شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > شخصيت های مرتبط با جهان اسلام


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 13-10-2011, 14:28   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 17,016
Thanks: 31,941
Thanked 50,449 Times in 14,794 Posts
پیش فرض گفتاری از شیخ نجم الدین رازی در باب ذکر و خودسازی

شیخ نجم الدین رازی

شیخ نجم الدین رازی می نویسد:
بدانكه ذكر بی آداب و شرائط گفتن زیادتی مفید نَبْود. اول به ترتیب و آداب و شرائط، قیام باید نمود و مرید صادق را چون درد طلب داعیه سلوك این راه پدید آید نشان این است كه با ذكر انس گیرد و از خلق وحشت، تا از همه روی بگرداند و در پناه ذكر گریزد كه «قل الله ثم ذرهم فی خوضهم یلعبون» و چون بر ذكر مواظبت خواهد نمود باید كه اساس بر توبه نصوح نهد از جمله معاصی، و به وقت ذكر گفتن اگر تواند غسل كند و الا وضو، تمام كند،‌زیرا كه ذكر كردن درست مقاتله با دشمن است، بی سلاح دشوار توان كرد كه «الوضوء سلاح المؤمن» و جامه پاك پوشد بر سنت، و بر پاكی جامه چهار شرط است: اول، پاكی از نجاست، دوم، پاكی از مظلمت. سوم، پاكی از حرمت ـ یعنی ابریشم نباشدـ چهارم پاكی از رعونت ـ یعنی كوتاه قد بُود بر سنت ـ كه «وثیابك فطهّر ای قصّر» و خانه خالی و تاریك و نظیف راست كند و اگر قدری بوی خوش بسوزاند اولی تر. و روی به قبله بنشیند، و مربع نشستن در همه اوقات منهی است الّا در وقت ذكر گفتن كه خواجه ـ علیه السّلام ـ چون نماز بامداد بكردی در مقام خویش مربع بذكر بنشستی تا آفتاب بر آمدی.


و در وقت ذكر گفتن دستها بر روی ران نهد و دل حاضر كند و چشم فراهم كند و به تعظیم تمام شروع كند در كلمه «لا له الا الله» گفتن، بقوت تمام. «اشدّ ذكراً» چنانكه «لااله» از بن ناف برآورد و «الاالله» به دل فرو برد، بر وجهی كه اثر ذكر و قوّت آن به جمله اعضاء برسد. ولكن آواز بلند نكند و تا تواند در اخفاء و خفض صوت كوشد، چنانكه فرمود: «و اذكر ربّك فی نفسك تضّرعاً و خیفه و دون الجهر من القول».


و بر این وجه، ذكر سخت و دمادم می گوید و در دل به معنای ذكر می اندیشد و نفی خواطر می كند. چنانكه در معنای «لااله» هر خاطر كه در دل می آید نفی می كند، بدان معنا كه هیچ مقصود و محبوب ندارم «الّا الله» جز خدای. جملگی خواطر به «لا اله» نفی كند. حضرت عزّت را به مقصودی و محبوبی و مطلوبی اثبات می كند به «الّا الله» و باید كه در هر ذكر دل در اول و آخر حاضر باشد بنفی و اثبات، و هر وقت در اندرون دل نظر می كند هر چیز كه دل را با آن پیوند می بیند آن چیز را در نظر نیاورد و دل با حضرت عزّت می دهد ... و به نفی «لااله» آن پیوند باطل می كند . بیخ محبت آن چیز از دل بر می دارد. و به تصرف «الّا الله» محبت حق را قائم مقام آن محبت می گرداند.

هم بر این ترتیب مداومت نماید تا به تدیج دل را از جمله محبوبات و مألوفات فارغ و خالی كند كه اهتزاز در ذكر از مداومت خیزد. و اهتزاز آن باشد كه بغلبات ذكر، هستیِ ذاكر در نور ذكر مضمحل شود و ذكر، ذاكر را مفرد گرداند و علائق و عوائق از وجود او فرو نهد و او را از دنیای جسمانیات و آخر روحانیات سبك بار در آورد. جنانكه فرمود « سیروا فقد سبق المفردون» بدانكه دل خلوتگاه خاص حق است كه «لا یسعنی ارضی و لا سمائی و انّما یسعنی قلب عبدی المؤمن» و تا زحمت اغیار در بارگاه دل یافته شود غیرت عزّت اقتضای تعزز كند از غیر. و لكن چون چاوش «لا اله» بارگاه دل از زحمت اغیار خالی كرد منتظر قدوم تجلی سلطان «الّا الله» باید بود كه «اذا فرغت فانصب و الی ربّك فارغب».[1]


[1] . مرصاد العباد/ ص 150. خود سازی ، آیه الله امینی، ص 231ـ238.
ابراهيم اميني، تلخيص از كتاب خودسازي، ص 231 ـ 238

امضای محبّ الزهراء




طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد


!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
خودسازی, ذکر, شیخ نجم الدین رازی


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
امام جواد(ع) به روایت اهل سنّت خادم الزینب امام جواد (ع) 0 11-08-2011 11:14
يادي و خاطره اي از نجم الدين اربكان به قلم استاد خسروشاهي mehdi83 شخصيت های مرتبط با جهان اسلام 0 03-03-2011 19:57
ظهور سلسله صفویه نقطه عطفی در تاریخ ایران محسن رحمتی عرفان 1 22-12-2010 08:28
آشنایی با عرفان و تصوف اسلامی محسن رحمتی عرفان 2 10-12-2010 23:18
حضرت فقيه عاليقدر علامه حلي(ره) monji_2008 شخصيت های مرتبط با جهان اسلام 0 22-11-2010 10:57

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 05:42 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1