شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > اميرالمومنين (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 24-12-2012, 11:35   #1
همکار بازنشسته
 
محب الحسين آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2011
نوشته ها: 1,899
Thanks: 9,418
Thanked 5,793 Times in 1,704 Posts
پیش فرض صراط مستقیم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است ...!

صراط مستقیم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است ...


عبدالله حیدری از کارشناسان شبکه های وهابی نور و کلمه طی یک کنفرانسی گفت که شیعه معتقد است منظور از صراط مستقیم در قرآن و روایات حضرت علی(ع) است ، این در حالی است که هیچ روایتی از منابع شیعه و سنی درباره این که منظور ازصراط مستقیم علی(ع) باشد وجود ندارد.




مقصود از راه راست یا همان«صراط مستقیم» که بار‌ها در قرآن کریم به آن اشاره شده است، چیست؟ کدام راه و مسیر است که می‌تواند انسان را به خوشبختی و سعادت و قرب الهی و کمال وجودی‌اش رهنمون سازد و این صراط چیست که یک مسلمان حداقل در هر روز ۱۷ بار از پروردگارش تمنا می‌کند که او را به آن سو و جهت هدایت کند؟




قرآن کریم در مواضع متعددی، بحث صراط مستقیم را پیش کشیده است و برای آن که با حقیقت این موضوع آشنا شویم، چاره‌ای جز تمسک به قرآن و تفاسیر این کتاب الهی نداریم.



علاوه بر آیه ششم سوره حمد که در آن می‌خوانیم«ما را به راه راست هدایت فرما»، در چندین جای دیگر نیز قرآن کریم به عبارت صراط مستقیم اشاره دارد که برخی از آنها عبارتند از:




در«آیه ۵۲ سوره شوری» داریم: «براستی که تو بخوبی به راه راست هدایت می‌کنی»‌، همچنین در«آیه ۱۲۶ سوره انعام» آمده است«و راه راست پروردگارت همین است»، و در آیه شریفه«۵۱ سوره آل‌عمران» می خوانیم«در حقیقت خداوند پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستید [که] راه راست این است»‌.



قطعا با تدبر در ظاهر آیات قرآن نیز می‌توان به وجوهی از حقایق صراط مستقیم پی برد، چه آن که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این باره وجود دارد، این است که صراط مستقیم الهی با هدایت خاص الهی محقق می‌شود و خداوند، کسانی که زمینه مناسب را در خود داشته باشند، به این مسیر هدایت می‌کند.




به گفته علامه طباطبایی(ره)،
اصحاب صراط مستقیم در صورت عبودیت خدا دارای ثبات قدم به تمام معنا هستند، هم در فعل و هم در قول و هم در ظاهر و هم در باطن و ممکن نیست آنان بر غیر این صفت دیده شوند و در همه احوال از خدا و رسول خدا اطاعت می‌کنند و نکته مهم این‌که اصحاب صراط مستقیم، قدر و منزلت و درجه بالاتری از درجه مؤمنین خالص دارند.




به نظر علامه، صراط مستقیم راهی است به سوی خدا که هر راه دیگری که خلایق به سوی خدا دارند، شعبه‌ای از آن است و هر طریقی که آدمی را سوی خدا راهنمایی می‌کند، بهره‌ای از صراط مستقیم دارد، قرآن صراط انبیا و صدیقین و شهدا و صالحان را ،صراط مستقیم دانسته و با در نظر گرفتن روایات متواتره، آن را صراط امیرمؤمنان علی‌بن ابی طالب(ع) شمرده و آن جناب را اولین فاتح این صراط دانسته است.



بحرانی در کتاب‌ نفیس‌»غایه‌ المرام‌» روایت هایی از خاصه و عامه نقل‌ می کند که‌ مراد از صراط‌ مستقیم‌ در‌ آیه‌ شریفه« ۱۵۳ سوره انعام» علی بن‌ أبی طالب(ع)‌ است‌: »و همانا راه راست من همین است، پس از آن پیروی کنید و به راه های(متفرقه) نروید که موجب تفرقه و جدایی از راه او شود، این است آن چه خدا شما را به آن سفارش کرد، باشد که شما پرهیزگار شوید».





اما آن‌ روایتی‌ که‌ از عامه‌ نقل‌ می کند حدیثی‌ است‌ از شیرازی‌ که‌ از اعیان‌ علماء عامه‌ است‌ و کتابی‌ در مناقب‌ دارد، از قتاده‌ از حسن‌ بصری‌ در مورد آیه‌ شریفه‌ در«غایة المرام ص ۴۳۴» آورده است: گفت«مراد از صراط‌ مستقیم‌ که‌ واجب‌ الاتباع‌ است‌ طریق‌ علی بن‌ أبی‌طالب‌ و ذریه‌ اوست‌ که‌ راه‌ راست‌ و منهاج‌ مستقیم‌ است‌؛ پس‌ باید از آن‌ پیروی‌ کنید و بدان‌ چنگ‌ زنید! چون‌ آن‌ صراط‌ و منهاج‌ بسیار روشن‌ و واضح‌ است‌ و هیچ گونه‌ انحراف‌ و کج‌ روی‌ در آن‌ نیست‌!».





روایت دوم را راوی‌ از عبدالله‌ بن‌ عُمر روایت‌ کرده‌ است‌ که‌:
عبدالله‌ بن‌ عُمر به‌ من‌ گفت« من‌ از این‌ مرد أصلع‌ پیروی‌ می کنم، (مراد از اصلع حضرت‌ أمیرمؤمنان‌(ع) است‌، چون‌ اصلع به‌ کسی‌ گویند که‌ جلوی‌ سرش‌ مو نداشته‌ باشد و حضرت‌ أمیر این گونه بودند) چون‌ او اولین‌ کسی‌ است‌ که‌ ایمان‌ آورده‌ است‌، و پیوسته‌ حق با اوست، و من‌ از رسول‌ خدا(ص) شنیدم‌ که‌ در تفسیر این‌ آیه‌»أَفَمَنْ یَمْشِی‌ مُکِبا عَلَی‌' وَجْهِهِ» می گفت«مردم‌ همگی‌ به‌ روی‌ خود به‌ زمین‌ افتاده‌اند غیر از علی بن‌ أبی‌طالب(ع)».




و همچنین بحرانی در«غایه‌ المرام‌» از طریق‌ عامه‌ آورده‌ است‌ که‌ مراد از صراط‌ دربارۀ‌ آیه‌ مبارکه ذیل ولایت‌ اهل‌ البیت‌ است‌.
آیه شریفه «۷۴ سوره مؤمنون»:
«و آن‌ کسانی‌ که‌ به‌ آخرت‌ ایمان‌ نمی‌آورند از جاده‌ و صراط‌ کنار می‌افتند و خارج‌ می شوند»
و در «غایه‌ المرام‌» از طریق‌ عامه‌ آورده‌ است‌ که‌ مراد از صراط‌، ولایت‌ اهل‌ البیت‌ است‌.
إبراهیم‌ بن‌ محمد حموینی‌ از أمیرمؤمنان‌(ع) در گفتار خدای‌ تعالی‌:



وَ أَن الذِینَ لاَیُؤْمِنُونَ بِالاْخِرَةِ عَنِ الصرَ'طِ لَنَـ'کِبُونَ
روایت‌ کرده‌ است‌ که‌ آن‌ حضرت‌ فرمودند
«عَنْ وَلاَیَتِنَا؛ مراد از پرت‌ شدن‌ و خارج‌ شدن‌ از صراط‌، خارج‌ شدن‌ از ولایت‌ ما اهل‌ بیت‌ است»‌.




علاوه بر این در معانی‌الاخبار از امام صادق(ع) روایت شده است:
«صراط عبارت از أمیرمؤمنان علی(ع) است» یا این‌که«عبارت از شناخت و معرفت علی(ع) است» و در روایت دیگری«صراط مستقیم عبارت از شناخت مطلق امام معصوم(ع) است» و همچنین در حدیث دیگری آمده که«ماییم صراط مستقیم(منظور اهل بیت است»).




فیض کاشانی در کنار روایت‌هایی که نقل می‌کند، درباره حقیقت صراط مستقیم اظهار می‌کند که امام معصوم(ع)، همان صراط مستقیم است و او همواره بدون انحراف به سوی صراط مستقیم گام برمی‌دارد و معرفت و شناخت او، معرفت صراط مستقیم است و معرفت مشی و رهسپاری امام(ع)، همان مشی بر صراط مستقیم است و هر آن که امام(ع) را بشناسد و براساس راه او، سیر کند، به فیض دخول در بهشت می‌رسد و از آتش نجات می‌یابد و هر آن که امام خود را نشناسد و نداند که چه می‌کند، پس قدم او لغزش پیدا کرده و در آتش فرومی‌افتد.
همچنین در«ترجمه المیزان، ج یک، ص ۷۸» علامه طباطبایی نیز ضمن یک بحث روایی به احادیثی مهم اشاره می‌کند که بیان آن ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.




امام صادق(ع) فرمودند:
صراط مستقیم، طریق به سوی معرفت خداست و این دو صراط است؛ یکی در دنیا و یکی در آخرت، اما صراط در دنیا عبارت است از امامی که اطاعتش بر خلق واجب شده و اما صراط در آخرت، پلی است که روی جهنم زده شده، هرکس در دنیا از صراط دنیا به درستی رد شود، یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی می‌گذرد و کسی که در دنیا، امام خود را نشناسد، در آخرت نیز قدمش بر پل آخرت می‌لرزد و به درون جهنم سقوط می‌کند‌



امضای محب الحسين






محب الحسين آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
The Following 3 Users Say Thank You to محب الحسين For This Useful Post:
قدیمی 27-01-2013, 22:20   #2
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 17,016
Thanks: 31,941
Thanked 50,449 Times in 14,794 Posts
پیش فرض

مراد از صراط‌ مستقیم‌ که‌ واجب‌ الاتباع‌ است‌ طریق‌ علی بن‌ أبی‌طالب‌ و ذریه‌ اوست‌ که‌ راه‌ راست‌ و منهاج‌ مستقیم‌ است‌

امضای محبّ الزهراء




طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد


!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 3 Users Say Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
466حدیث از امام صادق علیه السلام در موضوعات مختلف sorkh91 علوم حدیث 0 11-09-2012 17:25
اهانت های ابن تیمیه به خاندان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم يادشهيد ادیان ، مذاهب و فرق دیگر 0 14-03-2012 15:00
چهل حدیث مستند درباره کربلا و عاشورا mahdishata امام حسین‌ (ع) 0 02-12-2011 10:32
ره يافتگان ـ سخنراني دكتر عصام العماد (برنامه ماه عسل ـ شبكه 3)متن+صوت monji_2008 ره یافتگان 0 07-07-2011 11:32
فضیلت سوره های قرآن همراه با توضیح ali20 مباحث قرآنی 3 07-09-2009 08:20

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 03:58 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1