شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > خدا شناسی


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 23-09-2013, 18:04   #1
کاربر کهنه کار
 
golenarges آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2011
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 13,591
Thanks: 5,631
Thanked 29,124 Times in 8,841 Posts
پیش فرض فرشتگان رحمت خدا بر در خانه های ما

چیزى نمانده که آسمان ها از فرازشان بشکافند و [حال آنکه‏] فرشتگان به سپاس پروردگارشان تسبیح مى‏ گویند و براى کسانى که در زمین هستند، آمرزش مى‏طلبند. آگاه باش در حقیقت خدا است که آمرزنده ی مهربان است».



«الَّذِینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یسَبِّحُونَ بحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یؤْمِنُونَ بِهِ وَ یستَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کلَّ شَىْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَ اتَّبَعُوا سبِیلَک وَ قِهِمْ عَذَاب الجَْحِیمِ» (1).

سبقت رحمت الهی بر غضبش

از منابع دینی این حقیقت استفاده می شود که رحمت خداوند متعال، بر غضبش سبقت دارد:
«یا من سبقت رحمته غضبه». خداوند سبحان، هم رحمت دارد و هم غضب؛ ولی رحمت او اسم ذاتی، کمال ذاتی و صفت ذاتی جمال حق است و غضب از اسما و صفات فعلی او است. رحمتش از ذاتش بر می خیزد و غضبش از تخلّف مخلوق متولد می شود . (2)

فرشتگان و غفران الهی

یکی از مظاهر آثار سبقت رحمت بر غضب، وجود گروهی از فرشتگان الهی است که به صورت دائم و علی الاتصال غفران الهی را برای انسان ها از خداوند طلب می کنند و این آمرزش را به آنان می رسانند. در واقع یکی دیگر از شئون ملائکه در خصوص انسان ها، طلب مغفرت و رساندن آن به انسان ها است. این گروه از ملائکه، مظاهر اسم «غفران» حق و وسایط آن هستند. به بیان دیگر، اینان به یک نظر مظاهر رحمت و به یک نظر مظاهر غفران اند؛ چرا که بر اثر این غفران، رحمت الهی را به انسان ها می رسانند، هر چند خود انسان ها از این حقیقت و یاری آگاه نباشند.
مأمور کردن گروهی از فرشتگان برای طلب و رساندن غفران الهی به انسان های واجد شرایط و قابل برای مغفرت، بیانگر این حقیقت است که نجات انسان های خاکی و رسیدن آنان به حیات طیبه، خیلی سخت است و برای نیل به آن در مسیر طاعت و عبودیت، نیاز به مدد رساندن الهی است و این دسته از ملائکه، مأمور و موظّف به این امر مهم اند. از این رو نباید به وسوسه ها و اغوائات شیطانی، در خصوص آسان بودن آخرت گوش سپرد و به سخنان مدعیان عرفان و استادی مبنی بر سهل الوصول بودن قیامت دل بست.
در دعای شب قدر پس از قسم به اسمای الهی و قرآن و...می گوییم: «ان تجعلنی من عتقائک من النار»؛ «مرا از کسانی قرار ده که از آتش جهنم رهیده و ایمن است». این زبان حال و گفتار اهل ایمان و عمل است؛ نه گفته ی کافران و مشرکان. اینکه در دعای شب عید فطر از خدا می خواهیم: «که از آتش نجاتم بده»، به دلیل شورای راه و سخت بودن وصول به حیات طیبه است. به هر روی مأموریت این گروه از فرشتگان، مدد رسانی مؤمنان برای نیل به مقصود است.
کسانى که عرش [خدا] را حمل مى ‏کنند، و آنها که پیرامون آنند، به سپاس پروردگارشان تسبیح مى ‏گویند و به او ایمان دارند و براى کسانى که گرویده‏اند طلب آمرزش مى‏ کنند: پروردگارا، رحمت و دانش تو بر هر چیز احاطه دارد؛ کسانى را که توبه کرده و راه تو را دنبال کرده‏اند، ببخش و آنها را از عذاب آتش نگه دار

شواهد این امر

شواهد این امر عبارت است از:
1. «َتکادُ السَّمَاواتُ یتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلائکةُ یسَبِّحُونَ بحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یستَغْفِرُونَ لِمَن فى الأرْضِ أَلا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (3).
«چیزى نمانده که آسمان ها از فرازشان بشکافند و [حال آنکه‏] فرشتگان به سپاس پروردگارشان تسبیح مى‏ گویند و براى کسانى که در زمین هستند، آمرزش مى‏طلبند. آگاه باش در حقیقت خدا است که آمرزنده ی مهربان است».
بر اساس این آیه با تجلّیات جلال حضرت حق، آسمان ها شکافته می شود و در این مقام تجلّی جلال، فرشتگان هم مشغول تسبیح خداوند سبحان اند و هم برای انسان ها مغفرت می طلبند. البته نه برای هر کسی، بلکه برای جمعی که صلاحیت دارند.
2. «الَّذِینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یسَبِّحُونَ بحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یؤْمِنُونَ بِهِ وَ یستَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کلَّ شىْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَ اتَّبَعُوا سبِیلَک وَ قِهِمْ عَذَاب الجَْحِیمِ» (4).
«کسانى که عرش [خدا] را حمل مى ‏کنند، و آنها که پیرامون آنند، به سپاس پروردگارشان تسبیح مى ‏گویند و به او ایمان دارند و براى کسانى که گرویده‏اند طلب آمرزش مى‏ کنند: پروردگارا، رحمت و دانش تو بر هر چیز احاطه دارد؛ کسانى را که توبه کرده و راه تو را دنبال کرده‏اند، ببخش و آنها را از عذاب آتش نگه دار».


این آیه ناظر به فرشتگانی است که به خدا ایمان آورده و مشغول تسبیح حق اند. آنان برای مؤمنان از درگاه ایزد منان آمرزش می طلبند. باید دانست که طلب غفران این گروه از فرشتگان، طلبی ساده و بدون نتیجه نیست؛ بلکه به اقتضا و سنن عوالم برتر و قرب و منزلت ملائکه خواستن آنان مساوی با ساری و جاری شدن رحمت ها، مغفرت ها و آمرزش ها برای مؤمنان و توبه کنندگان حقیقی است. این آیه طلب غفران این گروه از فرشتگان را فقط در خصوص مؤمنان و توبه کنندگان حقیقی، مطرح می کند که عمومیت و اطلاق آیه ی گذشته را خاص و مقید می سازد.
3. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «من کتم صومه قال [الله] عز وجل للملائکته: عبدی استجار من عذابی فاجیروه و وکل الله عز و جل ملائکة بالدعاء للصائمین و لم یأمرهم بالدعاء لاحد الا استجاب لهم فیه» (5).
«کسی که روزه ی [مستحبی] اش را از دیگران کتمان [و مخفی] کند، خداوند عز و جل به ملائکه اش می گوید: بنده ی من از عذاب من، به من پناه آورده است. به او پناه دهید و خداوند عز وجل ملائکه ای را برای دعا کردن برای روزه داران، موکل می کند و خداوند آنها را به دعا برای احدی مأمور نمی سازد؛ مگر آنکه دعای آنان در حق او مستجاب شود».
از این روایت به دست می آید که خداوند فرشتگانی را برای دعا و غفران نسبت به مؤمنان مأمور ساخته است و نیز بیانگر آن است که دعا کردن فرشتگان قرین استجابت است، یعنی دعا کردن همان و مستجاب شدن آن همان.
در طلب غفران از محضر الهی، توسل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را نباید فراموش کرد و در واقع از آن حضرت خواست که در محضر پروردگار عالم طلب مغفرت کند؛ چرا که باب غفران از وجود مطهر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مرتبه ی والا و بالایش می جوشد و به مؤمن خوب می رسد


4.امام صادق (علیه السلام) فرموده است: «فرشته ای از پروردگار اجازه خواست تا در تمثّل انسانی به دنیا نزول کند. پس خداوند به او اجازه داد. فرشته [در صورت انسانی] به مردی در مقابل درب منزلی، برخورد کرد که مرد خانه را از اهل خانه طلب می کرد. پس فرشته [خطاب به آن مرد] گفت: ای بنده ی خدا! از این مرد چه می خواهی که او را می طلبی؟ گفت: او برادر من در اسلام است [برادر دینی من است]، برای خدا دوستش می دارم. آمده ام تا سلامی به او دهم. آن فرشته گفت: آیا او از ارحام تو است؟ یا حاجت دیگری باعث آمدن تو شده است؟ مرد گفت: نه، [آمدن من] فقط به جهت حب خداوند عز و جل است؛ پس آمدم تا سلامی به او دهم. فرشته گفت: پس حقیقت آن است که من فرستاده ی خدا به سوی تو هستم و او می فرماید: به تحقیق بخشیدم [و آمرزیدم] تو را [به جهت آنکه] تو این مرد را به خاطر من دوست داری». (6)
5.ابی بصیر نقل می کند:

«امام صادق (علیه السلام) فرمود: ای ابا محمد! خداوند - که عزیز است یاد و ذکرش - ملائکه ای [را مأمور کرده است تا ] گناهان را از پشت شیعیان ساقط می کنند؛ چنان که باد برگ را از درختان در هنگام ریزش می ریزاند. این [حقیقت ]، همان قول خداوند عزّوجل است که: «به سپاس پروردگار شان تسبیح می گویند و برای مؤمنان طلب غفران می کنند». به خدا قسم! خداوند به این [مؤمنان] غیر شما [از شیعیان] را اراده نکرده است». (7)
این روایت نیز به روشنی به وجود فرشتگانی اشاره دارد که با طلب مغفرت برای شیعیان مؤمن، باعث بخشش گناهان آنان می شوند.
در طلب غفران از محضر الهی، توسل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را نباید فراموش کرد و در واقع از آن حضرت خواست که در محضر پروردگار عالم طلب مغفرت کند؛ چرا که باب غفران از وجود مطهر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مرتبه ی والا و بالایش می جوشد و به مؤمن خوب می رسد. در مراتب بعد باید از اهل بیت و ائمه اطهار (علیهم السلام) آمرزش خواست؛ وجود مقدس آنان مجرای غفران حق است و بخشش و رحمت خداوند از طریق آنان، به ملائکه و از آنان به مؤمنان صالح می رسد. تا آنان رضایت ندهند، مغفرت از طریق ملائکه برای مؤمنان نیک کردار محقّق نخواهد شد و این همان حقیقتی است که در زیارت جامعه آمده است:
«یا ولی الله! ان بینی و بین الله عز وجل ذنوباً لا یأتی علیها الا رضاکم»
«ای ولی خدا! به راستی میان من و خدای عز و جل، گناهانی است که آنها را جز رضای شما برندارد».

پی نوشت ها :
1 - غافر (40)، آیه ی 7
2- برای مطالعه ی بیشتر در این خصوص نگا: قیام قیامت، از همین قلم، صص 78 - 84 و معاد یا بازگشت به سوی خدا، از همین قلم، ج اول، صص 87 - 123.[ک]
3 - شوری (42)، آیه ی 5
4 - غافر (40)، آیه ی 7
5 - بحارالانوار، ج 59، ص 190، ح44
6 - همان، ص 191، ح 49
7 - همان، ص 196، ح61
محمدی
منبع : کتاب ملائکه ،استاد شیخ محمد شجاعی
golenarges آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
هرکسی لایق رحمت خاص الهی نمی شود! golenarges مباحث قرآنی 0 19-09-2013 10:20
قرآن عین رحمت است golenarges مباحث قرآنی 0 19-09-2013 10:19
حریم خانه و زندگی صبح موعود اخلاق 0 14-09-2013 17:41
حسی که در هنگام زنده به گور کردن پاسدارها داشتم + فیلم محبّ الزهراء جبهه و جنگ 0 14-05-2013 12:58
اسامی مهاجمان به خانه حضرت زهرا(س) و اسامی ۱۲ نفری که هنگام تعرضِ مهاجمان داخل خانه محبّ الزهراء فاطمة الزهراء (س) 1 13-04-2013 07:10

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 15:54 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1