شما در انجمن های ما ثبت نام نکرده اید یا هنوز وارد نشده اید . در صورتی که عضو نیستید همین حالا ثبت نام کنید.    
انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان

Help

فروشگاه طب اسلامی ، سنتی ، موادآرایشی ، بهداشتی و پوستی ارگانیک اسرار الشفاء


بازگشت   انجمن مذهبی ، فرهنگی و سیاسی نورآسمان > اسلام > شخصيت های مرتبط با جهان اسلام


پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی 10-04-2010, 14:51   #1
مدیرکل بازنشسته
 
hossein moradi آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2010
محل سکونت: شهر ری
نوشته ها: 4,055
Thanks: 1,255
Thanked 3,836 Times in 1,443 Posts
پیش فرض آیت اللّه حاج شیخ قدرت اللّه وجدانی فخر سرابی

نام هاي ديگر: وجدانی فخر سرابی ،آیت اللّه حاج شیخ قدرت اللّه وجدانی فخر سرابی ،آیت اللّه فخر،
موطن: سراب
نام پدر : سیف اللّه
تاريخ وفات: 1417 قمری

زندگینامه ها:

منبع :

آغاز سخن

یکی از ارکان اساسی دین مبین اسلام که همواره ضامن بقاء و استحکام آن در طول تاریخ بوده، وجود عالمان و متفکران دین باوریست که زوایای مختلف این آئین جهانی را شناخته و با بهره گیری از قوانین زندگی بخش آن به تمامی نیازهای فردی و اجتماعی انسان پاسخ می دهند.

آیت الله حاج شیخ قدرت الله وجدانی فخر سرابی فرزند سیف الله، یکی از همین اندیشمندان معاصر است. او که از چهره های شاخص علم و فضیلت و یکی از مدرسین نامدار حوزه علمیه قم بود به عنوان یکی از ستارگان درخشان در آسمان تشیع نور افشانی می کرد و با گفتار و رفتار خویش به دیگران درس دینداری و اخلاق می داد. ما در این نوشتار کوتاه برآنیم که خوانندگان گرامی را با بخش هائی از زندگی این شخصیت فرزانه آشنا کنیم شاید که مشتاقان را به کار آید و رهپویان آئین محمدی (ص) را الگو باشد. انشاء الله
ولادت و سیر تحصیلی

استاد وجدانی در سال 1311 هجری شمسی در روستای (جهیزدان) از توابع شهرستان فرهنگ دوست و عالم پرور سراب (یکی از شهرهای

صفحه 44

آذربایجان شرقی) و در یک خانواده مذهبی قدم به عرصه هستی نهاد و در محیطی سرشار از اخلاق و ایمان نشو و نما کرد. وی از همان عنفوان جوانی به تحصیل و کسب معارف همت گماشت وی ابتدا به منطقه (اسب فروشان) شتافت و در نزد مرحوم آقا شیخ عبد العلی و شیخ یوسف ادبیات عرب را آموخت و سپس برای تکمیل و ادامه تحصیل به شهر سراب عزیمت کرد و در آنجا به حلقه درس حجج اسلام آقایان شیخ عبدالله حقی و شیخ حسین محدثی پیوست، ایشان بعد از طی مراحل مقدماتی به شهرستان تبریز سفر کرده و از خرمن پر بار اساتید نامدار حوزه علمیه تبریز خوشه ها چید و سطح مقدماتی را در همین حوزه به پایان برد.
هجرت به سوی نور

از زمانهای گذشته حوزه علمیه قم برای علاقه مندان علوم دینی، شوق برانگیز و جذّاب بوده و عاشقان ولایت را از هر سمت به سوی خویش می کشید. آیت الله وجدانی هم طبق همین رسم دیرین و با شوق به اهل بیت(ع) و علاقه به آموختن معارف الهی، عازم شهر عالمان دین پرور و میعادگاه انسانهای والاگهر، یعنی حوزه علمیه قم گردید و در محفل درس اساتید معظم حوزه قم همچون آیت الله العظمی نجفی مرعشی، سلطانی، شهید صدوقی و مجاهدی تبریزی(ره) زانو زد و به فراگیری سطوح

صفحه 45

عالیه فقه و اصول پرداخت .

علاقه سرشار او به علم معقول، وی را به آموختن شرح منظومه ملاهادی سبزواری و کتاب اسفار مرحوم صدر المتألهین شیرازی واداشته و او را به محضر اساتید فن همچون حضرت امام خمینی (قدس سره) و علّامه بزرگوار آقای طباطبائی کشانید.

این فاضل ارجمند، پس از فراگیری علوم مختلف حوزوی در سطوح عالیه، به حلقه درس خارج آیت العظمی سیّد محمّد حجّت کوهکمری(ره) (بنیانگذار مدرسه حجتیه) راه یافت و همچنین از درس خارج فقه و اصول در محضر آیات عظام حاج آقا حسین بروجردی، شیخ عبد النبی عراقی حضرت امام خمینی، محقق داماد، شیخ محمد علی ارکی و دیگر بزرگان حوزه علمیه قم بهره ها برد.(1)
اخذ درجه اجتهاد

وی پس از سالها تلاش و کوشش و پشت سر نهادن مشکلات متعدد زندگی موفق به اخذ درجه اجتهاد از اساتید و بزرگان عصر خویش گردید که از جمله آنها می توان به اجازه اجتهاد از حضرات آیات: حاج شیخ عبد النبی عراقی، مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم کاشانی و تعدادی دیگر از علمای بزرگ اشاره کرد لازم به ذکر است که تمامی این اجازات به خط و امضای آن بزرگواران نزد خانواده ایشان موجود است. استاد وجدانی علاوه بر اخذ درجه اجتهاد از علمای بزرگ عصر خویش، توفیق اخذ اجازه روایتی وامور حسیبه را از حضرات آیات: شیخ عبدالنبی عراقی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، حکیم، ارکی و خوئی را داشته است.(2)

هر خسی از رنگ گفتاری بدین ره کی رسد

درد باید مرد سوز و مرد باید گامزن

عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع

عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن
ویژگیهای اخلاقی

یکی از مهمترین خصوصیات حوزه های علمی شیعه، رشد و باروری

صفحه 46

شخصیت معنوی دانش اندوزان همزمان با رشد فکری و علمی آنانست، دانش آموزان این مکتب انسان ساز جعفری(ع) در کنار تعلیم و تعلّم علوم مختلف و در سایه تعلیمات اخلاقی ائمه اطهار(ع) به تهذیب نفس و خودسازی نیز می پردازند آیت الله وجدانی نیز از این امر مستثنی نبود ایشان شدیداًبه دستورات مذهبی پایبند بوده و به آن عشق می ورزید. دوری از مکروهات، پایبندی به مستحبات خصوصاً نماز شب، اجتناب از کارهای خلاف مروت، خلوص، زهد، تقوی ، تواضع و متانت خاص از امتیازهای دیگر این استاد دین باور بود. از ویژگیهای اخلاقی می توان به زهد و ساده زیستی ایشان اشاره کرد چنانکه فرزند ارشد ایشان اظهار می دارد یگانه منزل مسکونی اش را وقف به حضرت سیّد الشهداء(ع) نمود، ایشان با اینکه شخصیت شناخته شده ای بودند ولی کوچکترین خریدهای منزل را شخصاً انجام می داد و به کسی در این مورد زحمت نمی داد. در امانتداری و حفظ سهم امام(ع) جدیت تام داشت. آقای عبدالهادی وجدانی در این زمینه اظهار می دارد:

روزی موقع خرید از من قرض خواست و من دادم موقعی که به منزل رسیدیم من مشاهده کردم ایشان مقدار زیادی پول از جیب در آورده و جابجا کرد. من با تعجب گفتم: «شما با وجود این همه پول از من قرض گرفتید!» گفت: «هادی! اینها امانت است و من نمی توانم بدون مجوز شرعی از اینها استفاده کنم.»(3) و این چنین در نگهداری سهم امام (ع) احتیاط می کرد.
علاقه به اهل بیت(ع)

ایشان بر اساس علاقه خاصی که به ائمه اطهار(ع) داشتند در فرصتهای مناسب آنرا ابراز می کردند زیرا یکی از اسباب موفقیت انسان

صفحه 47

مسلمان، توسل و توجه به اهل بیت اطهار(ع) است.وی در مناسبتهای مختلف به ذکر مصیبت امام حسین (ع) می پرداخت و با صدای بلند گریه می کرد:

عشق ترا به عالم امکان نمی دهم

این عشق پر بهاست من ارزان نمیدهم

ای خک کربلای تو مُهر نماز من

این مُهر را به ملک سلیمان نمیدهم

در هر سال ایام شهادت امام هفتم (ع) در 25 رجب در منزل خویش روضه بپا می کرد، شاگردان و اطرافیانش را برای توسل به ائمه اطهار(ع) توصیه می کرد. استاد بر اساس علاقه خاصی که به حضرت ولی عصر (ع) داشتند روزهای جمعه به جمکران می رفتند و با آن حضرت نجوی می کردند.
در حرم کریمه اهل بیت (ع)

شبهای جمعه به حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف و در بالای سر آن حضرت با حالت خوش عرفانی مشغول راز و نیاز می شد و به این برنامه اهتمام خاصی داشت تا آنجا که فرزند ایشان می گوید: در یک شب جمعه، ایشان متوجه شده بود که طلبه ها در حرم کم هستند برای همین در روز شنبه قبل از شروع درس این موضوع را مطرح کرده و به شاگردان توصیه کرده بود که حتماً شبهای جمعه تشرف به حرم را فراموش نکنند. همان هفته حضرت فاطمه زهراء(س) را در عالم خواب مشاهده کرده بود که حضرت با حالتی خوشحال و با لحنی تشکرآمیز می فرماید: «آقای وجدانی! این هفته درد پهلویم آرامتر بود.»(4)

صفحه 48
نذر ویژه

وی همچنین در ایام جوانی به بیماری سخت و صعب العلاجی مبتلا می شود و در همان روزها با توسل به کریمه اهل بیت (ع) در خواست نجات می کند و با خدای خویش عهد می کند که اگر خداوند سبحان او را از آن مرض شفا دهد در طول زندگانی خویش تا آنجا که برایش ممکن است تدریس کتاب شریف شرح لمعه شهید ثانی را رها نکند.
شیوه تدریس

بدون شک یکی از مهمترین عواملی که سبب شهرت آیت الله وجدانی شد سمت استادی او در حوزه علمیه قم می باشد، او یکی از مدرسین موفق و مبرز سطوح عالیه در چهل سال اخیر عمر با برکت خویش، در حوزه علمیه قم بود هزاران نفر از فضلای حوزه علمیه قم را با فقه جعفری و معارف نورانی ائمه اطهار(ع) آشنا کرد. شیوه برخورد وی با شاگردانش زبانزد حوزویان است و رابطه ای که با دانش اندوزان حلقه درسش برقرار می کرد، ستودنی و قابل تحسین است. برادر محترم ایشان در این مورد می گوید: «من دو امتیاز خاص از برادرم سراغ دارم:

1 - علاقه مندی شدید به دستگاه حضرت امام حسین (ع)

2 - اشتیاق بیش از حد به شاگردان خویش تا آنجائی که طلبه ها را مانند فرزندانش دوست داشت.»(5)

جلسه درس وی یکی از پر رونق ترین و با نشاط ترین جلسات درسی حوزه بود آنچنانکه امروزه صدها نفر از طلاب حوزه خاطره تدریس وی را در گنجینه حافظه خویش دارند و صدای گرم و روح نوازش را در مسجد اعظم و حسینیه آیت الله العظمی مرعشی به یاد می آورند.

صفحه 49

رمز موفقیت این استاد فاضل را در کرسی تدریس، می توان در شیوائی بیان و حسن معاشرت با مخاطبین خویش دانست، زیرا همیشه با روئی گشاده و کلامی دلنشین و تبسمی شیرین با مستمعین و مخاطبینش برخورد می کرد و با گفتار و رفتار قابل تحسین خویش به دیگران درس دین داری و اخلاق می آموخت. او به شاگردانش ارزش خاصی قائل بود و اشکالات و پرسشهای آنان را به دقت گوش می کرد و پاسخ می گفت و مشکلترین مسائل و نکات درس را با بیانی روان و سبکی شیرین به شاگردان القاء می کرد.
موضوعات تدریس

استاد وجدانی موضوعات مختلفی را در حوزه تدریس می کرد از جمله: کتابهای شرح منظومه در منطق و فلسفه، شرح لمعه در علم فقه امامیه، رسائل و کفایه در علم اصول، تجرید الاعتقاد در علم کلام، درس خارج قضاء و سایر دروس رسمی حوزه را ایشان بصورتهای عمومی و خصوصی درس می گفت.

یکی دیگر از ویژگیهای این استاد عزیز تشکیل جلسات سالیانه، در خصوص عقد نکاح و طلاق بود، ایشان در موردانگیزه این جلسات می گوید:

«من در هر سال وقتیکه درسهای حوزه تعطیل می شود جلساتی در باره احکام نکاح و صیغه های عقد و همچنین در خصوص احکام طلاق و اجرای صیغه آن بحثهایی تحقیقی با رعایت اختصار و اشاره به مهمترین مسائل آن، به عهده می گیرم و این عادت از بیست سال پیش تا حال، که با اجتماع صدها نفر از

صفحه 50

طلاب و فضلای محترم حوزه علمیه تشکیل می شود، ادامه دارد. شاید بنظر بعضی ها تشکیل چنین جلسات که در حوزه ها مرسوم و متعارف نبوده لازم نباشد. اما شنیدن بعضی واقعیات و لمس نارسائی هائی که خودم شاهد آن بوده ام برای آنان تغییر عقیده ایجاد کرده بلکه خودشان منصفانه به من و امثال من تعیین وظیفه شرعی خواهند نمود که باید این جلسات تشکیل شود و اگر عمر باقی باشد ادامه خواهم داد امیدوارم دوستان و عزیزان هر کجا باشند مرا از دعای خیر فراموش نفرمایند و ضمناً کسانیکه در جلسات حاضر می شوند بعد از پایان سئوالاتی می کنم و در صورت قبولی، مدرک خاصی در اختیارشان قرار می دهم.»(6)

نتیجه این جلسات در قالب کتابی مطبوع بنام (الایضاح فی الطلاق و النکاح) به فضلاء و علاقه مندان عرضه شده است، شایان ذکر است که از جلسات تدریس استاد وجدانی صدها نوار در حوزه های علمیه به یادگار مانده است. مدرّس وجدانی در کنار آموزش و تعلیم علمی شاگردان از راهنمائی های معنوی و تبیین مسائل اخلاقی فروگذاری نمی کرد و در راه تهذیب آنان سعی می نمود و در موردی که یکی از افراد راارشاد کرده بود می فرمود:

«خدا مرا نیامرزد اگر در این عمل غرض شخصی داشته باشم فقط احساس وظیفه شرعی مرا وادار به این عمل می کند.»(7)

البته ایشان بر اساس تعالیم اسلامی قرآن و ائمه(ع) نه فقط با گفتار بلکه با کردار اسلامی و معنوی خویش در دیگران اثر می گذاشت و تبلیغ عملی او بیشتر از گفتارش مؤثر بود و به قول معروف:

صفحه 51

خود نا گرفته پند مده پند دیگران

پیکان به تیر جا کند آنگاه بر نشان
در سنگر تبلیغ

آیت الله وجدانی علاوه بر تدریس و آموزش عموم طلاب در آموختن معارف زلال قرآن و اهلبیت(ع) به تشنگان علوم آل محمد (ص) جدیت تام داشت و تا آخرین روزهای عمر با برکت خویش از تبلیغ دین مبین اسلام بویژه ذکر مصیبت حضرت ابا عبدالله (ع) دست بر نداشت او به عنوان یک مبلغ راستین عالم تشیع، بارها در داخل و خارج کشور به مهاجرت پرداخت و از فرصتهای بدست آمده در این زمینه کمال استفاده را می برد، وی در داخل کشور به اقصاء نقاط میهن سفر کرده و در خارج به کشورهای ترکیه، آلمان، هلند و بلژیک رفت و پیام حیاتبخش قرآن را به گوش اهالی آن مناطق رسانید که:

هشیار باش خلقت عالم ز بهر توست

غیر از خدا هر آنچه که خواهی شکست توست
همگام با انقلاب و رهبری آن

این عالم فرزانه به انقلاب اسلامی و رهبری آن علاقمند بود و در راه پیشرفت آن سعی و تلاش می کرد و قبل از انقلاب در مبارزات مردم مسلمان ایران و روحانیت معظم به رهبری حضرت امام خمینی(قدس سره) شرکت می کرد. وی همچنان بعد از پیروزی انقلاب در تأیید نظام جمهوری اسلامی و اجرای فرامین حضرت امام خمینی(قدس سره) نقش خویش راایفاء نموده و از هیچ کوششی دریغ نمی کرد. وی اولین کسی است که نماز جمعه رادر شهرستان شبستر برگزار کرد.

صفحه 52

در روزهای دفاع مقدس بارها درس راتعطیل کرده به جبهه های نبرد حق علیه باطل عازم شد. او در جبهه های مختلف همچون دشت عباس، ایلام، شلمچه، فاو و خرمشهر حاضر شد و با حضور معنوی خویش روحیه رزمندگان اسلام را تقویت کرد و در کنار رزمندگان کفر ستیز ایران اسلامی، قرار گرفت که از آن روزهای خاطره انگیز عکسهای متعدّدی به یادگار مانده است.

استاد وجدانی در جلسات متعدد و راه پیمائی ها که در رابطه با انقلاب اسلامی تشکیل می شد، شرکت فعال داشت. او بعد از رحلت معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(قدس سره) همچنان در کنار رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفته و با تمام توان آن بزرگوار را حمایت می کرد. و حتی در مسافرتی که معظم له (در آذر ماه 1374) به قم آمدند، آیت الله وجدانی مورد عنایت ایشان بود. آقای عبد الهادی فرزند آن مرحوم می گوید:

«در روزهای آخر عمر شریفش که در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) بستری بود، رو به من کرده و فرمود: هادی! کسانی که با این انقلاب مخالفت می کنند یا جاهلند یا مغرض.»
داستان یک ملاقات

داستان زیر که از زبان استاد فقید نقل می شود بیانگر نهایت علاقه وشوق وی به انقلاب و حضرت امام(قدس سره) می باشد:

«در بهمن ماه سال 1357 که حضرت امام خمینی(قدس سره) از پاریس به ایران مراجعت فرمودند و در تهران مستقر شدند، همه علماء و اقشار مختلف ملّت گروه، گروه به زیارتشان می رفتند ما هم از قم به قصد دیدار و زیارت حرکت کردیم. وقت ملاقات ما اول طلوع صبح فردای آن روز بود. عشق و

صفحه 53

علاقه عجیبی داشتم با اینکه هوای سرد زمستانی و نبودن امکانات کافی، مشکلاتی را به همراه داشت ولی آرزوی دیدار امام همه چیز را تحت الشعاع قرار داده بود. صبح زود همزمان با طلوع خورشید به مدرسه علوی رسیدیم و با امواج خروشان اقشار مختلف مردم مواجه شدیم که مثل نگین انگشتر مدرسه علوی را در میان گرفته بودند. مسئولین ملاقات با حضرت امام ما را به اتاق ملاقات راهنمائی کردند. در آن اتاق بی قرارانتظار می کشیدم و دلم به شدت می تپید زیرا 16 سال بود که آقا را ندیده بودم.

یک وقت در باز شد و ایشان با آن قیافه نورانی و جذاب خویش به اتاق آمد، واقعیت این است که اشک شوق به انسان امان نمی داد، حالت عجیبی داشتم. من در طول زندگیم در سه مرحله این حالت را داشتم، بار اول زمانی بود که به مکه مشرف شدم و آرزو داشتم وارد بیت شوم و خداوند به من توفیق داد که توانستم وارد بیت عتیق شوم، و چنان حالت روحی به من دست داد که حتی نتوانستم دو رکعت نماز را ایستاده بخوانم و از عشق و شوق و علاقه زانوانم می لرزید. بار دوم روزی بود که برای نخستین دفعه حرم حضرت سیّد الشهداء(ع) را زیارت می کردم که این حالت روحی خوش را داشتم و خدا گواه است این حالت روحانی برای سومین بار در ملاقات با حضرت امام به سراغم آمد. من وقتی در محضر ایشان نشستم حال خاصی داشتم نمی توانستم به طور طبیعی حرف بزنم امام نگاهی به صورتم کرد و ایشان قبلاً می دانست که من افتخار دامادی مرحوم شیخ عبدالنبی را دارم به من رو کرده و فرمود: «عائله شیخ عبدالنبی حالشان چطور است؟» ظاهراً باایشان رابطه خانوادگی داشتند ومن هم جواب دادم. سپس این جمله را فرمودند: «مرحوم شیخ عبدالنبی شیخ الفقهاء و المجتهدین بودند.»(8)

صفحه 54
ارتباط با آیت الله عراقی

چنانکه قبلاً اشاره کردیم ایشان از همان ایام ورود به حوزه علمیه که تحت اشراف آیات عظام تقلید حجت کوهکمری و بروجردی اداره می شد با اساتید و بزرگان حوزه ارتباط برقرار کرد ولی وی بیشترین استفاده را از مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالنبی عراقی برد او که از فقهاء و مجتهدین نامدار حوزه های نجف و قم محسوب می شد و سالیان متمادی به امر مقدس تعلیم و تربیت طلاب جوان اشتغال داشت، به جرئت می توان ادعا کرد که آیت الله شیخ عبدالنبی عراقی بیشترین تأثیر را در شکل گیری شخصیت این مدرّس وارسته داشته است. آیت الله وجدانی علاوه بر استفاده علمی و معنوی از محضر آن عارف ربّانی به افتخار دامادی آن بزرگوار نیز نائل آمد.
آیت الله عبدالنبی عراقی کیست؟

در این بخش از نوشتار خویش، برای شناساندن ابعاد بیشتری از شخصیت استاد وجدانی ناچاریم اشاره ای کوتاه به زندگی آیت الله عراقی داشته باشیم. آیت الله وجدانی در مصاحبه ای استاد و اب الزّوجه خویش را چنین معرفی می کند: «آیت الله شیخ عبدالنبی عراقی در سال 1307 هجری. قمری در سلطان آباد ارک بدنیا آمد و برای تحصیل به نجف اشرف مهاجرت کرد او بعد از طی مراحل تحصیل و استفاده فراوان از محضر آیات عظام سیّد ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاء عراقی و نیل به درجه اجتهاد، بنا به درخواست مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری به قم مراجعت کرد. وی در مسجد عشقلی و سپس فاطمیه (قبل از آیت الله بهجت، مد ظله العالی) تدریس و اقامه نماز می کرد. آیت الله عبدالنبی

صفحه 55

عراقی علاوه بر تبحر در علوم رایج حوزوی، دارای علوم غریبه بود. ایشان که همدوره آیات عظام سیّد محمد تقی خوانساری و سیّد احمد خوانساری بودند در حدود صد جلد کتاب از خود به یادگار گذاشته که 19 جلد آن مطبوع است. آقا شیخ عبدالنبی عراقی بعد از عمری تلاش در راه ترویج دین اسلام و انجام خدمات شایان توجه و تربیت شاگردانی همچون آیت الله وجدانی فخر در سال 1344 شمسی در شهر قم وفات کرد و در بالای سر حضرت معصومه(س) و نزدیکی قبر آیت الله العظمی حائری بنیانگذار حوزه علمیه قم به خک سپرده شد. (رحمة الله علیه رحمة واسعة) آن مرحوم بعد از خودش خانه و ملکی باقی نگذاشت و در وصیت نامه خویش مرقوم فرموده: «بچه ها و عیالات من! گرچه ملک و مالی برای تأمین دنیای شما تهیه نکرده ام ولی دست تهیه کردم که احتیاج شما را کاملاً فراهم خواهد کرد و اصلاً وامانده نمی شوید پس شما وحشت نکنید او ناظر حال شماست و قدرت تام عجیبی دارد.» توضیح اینکه منظورش از دست که فرزندانش را به او می سپارد دست حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لمقدمه الفداء است.»(9)
تألیفات و آثار قلمی

استاد وجدانی افزون بر پاسداری از سنگر تدریس و تبلیغ، که با بیان شیوا و منطق گویای خویش انجام می داد در طول عمر پر بارش آثار متعددی را به رشته تألیف در آورده و ثمره سالها رنج و تلاش خویش را در قالب کتابهای مفید و ارزشمند به شیفتگان و علاقمندان عرضه کرده است که ما به برخی از آنان اشاره می کنیم:

1 - الجواهر الفخریه فی شرح اللّمعة و الرّوضةالبهیه: این کتاب که

صفحه 56

نتیجه سالها تحقیق و تدریس کتاب ارزشمند شرح لمعه می باشد به سبکی روان مشکلات کتاب شرح لمعه را توضیح داده و مطالب آن را در شانزده جلد برای شیفتگان فقه آل محمد(ص) شرح می دهد. این کتاب به همت فرزند ارجمندش در آستانه طبع قرار دارد و امید است به زودی به حوزه های علمیه عرضه شود.

2 - تقریرات درس خارج فقه و اصول استاد خویش مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالنبی (قدس سره)

3 - «وظائف المکلّفین» در اصول و فروع دین

4 - رساله ای در قاعده لاضرر

5 - الایضاح (در مورد طلاق و نکاح)

6 - انوار منطقیه

7 - اجتهاد در اسلام

8 - توضیح المسائل

9 - «آداب معاشرت در اسلام» و راهنمای انس و مودت که در سال 1381 هجری. قمری به زیور طبع آراسته شده است. (10)

10 - «کار و کوشش از نظر اسلام»این کتاب انواع کسبها و مشاغل حلال و حرام را بیان کرده و درآمدهای مشروع و غیر مشروع را توضیح داده همچنین به اهمیت کار و کارگر اشاره نموده و آراء و نظریات فقها را در این زمینه نقل کرده است. قابل ذکر است که این کتاب در سال 1387 هجری. قمری چاپ شده است. (11)
کلام ایشان در مورد نظام آموزشی حوزه

آیت الله وجدانی به عنوان یکی از اساتید ماهر حوزه علمیه که کوله

صفحه 57

باری از تجربیات را با خود داشت نظرات خویش را در مورد نظام آموزشی حوزه در فرصتهای مناسب بیان می کرد، ما در این نوشتار به خلاصه ای از یادداشتهای او اشاره می کنیم:

1 - خط مشی کلی نظام آموزشی حوزه: باید در حوزه های علمیه از حداقل زمان تحصیل، حدکثر تکامل علمی به دست آید. برای حصول به این نتیجه لازم است روش آموزشی سنتی حفظ شود و شیوه های آموزشی جدید و ابتکاری با توجه به علوم روز نیز مورد توجه قرار گیرد.

2 - مواد درسی و رشته های آموزشی: مواد و رشته های آموزشی عمومی باید از همان کتاب هایی که آثار زحمات متقدمان بوده با حذف زواید و مکررات که در بعضی از آنها وجود دارد، استفاده کرد. این کار می تواند به وسیله هیأتی متشکل از محققان خوش قلم انجام شود و باید توجه داشت که مطالب علمی را نمی شود به حدی پائین آورد که باعث عدم حرکت فکری متعلمان باشد، چون خواندن کتابهای علمی بسیار ساده، عالم پرور نیست.

3 - رشته های تخصصی و لزوم تربیت فقیه: رشته های آموزشی تخصصی حتماً باید ایجاد و تقویت شود و علاوه بر آن، محصلان علوم دینی باید تقسیم شوند و پس از سیر لازم در مقدمات اولیه، کسانی که اهلیت فقاهت و اجتهاد دارند گلچین شوند و باید همه مقدمات درسی و مادی را برای آنها فراهم کرد و به وسیله اشخاص فاضل فعالیت درسی آنهاتحت نظر قرار گیرد.

4 - روش تدریس: شیوه تدریس در حوزه باید با مشاوره و صلاح دید کسانی که سابقه ممتد در تدریس دارند در یک چهار چوب محدود عقلی و منطقی ارائه شود. لازم می دانم عرض کنم از قدیم فرق بین حوزه های

صفحه 58

علمیه و دانشگاهها این بوده که انتخاب استاد در حوزه آزاد بوده است این روش را حتماً باید ادامه داد. باید اساتید ماهر و کار کرده را در حوزه هایمان شناسائی کرده و تشویق کنیم تا چرخ تکامل حوزه های علمیه به حرکت در آید.

5 - تشخیص مراتب علمی: ما چرا در حوزه های علمیه هیأتی برای تشخیص مراتب علمی روحانیان نداریم؟ آیا در حوزه یک هیئت نظارت و تشخیص نباید باشد؟ و آنها به واجدین شرائط اجازه یا تأییدیه بدهند؟ آیا نبودن چنین مسائل باعث رکود و عدم حرکت علمی روحانیان نمی شود؟(12)
غروب یک ستاره

استاد وجدانی بعد از سالها تلاش در راه ترویج دین و احکام نورانی اسلام و تعلیم و آموزش هزاران طلبه فاضل و دانشمند در حوزه علمیه قم و بجا گذاشتن تألیفات متعدد و از همه مهمتر، کسب رضای خالق و بیادگار گذاشتن نامی نیک، بالاخره در سحرگاه روز شنبه اول ربیع الثانی 1417 قمری برابر با 27 مرداد 1375 شمسی و در سن 64 سالگی در شهر مقدس قم به دیدار حق شتافت و حوزه علمیه را در سوگ خود داغدار نمود. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) رحلت ایشان را توسط نماینده محترمشان به خانواده اش تسلیت گفتند. و در مورد دفن وی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به مسئولین حرم توصیه فرمودند و به پاس خدمات ارزنده ایشان قبری را در حرم مطهر به ایشان هدیه کردند.

جنازه این استاد فرزانه پس از تشییع با شکوه و شایسته و اقامه نماز

صفحه 59

توسط آیت الله مشکینی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خک سپرده شد. خداوند متعال او را با اولیای گرامیش محشور بدارد.(13)

مردان خدا ز خکدان دگرند

مرغان هوا ز آشیان دگرند

منگر تو بدین چشم بدیشان، کاینان

بیرون زد دو کون در مکان دگرند

فرزندان

از ایشان دو فرزند ذکور بنامهای محمد مهدی وجدانی و عبدالهادی وجدانی به یادگار مانده است و آقای عبدالهادی در سنگر علم و فرهنگ به شغل خطیر معلمی اشتغال دارند.

دوشنبه، ششم ذی القعده 1419 - سوم اسفند 1377
پی نوشت ها:

1 - به نقل از یادداشتهای فرزند ایشان آقای عبد الهادی وجدانی .

2 - مجله آینه پژوهش، ش 39 .

3 - مصاحبه با آقای عبد الهادی وجدانی فرزند ارشد ایشان (1 / 12 / 77 ).

4 - همان .

5 - مصاحبه با آقای کلام الله وجدانی برادر ایشان (21 / 11 / 77 ) .

6 - مقدمه الایضاح فی الطلاق و النکاح با تلخیص .

7 - همان .

8 - نشریه نبأ، ش 18، اسفند 73 .

9 - همان .

10 - کتاب اجتهاد، ص 143 .

11 - به نقل از یادداشتهای فرزند ایشان .

12 - از یاددشتهای استاد وجدانی با تلخیص از مجله پیام حوزه، ش 12، نقل شد .

13 - از یادداشتهای فرزند ارشد ایشان و مصاحبه با برادر .

نویسنده : عبد الکریم پک نیا

آثار:

1. الجواهر الفخریه فی شرح اللّمعة و الرّوضةالبهیه
2. ت درس خارج فقه و اصول استاد خویش مرحوم آیت اللّه العظمی شیخ عبدالنبی (ره)
3. وظائف المکلّفین
4. رساله ای در قاعده لاضرر
5. الایضاح
6. انوار منطقیه
7. اجتهاد در اسلام
8. توضیح المسائل
9. آداب معاشرت در اسلام
10. کار و کوشش از نظر اسلام
hossein moradi آنلاین نیست.  
Digg this Post!Tweet this Post!Share on FacebookShare on google+
پاسخ با نقل قول
لینک ها
پاسخ

آموزش قرار دادن مطلب ، نظر و فعاليت در نورآسمان

لیست کامل لینک های جالب و مفید لینکدانی نورآسمان


برچسب ها
فخر, قدرت, وجدانی, آیت, اللّه, حاج, سرابی, شیخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
کاربران دعوت شده

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


TwitterFacebookGoogle Plushttps://telegram.me/basijtvRSS Feed@basijtv

مسئولیت مطالب و نظرات مندرج در سایت بر عهده شخص ارسال کننده بوده و سایت نورآسمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال موضوعات مطرح شده ندارد.
در صورت تمایل با رایانامه سایت به ادرس nooreaseman@chmail.ir تماس حاصل کنید.


اکنون ساعت 05:58 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.5.2

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1