شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > اميرالمومنين (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 18-09-2008, 22:59   #1
کاربر ممتاز
 
Seyedmahdi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
نوشته ها: 630
Thanks: 31
Thanked 255 Times in 117 Posts
پیش فرض أعلام الوری بأعلام الهدی...دلائل امامت حضرت علی (ع)

[align=center]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/align]
[align=center]----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/align]

[size=large][align=center]دلائل امامت حضرت علی «عليه السّلام»[/size][/align]

[size=medium]به دلائل قاطعه ثابت شده است كه
[align=center] امامت در هر زمانى لازم است.[/align]

زيرا كه در انجام افعال واجبه و ترك كارهاى زشت امامت لطفى است كه از طرف خداوند اعطاء شده است، ما بالضروره مشاهده ميكنيم كه هر گاه پيشواى مقتدرى در ميان مردم پيدا شود مردم طبعا رو بصلاح ميروند و از فساد و تباهى دست ميكشند، و در هنگام نبودن اين چنين پيشوائى فساد فزونى پيدا ميكند و صلاح رو بنقصان ميگذارد.

[align=center]هم چنين واجب است كه اين پيشواى موصوف معصوم باشد[/align]

زيرا كه احتياج مردم به اين نوع پيشوا براى اين است كه مردم معصوم نيستند و جايز الخطا ميباشند، و اگر چنانچه امام مانند ساير مردم معصوم نباشد، او نيز به امامى ديگر كه معصوم باشد احتياج پيدا خواهد كرد، و در هر صورت لا بد است كه به امام معصومى منتهى شود، و مطلوب ما نيز همين است كه مردم به امام معصوم احتياج دارند.

هنگامى كه وجوب عصمت امام ثابت شد
شناختن اين امام معصوم بايد به معرفى پروردگار باشد

زيرا كه خداوند از اسرار و نهانى امور آگاه است و از سرائر و ضمائر مردم خبر دارد و جز اين طريق راه ديگرى براى معرفت امام معصوم در دست نيست.

در اين صورت لازم است كه پروردگار بزرگ اين امام را معرفى كند و بوسيله معجزات و كرامات و خوارق عادات امر او را بر مردم روشن گرداند و ما بعد از سير در حالات اين امت و مطالعه در موضوع امامت به مطالب ذيل برخورديم.

مسلمين پس از رحلت حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله بسه گروه منقسم شده‏اند و در موضوع امامت هر يك بنحوى سخن گفته‏اند كه اينك گفته‏هاى آنان تشريح مى‏گردد:

شيعيان معتقدند كه
امام بعد از حضرت رسول امير المؤمنين علي بن ابى طالب است و پيغمبر به امامت و خلافت وى تصريح كرده است.

بنى عباس و طرفداران آنها عقيده دارند
عباس عموى پيغمبر امامت را به ارث ميبرد.

بقيه از مسلمين معتقدند كه
امام بعد از پيغمبر ابو بكر است.

كسانى كه بامامت ابو بكر و عباس عقيده دارند اجماع كرده‏اند كه اين دو نفر معصوم نيستند و لذا از موضوع امامت خارج ميشوند

زيرا كه قبلا گفتيم
امام بايد معصوم باشد پس بنا بر اين امام معصوم بعد از پيغمبر جز امير المؤمنين علي عليه السّلام كسى ديگر نميتواند باشد و خداوند هم بامامت وى تصريح كرده و اشاره فرموده است.

مطالب فوق مورد اتفاق كليه فرق مسلمين است و جز اقوال سه‏گانه مذكور، قول ديگرى ديده نشده است و
اما دلائل سمعيه در مورد امامت امير المؤمنين عليه السّلام زياد است علماى اماميه از قديم و جديد در اين مورد كتابهاى زيادى نوشته‏اند
سيد مرتضى علم الهدى- رضوان اللَّه عليه- در كتاب «شافى» راجع به امامت علي بن ابى طالب داد سخن داده و در پيرامون اين مسأله مشروحا بحث كرده است و جواب اعتراضات مخالفين را داده است
خداوند او را از دين و اهل آن جزاى خير مرحمت كند و ما اكنون مختصرى در اين موضوع ايراد ميكنيم .

حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله راجع بامامت امير المؤمنين عليه السّلام در بعضى موارد قولا و فعلا تصريح كرده و در پاره از اوقات تنها به قول اكتفاء نموده است، اما در نصوصى كه قولا و فعلا تصريح بامامت وى شده و او را مستحق و شايسته براى اين امر دانسته و وى را بر ديگران فضيلت و برترى داده بقرار ذيل است:

تزويج حضرت زهراء سلام اللَّه عليها بامير المؤمنين، و عقد اخوت بين او و پيغمبر،و مقدم داشتن او را بر ساير اصحاب.
حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله هر گاه اراده ميكرد امير المؤمنين را به جايى بفرستد و يا لشكرى به جايى روانه كند وى را امير و فرمانده قرار ميداد، و تا پايان عمر، امير المؤمنين عليه السّلام را تحت ولايت كسى قرار نداد.

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام در طول مدتى كه در خدمت حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله بودند و با قرابتى كه با وى داشتند همواره افعال و اقوالش مورد رضايت آن جناب بود و هرگز بر وى خشمگين نشد و او هم در هيچ كارى كه از طرف پيغمبر به وى محول مى‏شد كوتاهى نميكرد.

در صورتى كه بقيه اصحاب اين چنين نبودند و آنان همواره توبيخ مى‏شدند و از اين گونه مطالب اخبار و روايات زياد است كه حاكى از مقام بلند و كمال عصمت و فضيلت حضرت امير المؤمنين است و اينك چند حديث ذيلا ذكر مى‏شود :


1- در جنگ احد مردم فرار كردند و علي عليه السّلام تنها با مشركين جهاد ميكرد تا آنگاه كه همه آنان فرار نمودند.

جبرئيل به حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله عرض كرد:
[align=center]اين است فداكارى و مواساة [/align]
پيغمبر فرمود:
[align=center]على از من است و من هم از وى.[/align]
جبرئيل گفت:
[align=center]و من هم از شما هستم.[/align]

و حضرت رسول در اين روايت او را مانند خود خوانده
همان طور كه در آيه مباهله خداوند امير المؤمنين عليه السّلام را بمنزله نفس پيغمبر معرفى كرده است.

2- حضرت خاتم النبيين صلى اللَّه عليه و آله به بريده فرمودند:
[align=center]بغض على را در دل نگير زيرا كه وى از من است و من هم از وى، مردم از ريشه‏هاى مختلفى آفريده شده‏اند ليكن من و على از يك اصل و ريشه هستيم.[/align]

3- پيغمبر در زندگانى خود مكرر ميفرمود:
[align=center]على با حق است و حق هم با وى ميباشد، وى بهر سو كه ميل كند حق هم دنبال او ميرود و از وى جدا نميگردد.[/align]


4- در حديث مشهور «طير مشوى» آمده است كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود:
[align=center]خداوندا بهترين دوستانت را نزد من حاضر كن تا با من در خوردن اين غذا شركت كند، در اين هنگام كه پيغمبر منتظر شخص موصوف بود ناگهان امير المؤمنين وارد شدند و با او در صرف غذا شركت كردند.[/align]

5- هنگامى كه حضرت زهراء را به علي بن ابي طالب تزويج كردند، زنان قريش بعنوان اينكه وى را بمرد فقيرى داده‏اند فاطمه عليها السّلام را سرزنش ميكردند.
در اين هنگام حضرت رسول دخترش را مخاطب قرار داده و فرمود:
[align=center]من تو را بمردى تزويج كردم كه پيش از همه مسلمان شد، و از جهت علم و دانش و فضيلت بر سايرين مقدم است.[/align]

خداوند بمردمان روى زمين نظر افكند و مرا از ميان آنان برگزيد، و برسالت مبعوث كرد، و بار ديگر بطرف مردم نظر نمود، و از ميان آنها على را اختيار فرمود و او را بوصايت برگزيد، پس از آن بمن وحى فرستاد تا تو را در نكاح وى قرار دهم
اكنون اى فاطمه بدان خداوند بتو كرامت فرموده و تو را بگراميترين و بزرگترين فردى تزويج كرده است.

در اين هنگام حضرت فاطمه خوشوقت شد،
پس از اين فرمود:

اى فاطمه
علي ابن ابى طالب هشت فضيلت دارد كه پيكر منافقين و دشمنان او را ميشكند، و خداوند اين فضائل را به گذشتگان نداده و به آيندگان نيز نخواهد داد.

على بن ابى طالب در دنيا و آخرت با من برادر است و ديگران از اين جهت سهمي ندارند.

و تو اى فاطمه سيده زنان بهشت هستى كه اينك همسر او ميباشى.

حسنين كه دو رحمت از طرف پروردگار ميباشند فرزند او هستند.

جعفر طيار كه خداوند دو بال به وى مرحمت كرده و او در بهشت با فرشتگان پرواز ميكند برادر اوست.

على بن ابى طالب داراى علوم گذشتگان و آيندگان است.

و او نخستين كسى است كه به من ايمان آورد.

و آخرين فردى است كه با من سخن خواهد گفت و من عهد و پيمان خود را با وى خواهم بست و او جانشين و وصىّ من و ساير انبياء خواهد بود.


6- حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله ميفرمود:
[align=center]من شهر علم هستم و على نيز در آن ميباشد هر كه اراده كند به شهرستان علم و دانش درآيد بايد از در وارد شود.[/align]

عبد اللَّه بن مسعود روايت ميكند كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله علي عليه السّلام را نزد خود طلبيد و با وى در نهانى بگفتگو پرداخت، هنگامى كه از خلوت بيرون شد از وى پرسيديم پيغمبر چه موضوعى را با شما در ميان گذاشته بود، (علی «ع») فرمود:
[align=center]هزار باب از علم بروى من گشود كه از هر بابى هزار باب گشوده مى‏شود.[/align]


7- محبت على بن ابى طالب علامت ايمان و بغض و عداوت وى نشانه نفاق است.
حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله در اين باره ميفرمود:
[align=center] تو را جز مؤمن كسى دوست نميدارد، و منافقين نيز همواره بغض تو را در دل دارند. [/align]

8- حضرت خاتم النبيين صلى اللَّه عليه و آله قبول ولايت على بن ابى طالب عليه السّلام را علامت براى طهارت مولد قرار داد، و هم چنين دشمنى و عناد با آن حضرت را نشانه خبث مولد اعلام فرمود.

در روايت آمده كه پيغمبر فرمود:
[align=center]فرزندان خود را بدوستى علي بن ابى طالب آزمايش كنيد، هر يك از كودكان شما كه بوى علاقه دارند و او را دوست ميگيرند، بدانيد اين كودك از طريق مشروع متولد شده، و اگر چنانچه وى را دشمن داشته باشد، از راه غير مشروع پديد آمده است.[/align]

حضرت باقر عليه السّلام از جابر بن عبد اللَّه انصارى- رضوان اللَّه عليه- روايت ميكند كه وى گفت از پيغمبر شنيدم ميفرمود:
اى علي ميل دارى تو را خوشحال كنم و مژده دهم.
عرض كرد آرى دوست دارم هر چه ميخواهيد بفرمائيد.
حضرت فرمود:

[align=center] من و شما از يك اصل آفريده‏شده‏ايم و سرشت ما يكى است، از طينت ما مقدارى زائد آمد و خداوند شيعيان ما را از آن خلق فرمود، روز قيامت مردم را بنام مادرانشان خطاب خواهند كرد جز شيعيان ما كه آنان را بنام پدرانشان فرياد ميزنند.[/align]

روايت كرده‏اند كه جابر بن عبد اللَّه انصارى در كوچه‏هاى مدينه گردش ميكرد و ميگفت: على بهترين آدميان است و هر كس مخالف اين باشد وى كافر است، اى گروه انصار فرزندان خود را بدوستى على بن ابى طالب آزمايش كنيد،هر كدام امتناع كردند در باره مادرش تحقيق كنيد.

9- از ابن عباس روايت شده كه پيغمبر فرمود:
[align=center]در روز قيامت مردم را به نام مادرانشان خطاب خواهند كرد جز شيعيان ما كه آنان را به اسم پدرانشان مخاطب‏ قرار خواهند داد، و اين براى اين است كه شيعيان ما طهارت مولد دارند.[/align]

10- حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله ميفرمود:
[align=center]على بن ابى طالب و پيروان او اهل نجات هستند.[/align]

11- انس بن مالك از حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله روايت ميكند كه آن جناب فرمود:
[align=center]روز قيامت هفتاد هزار نفر از امت من بدون حساب وارد بهشت خواهند شد، و آنان عذاب و سختى روز قيامت نخواهند ديد، پيغمبر پس از اين متوجه امير المؤمنين شد و فرمود:
اين جماعت شيعيان تو هستند و تو هم پيشواى آنان هستى. [/align]

12- ابو رافع گويد: حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله روزى براى مردم خطبه خواندند و در ضمن خطبه فرمودند:
اى مردم خداوند به موسى بن عمران امر كرد مسجدى بسازد و خودش به اتفاق هارون و دو فرزند وى شبر و شبير در آن جا اقامت كند، اينك خداوند مرا امر فرموده است كه مسجدى بسازم و به اتفاق على و حسنين در آن جا مسكن كنم و درهائى كه بطرف مسجد باز مى‏شود جز باب على همه را مسدود كنم.

در اين هنگام حمزة بن عبد المطلب از جاى خود حركت كرد و در حالى كه ميگريست عرض كرد: يا رسول اللَّه عمويت را از مسجد بيرون كردى و پسر عمويت را در آن جا دادى.

فرمود:
من از پيش خود تو را از مسجد بيرون نكردم و على را در مسجد راه ندادم، اين خداوند است كه وى را در مسجد ساكن كرده است.
ابو بكر گفت: پس اجازه فرمائيد از اطاق من سوراخى بطرف مسجد باز باشد.
فرمود:

به اندازه سر سوزنى نيز بكسى اجازه داده نميشود.

زيد بن ارقم از سعد بن ابى وقاص روايت ميكند كه حضرت رسول تمام درهاى مسجد را بستند جز درب على بن ابى طالب.
و سيد حميرى در اشعار خود به اين موضوع اشاره كرده و گفته:


[align=center] صهر النبىّ و جاره في مسجد طهر يطيبه الرسول مطيب‏

سيّان فيه عليه غير مذمّم ممشاه ان جنبا و ان لم يجنب‏
[/align]

از اين گونه افعال و اقوال كه از طرف حضرت رسول در باره امير المؤمنين صادر شده است در كتب اخبار فريقين زياد است و ما اگر همه آنها را يادداشت كنيم بر حجم كتاب افزوده خواهد شد، و اين مختصر هم در باره امامت و خلافت آن حضرت كافى است و از روايات معلوم است كه وى از هر جهت شايسته امر خلافت و امامت بوده است از اين اخبار بطور كامل استفاده مى‏شود كه امير المؤمنين عليه السّلام در عاليترين مقام و مرتبه از علم و دانش بوده، و حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله فوق العاده بوى علاقه داشته است و اين خود بزرگترين دليل و برهان است كه وى شايسته مقام امامت بوده است.
[/size]

[align=center]--------------------------------------------------------------------------------------
الله یعلم حیث یجعل رسالته
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/align]
Seyedmahdi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
أعلام, الهدیدلائل, الوری, امامت, بأعلام, حضرت, علی


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 23:05 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1