شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > اميرالمومنين (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 18-06-2014, 10:49   #1
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض اوصاف منافقین از نگاه امیرالمؤمنین علیه السلام

اوصاف منافقين

اميرالمۆمنين علي(عليه السلام) در «نهج ‌البلاغه» ويژگي ها و صفات بسيار دقيقي را براي اهل نفاق ذکر فرموده است که براي شناخت منافقان، به ويژه در عصر حاضر، بسيار لازم و ضروري است:

1. گمراهي: اولين صفتي که مولاي متقيان علي(عليه السلام) براي اهل نفاق
مي‌شمارد گمراهي است. اينان هم خود گمراه هستند و هم ديگران را به وادي گمراهي مي‌کشانند: «فَإِنَّهُمُ الضَّالُّونَ الْمُضِلُّونَ؛اينان گمراه و گمراه کننده‌اند.» (2)

2. لغزش و خطاکاري: ويژگي دوم خطاکاري و به خطا اندازي است. اينان در مسير حق هم خودشان دچار لغزش و خطا شده‌اند و هم ديگران را به لغزشگاه سوق مي‌دهند: «وَ الزَّالُّونَ الْمُزِلُّونَ؛ منافقان لغزشکار و لغزاننده‌اند.» (3)

تفاوت بين «ضالّون» و «زالّون» اين است که اولي به کساني اشاره دارد که آگاهانه در گمراهي گام مي‌نهند و دومي اشاره به کساني است که اشتباه و خطاي فراوان دارند. آري! چون منافقان از نور علم و ايمان بي‌بهره‌اند، اشتباهات آنها نيز فراوان است. (4)

3. رنگ به رنگ شدن: منافق در زندگي و اعتقادات خويش دائم دچار ترديد است و هيچ استواري و ثباتي ندارد و پايبند به هيچ مکتب و عقيده‌اي نيست و به اصطلاح «نان را به نرخ روز مي‌خورد». به همين خاطر در معاشرت خود با ديگران، به اقتضاي زمان، هر روز به رنگي در مي‌آيد تا منافع نامشروع خود را از اين طريق تأمين کند.

و اميرالمۆمنين(عليه السلام) آنها را اين گونه توصيف مي‌نمايد: «يَتَلَوَّنُونَ أَلْوَاناً وَ يَفْتَنُّونَ افْتِنَانا؛ً به رنگهاي گوناگون در مي‌آيند و فتنه‌هاي گوناگون به پا مي‌کنند.» (5)

4. آمادگي و کمين براي فريفتن: آنها تکيه‌گاه ثابتي ندارند و هر روز و در هر شرايطي وسيله و راه و روش خاصي که براي خودشان امکان‌پذير و براي مخاطبين قابل قبول باشد، بر مي‌گزينند: «وَ يَعْمِدُونَکمْ بِکلِّ عِمَادٍ وَ يَرْصُدُونَکمْ بِکلِّ مِرْصَادٍ6 منافقين از هر وسيله پيدا و پنهان براي ضربه زدن به شما استفاده مي‌کنند و در هر کمين‌گاهي به کمين شما مي‌نشينند.» (6)

5. بيماردلي و ظاهرآرايي: طبق فرمايش اميرمۆمنان(عليه السلام) منافقين همواره ظاهري پاک و آراسته و در عين حال باطني ناپاک و فاسد دارند: «قُلُوبُهُمْ دَوِيَّه وَ صِفَاحُهُمْ نَقِيَّه؛ آنان در دل بيمار و در ظاهر آراسته‌اند» (7)

6. حرکت هاي پنهاني: يکي ديگر از صفات منافق حرکت در خفا و دور از چشم ديگران است. اميرمۆمنان(عليه السلام) مي‌فرمايد: «يَمْشُونَ الْخَفَاءَ وَ يَدِبُّونَ الضَّراءَ؛ در پنهاني گام بر مي‌دارد و همانند بيماري، در بدن نفوذ مي‌نمايند.» (8)

7. گفتارشان درمان، کردارشان درد بي‌درمان: امام علي(عليه السلام) مي‌فرمايد: «وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ؛توصيفشان درمان و سخنانشان شفابخش است؛ ولي عملشان درد درمان ناپذير.» (9)

8. تنگ نظري و ايجاد يأس: يکي ديگر از ويژگي هاي منافقان اين است که از شادي مۆمنان ناراحت و از ناراحتي آنان شاد مي‌شوند، بر رفاه و آسايش آنها حسد مي‌ورزند و تلاش مي‌کنند تا با ايجاد يأس و بدبيني اراده‌هاي آنان را تضعيف کنند تا قدرت جهاد و مقاومت آنها را درهم شکنند. مولاي متقيان علي(عليه السلام) منافقين را اين گونه توصيف فرموده‌اند: «حَسَدَه الرَّخَاءِ وَ مُۆَکدُو الْبَلَاءِ وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ؛ نسبت به رفاه مردم حسادت مي‌ورزند و روي سختي (به زحمت افتادن مردم) پافشاري نموده، اميد مردم را نا اميد مي‌کنند.» (10)

9. شريک دزد و رفيق قافله: منافقان به هيچ مکتب و عقيده‌اي معتقد و پايبند نيستند؛ از اين رو به اقتضاي شرايط و محيط، روش آنان تغيير مي‌کند. به فرموده امام(عليه السلام) اينان براي راه يافتن به هر دل، شيوه و واسطه‌اي و براي هر غم، گريه‌اي مهيا کرده اند: «لَهُمْ بِکلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ وَ إِلَي کلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ وَ لِکلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ؛ آنها در هر راهي کشته‌اي را به خاک افکنده‌اند، و به هر دلي راهي دارند و بر هر مصيبتي اشکي دروغين مي‌ريزند.» (11)

10. قرض دادن مدح و ستايش: يکي ديگر از شاخصه‌هاي منافقين اين است که به يکديگر مدح و ثنا قرض مي‌دهند؛ يعني اين گروه منافق از آن گروه تمجيد و ستايش مي‌کنند و در مقابل آن، از گروه ديگر تمجيد و پاداش پس مي‌گيرند، اين گروه به ديگري رأي مي‌دهد و مواضع آن گروه را تأييد مي‌کند تا آن هم، مقابله به مثل نمايد. چنانکه اميرمۆمنان(عليه السلام) مي‌فرمايد: «يَتَقَارَضُونَ الثَّنَاءَ وَ يَتَرَاقَبُونَ الْجَزَاءَ؛ از همديگر تمجيد و تعريف کرده انتظار پاداش و مقابله به مثل دارند.» (12)

11. اصرار و لجاجت: اميرمۆمنان(عليه السلام) مي‌فرمايد: «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا؛ هر گاه چيزي را طلب کنند، روي آن اصرار مي‌ورزند.» (13)

12. رسواگري در عيب‌جويي: منافق براي فرار و مخفي کردن عيوب خويش، با پرده دري و رسوا ساختن طرف مقابل، آبرويش را مي‌ريزد و عيوب او را در جمع فاش مي‌کند. همچنان که حضرت امير(عليه السلام) مي‌فرمايد: «وَ إِنْ عَذَلُوا کشَفُوا؛ و اگر به انتقاد پردازند، پرده دري مي‌کنند.» (14)

13. اسراف و خيانت در قضاوت: يکي ديگر از خطاهاي فکري منافقان «مطلق‌گرايي» است. از نگاه آنان همه چيز سياه يا سفيد مطلق است، به اين معنا که با مشاهده کمترين خطا و لغزش از مۆمنان آنان را به صورت سياه مطلق مي‌بينند و حکم به فسادشان مي‌دهند و در مقابل، تمام لغزش ها و خطاهاي هم‌کيشان خود را ناديده مي‌گيرند، بنابراين هرگز صلاحيت قضاوت را ندارند.

به فرموده مولاي پرهيزگاران علي(عليه السلام): «وَ إِنْ حَکمُوا أَسْرَفُوا؛ و اگر در مسأله‌اي قضاوت کنند، در ستم اسراف روا مي‌دارند و راه خيانت را مي‌پيمايند.» (15)

14. برنامه‌ريزي براي اهداف باطل: از آنجا که منافق عقيده و ايدئولوژي ثابت و استواري ندارد، مجبور است براي پيشبرد اهداف خود در مقابل خطرات و مشکلات پيش‌رو چاره‌اي انديشيده و براي نابود کردن مخالفان برنامه‌ريزي دقيقي کند.

امام(عليه السلام) با اشاره به اين برنامه‌ريزي مي‌فرمايد: «قَدْ أَعَدُّوا لِکلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِکلِّ قَائِمٍ مَائِلًا وَ لِکلِّ حَيٍّ قَاتِلًا وَ لِکلِّ بَابٍ مِفْتَاحاً وَ لِکلِّ لَيْلٍ مِصْبَاحاً؛ آنان در برابر هر حقي، باطلي و در مقابل هر مستقيمي، انحرافي و در برابر هر زنده‌اي، قاتلي را تدارک ديده‌اند و براي هر دري کليدي و براي هر شب تاريکي چراغي (راه در رو) آماده کرده‌اند.» (16)

15. اظهار بي‌ميلي به مطامع دنيوي: يکي ديگر از اوصاف منافقين اين است که با حيله و نيرنگ براي نفوذ در دلها، نسبت به دنيا و مافيها اظهار بي‌ميلي مي‌کنند و از اين طريق بازار کالاي فکري خويش را گرم کرده، به مطامع نامشروع خود مي‌رسند.

به فرموده امام(عليه السلام) بي‌ميلي به مطامع مادي را وسيله طمع خويش قرار مي‌دهند: «يَتَوَصَّلُونَ إِلَي الطَّمَعِ بِالْيَأْسِ لِيُقِيمُوا بِهِ أَسْوَاقَهُمْ وَ يُنْفِقُوا بِهِ أَعْلَاقَهُمْ؛ با اظهار بي‌ميلي به طمع راه مي‌يابند، تا بازارهاي خويش را گرم کنند، و کالاهاي خود را مصرف نمايند.» (17)

16. آميختن حق و باطل: آخرين ويژگي منافقان اين است که پيوسته کفر، باطل و گمراهي را با حق در هم آميخته و در لباس حق جلوه مي‌دهند. ساده‌انديشان را در جاده باريک و پر پيچ و خم گمراهي مي‌کشانند، به طوري که هيچ راه بازگشتي ندارند.

اميرالمۆمنين(عليه السلام) مي‌فرمايد: «يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ؛ گفتارشان شبهه‌انگيز است، در سخن، حق را با باطل مي‌آميزند، راه ورود به خواسته‌هاي خود را آسان و طريق خروج از آن را تنگ و پر پيچ و خم مي‌سازند (تا مردم را در دام خود گرفتار سازند).» (18)

در ادامه مولاي متقيان علي(عليه السلام) آنها را دار و دسته شيطان مي‌خواند و مي‌فرمايد: «فَهُمْ لُمَه الشَّيْطَانِ وَ حُمَه النِّيرَانِ؛ پس آنان گروه شيطان و شعله‌هاي آتش دوزخ هستند.»

همچنان که خداوند متعال مي‌فرمايد: «أُولئِک حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ‌الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُون»؛ «اينان گروه پيروان شيطانند و آگاه باشيد که گروه شيطان تحقيقاً در زياني غير قابل جبران هستند.» (19)

منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره 156

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 3 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
حضرت ابو لؤلؤ کیست؟ شهیدچمران شخصيت های مرتبط با جهان اسلام 0 08-02-2014 11:56
زندگینامه حضرت فاطمه (س) Seyedmahdi فاطمة الزهراء (س) 6 22-12-2013 18:19
چرا برای امام حسین (علیه السلام) گریه می کنیم ؟ محب المهدي (عج) امام حسین‌ (ع) 0 06-11-2013 11:11
چهل حدیث زیبا از امام جواد (ع) به مناسبت سالروز ولادت با سعادت ایشان محب المهدي (عج) امام جواد (ع) 0 19-05-2013 09:24
شیعه و دفاع از حریم آن در خطبه های حضرت زهرا علیهاالسلام golenarges فاطمة الزهراء (س) 0 13-04-2013 18:49

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 00:01 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1