شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > شخصيت های مرتبط با جهان اسلام


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 10-04-2010, 11:00   #1
مدیرکل بازنشسته
 
hossein moradi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2010
محل سکونت: شهر ری
نوشته ها: 4,055
Thanks: 1,255
Thanked 3,836 Times in 1,443 Posts
پیش فرض آیت الله علی اکبر یزدی

نام هاي ديگر: علی اکبر حکیم الهی ،علی اکبریزدی،علی اکبر اردکانی،
موطن: یزد
نام پدر : میرزا ابوالحسن
تاريخ وفات: 1344قمری

زندگینامه ها:

منبع :

استاد و فیلسوف بزرگ، مرحوم آیة الله ابو محمد، میرزا علی کبر مدرس، متخلّص به «تجلی» و معروف به « حکیم الهی» ، فرزند حاج میرزا ابوالحسن تاجر اردکانی است که پدرش از اردکان به یزد مهاجرت نمود و او در حدود سال 1264ه ق (1) در شهر یزد متولد گردید.

تحصیلات مقدماتی، چون فارسی، صرف و نحو عربی و فقه را نزد استادان یزد فرا گرفت، سپس راهی شهر اصفهان شد در آن زمان اصفهان دارالعلم بود، و مدرس یزدی مدت چهل سال در آن شهر به تحصیل و تدریس پرداخت و در علوم مختلف چون فقه و اصول، فلسفه و عرفان، کلام و ریاضیات سرآمد عصر خویش گردید.

یکی از شاگردانش از وی چنین نقل کرده است:

« مدت چهل سال در اصفهان به تحصیل اشتغال داشتم که جز مدرسه و راه حمام، جای دیگر را در اصفهان بلد نبودم.»

صفحه 100

این مطلب می رساند، علاقه ایشان به تحصیل علم چنان بوده است که حتی اجازه گردش و دیدن شهر اصفهان را در مدت چهل سال به خود نمی داد.(2)پس از خاتمه دوران تحصیل در اصفهان، به تهران عزیمت نمود و در مدرسه شیخ عبدالحسین اقامت گزید.

نظر به اینکه خواهرش سکن قم بود و با وساطت وی از قم همسر اختیار نموده بود، در سال 1327ه ق به قم مهاجرت نمود و قبل از ورود حضرت آیة الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم، در مدرسه خان « آیة الله بروجردی» حوزه درس وسیعی را تشکیل داد.

رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی قدس سره در این باره چنین فرمودند:

« ما که آمدیم قم، مرحوم آقا میرزا علی کبر حکیم - خدا رحمتش کند - در قم بودند، وقتی که حوزه علمیه قم تأسیس شد علما می رفتند آنجا در محضر آقای میرزا علی کبر حکیم درس می خواندند. مرحوم آقای خوانساری، مرحوم آقای اشراقی و مرحوم آیة الله العظمی حاج سید احمد خوانساری می رفتند پیش آقای میرزا علی کبر درس می خواندند» . (3)

آیة الله حاج میرزا خلیل کمره ای یکی از شاگردان وی - درباره

صفحه 101

تدریس استادش در قم می گوید:

« درس استاد فیلسوف بزرگ آقای میرزا علی کبر مدرس یزدی در مدرسه خان واقع در میدان آستانه بود و طلاب دور ایشان را گرفته بودند و حتی میرزا هدایت گلپایگانی که مرد موقری بود به آنجا می آمد...

شنیدم بعضی دیگر مانند آیة الله حاج میرزا سید علی یثربی و آیة الله کبیر قمی هم بطور خصوصی در درس استاد شرکت می کردند» . (4)
استادان

آن حکیم الهی در ایام تحصیل در اصفهان و تهران از محضر استادان بزرگواری که بسیاری از آنها به حق از اعاظم و حکما و اساطین عرفا بودند، کسب فیض نموده و قلب تشنه معارفش را، لبریز از آب حیات حکمت و معرفت نمود، اسامی برخی از آن فرزانگان از این قرار است:
1- آقا محمد رضا حکیم قمشه ای.

وی مردی به تمام معنا وارسته و عارف مشرب بود، با خلوت و تنهایی مأنوس بود و از جمع تا حدودی (5) گریزان.

در جوانی ثروتمند بود، در خشکسالی 1288ه ق تمام آنچه مالک بود از منقول و غیر منقول خود را صرف نیازمندان کرد و تا پایان عمر درویشانه زیست.

حکیم قمشه ای هرگز جامه روستایی را از تن دور نکرد و در زی و

صفحه 102

جامه علما در نیامد. مرحوم جهانگیرخان قشقایی که سالها شاگرد او بوده است نقل کرده که به شوق استفاده از محضر حکیم قمشه ای به تهران رفتم. همان شب اوّل خود را به محضر او رساندم وضع لباسهای او علمایی نبود به کرباس فروشهای سده می مانست.

حکیم فمشه ای از ذوق شعری عالی برخودار بود و به « صهبا» تخلّص می کرد. (6)

او کتب حکمت و مصنفات عرفا خصوصکتب محیی الدین عربی و شروح آن را تدریس می نمود و شاگردان بسیاری تربیت کرد.

از تالیفات اوست:

1-الاسفار الاربعة و تحقیقها» . رساله ای است بسیار مختصر که در حاشیه شرح هدایه ملاصدرا ( ره) در تهران چاپ سنگی شده است.

2- حاشیه اسفار ملاصدرا.

3- حاشیه تمهید القواعد ابن ترکه.

4- حاشیه شرح قیصری بر فصوص الحکم.

5- الخلافة الکبری.

6- رساله ای در وحدت وجود.

7- موضوع العلم. (7)

حکیم قمشه ای در سال 1306در کنج حجره مدرسه، در تنهایی و

صفحه 103

خلوت و سکوتی عارفانه از دنیا رفت و در جوار ابن بابویه ( شیخ صدوق) نزدیک قبر حاج آخوند محلاتی در شهر ری دفن شد. او آنچنان مرد که زیست و آن چنان زیست که خود در بیتی از یک غزل سروده و آرزو کرده بود:

همه آفاق بگشتم چو تو در عالم نیست

یا اگر هست، به حسن تو بنی آدم نیست

شاید از زیر نگین، ملک سلیمان آری

حسن هر جا که زند خیمه کم از خاتم نیست

فکری ای شیخ به روز سیه خود میکن

که تو را دست در آن زلف خم اندر خم نیست

کاخ زرین به شهان خوش که من دیوانه

گوشه ای خواهم و ویرانه به عالم کم نیست
2- جهانگیر خان قشقایی.

وی در بزرگی عشق تحصیل پیدا کرده و دنبال علم را گرفت تا آنجا که استاد مسلّم فلسفه در اصفهان گردید. آن مرحوم علاوه بر مقام علمی و فلسفی، در متانت و وقار و انضباط اخلاقی و تقوا نمونه بود. تا آخر عمر در همان لباس عادی اوّلی خود باقی بود و فوق العاده مورد ارادت شاگردان و آشنایان بوده است. (8)

« جهانگیرخان در اثر شخصیت بارز علمی و تسلم مقام قدس و تقوا و نزاهت اخلاقی و حسن تدبیر حکیمانه که همه در وجود او مجتمع

صفحه 104

بود تحصیل فلسفه را که ما بین علما و طلاب قدیم سخت موهون و با کفر و الحاد مقرون بود از آن بدنامی به کلی نجات داد...

وی معمولا یکی دو ساعت از آفتاب برآمده در مسجد جارچی، سه درس پشت سر هم می گفت که درس اوّلش شرح لمعه « تألیف شهید ثانی در فقه) و بعد از آن شرح منظومه حکمت و سپس درس اخلاق بود و بدین ترتیب فلسفه را در حشو جوزقند و لوزینه فقه و اخلاق به خورد طلاب می داد» . (9)

وی در سال 1234ه ق در دهاقان اصفهان متولد شد و در سال 1328ه ق در اصفهان در گذشت و قبرش در تخته فولاد اصفهان معروف است. (10)
3- آیة الله آقا علی زنوزی(11)

معروف به آقا علی حکیم و آقا علی مدرس. وی فرزند ملا عبدالله و از اساتید کم نظیر قرن اخیر است.

او در سال 1234ه ق در اصفهان متولد شد و از محضر پدر بزرگوارش علوم منقول و معقول را فرا گرفت، و برای تکمیل دروس فقه و حکمت به عتبات عالیات و قزوین مسافرت نمود و از محضر اساتید بزرگواری چون آیة الله میرزا حسن نوری، فرزند ملا علی نوری در

صفحه 105

اصفهان و ملا آقای قزوینی، در قزوین بهره مند گردید. سپس به تهران رفت و سالها در مدرسه سپهسالار قدیم مدرس رسمی گردید. (12) و غالب کتب کلام و حکمت در ریاضیات را استادانه تدریس می کرد.

آن حکیم فرزانه علاوه بر مراتب علمی، در صفای باطن و تهذیب اخلاق نیز ممتاز بود.

از تألیفات وی است:

1- بدایع الحکم، 2- حاشیه اسفار ملاصدرا، 3- رساله ای در اینکه منطق از علوم حکیمه است، 4- سبیل الرشاد، فی الاحوال المعاد، 5- النفس کل القوی، 6- وجود رابطی.

وی در شب شنبه 17ذی القعدة الحرام سال 1307در تهران از دنیا رفت و در جوار عبدالعزیم حسنی مدفون گردید. (13)

4- آیة الله آقا میرزا ابوالحسن جلوه

وی فرزند سید محمد طباطبایی اصفهانی زواره ای، یکی از مشاهیر فلاسفه اسلامی و از احفاد سید الحکماء و المتألهین میرزا رفیع الدین نائینی، استاد علامه مجلسی است.

او در ذی العقعده 1238در احمد آباد گجرات هند متولد گردید و در هفت سالگی همراه پدر بزرگوارش به اصفهان آمد و در آنجا به تحصیل پرداخت و از محضر آیة الله میرزا حسن نوری و میرزا حسن چینی بهره مند گردید. سپس عازم تهران گردید و بیشتر اوقات خود را

صفحه 106

در علم معقول صرف نمود.

چهل و یک سال در مدرسه دارالشفاء تهران به تدریس فنون حکمتیّه به ویژه کتابهای شیخ ابو علی سینا و ملاّصدرا پرداخت.

وی با حکیم قمشه ای و آقای علی مدرّس، سه مدرّس نامداری بودند که حوزه تهران در اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم بر محور وجود آنها می گردید.

وفات آن حکیم فرزانه در شب جمعه 6ذی القعده، 1314در تهران اتفاق افتاد و با احترام زیاد در جوار شیخ صدوق محمد بن بابویه قمی مدفون گردید. (14)
تألیفات:

1-حواشی بر « مشاعر» ( تألیف صدر المتألهین در علم عرفان)

2- رساله در ربط حادث به قدیم

3- حواشی بر « شرح الهدایة» ( تألیف صدر المتألهین که شرحی بر کتاب الهدایة حکیم اثیرالدین مفضل ابهری از فضلای قرن هفتم هجری می باشد) .

4- رساله در حرکت جوهریه.

5- حواشی بر مبدأ و معاد( تألیف صدر المتألهین) .

6- حواشی بر شفا( کتاب فلسفی است در علم منطق، الهیات

صفحه 107

طبیعیات، تألیف ابن سینا)

7- حواشی بر اسفار ( از مهمترین کتب فلسفی شیعه، تالیف صدر المتالهین که در آن شرح چهار سفر روحانی آمده است) .

8- حواشی بر شرح ملخص چغمینی « المخّلص» ، تألیف محمود بن محمد بن عمر، از کابر علمای قرن نهم هجری، در علم هیئت است و شرح معروف آن از فاضل رومی است که از کتب درسی معمول بوده است و چعمین نام یکی از قریه های خوارزم است» .

9- رساله در ترکیب و احکام آن

10- تصحیح مثنوی شریف

11- تعلیقات بر مقدمه قیصری (15)تألیف داود بن محمود بن محمد قیصری، رومی الاصل (16) نزیل مصر، عالم محقق از کابر عرفای اواسط قرن هشتم هجری می باشد که در تمهید مقدمات تصوّف است.
شاگردان

آیة الله میرزا علی کبر مدرّس شاگردان زیادی تربیت نمود که بسیار از آنان استادان بزرگ درس حکمت در حوزه های علمیه بودند. نام بعضی از آنها بدین قرار است:

1- آیة الله حاج میرزا ابوالحسن شعرانی.

2- آیة الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی.

صفحه 108

3-بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آیة الله حاج آقا روح الله موسوی خمینی ( ره) .

4- آیة الله حسن فرید گلپایگانی .

5- آیة الله میر سید علی برقعی .

6- آیة الله آقا سید علی کبر برقعی .

7- آقا سید کاظم عصّار تهرانی که ریاضیات قدیم را نزد وی فرا گرفته است.

8- آیة الله حاج آقا حسین قمی طباطبایی.

9- آیة الله آقا میرزا احمد آشتیانی.

10- آیة الله شهاب الدین مرعشی نجفی ( ره) .

11- آیة الله آقا میرزا محمد علی شاه آبادی.

12- حاج میرزا ابوالفضل زاهدی قمی، فرزند محمود واعظ،و جمعی دیگر از بزرگانی که نام بعضی از آنها در صفحات قبل آمده است، در محضر این حکیم الهی کسب فیض نمودند. (17)
تألیفات

تألیفات آیة الله مدّرس یزدی، بیشتر در زمینه فلسفه است.

1- رسائل حکمیّه» در سال 1365ه ق توسط وزارت ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است.

صفحه 109

2- رساله عمادیه یا حکمت عمادیة.

وی بنا به خواهش شاهزاده بدیع الملک میرزا ملقب به عمادالدّوله حکمران یزد، رساله ای به فارسی مشتمل بر مسائل مهمّ حکمت الهی نوشت که به رساله عمادیة (18) یا حکمت عمادّیه موسوم است.

نکته قابل ذکر اینکه، رساله مذکور شرحی ملخّص از حکمت اشراق است که با بیان ساده نگارش یافته، این موضوع نمایانگر این است که مرحوم حکیم یزدی در حکمت اشراق نیز تبحّر داشته است.

دکتر موسوی بهبهانی این کتاب را از تقریرات دروس آن حکیم شمرده که توسط بدیع الملک به رشته تحریر در آمده است. (19)

3- حاشیه بر اسفار صدر المتألهین ( ره) .

4- حاشیه بر فصوص الحکم محی الدین بن عربی.

5- حاشیه بر قوانین مرحوم میرزای قمی.

بعضی از شاگردان وی نیز تقریرات درس استاد خود را به رشته تحریر در آورده به چاپ

رسانده اند که معروفترین آنها عبارت است از:

1- شرح« الدرة الفاخرة، تالیف ملاعبدالرحمان جامی»

دکتر علی موسوی بهبهانی، استاد دانشگاه تهران در مقدمه آن چنین نگاشته است:

« شرح و ترجمه کتاب الدرة الفاخره به قلم عمادالملک است ولی به واقع وی بیانات استاد خود یعنی فیلسوف متأخر حوزه علمیه قم، مرحوم آقای میرزا علی کبر یزدی معروف به « حکیم» را تحریر کرده است... قدر مسلم آن است که

صفحه 110

وی از بزرگترین اساتید فلسفه اسلامی در قرن اخیر در حوزه علمیه قم بوده است» .

از مطالعه شرح الدرة الفاخرة جامعیت استاد در شعب علوم عقلی یعنی کلام و فلسفه و تصوّف روشن و آشکار می شود.

بدیع الملک میرزا، مقرر و نویسنده در مقدمه آن چنین آورده است:

« ...این بنده محتاج به فضل ربّه الکریم را موجب اجری، و در عالم یادگار باشد تا در سنه 1307هجری موفق شد که رسالة موسومه به درّة الفاخرة را که تألیف مولانا المحقق المدقّق

صفحه 111

العارف الکامل، ملاعبدالرحمان جامی - علیه الرحمة - می باشد و جامع اصول مطالب و عمد مقاصد در این علم است، در خدمت جناب عمدة الحکماء الالهیین و قدوة الفضلاء المتألهین الوحید الموحد و الفرید المتفرّد المدرس فی المعقول و المنقول و الفروع و الاصول، آقای میرزا علی کبر یزدی - دامت افاداته - استفاده نمود و شرح بر آن رساله مقرّر داشتند، و به ملاحظه صحّت استاد رسانیده و در خاتمه کتاب افاده مختصری در مسأله وجود از عبدالرحمان جامی قدس سره به نظر رسید و شرحی بر آن نوشته اضافه نمودند...» (20)

2- عماد الحکمة در شرح « المشاعر» ، تالیف مرحوم صدر المتألهین» .

این کتاب نیز از تقریر دروس آن حکیم الهی است که توسط بدیع الملک به رشته تحریر در آمده است. وی در مقدمه آن نوشته است: « این بنده کتاب المشاعر را در خدمت استاد جناب مستطاب عمدة الحکماء و المتألهین و زبدة العلماء المتشرعین، المحقق الکامل و العارف الواصل آقای آقا میرزاعلی کبر یزدی المدّرس - دامت افاضاته - استفاده نمودم و بیانات معظم له را جمع و به رشته تحریر در آوردم و به نظر استاد رسانده و آن را کتابی نمود موسوم به عماد الحکمة» .

از این شرح نیز احاطه علمی و تبحر استاد در مشرب فلسفی ملاصدرا به خوبی استفاده می شود.

کتاب مشاعر با مقدمه به همراه ترجمه عمادالدولة که تقریر درس مرحوم آقا میرزا علی کبر مدّرس یزدی است به سعی و اهتمام مستشرق ایران دوست، استاد دانشگاه سربن فرانسه، پرفسور هانری کربن، توسط انجمن ایران و فرانسه به زبان فرانسه به طبع رسیده است.(21)

وی دارای خطی بسیار زیبا و ذوق شعر نیز بوده است. نمونه ای از اشعار وی چنین است:

ای دل افسرده تا کی در قفس مانی خموش

در گلستان اندرآ، چون بلبلان با صد خروش

گر چه سرّ عشق نتوان فاش کردن در جهان

می توان در پرده گفتن رازها با اهل هوش

پخته گردانید این دلهای خام از تاب عشق

کز فروزان آتش او سنگ می آید به جوش

جام می لبریز کن از می که ناگه بشنوی

هاتف غیبی که می گوید گوارایت بنوش

صفحه 112

کی به کویش وصل یابی گر نباشد لطف دوست

لیک بشتاب اندر این ره تا توانی و بکوش

پس به چشم یار بینی این زمان اغیار ر

وز درون پرده بینی پرده دار پرده پوش

گر غریق بحر غیبی ای دریغا غم مخور

کو رحیم است و کریم است و غفور و عیب پوش

گرمی وحدت « تجلی» نوشی از دست حبیب

تا ابد مدهوش مانی و نمی آیی به هوش (22)
وفات

فیلسوف بزرگ حکیم عالیقدر سرانجام پس از 80سال عمر با برکت و تربیت شاگردانی ارزشمند در اواخر سال 1344ه ق دار فانی را وداع گفت و در مزار شیخان قم در جوار زکریا بن آدم، مدفون گردید.

این عبارت روی سنگ قبر ایشان ثبت است:

« هذا مرقد شریف العالم النبیل الفاضل الجلیل و الفضیل جامع المعقول و المنقول حاوی الاصول و الفروع وحید العصر فرید الدهر العالم الربانی و البحر الصمدانی الحکیم الالهی استاد الکل فی الکل اعلم العلماء العالمین و افضل الفقهاء و المجتهدین آیة الله العظمی آقای میرزا علی کبر مدّرس الیزدی طاب ثراه و جعل الجنّة مکانه و مثواه و حشره مع تولّاه بحق محمّد و آله، به

صفحه 113

تاریخ 1344من الهجرة النبویة»

فرزند ارشد وی آقای محمود حکیمی یزدی در زمان وفات پدر طفل بود، سپس با کسب معلومات و دانش و آشنایی با زبانهای انگلیسی و فرانسه، و علاقه به علوم اسلامی، درصدد جمع آوری آثار پدر بزرگوارش بر آمد و سرانجام در تاریخ 1376ه ش وفات کرد و در مزار شیخان قم مدفون گردید.(23)

پی نوشت ها:

1 . آنگونه که خواهد آمد، سال وفات وی را 1344هق و سن شریف او را 80سال ذکر نموده اند، پس سال تولد وی حدود سال 1264هق خواهد بود رک: رسائل حکمیه میرزا علی کبر مدرس یزدی، ص 18.

2. رسائل حکمیه، ص 11توضیح آنکه وی گر چه در ایام طولانی تحصیل برای تمرکز بیشتر در به آموزی علوم حتی اجازه گردش در اصفهان به خود نمی دهد، لکن پس از آن برای اتمام رسالتش به تهران و قم مسافرت می نماید و بر کرسی تدریس نشسته، شاگردان زیادی تربیت می کند .

3. تفسیر امام خمینی (ره) از سوره حمد و قسمتی از سوره علق، 1 - 5حزب جمهوری اسلامی، ص 97.

4. رسائل حکمیه، ص 14و 16ماهنامه سیمای اردکان، ش 29ص 3.

5 . خدمات متقابل اسلام و ایران، شهید مطهری، چ 1372دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص 543 - 542.

6. ریحانةالادب، محمد علی مدرس تبریزی، ج 4ص 497تاریخ حکما و عرفا متأخر بر صدرالمتألهین، منوچهر صدوقی، سُها، ص 45.

7. خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 543.

8. همان، ص 546.

9. تاریخ حکما و عرفا متأخر بر صدرالمتألهین، ص 85به نقل از استاد جلال الدین سنا، در مقدمه دیوان طرب، ص 70.

10. خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 546.

11. زنوزی، منتسب به زنوز، از روستاهای حومه تبریز است در 18کیلومتری شمال مزند می باشد .

12. خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 542 - 541و تاریخ حکما و عرفا، ص 156 - 155.

13. همان و ریحانة الادب، محمد علی مدرس، ج 2ص 392.

14. به کتاب میرزا ابوالحسن جلوه، حکیم فروتن، غلامرضا گلی زواره از مجموعه دیدار با ابرار رجوع کنید .

15. ر ک، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 544و تاریخ حکما و عرفا متأخر بر صدرالمتألهین ص 172 - 159و ریحانةالادب، ج 1ص 420 - 419.

16. رک: ریحانة الادب، ج 1ص 449ج 4ص 501.

17. رک: آینه دانشوران، ص 211 - 209و ص 718رسائل حکمیه، ص 23مجله نور علم، ص 75تا 102.

18. آینه دانشوران، ص 718.

19. رسائل حکمیه، ص 22.

20. رسائل حکمیه، ص 20.

21. رک: رسائل حکمیه، مقدمه .

22. تذکره شعرای یزد، از آغاز تا عصر حاضر، عباس فتوحی یزدی، ج 2ص 389.

23. رک: مقدمه رسائل حکمیه .

نویسنده : احمد محیطی اردکانی

آثار:

1. حواشی بر « مشاعر» ( تألیف صدر المتألهین در علم عرفان)
2. رساله در ربط حادث به قدیم
3. حواشی بر « شرح الهدایة»
4. رساله در حرکت جوهریه
5. حواشی بر مبدأ و معاد( تألیف صدر المتألهین)
6. حواشی بر شفا( کتاب فلسفی است در علم منطق، الهیات
7. حواشی بر اسفار
8. حواشی بر شرح ملخص چغمینی « المخّلص»
9. رساله در ترکیب و احکام آن
10. تصحیح مثنوی شریف
11. تعلیقات بر مقدمه قیصری
hossein moradi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
یزدی, آیت, الله, اکبر, علی


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 00:48 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1