزلناه فی لیلة القدر" و از اینجا میفهمیم که منظور از شب مبارک همان شب قدر است. سپس در آیه دیگری در سوره بقره که سوره ای مدنی است میخوانیم :

" شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن..." از اینجا در می یابیم که منظور از شب مبارک که همان شب قدر است شبی از شبهای ماه مبارک رمضان است.


2 نهج البلاعة سید رضی خطبه 18 و همچنین این خطبه را ابن طلحة الشافعى در کتاب مطالب السؤول خود ج1 صفحه 141 آورده است.
3 مقدمه تفسیر المیزان
4 شیعه در اسلام تالیف علامه طباطبایی و تصحیح محمد علی کوشا ص 112



[align=center]
[/align]
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-05-2010, 10:37   #3
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"

[size=large][align=center]" فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون "[/align][/size]

[size=medium]" اهل الذکر " در آیات قرآن[/size]

خداوند متعال در قرآن کریم در دو جا ما را امر به سوال کردن از " اهل الذکر" در مسائلی که از آنها آگاهی نداریم کرده است که عبارتند از آیات 43 سوره نحل و 7 سوره انبیاء:

[align=center]
" فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون از اهل ذکر سوال کنید اگر نمیدانید ."[/align]


[size=medium]شان نزول اين آیات[/size]

با توجه به آيات قبل وبعد که خداوند وصف حال مشرکین را میکند میشود فهمید که مخاطبین در آيه مورد بحث ( کسانیکه از آنها دعوت شده تا از اهل ذکر سوال کنند اگر نمیدانند ) مشركين هستند.

اما برای اینکه منظور از " اهل ذکر " را بفهمیم باید بدانیم که جامعه اسلامی در زمان نزول این آیه به سه دسته مسلمین، مشرکین و اهل کتاب تقسیم میشده است.

ولکن غیر معقول است که منظور از " اهل ذکر " مسلمین (یعنی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم واصحابش) باشند زیرا مشرکین (که خطاب آیه متوجه آنهاست) اصلا پیامبر (ص) و مسلمین را قبول نداشته و از حرف آنها تبعیت نمیکرده اند و دعوت از مشرکین برای کسب آگاهی از مسلمین در آنچه نمیدانند معنی ندارد.

بهمین ترتیب منظور از " اهل ذکر " نمیتواند مشرکین باشد زیرا معنی نمیدهد که خداوند از مشرکین بخواهد که در مورد آنچه نسبت به آن جاهل هستند از خودشان یا از علمایشان سوال کنند زیرا نتیجه ای نخواهد داشت.

بنابراین چاره ای نیست که بگوییم منظور از " اهل ذکر" اهل کتاب هستند و در آیه از مشرکین خواسته شده است که اگر مسلمین را قبول ندارند پس از اهل کتاب که دوستان آنها هستند راجع به پیامبران قبلی بپرسند که آیا اصلا خداوند پیامبرانی فرستاده است یا خیر؟ آیا این پیامبران از جنس بشر بوده اند یا ملائکه ؟

واضح است که اهل کتاب مخصوصا یهودیان از هم پیمانان مشرکین بر علیه مسلمین بوده اند و خداوند از مشرکین که هیچ اعتقادی به خدا و یا نبوت ندارند دعوت میکند که اگر مسلمین را دروغگو میدانید پس از اهل کتاب (مسیحیان و یهودیان) که هم پیمانان شما علیه مسلمین هستند راجع به این مسائل سوال کنید.

آنچه این شان نزول را تقویت میکند استعمال کلمه " الذکر " در قرآن برای کلیه کتب آسمانی از جمله انجیل وتورات است. بنابراین اگر ذکر را تورات فرض کنیم منظور از اهل ذکر همان اهل تورات یعنی علمای یهود که اهلیت تفسیر تورات را دارند میباشند.

واگر ذکر را انجیل فرض کنیم اهل ذکر همان اهل انجیل یعنی علمای مسیحیت هستند. و اگرچه در قرآن از خود قرآن نیز بعنوان ذکر یاد شده است ولی چنانچه مخاطبین آیه را مشرکین فرض کنیم نمی شود منظور از ذکر قرآن باشد

زیرا معنا ندارد كه قرآن به مشرکین بگوید اگر نمى دانيد از اهل ذكر بپرسيد چون مشرکین خود قرآن را قبول نداشتند تا چه رسد به اهل آن را، ناگزير بايد بگوييم مقصود از اهل ذكر در خصوص ‍ مورد آيه، اهل كتاب هستند.

سيوطی شافعی ( متوفای 911 هـ) در ذیل تفسیر آیه مورد بحث روایتی از ابن عباس راجع به شان نزول آیه بدین ترتیب نقل میکند:

" زمانیکه محمد (ص) برسالت مبعوث گردید، عرب آن زمان رسالت او را انکار کردند وگفتند که خداوند بزرگتر از آن است که بشری را (انسان معمولی را) بعنوان فرستادنده خود انتخاب نماید پس خداوند این آیه را نازل نمود که
[align=center]
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلا رِجَالا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْل الذِّكْرِ إِنَّ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ( قبل از تو ای رسول خدا نیز انسانهای معمولی را برسالت برانگیختیم پس ای مشرکین سوال کنید از اهل ذکر اگر نمیدانید). یعنی از اهل ذکر وکتب آسمانی گذشته سوال کنید که آیا پیامبرانشان بشر معمولی بوده اند یا از ملائکه بوده اند؟ "
[/align]

سیوطی روایات دیگری نیز در ذیل آیه آورده است که همین معنا را میدهد ونشان میدهد که زمانیکه مشرکین رسالت پیامبر (ص) را به این دلیل که بشری معمولیست انکار کردند، خداوند به آنها خطاب نمود که از اهل کتاب بپرسید که آیا رسولان قبلی بشر معمولی نبوده اند ؟

واضح است که اهل کتاب معتقد به این مساله بوده اند که رسولان قبلی بشر معمولی بوده اند نه ملائکه. وبدین ترتیب مشرکین ملتزم میشدند که اهل کتاب را که دوستان آنها بودند تصدیق کنند.
[align=center]
[/align]
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 18-05-2010, 18:03   #4
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"

[align=center][size=medium]معنای آیه محدود به مورد خاص بیان شده در شان نزول نیست[/size]
[/align]
پر واضح است که معنای یک آیه محدود به مورد نزول آیه نمیشود. برای روشن شدن این مساله به ذکر یک مثال بسنده میشود:

تمام مفسرین اتفاق نظر دارند که آیه " یا أیها الذین آمنوا إن جاءکم فاسق بنبإ فتبینوا " (اگر انسان فاسقی خبری را نزد شما آورد او را تصدیق نکنید بلکه پرس و جو کنید وببینید که آیا راست میگوید یا دروغ )

در شان ولید بن عقبه نازل شده است زمانیکه با خبر دروغی نزد پیامبر (ص) آمد وخداوند بوسیله این آیه پیامبر (ص) را از دروغ ولید بن عقبه آگاه نمود. ابن کثیر در تفسیر خود میگوید :

" ذكر كثير من المفسرين ان هذه الآية نزلت في الوليد بن عقبة " یعنی اینکه بسیاری از مفسرین نقل کرده اند که این آیه در شان ولید بن عقبه نازل شده است. همین شأن نزول در کتب شیعه نیز آمده است .

اما با کمی توجه میشود فهمید که منظور خداوند از کلمه " فاسق " در این آیه فقط و فقط ولید بن عقبه نیست بلکه در هر زمانی هر فاسقی که خبری را آورد وظیفه مسلمین اینست که پرس و جو کنند که آیا این شخص فاسق راست میگوید یا دروغ.

و قطعا تفسیر کلمه " فاسق " محدود بشخصی که آیه در شان او نازل شده است نمیشود همانطوریکه که منظور از مخاطبین در این آیه محدود به مسلمین زمان پیامبر (ص) نمی شود

بلکه همه مسلمین را در تمام اعصار شامل میشود همانطوریکه کلمه " فاسق " همه فاسقین در تمام اعصار را شامل میشود. و در هر زمانی و در هر مکانی اگر شخص فاسقی با خبری نزد ما آمد بایستی تبیین کنیم که آیا راست میگوید یا دروغ.

علامه طباطبایی این نکته را با ذکر یک روایت از امام محمد باقر (ع) بصورت زیر توضیح میدهند :

" در تفسير عياشى از فضيل بن يسار روايت شده، كه گفت: من از امام باقر عليه السلام از اين حديث پرسيدم ، كه فرموده اند:

هيچ آيه اى در قرآن نيست، مگر آن كه ظاهرى دارد، و باطنى ، و هيچ حرفى در قرآن نيست، مگر آنكه براى او حدى و حسابى است، و براى هر حدى مطلعى است، منظورشان از اين ظاهر و باطن چيست ؟

فرمود: ظاهر قرآن تنزيل آن، و باطنش تأويل آنست، بعضى از تأويل هاى آن گذشته، و بعضى هنوز نيامده و مانند آفتاب و ماه در جريان است، هر وقت چيزى از آن تأويل ها آمد، آن تأويل واقع مى شود... تا آخر حديث ".

سپس علامه طباطبایی ادامه میدهد:

" و در اين معنا روايات ديگرى نيز هست، و اين خود سليقه ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) است ، كه همواره يك آيه از قرآن را بر هر موردى كه قابل انطباق با آن باشد تطبيق مى كنند،

هر چند كه اصلا ربطى بمورد نزول آيه نداشته باشد، عقل هم همين سليقه و روش را صحيح مى داند، براى اينكه قرآن بمنظور هدايت همه انسانها، در همه ادوار نازل شده، تا آنانرا بسوى آنچه بايد بدان معتقد باشند، و آنچه بايد بدان متخلق گردند،

و آنچه كه بايد عمل كنند، هدايت كند، چون معارف نظرى قرآن مختص بيك عصر خاص، و يك حال مخصوص نيست، آنچه را قرآن فضيلت خوانده، در همه ادوار بشريت فضيلت است، و آنچه را رذيلت و ناپسند شمرده، هميشه ناپسند و زشت است،

و آنچه را كه از احكام عملى تشريع نموده، نه مخصوص بعصر نزول است، و نه باشخاص آن عصر، بلكه تشريعى است عمومى و جهانى و ابدى. و بنابراين، اگر مى بينيم كه در شأن نزول آيات، رواياتى آمده، كه مثلا ميگويند:

فلان آيه بعد از فلان جريان نازل شد، و يا فلان آيات درباره فلان شخص يا فلان واقعه نازل شده ، نبايد حكم آيه را مخصوص آن واقعه، و آن شخص ‍ بدانيم، چون اگر اينطور فكر كنيم، بايد بعد از انقضاء آن واقعه،

و يا مرگ آن شخص، حكم آيه قرآن نيز ساقط شود، و حال آنكه حكم آيه مطلق است، و وقتى براى حكم نامبرده تعليل مى آورد، علت آنرا مطلق ذكر مى كند. مثلا اگر در حق افرادى از مؤمنين مدحى مى كند، و يا از عده اى از غير مؤمنين مذمتى كرده، مدح و ذم خود را بصفات پسنديده، و ناپسند آنان تعليل كرده، و فرموده :

اگر آن دسته را مدح كرده ايم، بخاطر تقوى، و يا فلان فضيلت است، و اگر اين دسته را مذمت كرده ايم، بخاطر فلان رذيلت است، و پر واضح است كه تا آخر دهر، هر كسى داراى آن فضيلت باشد، مشمول حكم آن آيه است، و هر كسى داراى اين رذيلت باشد، حكم اين آيه شامل حالش مى شود ".

پایان کلام علامه طباطبایی.
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 18-05-2010, 18:13   #5
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"


در روایات بسیاری ائمه (ع) به تبیین این معنا پرداخته اند. مثلا امام صادق (ع) به ابو بصیر میفرمایند :

" اگر اينچنين بود كه وقتى آيه اى كه در حق مردى نازل شده با مردن آن مرد مى مرد، قرآن مى مرد ولى قرآن كريم در بازماندگان جارى است چنانچه در گذشتگان جارى بود ".

همچنین در تفسیر فرات بن ابراهیم (متوفای 352 هـ) از امام محمد باقر (ع) نقل شده است که :
[align=center]
" اگر بنا بود آيه اى كه درباره مردمى نازل شده با مردن آن مردم از بين برود، چيزى از قرآن باقى نمى ماند، وليكن قرآن طورى است كه اولش (يعنى عصر نزولش ) و آخرش (يعنى اعصار بعدش ) تا زمانى كه آسمان و زمين برجاست را يك جور شامل مى شود، و براى هر قومى آيه اى است كه تلاوتش مى كنند، حال يا آيه از خير آنان خبر مى دهد و يا از شرشان ".
[/align]

همچنین در تفسیر عیاشی امام محمد باقر (ع) در تفسیر یکی از آیات قرآن به عبدالرحیم القصیر یکی از اصحاب خود می فرماید :
[align=center]
" قرآن زنده است ونمی میرد واین آیه نیز زنده است ونمی میرد پس اگر این آیه نازل شده باشد در شأن مردم خاصی هنگامیکه آنها بمیرند این آیه نیز می میرد ".[/align]


در آیه مورد بحث (فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون) نیز مخاطبین فقط مشرکین زمان پیامبر (ص) که آیه در شأن آنها نازل شده نیستند

همانطوریکه منظور از کلمه " اهل ذکر" محدود به اهل کتاب نمیشود. بلکه تمام انسانها در تمام زمانها موظف هستند در آنچه که نمیدانند به خبرگان وعلمای هر علم مراجعه کنند و راجع به آنچه نمی دانند کسب آگاهی بنمایند.

بهمین دلیل علامه طباطبایی در تفسیر آیه پس از آنکه شان نزول آیه را بیان میکند (که همان سوال کردن مشرکین از اهل کتاب است) میگوید :

" و اما اگر از مورد خصوص آيه صرفنظر شود و فراموش نكنيم كه هيچوقت مورد مخصص نيست، آيه شريفه مطلبى عام بيان كرده كه هم سائل و هم مسؤول و هم مسؤول عنه در آن عمومى است هر جاهلى هر چه را نمى داند بايد از عالم به آن چيز بپرسد، پس مقصود از چيزى كه نمى دانيد جميع معارف حقيقى است، و مقصود از جاهل، هر كسى است كه ممكن باشد چيزى از معارف را نداند، و مقصود از مسؤ ول هر كسى است كه عالم به آن باشد ".

بنابراین مقصود از " اهل ذکر " در آیه بهترین علمای در هر زمان وآگاهترین آنها هستند که خداوند ما را دستور داده تا در فهم مسائل گوناگون به آنها مراجعه کنیم.

[align=center]
[/align]
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 20-05-2010, 08:47   #6
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"


[size=medium][align=center]تفسیر قرآن به قرآن امام رضا علیه السلام برای آیه مورد بحث[/align][/size]

شیخ صدوق (متوفای 381 هـ) در کتاب خود بنام " عیون اخبار الرضا علیه السلام " از ریان بن صلت نقل میکند:

" امام رضا علیه السلام در مجلس مامون که علمای عراق و خراسان نیز حضور داشتند حاضر شد و در یک بحث طولانی به این نکته اشاره نمودند که:

ما اهل ذکری هستیم که خداوند در قرآن راجع به آنها میگوید:

[align=center]فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون. ای مردم ! ما اهل ذکریم پس اگر نمیدانید از ما بپرسید. [/align]

علمای حاضر در مجلس گفتند: منظور از این آیه علمای یهود ونصاری (مسیحیت) هستند.

پس امام رضا علیه السلام فرمودند: سبحان الله ! آیا این چیزیکه میگویید جائز است ؟ در اینصورت آنها ما را به دین خود دعوت میکنند ومیگویند که دین ما از اسلام افضل است.

در این هنگام مأمون خطاب به امام رضا (ع) گفت: آیا دلیل و شرحی برای آنچه که میگویی داری ؟

[align=center]
امام رضا (ع) فرمودند: بله. الذکر در قرآن همان رسول الله (ص) است و ما اهل رسول خدا (ص) هستیم [/align]


واین مساله در قرآن بسیار واضح است آنجا که خداوند در سوره طلاق میفرماید: " فاتقوا لله يا أولي الألباب الذين آمنوا قد أنزل الله إليكم ذكرا رسولا يتلوا عليكم آيات الله مبينات " بنابراین الذکر رسول خداست و ما اهل او هستیم ".

در این حدیث امام رضا علیه السلام برای علمای حاضر در مجلس که فرق بین تفسیر آیه وشأن نزول آن را نمیفهمیدند توضیح میدهد که این آیه همچنان در زمان حاضر نیز کاربرد دارد ومحدود به مشرکین زمان پیامبر (ص) نمیشود و امام خطاب به مردم میفرماید:

" اگر نمیدانید از ما بپرسید ". سپس میفرماید که منظور از اهل ذکر علمای اهل کتاب نیستند زیرا در اینصورت آنها ما مسلمین را به دین خود فرا میخوانند و ما مجبوریم حرف آنها را گوش دهیم زیرا خداوند ما را امر کرده که از آنها بپرسیم.

سپس با روش تفسیر قرآن به قرآن ثابت میکنند که منظور از " اهل الذکر " همان اهل بیت رسول خدا (ص) هستند. لازم بذکر است که امام رضا (ع) شأن نزول آیه را که راجع به مشرکین وسوال کردن آنها از علمای اهل کتاب است را انکار نمیکند

بلکه اشاره میکنند که تفسیر آیه اعم از مورد نزول آن است و خداوند در این آیه خطاب به همه مردم میگوید که از اهل ذکر سوال کنید (اگر چه شأن نزول آیه راجع به مشرکین باشد). پس برای مخاطبین مسلمان دیگر معنی نمیدهد که اهل ذکر همان علمای اهل کتاب باشند بلکه منظور علمای خود مسلمین و آگاهترین آنها هستند که امام رضا (ع) میفرمایند که آگاهترین افراد در زمان حاضر ما اهل بیت هستیم و ما مصداق واقعی این آیه هستیم.

در حدیث بسیار مشابه دیگری که هم شیخ صفار (متوفای 290 هـ) و هم شیخ کلینی (متوفای 329 هـ) از محمد بن مسلم نقل کرده اند که به امام باقر (ع) گفت :

" نزد ما مردمی هستند که گمان میکنند منظور از اهل الذکر در آیه فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون علمای یهود و نصاری هستند.

پس امام باقر (ع) فرمودند:

[align=center] اگر این صحیح باشد پس آنها شما را به دین خود فرا میخوانند سپس امام باقر (ع) با دستش به سینه خود اشاره کردند وفرمودند: ما اهل ذکریم ".


[/align]

SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 25-05-2010, 20:52   #7
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"

[size=medium][align=center]تفسیر قرآن به قرآن سایر أئمه اهل بیت (ع) برای بیان منظور از " اهل الذکر " در آیه[/align][/size]

در احادیث فراوانی که از اهل بیت علیهم السلام در تفسیر آیه مورد بحث آمده است این بزرگواران با استناد به آیات دیگر قرآن به بیان منظور از " أهل الذکر " پرداخته اند.

توضیح اینکه کلمه " الذکر " در قرآن به 2 معنا (که با مفهوم آیه مورد بحث تناسب داشته باشد) استعمال شده است:

[align=center]الف) بمعنای خود رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم که در آیه 10 و 11 سوره طلاق آمده است

(قد انزل الله الیکم ذکرا. رسولا یتلو علیکم آیات الله). و امام رضا (ع) با استفاده از همین معنا به تفسیر قرآن به قرآن آیه پرداختند.

ب‌) بمعنای قرآن مانند آیه 44 سوره زخرف (وانه لذکر لک ولقومک وسوف تسألون)

ویا آیه 9 سوره حجر (انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون)


و یا آیه 44 سوره نحل (وانزلنا الیک الذکر لتبین للناس)

و یا آیه 51 سوره قلم (وان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر...) وآیات دیگر.
[/align]

ائمه اهل بیت علیهم السلام به هر دو معنای " ذکر " که در قرآن استعمال شده استناد کرده اند وبیان کرده اند که اگر " ذکر " بمعنای اول آن را در نظر بگیریم مراد از " اهل ذکر " همان اهل رسول الله (ص) است که منظور اهل بیت رسول خدا (ص) میشود.

واگر " ذکر " را بمعنای دوم آن بگیریم منظور از " اهل ذکر " همان اهل قرآن است که باز هم اهل قرآن همان رسول خدا (ص) واهل بیتش (ع) هستند که آگاهترین افراد به قرآن میباشند وبهمین دلیل در حدیث ثقلین رسول خدا (ص) آنها را در کنار قرآن بعنوان ثقل دوم معرفی کردند

وفرمودند که این دو ثقل هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند و مسلمین را دعوت به پیروی از آنها نمودند. در اینجا به ذکر بعضی از احادیث ائمه اهل بیت (ع) که به تبیین معنای " اهل الذکر " پرداخته اند اشاره میشود. این احادیث را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.

1- احادیثی که منظور از " الذکر " را قرآن بیان میکنند و " اهل الذکر " را اهل قرآن که همان اهل البیت (ع) که ثقل قرآن میباشند معرفی میکنند، همانگونه که در ذیل معنای حدیث ثقلین توضیح داده شد.

2- احادیثی که " الذکر " را رسول خدا معرفی کرده و اهل الذکر را همان اهل رسول خدا (ص) که اهل البیت (ع) هستند میدانند.

3- احادیثی که در آنها از روش تفسیر قرآن به قرآن استفاده نشده و فقط اهل الذکر را اهل البیت معرفی نموده اند. ابتدا به ذکر احادیث در کتب شیعه سپس به ذکر برخی از احادیث در کتب سنت اشاره میشود.

[align=center]
[/align]
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 04-06-2010, 21:49   #8
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"

[size=large][align=center] بعضی از احادیثی که در آنها الذکر بمعنای قرآن واهل الذکر همان اهل البیت (ع) معرفی شده اند[/align][/size]
[align=center]
• در کتاب بصائر الدرجات تالیف شیخ صفار (متوفای 290 هـ) پنج حدیث بصورت زیر از امام باقر و صادق (ع) روایت شده است: [/align]


حدثنا يعقوب بن يزيد ومحمد بن الحسين عن محمد بن ابى عمير عن عمر بن اذينة عن بريد بن معاوية عن ابي جعفر عليه السلام قال قلت قول الله عزوجل فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعملون قال الذكر القرآن ونحن المسئولون .

حدثنا السندي بن محمد عن عاصم بن حميد عن محمد بن مسلم عن ابى جعفر عليه السلام في قول الله تبارك وتعالى فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون قال الذكر القرآن و آل رسول الله صلى الله عليه وآله اهل الذكر وهم المسئولون .

حدثنا احمد بن محمد (بن عیسی) عن الحسين بن سعيد عن فضالة بن ايوب عن ابان بن عثمان عن محمد بن مسلم عن ابي جعفر عليه السلام في قول الله تعالى فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون قال الذكر القرآن وآل رسول الله صلى الله عليه وآله اهل الذكر وهم المسؤولون.

حدثنا عبد الله بن جعفر عن محمد بن عيسى عن محمد بن سنان عن اسمعيل بن جابر وعبد الكريم عن عبد الحميد بن ابى الديلم عن ابى عبد الله عليه السلام في قول الله تعالى

فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون قال كتاب الله الذكر واهله آل محمد الذين امر الله بسئوالهم ولم يؤمروا بسؤال الجهال وسمى الله القرآن ذكرا فقال وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل إليهم ولعلهم يتفكرون.

حدثنا العباس بن معروف عن حماد بن عيسى عن بريد عن ابى جعفر عليه السلام في قوله فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون قال الذكر القرآن و نحن اهله.

[align=center]• در کتاب کافی تالیف شیخ کلینی (متوفای 329 هـ) :[/align]

محمد بن الحسين وغيره، عن سهل، عن محمد بن عيسى، ومحمد بن يحيى ومحمد بن الحسين جميعا، عن محمد بن سنان، عن إسماعيل بن جابر وعبد الكريم بن عمرو، عن عبد الحميد بن أبي الديلم، عن أبي عبد الله عليه السلام قال:

... قال جل ذكره : " فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون " قال : الكتاب هو الذكر، وأهله آل محمد عليهم السلام أمر الله عزوجل بسؤالهم ولم يؤمروا بسؤال الجهال وسمى الله عزوجل القرآن ذكرا فقال تبارك وتعالى : " وأنزلنا إليك الذكر لتبين للناس ما نزل إليهم ولعلهم يتفكرون "...


[align=center]
[/align]
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 04-06-2010, 21:54   #9
کاربر حرفه ای
 
SuNny آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: Isfahan
نوشته ها: 848
Thanks: 202
Thanked 521 Times in 245 Posts
پیش فرض RE: مجموعه مقالات " اهل بيت بهترين مفسران قرآن"

[align=center][size=medium]بعضی از احادیثی که در آنها الذکر بمعنای رسول خدا (ص) واهل الذکر همان اهل رسول خدا (ص) یعنی اهل البیت معرفی شده اند[/size][/align]

[align=center]• در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) و الامالی از تالیفات شیخ صدوق: [/align]

تفسیر امام رضا (ع) در مجلس مامون که نقل آن گذشت روایت شده است.

[align=center]• در کتاب بصائر الدرجات تالیف شیخ صفار (متوفای 290 هـ) دو حدیث بصورت زیر از امام صادق علیه السلام نقل شده است:[/align]

حدثنا احمد بن موسى عن الحسن بن موسى الخشاب عن على بن حسان عن عبد الرحمن بن كثير عن ابى عبد الله عليه السلام في قول الله تعالى فسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون قال الذكر محمد صلى الله عليه وآله ونحن اهله ونحن المسئولون.

حدثنا ابراهيم بن هاشم عن اعمش بن عيسى عن حماد الطيافى عن الكلبى عن ابى عبد الله عليه السلام قال قال لى كم لمحمد اسم في القرآن قال قلت اسمان أو ثلث

فقال يا كلبى له عشرة اسماء وما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل ومبشرا برسول يأتي من بعدى اسمه احمد ولما قام عبد الله كادوا يكونون عليه لبدا وطه ما انزلنا عليك القرآن لتشقى

ويس والقرآن الحكيم انك لمن المرسلين على صراط مستقيم ون والقلم وما يسطرون وما انت بنعمة ربك بمجنون ويا ايها المزمل ويا ايها المدثر وانا انزلنا ذكرا رسولا فالذكر اسم من اسماء محمد صلى الله عليه وآله نحن اهل الذكر فسئل يا كلبي عما بدا لك قال فانسيت والله القرآن كله فما حفظت منه حرفا اسئله عنه.
[align=center]
• در کتاب کافی تالیف شیخ کلینی (متوفای 329 هـ) دو حدیث بصورت زیر از امام محمد باقر وامام صادق علیهما السلام نقل شده است :
[/align]

الحسين بن محمد ، عن معلى بن محمد ، عن الوشاء ، عن عبد الله بن عجلان ، عن ابي جعفر عليه السلام في قول الله عز وجل : " فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون " قال رسول الله صلى الله عليه وآله : الذكر أنا والائمة أهل الذكر ، وقوله عز وجل : " وإنه لذكر لك ولقومك وسوف تسألون " قال أبو جعفر عليه السلام : نحن قومه ونحن المسؤولون .

الحسين بن محمد ، عن معلى بن محمد ، عن محمد بن اورمة ، عن علي بن حسان ، عن عمه عبد الرحمن بن كثير قال : قلت لابي عبد الله عليه السلام : " فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون " قال : الذكر محمد صلى الله عليه وآله ونحن أهله المسؤولون ، قال : قلت : قوله : " وإنه لذكر لك ولقومك وسوف تسألون " قال : إيانا عنى ونحن أهل الذكر ونحن المسؤولون .


[align=center]
[/align]
SuNny آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
مقالات, مجموعه


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttp://www.nooreaseman.ir/p/blog-page_6643.htmlRSS Feedتبادل لينك

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 06:13 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1