شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > اهل بيت (عليهم السلام) > اميرالمومنين (ع)


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 20-07-2014, 11:15   #1
کاربر فعال بخش اسلام
 
حبیب الله* آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Oct 2009
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 4,437
Thanks: 6,853
Thanked 6,612 Times in 2,743 Posts
پیش فرض ﻋﻠﺖ ﻣﺨﻔﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺒﺮ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ(ﻉ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺪﺗﻲ ﭼﻪ ﺑﻮﺩ؟

ﻋﻠﺖ ﻣﺨﻔﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺒﺮ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ(ﻉ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺪﺗﻲ ﭼﻪ ﺑﻮﺩ؟
ﻗﺒﺮ ﻣﻄﻬﺮ ﻣﻮﻟﻲ ﺍﻟﻤﻮﺣﺪﻳﻦ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﺻﺪﻫﺎ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻣﺨﻔﻲ ﺑﻮﺩ؛ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻣﺪﻓﻦ ﻣﻨﻮﺭ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺡ ﻧﺒﻲ(ﻉ) ﻗﺮﻥ‌ﻫﺎ ﭘﻴﺶ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻭﺍﻗﻒ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺃﺣﺪﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻣﻄﻠﻊ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺿﻤﻦ ﻭﺻﻴﺘﺶ ﺭﻣﺰﻱ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺤﻞ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﻮﺩ.
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻭﺻﻴﺘﺶ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪﺵ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺁﻥ ﻧﺎﺯﻧﻴﻦ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﻏﺴﻞ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﮐﻔﻦ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﮎ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻏﺴﻞ ﻭ ﮐﻔﻦ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ(ﻉ) ﺟﺰ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭ ﺷﻤﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺧﺎﺹ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﻫﻤﻪ ﺑﺮﮔﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺗﺎﺑﻮﺕ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻭ ﻣﻴﮑﺎﺋﻴﻞ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ(ﻉ) ﺍﺯ ﮐﻮﻓﻪ ﺩﻭﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺳﻮﻱ ﻧﺠﻒ (ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻏﺮﻱ) ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﺷﺪ.

ﻣﺮﮐﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺷﺒﻬﺎﺕ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﻠﻤﻴﻪ ﻗﻢ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻳﺪﺍﺩ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ:
ﺩﺭ ﻧﻘﻄﻪ‌ﺍﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ، ﺟﻠﻮ ﺗﺎﺑﻮﺕ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻋﻘﺐ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ(ﻉ) ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﭘﺪﺭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﮑﺮ ﭘﺎﮎ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ، ﺗﺎﺑﻮﺕ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺟﺎ ﺑﻪ ﺟﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺧﺎﮎ، ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻫﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﻨﮓ ﻧﻮﺷﺘﻪ‌ﺍﻱ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻗﺒﺮ ﺭﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺡ(ﻉ) ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺧﺪﺍ، ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﭘﻴﮑﺮ ﻣﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﻗﺒﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﻧﺪﺍﻱ ﻣﻨﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﻲ ﮔﻔﺖ: «ﺍﻧﺰﻟﻮﻩ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﺘﺮﺑﺔ ﺍﻟﻈﺎﻫﺮ، ﻓﻘﺪ ﺍﺷﺘﺎﻕ ﺍﻟﺤﺒﻴﺐ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﺤﺒﻴﺐ»، ﺁﻥ ﺑﺪﻥ ﭘﺎﮎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﺎﮎ ﻧﻬﻴﺪ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﺸﺘﺎﻕ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺩﻭﺳﺖ ﺍﺳﺖ».[1]
ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ «ﺍﻻ‌ﺭﺷﺎﺩ» ﺧﻮﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ: ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ(ﻉ) ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻭﺻﻴﺘﻲ ﮐﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻣﺨﻔﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺯﻭﺍﻝ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﮐﻪ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﮐﻴﻨﻪ‌ﻭﺭﺯﻱ ﺷﺪﻳﺪﻱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ(ﻉ) ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻨﻲ‌ﻋﺒﺎﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ﻉ) ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺒﺮ ﻣﻄﻬﺮ ﺟﺪ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ﻉ) ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺑﻮﺟﻌﻔﺮ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺩﻭﺍﻧﻘﻲ (ﻣﺘﻮﻓﻲ 158 ﻫﺠﺮﻱ) ﺩﻭﻣﻴﻦ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻋﺒﺎﺳﻲ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺖ، ﻗﺒﺮ ﺟﺪ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﭼﻮﻥ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﻪ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻗﺒﺮ ﻣﻄﻬﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﺷﺘﺎﻓﺘﻨﺪ.[2]
ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺷﻴﺦ ﺍﺑﻮﻋﻠﻲ ﻃﺒﺮﺳﻲ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ «ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﺍﻟﻮﺭﻱ ﺑﺄﻋﻼ‌ﻡ ﺍﻟﻬﺪﻱ» ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.[3] ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺩﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺍﺳﺖ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ:

1. «ﺍﺑﻲ ﻋﻤﻴﺪ» ﺑﻪ ﺳﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ(ﻉ) ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺟﻨﺎﺯﻩ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ(ﻉ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺠﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﮎ ﺳﭙﺮﺩﻳﺪ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﺷﻌﺚ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﮐﻮﻓﻪ ﮐﻨﺎﺭ ﻏﺮﻳﻴﻦ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﮎ ﺳﭙﺮﺩﻳﻢ.
2. ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ ﺟﻌﻔﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ(ﻉ) ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ(ﻉ) ﺩﺭ ﮐﺠﺎ ﺩﻓﻦ ﺷﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻃﻠﻮﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺐ ﻏﺮﻳﻴﻦ ﺑﻪ ﺧﺎﮎ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺣﺴﻦ(ﻉ) ﻭ ﺣﺴﻴﻦ(ﻉ) ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﻨﻴﻔﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﻭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ (ﺑﺮﺍﺩﺭﺯﺍﺩﻩ ﻋﻠﻲ(ﻉ)) ﻭﺍﺭﺩ ﻗﺒﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻗﺒﺮ ﮔﺬﺍﺭﺩﻧﺪ.[4]

*ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ)
ﭼﻮﻥ ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ﻉ) ﻣﺨﻔﻲ ﺑﻮﺩﻩ، ﻟﺬﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮐﺴﻲ ﻧﻤﻲ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻗﺒﺮ ﺷﺮﻳﻒ ﺑﻨﺎ ﻳﺎ ﺣﺮﻣﻲ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻣﻮﺿﻊ ﻗﺒﺮ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺷﺪ، ﻃﺒﻖ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﮐﻪ ﺣﮑﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻗﺒﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ﻉ)، ﺯﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻃﺒﻖ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺩﻭﺍﻧﻴﻘﻲ ﻋﺎﺯﻡ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻴﺮﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺣﺼﺎﺭﻱ ﺩﻭﺭ ﻗﺒﺮ ﮐﺸﻴﺪﻧﺪ، ﻣﺮﻗﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺤﻞ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻲ‌ﺷﺪ.[5]
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺧﻠﻔﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻻ‌ﺗﻲ ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ‌ﮔﺮﻓﺖ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺧﻠﻔﺎ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺟﻬﺖ ﺟﺬﺏ ﻋﻠﻮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻣﻬﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﺷﻮﺭﺵ‌ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﺣﺮﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺪﻡ ﺑﺮ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺧﻠﻔﺎ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻣﺘﻮﮐﻞ ﻋﺒﺎﺳﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺳﺨﺘﮕﻴﺮﻱ ﻣﻲ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺧﺮﺍﺏ ﮐﺮﺩﻥ ﺣﺮﻡ ﺍﺋﻤﻪ(ﻉ) ﻣﻲ‌ﮐﺮﺩ.
ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﻱ ﮐﺎﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺷﻴﻌﻲ ﺁﻝ ﺑﻮﻳﻪ ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﮐﺎﻣﻞ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﻐﺪﺍﺩ ﻭ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻥ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﻋﻠﻮﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺠﻒ ﻭ ﺭﻭﻧﻖ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﻭ ﮐﻮﭺ ﻋﻠﻮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﻗﺒﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺁﻥ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﮔﻨﺒﺪﻱ ﺳﻔﻴﺪ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺷﻬﺮ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﮐﺸﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ، ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺮﻡ ﻭ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﻋﻠﻮﻱ ﭼﻨﺪ ﺣﺎﺟﺐ ﻭ ﺧﺎﺩﻡ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺣﺮﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﮐﺮﺩ، ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ(ﻉ) ﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻳﻦ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺭﺍ ﻋﻤﻠﻲ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﺳﻂ ﻋﻠﻮﻳﺎﻥ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻻ‌ﺗﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺁﻝ ﺑﻮﻳﻪ ﺭﻭﻧﻖ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﻋﻠﻮﻱ ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺑﻌﺪﻱ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﻐﻮﻝ ﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﻳﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺟﺎﺭﻳﺎﻥ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺗﻲ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ.

*ﻋﻠﺖ ﺍﺻﻠﻲ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺒﺮ ﺣﻀﺮﺕ
ﻭﺻﻴﺖ ﺍﻣﺎﻡ(ﻉ) ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ(ﺱ) ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﺻﻴﺖ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﺻﻴﺖ‌ﻫﺎ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﭼﻨﺪ ﭘﻴﺎﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ:
1. ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻈﻠﻮﻣﻴﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ
2. ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﺪﻥ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺍﻳﺸﺎﻥ.
3. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﻈﻠﻮﻣﻴﺖ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻭ ﺗﻮﻃﺌﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ.
4. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻗﺮﻥ‌ﻫﺎ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺗﺸﻨﻪ ﺩﺭﮎ ﺣﻀﻮﺭ ﻭ ﻋﺎﺷﻖ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻭﻳﻨﺪ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﻭ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻠﮑﻮﺗﻲ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﻧﻴﺰ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲ‌ﺷﺪ، ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺟﺎﻫﻼ‌ﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻲ‌ﺷﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻮﺩ.
5. ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﮐﻴﻨﻪ ﻭ ﻋﻨﺎﺩ ﺑﻨﻲ‌ﺍﻣﻴﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﺭﺝ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﭼﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺍﮔﺮ ﻗﺒﺮﺵ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺑﻮﺩ ﺟﺴﺎﺭﺕ ﻣﻲ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻔﺎﻱ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺍﺋﻤﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﺷﻴﻌﻪ ﮐﺴﻲ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﺒﻮﺩ.

*ﭘﻲ‌ﻧﻮﺷﺖ‌ﻫﺎ:
1-ﻗﺰﻭﻳﻨﻲ، ﺳﻴﺪ ﮐﺎﻇﻢ، ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ) ﺍﺯ ﻭﻻ‌ﺩﺕ ﺗﺎ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﻣﺘﺮﺟﻢ ﻋﻠﻲ ﮐﺮﻣﻲ، ﻗﻢ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﺎ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1380ﺵ، ﺹ663ـ664.
2-ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ، ﺍﻻ‌ﺭﺷﺎﺩ ﻓﻲ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺣﺠﺞ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻌﺒﺎﺩ، ﻗﻢ، ﻣﺆﺳﺴﺔ ﺁﻝ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﻟﻠﺤﻴﺎﺀ ﺍﻟﺘﺮﺍﺙ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1413ﻕ، ﺝ1، ﺹ10.
3-ﺷﻴﺦ ﻃﺒﺮﺳﻲ، ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﺍﻟﻮﺭﻱ ﺑﺎﻋﻼ‌ﻡ ﺍﻟﻬﺪﻱ، ﻗﻢ، ﻣﺆﺳﺴﺔ ﺁﻝ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﺍﻻ‌ﺣﻴﺎﺀ ﺍﻟﺘﺮﺍﺙ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1417ﻕ، ﺝ1، ﺹ312.
4- ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﺣﻠﻲ، ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺍﻣﺎﻡ(ﻉ)، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪﻱ ﺍﺷﺘﻬﺎﺭﺩﻱ، ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪ ﺩﻓﺘﺮ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1370ﺵ، ﺹ65.
5-ﺍﺭﺷﺎﺩ، ﻋﻠﻲ ﺍﮐﺒﺮ، ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ(ﻉ)، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺎﻩ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1380، ﺝ9، ﺹ492.

امضای حبیب الله*
بسیج شجره طیبه است

حبیب الله* آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following 3 Users Say Thank You to حبیب الله* For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 10:36 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1