شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > شخصيت های مرتبط با جهان اسلام


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 15-01-2012, 17:26   #1
مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان
 
محبّ الزهراء آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2010
محل سکونت: ماه
نوشته ها: 17,016
Thanks: 31,941
Thanked 50,449 Times in 14,794 Posts
پیش فرض رفیق بهشتی (حارث بن مغیره نصری)

رفیق بهشتی (حارث بن مغیره نصری)



علی محمدی یدک

ابوعلي حارث بن مغيره نصري (1) ، عالمي وارسته ، شخصيتي قابل اعتماد و راوي بزرگوار احاديث بود. او همزمان با سه تن از پيشوايان بزرگوار دين (2) و در روزگار حكومت ننگين خلفاي مرواني و عباسي زندگي مي‏ كرد.
هر چند از زمان و مكان ولادتش آگاهي كامل نداريم ؛ ولي ، باتوجه به اينكه رجال نويسان او را از ياران امام محمد باقر عليه‏السلام شمرده ‏اند و شروع امامت آن حضرت سال 95 هجري بوده و مرحوم نجاشي (3) او را از اهالي بصره دانسته ، به احتمال زياد مي ‏توان گفت : حارث بن مغيره در اواخر سده اول هجري در شهر بصره (4) پاي به عرصه وجود نهاد.
وي زندگي پربار خود را ، با حضور در پيشگاه امامان عصر عليهم‏السلام معناي بهتر و بيشتر بخشيد و در اين مسير به توفيقات فراواني دست يافت.
شيخ طوسي (5) ، در كتاب ارزشمند رجال خود ، او را «بَيّاعُ الزُّطّيِ» (6) يعني فروشنده نوعي لباس هندي دانسته است. اين گفتار شيخ طوسي ، بيانگر آن است كه حارث به مغيره پيشه فروشندگي داشت.
نياكان حارث از قبيله بني نصربن معاوية بن بكر (شاخه‏ اي از قبيله بزرگ هوازن (7)) بوده ‏اند. او از ميان چنين خانداني برخاست و به چنان درجه ‏اي رسيد كه امام جعفرصادق عليه‏السلام بارها عنايت ويژه خود را به او معطوف داشت.
حارث بن مغيره به بركت راهنمايي‏ هاي امام ششم عليه‏السلام از او دو پسر به نام هاي علي و حسين برخوردار شد.
وي مي ‏گويد : در حضور امام صادق عليه‏السلام از اينكه فرزند پسري ندارم ، سخن به ميان آوردم و راهنمايي خواستم.
حضرت فرمود : در سجده ركعت آخر نماز عَتَمَه (نماز عشاء(8)) خداي را بخوان و چنين بگو :
«رَبِّ هَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ ذُرّيَّةً طَيِّبَةً اِنَّكَ سَميعُ الُّدعا رَبِّ لا تَذَرْني فَرْداً وَ اَنْتَ خَيْرُالْوارثينَ»
سپس آن شب را با همسرت سپري كن.
حارث مي ‏گويد : من به دستورالعمل آن حضرت عمل كردم و صاحب دو پسر شدم. (9)


حيات علمي :

حارث زندگي علمي خود را با كسب معارف و علوم اسلامي رايج آن زمان آغاز كرد و در اين رهگذر از محضر نوراني خاندان رسالت و امامت فيض برده ، به شرف شاگردي آن بزرگان دست يافت.
او ، با استفاده از تلاش و همّت پيگير ، به ويژه ارتباط با سرچشمه جوشان علم و معرفت ، توانست در بسياري از زمينه ‏هاي معارف اسلامي ، چون فقه ، عقايد ، تفسير ، اخلاق و آداب و سنن به خوبي دانش اندوزد. روايات فراوان وي در موضوعات ياد شده بر درستي اين سخن گواهي مي ‏دهد. حاصل تلاش او در اين عرصه ، جمع آوري سخنان پيشوايان دين و نقل آنهاست. اين روايت ها در قالب تنها كتابش «كتاب الحديث» به دانش دوستان عرضه شده است. (10)

البته اكنون اثر مستقلي به نام «كتاب الحديث» از وي موجود نيست ؛ اما احتمال اينكه كتاب او نيز مانند بسياري از اصول حديث شيعه در كتاب هاي بزرگتري چون «كتب اربعه» ادغام شده باشد ، بسيار است.
اين عالم توانمند شيعي شاگرداني نيز پرورش داد. «صفوان بن يحيي» كه به گفته نجاشي (11) و شيخ طوسي (12) تنها كتاب استادش را روايت كرده است. در شمار شاگردان وي جاي دارد. صفوان شخصيتي بزرگ و قابل اعتماد بود و امامان رضا و جواد عليهما‏السلام او را وكيل خود ساختند. (13)

پيوند با ولايت :
مطلب مهمي كه زندگي اين شخصيت بزرگ شيعي را درخشش و زيبايي خاصّي بخشيده و جهت داده ، رابطه او با امامان عصر خويش است. حارث با استفاده از فرصت ارتباط با معصومان عليهم‏السلام به چنان درجه ‏اي رسيد كه علماي رجال ، مانند شيخ طوسي (14) و برقي (15) ، نامش را در ميان ياران امام باقر و صادق عليهما‏السلام آورده ‏اند و او را به شرف صحابي امام ملقّب ساخته ‏اند.
نجاشي (16) او را از راويان سه امام (امامان معصوم باقر ، صادق و كاظم عليهم‏السلام &nbsp و حضرت زيد بن علي بن الحسين عليه‏السلام خوانده است. حارث بن مغيره ، جز يك مورد ، تمام روايات خود را به طور مستقيم از امام معصوم عليه‏السلام ، به ويژه حضرت امام جعفر صادق عليه‏السلام ، نقل كرده است. (17) اين امر رابطه نزديك و پيوند عميق او با خاندان ولايت و امامت را نشان مي‏ دهد.

هر كه بميرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهليّت مرده است

او ، جز در موارد بسيار اندك كه از امام باقر و امام كاظم عليهما‏السلام روايت كرده است ، بيشتر با حضرت امام جعفر صادق عليه‏السلام ارتباط داشت و از هر فرصت و وسيله ‏اي براي گشودن باب گفتگو با آن راهبر معصوم بهره می ‏برد. او گاه با پرسش و زماني با ابراز مشكلات و مسائل شخصي خود را در معرض نسيم سخنان پر گهر حضرت صادق عليه‏السلام قرار مي‏داد.


حارث بن مغيره در نگاه امام صادق عليه‏ السلام :
رابطه نزديك و تنگاتنگ با امام صادق عليه‏السلام و اخلاص فراوان حارث ، سبب شد امام با ديدي مثبت و قابل اعتماد به او بنگرد و وي را مورد ستايش قرار دهد. بخشي از سخنان حضرت درباره اين راوي پاكدل چنين است :

رفيق بهشتي :

زيد شحّام ، كه از ياران امام صادق عليه‏السلام است ، مي ‏گويد : بر امام عليه‏السلام وارد شدم. حضرت خطاب به من چنين فرمود : «اي زيد ، در توبه ‏ات بشتاب و عبادتت را تازه كن.»
عرض كردم : خبر مرگم را داديد ؟!
حضرت فرمود : «اي زيد ، (نگران مباش زيرا) آنچه نزد ما اندوخته ‏اي برايت بهتر است. تو از شيعيان ماهستي. صراط و ميزان و حساب شيعيان ما به دست ما است. سوگند به خدا كه ما از خود شما به شما مهربانتريم.»
پس آن حضرت ، زيد را مجدداً مورد خطاب قرار داد و در وصف او و حارث بن مغيره چنين فرمود :
«يا زيد كأَنّي انظر اليك في درجنك من الجنة و رفيقك فيها الحارث ابن المغيرة النصري»
اي زيد ، گويا جايگاهت را در بهشت مي ‏بينم ، در حالي كه رفيق و همراه تو در آنجا حارث بن مغيره نصري است.(18)


پناه دوستان (شيعيان) :
يونس بن يعقوب ، كه صحابي امام جعفر صادق عليه‏السلام و مورد اعتماد ائمه عليهم‏السلام بود ، گويد :
همراه عده ‏اي از دوستان و شيعيان در محضر امام صادق عليه‏السلام بوديم كه حضرتش فرمود :
آيا شما ملجأ و پناهي داريد ؟ (تا بر او تكيه كنيد و مسايل خود را از او بپرسيد ؟) آيا شما كسي را كه در سايه ‏اش احساس امنيت و راحتي كنيد ، داريد ؟ چه چيز مانع مي‏ شود كه سراغ حارث بن مغيره نصري برويد ؟ (19)

سخنان نوراني حضرت به خوبي نشان دهنده سعادت دنيا و آخرت و مقام رفيع اين عالم و راوي وارسته شيعي است. به فرمايش امام صادق عليه‏السلام ، او در دنيا پناه شيعيان و در آخرت رفيق بهشتيان بود.

روايات :
تنها اثري كه از اين راوي پر توان و صحابي صديق امامان معصوم عليهم‏السلام برجاي مانده ، رواياتي است كه وي نقل كرده است. روايات او بيشتر در موضوع هاي فقه ، عقايد ، تفسير و اخلاق و آداب قابل مشاهده است. (20)
تعداد روايات وي ، طبق آنچه مرحوم خوئي در معجم رجال الحديث (21) آورده ، بيش از 53 مورد است كه با عنوان هاي «حارث بن مغيره ، حارث بن مغيرة النصري و حارث نصري» در كتب روايي ، به ويژه كتب اربعه ، به چشم مي‏خورد.
احاديث و روايات حارث بن مغيره مفاهيمي والا و حيات بخش دارد كه از باب تيمن به گوشه ‏اي از آنها اشاره مي‏ شود.


1. امام شناسي :

حارث بن مغيره مي‏ گويد : به حضرت امام جعفرصادق عليه‏السلام عرض كردم : پيامبر صلي ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله فرمود هر كه بميرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهليّت مرده است ؟
حضرت فرمود : آري
عرض كردم : جاهليّت كامل يا فقط جاهليّتي كه امام خود را نشناسد ؟
فرمود : جاهليّت كفر و نفاق و گمراهي (22)



2. شيعه ، مذهب پايدار و برحق :

حارث بن مغيره مي ‏گويد : از امام صادق عليه‏ السلام درباره معناي اين آيه : «هر چيزي جز وجه خداوند فناپذير است.» پرسيدم :
حضرت جواب داد :
«كلّ شئيي هالك الاّ من اخذ الطريق الذي انتم عليه»
هر چيزي ، جز همان راهي كه شما برآنيد ، (مذهب شيعه) ناپايدار و فنا پذير خواهد بود. (23)
او در روايتي ديگر نيز همين مطلب را از حضرت پرسيد و حضرت پاسخ داد :
«كلّ شئيي هلاك الاّ من اخذ طريق الحق»
جز آن كه راه حق بر مي‏ گزيند ، همه چيز فناپذير و نابود شدني است. (24)


3ـ خاك شفا بخش :

حارث بن مغيره مي ‏گويد : به حضرت امام‏ جعفر صادق عليه‏السلام عرض كردم : بيماري ‏ها بسيار به سراغم مي ‏آيد و هيچ دارويي نيست كه مصرف نكرده باشم.
حضرت فرمود : چرا از خاك قبر حسين بن علي عليه‏السلام (غافلي) ؛ زيرا شفاي هر دردي است ؛ و در هر وحشت و هراسي آرامش بخش و امنيّت آفرين است. پس هرگاه آن خاك را بر گرفتي، بگو :
«اللهم اني اسئلك بحق هذه الطينة و بحق الملك الذي اخذها و بحق النبي الذي قبضها ، و بحق الوصي الذي حلّ فيها ، صل ‏علي محمد و آل محمد و اهل ‏بيته و افعل‏بي كذا و كذا.»
سپس حضرت فرمود : آن فرشته ‏اي كه خاك را برداشت ، و به پيامبر صلي ‏الله‏ عليه ‏و‏آله نشان داد و گفت : اين تربت فرزندت حسين عليه‏السلام است كه امّتت بعد از تو او را خواهند كشت ، جبرئيل عليه‏السلام بود. و آن كه خاك را گرفت ، حضرت محمد صلي ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله بود ؛ و اما وصيّي كه بر آن خاك نازل شد ، (آنجا را محل اقامت خود قرار داد.) حسين عليه‏السلام و شهدا بودند.
عرض كردم : اينكه اين خاك شفا بخش هر دردي است ، دانستم. اكنون بفرماييد كه چگونه امنيت آفرين و آرامش بخش است ؟
حضرت پاسخ داد : هرگاه از حاكم (ستمگري) يا غير او ترسيدي ، هرگز از منزل خود بدون خاك قبر حسين عليه‏السلام بيرون مرو. در وقت برداشتن خاك حضرت چنين بگو : «اللهم اني اخذته من قبر وليك و ابن وليك فاجعله لي أمناً و حرزاً لما اخاف و مالا اخاف ...»
حارث گفت : همان طور كه حضرت دستور فرمود ، خاك را برداشتم و چنانكه امام راهنمايي كرد ، دعاي مخصوص را خواندم. بدين ترتيب ، بيماري از پيكرم برون رفت ؛ ديگر از چيزي نهراسيدم و با وجود اين خاك هرگز دچار گرفتاري و مشكل نشدم. (25)


4ـ اصول برادري :

از حارث بن مغيره روايت شده است كه گفت : امام جعفر صادق عليه ‏السلام فرمود : مسلمان برادر مسلمان است. او چشم و آينه و راهنماي برادر خود است ، به برادرش خيانت نمي ‏كند و فريبش نمي‏ دهد ، به او ستم روا نمي ‏دارد ، به وي دروغ نمي‏ گويد و از غيبت او مي‏ پرهيزد. (26)

5ـ آنچه در مؤمن نيست :

حارث بن مغيره مي‏ گويد : حضرت صادق عليه السلام فرمود : شش چيز در مؤمن نيست : حسرت و افسوس خوردن ، سخت‏گيري و كم خيربودن ، لجاجت ، دروغ‏ گويي ، حسد ورزي ، ستم و خيانت. (27)

6ـ شوق دروني به محل دفن :

حارث بن مغيره مي‏ گويد : از امام صادق عليه ‏السلام شنيدم كه مي ‏فرمود : آنگاه كه نطفه آدمي در رحم قرار گيرد ، خداوند فرشته ‏اي را بر مي ‏انگيزد تا از محلي كه شخص در آن دفن خواهد شد ، مقداري خاك بردارد و با نطفه در آميزد. بدين سبب ، قلب شخص پيوسته در اشتياق آن محل است تا زماني كه در آنجا دفن شود. (28)

7ـ اهميّت آگاهي دادن به ديگران :

حارث بن مغيره مي‏ گويد : امام صادق عليه‏السلام را در راه مدينه ديدم. از من پرسيد : كيستي ، آيا حارثي ؟
پاسخ دادم : آري.
فرمود : «آگاه باش كه گناه بي‏ خردان و نادانان شما بر دوش دانايان خواهد بود.» آنگاه از من دور شد. (پس از مدتي) پيش حضرت رفته ، عرض كردم : شما در راه مدينه به من فرمويد : «گناه نادانان شما بردوش دانايان است.» من از اين گفتار سخت در شگفتم !
حضرت فرمود : آري ، چه شده است شما را كه وقتي شخصي سخني مي‏ گويد ، يا كاري مي ‏كند كه مايه ناخشنودي و آزار ماست ، سراغش نمي ‏رويد ، ملامتش نمي ‏كنيد ، باگفتاري رسا با او سخن نمي ‏گوييد و آگاهش نمي‏ سازيد ؟!
عرض كردم : جانم فدايت باد ، سخن ما را نمي ‏پذيرند.
حضرت فرمود : آنها را از خود دور سازيد و از همنشيني با آنها اجتناب كنيد. (29)

توضیح سایت : به استثنای ارحام ؛ با ارحام نمی شود قطع رحم کرد.


نگاه علما :

شرح حال چهره پرفروغ حارث بن مغيرة در ميان بسياري از كتاب هاي شخصيّت شناسي و رجال قديم و جديد ، به چشم مي ‏خورد و همگي از او به نيكي نام ياد كرده ‏اند. مرحوم كشي (30) با نقل رواياتي در مدح او ، به توصيف و تأييد شخصيّت حارث پرداخته است. نجاشي (31) نيز با جمله «ثقةٌ ثقةٌ»، به ستايش وي مي‏ پردازد. ابن حجر عسقلاني ، از دانشمندان اهل سنت ، در كتاب «لسان الميزان» خود از حارث بن مغيره نام مي ‏برد و چنين مي ‏نويسد :
«و قال علي‏بن حكم : كان من اورع الناس ...» (32)
علي بن حكم گفته است : حارث بن مغيره از پرهيزكارترين مردم بود ...

سفر به ابديّت :

حارث بن مغيره سرانجام پس از سالها نور افشاني و راهنمايي رهروان طريق حق ، با عبور از منزلگاه فاني دنيا ، به ديار ابديّت گام نهاد و در بهشت جاوداني كه امام صادق عليه‏السلام بشارت داده بود ، جاي گرفت.
از تاريخ در گذشت و محل دفن اين راوي و عالم وارسته اطلاعي در دست نيست ؛ امّا با توجه به اينكه خود در يكي از رواياتش ياد آوري كرده ، در سال 174 هجري كه سال موت نام داشت ، در شهر مكه بر امام موسي‏ كاظم عليه‏ السلام وارد شد. (33) احتمال آنكه تاريخ وفاتش اواخر قرن دوم هجري باشد ، قوت مي ‏يابد.
حارث در حالي به ديدار معبود شتافت كه عمري را در خدمت به خاندان رسالت و امامت و پاسداري از آن حريم گذراند.
روانش شاد و يادش گرامي ‏باد.





پاورقي ها :

1ـ برخي از علماء همانند ابن شهر آشوب ، آقابزرگ تهراني و ابن حجر عسقلاني «نضري» با «ضاد» گفته ‏اند.
3ـ2ـ رجال نجاشي ، ص 139، رقم 361
4ـ برقي در كتاب رجال خود او را كوفي معرفي ‏كرده است.
5 ـ رجال شيخ طوسي ، ص 179
6 ـ لسان العرب ، لغت زُطّ
7 ـ تنقيح المقال ، ج 1، ص 247
8 ـ لسان العرب ، لغت عتم
9 ـ بحارالانوار ، ج 101 (104) ، ص 83
10 ـ الذريعه ، ج 6، ص 319
11 ـ رجال نجاشي ، ص 139
12ـ فهرست شيخ طوسي ، ص 65
13 ـ رجال نجاشي، ص 197
14ـ رجال شيخ طوسي، ص 117ـ 179
15ـ رجال برقي ، ص 15 و 39
16- رجال نجاشي ، ص 139
17ـ معجم رجال الحديث ، ج 4، ص 206
19ـ 18ـ رجال كشي ، ص 327
20ـ جامع الرواة ، ج 1، ص 175 و 176
21 ـ معجم ‏رجال‏ال حديث ، ج4 ، ص 206 و 208
22ـ كافي ، ج 1، ص 377
23ـ بحار ، ج 68 (65) ، ص 95
24ـ همان ، ج 4 ، ص 6
25ـ ج 101 ، (98) ص 118
26 ـ كافي ، ج 2، ص 166
27ـ بحار ، ج 72 (69) ، ص 209
28ـ كافي ، ج 3، ص 203
29ـ همان، ج 8، ص 162
30ـ رجال كشي ، ص 337
31ـ رجال نجاشي ، ص 139
32ـ لسان الميزان ، ج 2، ص 160
33 ـ بحار ، ج 48، ص 55

منبع : سایت سراج

امضای محبّ الزهراء




طاعـــــــت از دست نیاید ، گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد


!






بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .
محبّ الزهراء آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
The Following User Says Thank You to محبّ الزهراء For This Useful Post:
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
حارث بن مغیره نصری


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
درباره حوریان بهشتی چه میدانید؟ محبّ الزهراء مباحث قرآنی 1 06-01-2012 16:24
روضة الشهداء يادشهيد داستان های مرتبط با امام حسین(ع) 9 22-12-2011 01:07
میوه بهشتی paradise داستان های مرتبط با امام علی(ع) 0 05-08-2011 11:30
آنکه را مهر علی نیست به دل، مؤمن نیست! محبّ الزهراء اخلاق 0 28-11-2010 13:43

TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 04:35 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1