شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

پایگاه بسیج خودجوش و مردمی تلگرام


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > اميرالمومنين (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 17-01-2014, 16:03   #61
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

شرايط حاكم مسلمين
218 - از امام (ع ) درباره امامت و شرايط آن پرسيدم ؟
فقال (ع ): ايها الناس ان احق الناس بهذا الامر اقواهم عليه و اعلمهم بامر الله فيه . (239)
فرمودند: اى مردم ! شايسته ترين و سزاوارترين فرد به امر امامت كسى است كه از همه توانمندتر (مديريت قوى ) و علم و دانش او به امور امامت امت ، از همه بيشتر باشد.
219 -
عرض كردم شرط ديگرى هم دارد؟
فرمود: بله عدالت . لا يصلح الحكم ، و لا الحدود، و لا الجمعه الا بامام عدل . (240)
اجراى احكام الهى ، اجراى حدود خداوند و اقامه نماز جمعه در صلاحيت احدى نيست مگر امام عادل .
(
نقش امامت در اداره و اصلاح جامعه بيش از چيزى است كه مردم مى دانند امام صادق عليه السلام فرمود: لا يصلح الناس الا بامام و لا تصلح الارض الا بذاك . (241)
مردم اصلاح نشوند مگر به وسيله امام و زمين خدا نيز اصلاح نشود مگر به امام .
220 -
چه سفارشى به مردم داريد؟
به اطاعت از امام عادل اتقوا الله و اطيعوا امامكم فان الرعيه الصالحه تنجوا بالامام العادل الا و ان الرعيه الفاجره تهلك بالامام الفاجر . (242)
تقوى داشته باشيد و از امام خود اطاعت كنيد، زيرا مردم شايسته با امام شايسته ، اهل نجات هستند ولى مردم گناهكار با امام گناهكار (اشاره به معاويه و مردم شام است چنانكه مقصود از جمله اول مردم كوفه و خود حضرت است ) هلاك مى شوند.
221 -
پرسيدم : بعضى معتقدند كه توحيد و مسلمان ظاهرى بودن در نجات انسان كفايت مى كند؟
فقال عليه السلام ان لا لا اله الا الله شروطا و انا و ذريتى من شروطها. (243)
فرمودند: خير، تنها توحيد كافى نيست زيرا براى كلمه توحيد لا اله الا الله شرايطى است كه امامت من و ذريه من از جمله آن شروط است .
222 -
عرض كردم : آيا بدون امام و حاكم عادل مى توان جامعه شايسته اى داشت يا حتما بايد مسلمانان تلاش كنند حاكم عادلى داشته باشند؟
فقال عليه السلام الواجب فى حكم الله و حكم الاسلام على المسلمين ... ان لا يعملوا عملا و لا يقدموا يدا و لارجلا قبل ان يختار و الانفسهم اماما عفيفا ورعا عارفا بالقضاء و السنته ... يجببى فيئهم و يقيم حجهم و جمعتهم و يحببى صدقاتهم . (244)
فرمودند: تعيين و داشتن حاكم عادل از هر كارى بر مسلمين واجب تر است ، حكم خدا و حكم اسلام اين است كه مسلمانان (اگر امام خود را از دست دادند) قدمى برندارند، و دستى به حركت در نياورند و هيچ كارى نكنند مگر اينكه قبل از آن يك حاكم با عفت ، با تقوا و عالم به احكام اسلام انتخاب نمايند تا (كشور را حفظ كند و دشمن را نااميد سازد و اساس ‍ حكومت از هم نپاشد) و اموال عمومى را از حيف و ميل حفظ كند.
حج را اقامه كند، نماز جمعه را برپا دارد و بالاخره درآمدهاى عمومى را جمع آورى و صرف كشور اسلامى نمايد. ...


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:03   #62
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

شرابخوارى
223 - عرض كردم سيد و مولاى من گفته اند شما معتقديد شرابخوارى از زناكارى و دزدى بدتر است آيا چنين است ؟
فرمودند: بله زيرا كه شارب الخمر وقتى شراب مى نوشد و مست مى شود هم زنا مى كند و هم دست به سرقت مى زند، آدم مى كشد، و فريضه نماز را ترك مى نمايد.
ان شارب الخمر اذا شرب زنى و سرق و قتل النفس التى حرم الله عزوجل و ترك الصلواه .
آرى ، آدم مست چون عقل خود را از دست مى دهد ممكن است دست به هر گناهى بزند و هر گناهى را مرتكب شود. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: الخمر ام الخبائث . شراب ، مادر تمام پليدى ها و ناپاكى ها است .
(245)


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:03   #63
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

بدترين مردم
224 - پرسيدم بعضى از انسانها، مغرور و خشن و خودخواه هستند و مردم از روى ترس ، آنها را احترام مى كنند كه مبادا شرى از ناحيه آنان به ايشان برسد، اينان چگونه آدمى هستند؟
فرمودند: (بدترين آدمها زيرا) شر الناس من يتقيه الناس مخافه شره . (246)
بدترين مردم كسانى هستند كه (ديگران از ترس شرشان از آنان پرهيز كنند.)
در بعضى احاديث از امامان ديگر نقل شده است كه فرموده اند:
بدترين مردم كسى است كه ديگران از روى ترس آنان را احترام و اطاعت نمايند. شر الناس من اكرمه الناس اتقاء شره .
و رسول خدا صلى الله عليه و آله نيز فرمود: آگاه باشيد كه بدترين مردم كسى است كه ديگران از ترس شرشان ، آنها را مورد تكريم و احترام قرار دهند.
الا ان شرار امتى الذين يكرمون مخافه شرهم . (247)
225 - مولاى من با مردم چگونه رفتار كنم كه انصاف رعايت شده باشد؟
فقال : يا شيخ ارص للناس ما ترضى لنفسك وات الى الناس ما تحب ان يوتى اليك . (248)
فرمودند: اى شيخ (پيرمرد شامى ) براى مردم آن را بخواه كه براى خود مى خواهى و با ديگران آن طور رفتار كن كه مايلى درباره ات آن چنان كنند.
226 - نظر شما در مورد فال بدزدن چيست آيا حقيقت دارد؟
قال عليه السلام الطيره ليست بحق . (249)
فرمودند: (خير حقيقت ندارد) فال بد يك امر واقعى و حقيقى نيست .
227 - ستاره بينى چطور، اينكه برخى نگاه به ستاره ها مى كنند و معتقدند ستاره فلانى نحس يا خير مى باشد آيا درست است ؟
خير، هرگز درست نيست . آيا ستاره بين گمان مى كند كه مردم را هدايت مى كند به ساعتى كه ، هر كس در آن ساعت حركت كند و كارى انجام دهد به مقصد مى رسد، و مى ترساند از ساعتى كه هر كس در آن حركت كند دچار ضرر و خطر مى شود هر كس او را در اين كار تاييد كند و تصديق نمايد خدا را تكذيب كرده ... (250)


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:04   #64
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

علت نفاق
228 - علت دورويى و نفاق بعضى از افراد چيست ؟
قال عليه السلام : نفاق المرء من ذل يجده فى نفسه . (251)
فرمود: دوروئى و نفاق آدمى ناشى از حقارت و ذلتى است كه در ضمير خود احساس مى كند.
229 - آيا منافق مى تواند تا آخر نفاق خود را پنهان كند؟
قال عليه السلام ما اضمر احد شيئا الا ظهر فى فلتات لسانه و صفحات وجهه . (252)
فرمودند: خير، زيرا هيچكس در ضمير باطن خود رازى را پنهان نمى كند مگر اينكه از حرفهاى بى خودى او و رنگ چهره اش آشكار مى شود.


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:04   #65
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

عامل مصونيت
230 - چه كنم كه كمتر اشتباه كنم و لغزشهايم نيز پنهان بماند؟
اگر مى خواهى سالم باشى و عيوب تو مستور بماند، كم حرف بزن و بيشتر ساكت باش .
ان احببت سلامه نفسك وستر معايبك فاقلل كلامك و اكثر صمنك . (253)
231 - يعنى كم حرف زدن عيوب آدمى را مى پوشاند؟
(بله ) كم سخن گفتن ننگ ها را مى پوشاند و آدمى را از لغزش حفظ كند.
قله الكلام تستر العوار و تومن العثار.
232 - نصيحت ديگرى در اين موضوع هست كه ما را ارشاد نمائيد؟
(بله گفتارهاى غيرضرورى پرهيز كن زيرا آن سخنان عيوب باطنى تو را آشكار و دشمنان آرام تو را بر ضد تو تهييج مى نمايد.
اياك و فضول الكلام فانه يظهر من عيوبك ما بطن و يحرك عليك من اعدائك ما سكن .
آدمى هرگز از روى اراده و اختيار عيوب باطنى خود را آشكار نمى كند ولى وقتى زياد سخن بگويد از حرفهاى بيهوده ، و غير ضرورى ، راز درونيش ‍ فاش و عيوبش آشكار مى گردد. گذشته از اينكه بار گناهش نيز سنگين مى شود. در اين باب صدها حديث و روايت از امامان عليه السلام نقل شده و مردم را از زياده گويى و بى ربطى گويى برحذر داشته اند كه آنچه بيان شد نمونه اندكى از آنهاست .


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:04   #66
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

بهداشت و تن سالم
233 - پرسيدم : چه كارى كنيم كه كمتر بيمار شويم ؟
فرمودند: (رعايت بهداشت غذايى موثرترين عامل در سلامتى انسان است .)
من اكل الطعام على النقاء و اجاد الطعام تمضعا و ترك الطعام و هو يشتهيه و لم يحبس الغائط اذا اتى لم يمرض الا مرض الموت . (254)
كسى كه در خوردن غذا پاكيزگى را مراعات كند، غذا را بخوبى بجود، با داشتن اشتها دست از طعام بكشد، و تخليه روده را موقعى كه آماده مى شود به تعويق نياندازد (شايسته است هميشه سالم باشد) و جز به مرض موت به بيمارى ديگرى گرفتار نشود.
234 - يعنى اين قدر نقش غذا و بهداشت مهم است ؟
بله ، آن كس كه محبت انواع مختلف غذاها را در دل مى نشاند (شكمو باشد) ميوه هاى گوناگون بيماريها را، از آن (درخت شكم ) مى چيند.
من غرس فى نفسه محبه انواع الطعام اجتنى ثمار فنون الاسقام . (255)
235 - بنابر فرمايش شما همان طور كه پرخورى عامل بسيارى از بيمارى ها است . كم خوردن هم به سلامتى كمك خواهد كرد، اين طور نيست ؟
(چرا) كم خوردن مانع بسيارى از بيماريهاى جسم مى شود.
قله الا كل يمنع كثيرا من اعلال الجسم . (256)
236 - امام عزيز اين گونه دستورالعمل هاى اخلاقى براى همه خوب است هر چند ايمان نداشته باشند، آيا نبايد همه به آن عمل كنند؟
قال عليه السلام لو كنا لا نرجو جنه و لا نارا و لا ثوابا و لا عقابا لكان ينبغى لنا ان نطالب بمكارم الا خلاق فانها مما تدل على سبيل النجاح . (257)
(آرى مسائل اخلاقى ، اجتماعى براى تمام اقشار خوب است كه بدان پاى بند باشند و) اگر به فرض ، ما به بهشت و دوزخ اميدى نمى داشتيم باز شايسته ما بود كه در طلب مكارم اخلاق باشيم ، چه آنكه سجاياى اخلاقى از وسائل دلالت ما به راههاى كاميابى و پيروزى است . (و عمل به آن مفيد است .)


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:04   #67
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

دوستان با تجربه
237 - آيا استفاده از محضر آدم هاى با تجربه و آزموده مى تواند در پيشرفت ما مفيد باشد؟
قال عليه السلام : عليك بمجالسه اصحاب التجارب فانها تقوم عليهم باغلى الغلاء و تاخذها منهم بارخص الرخص . (258)
حضرت فرمودند: البته كه مفيد است ، بر تو باد هم نشينى با افراد آزموده و صاحب تجارب ، چه اينان متاع پر ارج تجربه هاى خود را به گرانترين بها (يعنى فدا كردن عمر خود) تهيه كرده اند و تو آن متاع گرانقدر را با ارزانترين قيمت (يعنى با صرف چند دقيقه وقت ) بدست مى آورى .
238 - ناتوانترين مردم چه كسى است ؟
اعجز الناس من عجز من اكتساب الاخوان و اعجز منه من ضيع من ظفر به منهم . (259)
ناتوان ترين مردم كسى است كه از دوست يابى (دوستان درستكار و سالم ) عاجز باشد و از او ناتوانتر كسى است كه دوست به كف آورده خود را در اثر بى توجهى از دست بدهد.


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:04   #68
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

هدف وسيله را توجيه نمى كند
239 - آيا هدف وسيله را توجيه مى كند و براى رسيدن به مقصود مى توان از وسائل نامشروع و تضييع حق ديگران بهره جست ؟
قال عليه السلام : ما ظفر فى بالاثم و الغالب بالشر مغلوب . (260)
فرمود: (هرگز چنين كارى پسنديده و مشروع نيست و) پيروزى نيافته آن كس كه به گناه و تجاوز پيروز شده است و كسى كه با شر و بدكارى قدرت بدست آورد و غلبه كند در حقيقت مغلوب و شكست خورده است (او بزودى نتايج كار خود را خواهد ديد).
240 - يعنى تن به شكست بدهيم و دست از غلبه برداريم ؟
اختر ان تكون مغلوبا و انت منصف و لا تختر ان تكون غالبا و انت ظالم . (261)
(بله ) به شكست و مغلوبيتى كه از روى انصاف و عدالت است تن داده و آنرا برگزين و از پيروزى و غلبه اى كه دامنت را به ظلم و ستم لكه دار مى كند اجتناب كن و خواهان آن مباش (و در هر حال حق و انصاف برايت مهم باشد و نه پيروزى و غلبه به هر قيمتى كه باشد.)
امام صادق عليه السلام به دو نفر كه حضورش به مخامصه پرداختند و هر يك براى غلبه بر ديگرى تلاش مى كرد فرمود:
اما انه لم يظفر بخير من ظفر بالظلم . (262)
يعنى آن كس كه با ظلم و ستم بر خصم خود غلبه كند بايد بداند كه پيروزى خوب و شرافتمندانه بدست نياورده است .


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:05   #69
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

عادت بد و خوب
241 - چه كنيم كه عادات بد را ترك كنيم و تن به تهذيب نفس ‍ دهيم ؟
(ترك عادت را به نفس تحميل كنيد و) نفس متجاوز و سركش خويش را با ترك عادات ناپسند خوار نمائيد و به انجام او امر الهى وادارش سازيد، بار غرامت هاى تخلفش را بر وى تحميل نمائيد. با ارتكاب مكارم اخلاق زينتش دهيد، و از پليدى هاى گناه مصونش داريد (تا راه كمال را طى كند و شما را به گرداب فساد و گناه نكشاند.)
ذللوا انفسكم بترك العادات و قودوها الى فعل الطاعات ، و حملو بها اعباء المكارم و حلوها بفعل المكارم وصونواها عن دنس الماثم . (263)
242 - عادت بد تا چه اندازه مى تواند خطرناك باشد؟
قال عليه السلام : العاده عدو متملك . (264)
عادت بد، دشمنى است كه با قدرت بر صاحبش حكومت مى كند كه اگر ميدان يابد و زود چاره انديشى نشود سرانجام بدى خواهد داشت ، امام حسن عليه السلام فرمود:
العادات قاهرات فمن اعتاد شيئا فى سره و خلواته ، فضحه علانيه و عند الملاء . (265)
يعنى عادت ها در وجود آدمى با قهر و غلبه حكومت مى كنند؛ كسى كه در پنهانى به چيزى عادت كند، آشكارا و در محضر مردم مفتضحش خواهد ساخت .
البته ترك اعتياد كار آسانى نيست امام حسن عسكرى عليه السلام فرمود:
رد المعتاد عن عادته كالمعجز. (266)
(يعنى برگرداندن معتاد از عادتش مانند خرق عادت در طبيعت است .)
243 - يعنى مى فرمائيد عادات و معتاد شدن به چيزى ، چه بد و چه خوب مانند صفات و غرائز باطنى است كه تغييرش دشوار است ؟
بله ، العاذه طبع ثان . (267)
عادات اكتسابى ، طبيعت دوم انسان است .
(و چه نيكو است كه انسان خود را به صفات خوب و كمالات انسانى عادت دهد و به انجام آن عادت كند.)
244 - مثلا به چه چيزى خود را عادت بدهد؟
به همه خوبى ها از جمله به صبر و مقاومت در برابر سختى ها و دشوارى ها.
عود نفسك التصبر على المكروه . (268)
نفس خويش را به بردبارى در مقابل ناملايمات عادت ده .
245 - آيا تاديب نفس و تلاش در ترك عادت بد لازم است ؟
(بله و در اين راه خودتان اقدام كنيد و براى خودتان دلسوزى نمائيد، منتظر كس ديگر ننشينيد.)
ايها الناس تولو من انفسكم واعدلوا بها عن ضراوه عاداتها . (269)
اى مردم خودتان تاديب نفس خويش را عهده دار شويد و آن را از عادات ناپسند باز گردانيد.


امضای گلنرگس
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
قدیمی 17-01-2014, 16:05   #70
کاربر کهنه کار
 
گلنرگس آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Aug 2011
محل سکونت: تهران بود . دي
نوشته ها: 9,152
Thanks: 9,139
Thanked 17,191 Times in 6,311 Posts
پیش فرض

عبادت مقبول
246 - براى قبولى عمل چه چيز شرط است ؟
در صورتيكه با اخلاص همراه باشد.
الاخلاص ملاك العباده . (270)
قوام عبادت به خلوص نيت است .
247 - بدون اخلاص قبول نمى شود؟
(خير) از اعمال تو پذيرفته نمى شود مگر آنچه كه در آن اخلاص داشته باشى .
انك لست يتقبل من عملك الا ما اخلصت فيه . (271)

امضای گلنرگس

ویرایش توسط گلنرگس : 17-01-2014 در ساعت 16:10
گلنرگس آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
زندگینامه حضرت فاطمه (س) Seyedmahdi فاطمة الزهراء (س) 6 22-12-2013 18:19
آيا امام حسين عليه السلام‌ را شيعيان به شهادت رسانده‌اند؟!! اشاره اعتقادي 1 25-10-2013 20:21
چهل حدیث « غدیر » منتقمُ الزهراء روزشمار ایام 0 17-10-2013 11:35
رنج‏ هاى پيامبر (ص) در مسير تبليغ golenarges اهل بيت (عليهم السلام) 0 26-06-2013 19:04
آداب غذاخوردن(بسیار خواندنی) شرمنده شهدا پزشکی و بهداشتی 0 05-04-2013 00:42

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/nooreasemanRSS Feed@nooreaseman_com

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 00:13 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1